Regeringen ger dig nu mer pengar ju bättre mining-rigg du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Läs gärna artikeln du själv länkar till. "Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden."

…på grund av att en stor mängd planerbar kraft lagts ner. Det passar säkert Eon jättebra att skylla på SvK, istället för att utvärdera sitt eget nedläggningsbeslut av O1 och O2.

Produktions- eller överföringsproblem; det är elbrist i södra Sverige. Att lägga ner produktionen har skapat det så kallade problemet med stamnätet. Och det gillas inte av Finland och Norge:

https://www.hangotidningen.fi/article/stort-elbrak-mellan-fin...

https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-e...

Det är skillnad på att läsa och att förstå

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja men varför? Ryssland har naturgas, som vi knappt behöver, och inte mycket mer så vad är meningen? De är ingen stormakt längre även om de själva inte verkar ha fattat det, de kan inte hjälpa oss med något utom möjligtvis gas då, men så fort vi säger emot dem så är det ju bara ytterligare ett påtryckningsmedel för Putin liksom.

EU får 22% av sin energi från naturgas och Ryssland är den största exportören till EU, men ok.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

EU får 22% av sin energi från naturgas och Ryssland är den största exportören till EU, men ok.

Med vi menar jag vi svenskar. Tyskarna har satt sig i sin sits själva så de får hantera den, även om det påverkar oss en del förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Med vi menar jag vi svenskar. Tyskarna har satt sig i sin sits själva så de får hantera den, även om det påverkar oss en del förstås.

Vi stänger av elexporten till dem då så löser det sig Nåja jag tycker vi har nått vägs ände på ämnet, tack för diskussionen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ooops. Såg nu först. Ursäkta!

Nä. Vi har ingen elbrist i Sverige då vi exporterar el hela tiden. Vi har däremot brister i överföring. Som det står i artikeln du länkade till, "Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden."

Om näten hade varit utbyggda så hade det inte varit problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ooops. Såg nu först. Ursäkta!

Nä. Vi har ingen elbrist i Sverige då vi exporterar el hela tiden. Vi har däremot brister i överföring. Som det står i artikeln du länkade till, "Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden."

Om näten hade varit utbyggda så hade det inte varit problem.

Och varför är helt plötsligt stamnätet i södra- och mellersta Sverige så underdimensionerat? I modern tid har det inte varit ett problem, förrän nu. Malmö
måste vara en otrolig tillväxtmotor som gått helt under radarn.

Stamnätet håller mycket riktigt på att haverera, pga produktionsbrist. Jag har redan besvarat högre upp i tråden #19440434

Stamnäten som byggs nu går inte till södra Sverige, utan i norra. Produktionskapaciteten från vattenkraft kommer i framtiden behövas i norr, och kommer inte kunna lösa nedläggning av kärnkraft i söder. Det är dags att vakna.
https://www.breakit.se/artikel/31574/svenska-kraftnat-behover...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Fullständig galenskap att lägga så mycket skattemedel direkt ut till husägare som är otroligt priviligierade redan (rot-avdrag, ränteavdrag, otroliga prisuppgångar). Har man hus och inte råd med en högre elräkning är det kanske läge att casha hem prisuppgången och flytta till hyresrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fullständig galenskap att lägga så mycket skattemedel direkt ut till husägare som är otroligt priviligierade redan (rot-avdrag, ränteavdrag, otroliga prisuppgångar). Har man hus och inte råd med en högre elräkning är det kanske läge att casha hem prisuppgången och flytta till hyresrätt.

Exakt, det är en helt åt helvete dålig prioritering. Ännu sjukare är ju att om man äger fler än en fastighet så får man får bidraget för varje fastighet. https://www.svd.se/elprisstodet-kan-sanka-varvinterns-fakturo...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

jag har nog aldrig varit med om ett land prytt av korruption och nepotism så mycket som sverige. man säger "oj de gick fel" sen åker ingen dit för felaktigheten som utövats. aldrig varit med om sådan brist på ansvarstagande i detta land.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fullständig galenskap att lägga så mycket skattemedel direkt ut till husägare som är otroligt priviligierade redan (rot-avdrag, ränteavdrag, otroliga prisuppgångar). Har man hus och inte råd med en högre elräkning är det kanske läge att casha hem prisuppgången och flytta till hyresrätt.

