Permalänk
Medlem

Sälja sol el

Hejsan, har nyss investerat i solceller och funderar på vem man skall sälja överskotts el till, man vill ju ha bästa pris eftersom de flesta elbolag ställer krav på att man skall köpa el om man vill ha bästa pris.

Hur gör ni? Vilket bolag är bäst?

Mvh
Appen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Appen:

Hejsan, har nyss investerat i solceller och funderar på vem man skall sälja överskotts el till, man vill ju ha bästa pris eftersom de flesta elbolag ställer krav på att man skall köpa el om man vill ha bästa pris.

Hur gör ni? Vilket bolag är bäst?

Mvh
Appen

Nu har jag absolut inte koll på detta men blir det inte per automatik nätleverantören som du använder dig av?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Hej

Jag har solceller sedan några år och det är iaf för mig viktigare ur en ekonomisk vinkel att välja en leverantör
som är billig att köpa ifrån.
Det är som du säger så att du måste köpa och sälja till samma elbolag. Nätägaren har inget med detta att göra.

Jag hade innan en årsförbrukning på 18 000kw/h
Min solceller producerar 10 000kw/h år

Ungefär hälften använder jag själv, hälften går till försäljning.
Så jag köper numera ca 13 000kw/h år och säljer 5000kw/h

Därför är det bättre för mig att titta på att få ett bra inköpspris på elen jag köper, då spelar det inte så stor roll
om det bolaget inte betalar lika bra som de bolagen som betalar bäst.

Själv använder jag tibber som elbolag och det är först och främst för att de använder timdebitering.
Elen är ju oftast dyrast på dagen när solcellerna producerar som mest. På natten när jag tvingas köpa så är elen ofta
billigare och då blir det win-win. Sälja och få bra betalt, köpa billigt.

Igår var det soligt där jag bor och då sålde jag en del under dagen för 150 öre/kw....under natten köpte jag min el för 80 kw/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaegarolle:

Hej

Jag har solceller sedan några år och det är iaf för mig viktigare ur en ekonomisk vinkel att välja en leverantör
som är billig att köpa ifrån.
Det är som du säger så att du måste köpa och sälja till samma elbolag. Nätägaren har inget med detta att göra.

Jag hade innan en årsförbrukning på 18 000kw/h
Min solceller producerar 10 000kw/h år

Ungefär hälften använder jag själv, hälften går till försäljning.
Så jag köper numera ca 13 000kw/h år och säljer 5000kw/h

Därför är det bättre för mig att titta på att få ett bra inköpspris på elen jag köper, då spelar det inte så stor roll
om det bolaget inte betalar lika bra som de bolagen som betalar bäst.

Själv använder jag tibber som elbolag och det är först och främst för att de använder timdebitering.
Elen är ju oftast dyrast på dagen när solcellerna producerar som mest. På natten när jag tvingas köpa så är elen ofta
billigare och då blir det win-win. Sälja och få bra betalt, köpa billigt.

Igår var det soligt där jag bor och då sålde jag en del under dagen för 150 öre/kw....under natten köpte jag min el för 80 kw/h

Låter som en bra strategi, får kolla runt och se vem som säljer till bäst pris och timdebitering. Det är ju en djungel med alla elpriser/bolag. Dom gör allt för att förvilla sina kunder...

Någon annan som har mera tankar?

Mvh
Appen

Ändring
Permalänk
Medlem
Skrivet av jaegarolle:

Min solceller producerar 10 000kw/h år

Det finns inget som heter kw/h (kilowatt per timme), det heter kWh, kilowatttimme.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får göra mycket av bakgrundsarbetet själv genom att välja en köpare av el. Kolla om man kan få hjälp av Länsstyrelsen eller någon lokal el-firma som kanske vet mer.
Rekommenderar dessa filmer från kanalen Grejar lite på youtube

Dold text