Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

KM-switch är fan ingen term

Jodå.
https://www.google.com/search?q=km-switch&oq=km-switch&aqs=ch...

Skrivet av Forsgren:

Jag sa även kvm-switch men inser att jag inte menade det. Jag menade KM-switch (?) där man bara byter de usb-enheter man har inkopplat. Men som jag uppfattade var det som TS sökte men jag kanske förstod fel.

Men ja, om han behöver köra samma skärm så floppar ju den lösningen!

Har man flera ingångar på skärmen funkar det.
En knapptryckning extra bara

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå.
https://www.google.com/search?q=km-switch&oq=km-switch&aqs=ch...

Har man flera ingångar på skärmen funkar det.
En knapptryckning extra bara

Det har du helt rätt i ju!

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Varför inte bara använda en enkel KM-switch så kan du använda valfritt tangentbord/mus?

Jag har en stationär gaming dator och en laptop. Båda datorerna kopplas till tre olika skärmar beroende på use case. Jag behöver flytta laptopen till olika rum också. Min önskan är att köpa ett enda 75% tgtbord och en enda mus, som jag kan flytta mellan datorerna. Idag har jag trådad tgtbord och trådad mus till stationära datorn, och trådlös mus + tgtbord till laptopen. Min sambo har också trådad tgtbord och trådlös mus, till sin laptop. Det vore skönt med ett enda tgtbord + mus, för mig, och ett set för henne.

Kan en KVM switch fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Jag har en stationär gaming dator och en laptop. Båda datorerna kopplas till tre olika skärmar beroende på use case. Jag behöver flytta laptopen till olika rum också. Min önskan är att köpa ett enda 75% tgtbord och en enda mus, som jag kan flytta mellan datorerna. Idag har jag trådad tgtbord och trådad mus till stationära datorn, och trådlös mus + tgtbord till laptopen. Min sambo har också trådad tgtbord och trådlös mus, till sin laptop. Det vore skönt med ett enda tgtbord + mus, för mig, och ett set för henne.

Kan en KVM switch fixa detta?

Troligen inte, men det här skiljer en del mot ditt första inlägg.
Kan du förtydliga lite?
Är det tre skärmar på samma plats?
Ska sambon använda sitt tangentbord och mus till båda datorerna också?
Används tangentbordet och musen till laptopen när den flyttas också?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Troligen inte, men det här skiljer en del mot ditt första inlägg.
Kan du förtydliga lite?
Är det tre skärmar på samma plats?
Ska sambon använda sitt tangentbord och mus till båda datorerna också?
Används tangentbordet och musen till laptopen när den flyttas också?

Haha, lite mycket på hjärnan just nu. Förlåt för att jag är otydlig. Ska försöka förklara om det hjälper svara på frågan.

Kontor:
Stationär gaming dator - trådad tgtbord och trådad mus
Jobbskärm 1 (byter mellan stationära PCn och laptopen)
Jobbskärm 2 (tjejens laptop)

Vardagsrum:
TV
USB hubb

Stationära datorn används mest när jag spelar.
När jag jobbar så använder jag oftast laptopen, den är kopplad till jobbskärm 1 med hdmi sladd. Laptopen har även en trådlös kombo: mus + tgtbord. På skrivbordet finns det ett tgtbord Set till stationära, och ett Set till laptopen. Och min tjej har ett Set till sin laptop.

Stationära datorn har även en hdmi sladd till vardagsrummets TV som jag spelar på. När jag ska spela så byter jag hdmi sladd i stationära datorn: tar bort jobbskärmens hdmi sladd, och stoppar in TV hdmi sladden istället.

I vardagsrummet har jag även en USB hubb som är kopplad till stationära datorn med en lång USB sladd. När jag ska spela så kopplar jag in hdmi sladden till PC, tar laptopens Set och stoppar in i USB hubben. Då kan jag använda PCn i vardagsrummet via hdmisladden och trådlösa Setet.

Jag skulle vilja ha ett trådlöst Set där jag kan koppla den till PCn, men även till laptopen. Då kan jag ta bort trådade Setet. Nu finns i kontoret tre Set: trådade till PCn, trådlös till min laptop, och tjejen har ett Set.