Håller med vad händer med låginkomsttagare som bor i lägenheter visst så är 300-500 kr extra inte så mycket med ifall man lever på gränsen så är det inte alltid lätt att skaka fram pengarna och ifall hyresbolagen behöver få igen elpriserna genom höjda hyror så drabbar det också låginkomsttagare.

Låginkomsttagare är också gruppen som mest behöver stödet men som gynnas minst av detta stöd ifall man bor i en villa/hus så tillhör man oftast medelklassen.

Villaägare i SE3 och SE4 har oftast ekonomi för att klara det men här kan man säga att ett stöd behövs för vissa grupper men de flesta skulle också klara sig utan stödet.

SE1 och SE2 får nästan gratis el ifall priserna håller i sig just nu så snittar SE1/SE2 runt 30 öre kWh för Januari blir ca 40-50 öre kWh med moms inklusive allt så ifall man använder 3000 kWh så blir det runt 1300-1500 kr för Januari och bör vara runt 3000 kr för december.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Bor i SE3 och har en kompis som sitter med hus, 2 elbilar och bundet avtal. Dom gjorde av med ca 1550 kW i dec å skulle försöka satsa på strax över 2000 kW den här månaden. För då kommer dom betala mindre totalt sett.

Har inte läst hela tråden men gissar på att det dykt upp liknande exempel! Visar hur sjukt förslaget är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Bor i SE3 och har en kompis som sitter med hus, 2 elbilar och bundet avtal. Dom gjorde av med ca 1550 kW i dec å skulle försöka satsa på strax över 2000 kW den här månaden. För då kommer dom betala mindre totalt sett.

Har inte läst hela tråden men gissar på att det dykt upp liknande exempel! Visar hur sjukt förslaget är.

Indirekt kan stödet leda till högre priser när folk tänker som din vän och använder mer el för att nå upp till 2000 kWh speciellt ifall man använder elen under dagen mellan 06.00-22.00.

Dock ganska osannolikt tror inte många kommer öka sina förbrukning.

Elstödet är ganska korkat utformat bättre är att göra som Norge där staten betalar 80% av allt över 70 norska ören.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Indirekt kan stödet leda till högre priser när folk tänker som din vän och använder mer el för att nå upp till 2000 kWh speciellt ifall man använder elen under dagen mellan 06.00-22.00.

Dock ganska osannolikt tror inte många kommer öka sina förbrukning.

Elstödet är ganska korkat utformat bättre är att göra som Norge där staten betalar 80% av allt över 70 norska ören.

Jo det är ju en stor fördel med deras metod, att man aldrig tjänar på att förbruka mer. Samtidigt går ju stödet likväl bara till de som inte har bundit sitt elavtal och alltså tidigare har tjänat pengar på de låga "flytande" priserna, medan de som bundit sitt avtal för säkerhets skull och förlorat pengar på det över tiden inte får något. Så inte helt rättvist ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så inte helt rättvist ändå.

Det mest rättvisa är nog att se över energiskatten. Om tillfälligt sänker denna så får alla del av bidraget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det mest rättvisa är nog att se över energiskatten. Om tillfälligt sänker denna så får alla del av bidraget.

Det är S vi talar om. De sänker aldrig skatten. Hellra dra in 10 miljarder och slänga smulor /(7 miljarder) i bidrag till folk som inte behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är S vi talar om. De sänker aldrig skatten. Hellra dra in 10 miljarder och slänga smulor /(7 miljarder) i bidrag till folk som inte behöver det.

Precis det finns ju en genialisk tanke på att det skall betalas ut i pengar och närmre valet, trots att det enklaste och mest logiska vore att sänka den skyhöga skatten/momsen.

"Titta, sossarna räddar alla!"

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det mest rättvisa är nog att se över energiskatten. Om tillfälligt sänker denna så får alla del av bidraget.

Jo men ändå mer pengar av det gemensamma till de med hög elförbrukning, så inte rättvist. En rättvis metod är väl "helikopterpengar" som i USA, alltså att alla får samma summa oavsett vad de har för elavtal eller hur mycket de förbrukar. Det hjälper de som satsade på obundet elavtal trots hög förbrukning men det hjälper också oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Precis det finns ju en genialisk tanke på att det skall betalas ut i pengar och närmre valet, trots att det enklaste och mest logiska vore att sänka den skyhöga skatten/momsen.

"Titta, sossarna räddar alla!"

På vilket sätt är det logiskt att premiera de som har rörligt mer än de som har bundit sitt elpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men ändå mer pengar av det gemensamma till de med hög elförbrukning, så inte rättvist. En rättvis metod är väl "helikopterpengar" som i USA, alltså att alla får samma summa oavsett vad de har för elavtal eller hur mycket de förbrukar. Det hjälper de som satsade på obundet elavtal trots hög förbrukning men det hjälper också oss andra.

Ur en aspekt är det kanske rättvist att alla skall få lika mycket men jag tycker att det är mer rättvist att alla får samma reduktion per förbrukad kWh. För all del att det läggs in ett maxtak.

Det är nog väldigt svårt att få till en modell som kommer uppfattas som rättvis dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Ur en aspekt är det kanske rättvist att alla skall få lika mycket men jag tycker att det är mer rättvist att alla får samma reduktion per förbrukad kWh. För all del att det läggs in ett maxtak.

Det är nog väldigt svårt att få till en modell som kommer uppfattas som rättvis dock.

Jag ser bara inte att det är rättvist. Säg att jag och min granne har likadana hus, men jag investerade i mer isolering, bergvärme, solpaneler, snålare vitvaror eller vad det nu kan vara. Så nu förbrukar grannen mer än mig, betyder det att det är rättvist att han får mer i detta bidrag än vad jag får? Får vi båda säg 5000 KUMRIF så kan han lägga de på sin höga elräkning och jag kan betala av min räkning för isoleringen. Den som bor i en lägenhet där värme ingår kan ju spara dessa pengar för att lägga de på den hyreshöjning som lär komma om elpriserna fortsätter så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser bara inte att det är rättvist. Säg att jag och min granne har likadana hus, men jag investerade i mer isolering, bergvärme, solpaneler, snålare vitvaror eller vad det nu kan vara. Så nu förbrukar grannen mer än mig, betyder det att det är rättvist att han får mer i detta bidrag än vad jag får? Får vi båda säg 5000 KUMRIF så kan han lägga de på sin höga elräkning och jag kan betala av min räkning för isoleringen. Den som bor i en lägenhet där värme ingår kan ju spara dessa pengar för att lägga de på den hyreshöjning som lär komma om elpriserna fortsätter så här.

Som sagt det går inte att få till en modell som upplevs rättvis av alla parter. Det vi däremot säkert är eniga om är att förslaget som S har presenterat inte är rättvist.

När det gäller ditt exempel ovan så har du förmodligen fått bidrag till en del av åtgärderna i form av t ex ROT-bidrag. Din granne behöver fortfarande betala för elen som han gör av med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Som sagt det går inte att få till en modell som upplevs rättvis av alla parter. Det vi däremot säkert är eniga om är att förslaget som S har presenterat inte är rättvist.

När det gäller ditt exempel ovan så har du förmodligen fått bidrag till en del av åtgärderna i form av t ex ROT-bidrag. Din granne behöver fortfarande betala för elen som han gör av med.

Jag är inte så insatt i ROT-avdraget eftersom jag bor i hyresrätt och det således inte gäller mig. Men det ger väl inte bidrag till vitvaror exempelvis? Jag har för mig att det bara är arbetskostnaden för hantverkare. Sen går det förstås att fuska genom att hantverkaren "bjuder på" vitvaror exempelvis men tar en extrem kostnad för installationen, men det är ju fusk.

Men jag tycker ändå det vore mer rättvist med en allmän utbetalning. Sen säger jag inte att det är en bra idé, bara att om man nu nödvändigtvis måste ge ut pengar för att folk gnäller så mycket så borde man ge pengar till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

SE1 och SE2 får nästan gratis el ifall priserna håller i sig just nu så snittar SE1/SE2 runt 30 öre kWh för Januari blir ca 40-50 öre kWh med moms inklusive allt så ifall man använder 3000 kWh så blir det runt 1300-1500 kr för Januari och bör vara runt 3000 kr för december.

Ville bara flika in med mina siffror i SE2 för december:

~3050 kWh - 5200:-.

Hade gärna tagit 3000:- däremot! =D 3000:- är en vanlig december - februari (mars i värsta fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte så insatt i ROT-avdraget eftersom jag bor i hyresrätt och det således inte gäller mig. Men det ger väl inte bidrag till vitvaror exempelvis? Jag har för mig att det bara är arbetskostnaden för hantverkare.

Korrekt uppfattat när det gäller ROT-avdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ville bara flika in med mina siffror i SE2 för december:

~3050 kWh - 5200:-.

Hade gärna tagit 3000:- däremot! =D 3000:- är en vanlig december - februari (mars i värsta fall).

Är elnät avgiften och energiskatten inräknad? Jag har inte räknat med elnät avgiften för den är alltid stabil och här i Stockholm så betalar man 2 fakturor för elen.

En från Ellevio för elnätet och en från ett elhandelsbolaget som Vattenfall, Fortum, Eon eller något annat företag.

Du borde betalat runt 1 kr kWh för bara elen för december 3050 kWh blir ca 3000 kr med moms för bara elen dock så är det högre än övriga år det stämmer men SE1/SE2 hade faktiskt högre elpriser i genomsnitt 2018 än 2021.

2018 var ett ganska torrt år med låga nivåer i vattenmagasinen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Är elnät avgiften och energiskatten inräknad? Jag har inte räknat med elnät avgiften för den är alltid stabil och här i Stockholm så betalar man 2 fakturor för elen.

En från Ellevio för elnätet och en från ett elhandelsbolaget som Vattenfall, Fortum, Eon eller något annat företag.

Du borde betalat runt 1 kr kWh för bara elen för december 3050 kWh blir ca 3000 kr med moms för bara elen dock så är det högre än övriga år det stämmer men SE1/SE2 hade faktiskt högre elpriser i genomsnitt 2018 än 2021.

2018 var ett ganska torrt år med låga nivåer i vattenmagasinen.

Stämmer. Tror jag låg strax under 1kr för bara elen (utan avgifter osv). Så resten är andra grejer. Antog att det var inräknat i dina siffror! Vi har allt på samma faktura så därav har jag inte exakt koll på siffrorna i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Stämmer. Tror jag låg strax under 1kr för bara elen (utan avgifter osv). Så resten är andra grejer. Antog att det var inräknat i dina siffror! Vi har allt på samma faktura så därav har jag inte exakt koll på siffrorna i dagsläget.

Edit Räknade inte med el nätavgiften + energiskatten för att priserna inte har ändrats utan bara elpriset har ändrats och stödet är till för bara elen

Spotpriset för el i SE1/SE2 ligger runt 30 öre för Januari och ifall det håller i Februari så blir priset för ren el runt 50 öre per kWh med moms och påslag så ca 1500 kr för 3000 kWh.

Ifall vi tar dig som exempel så får du elen nästan gratis från December, Januari, Februari 3000+1500+1500=6000 kr max stödet är 6000 kr för dessa tre månander. Edit

Ett exempel på hur elräkningarna är utformade i Stockholm för en lägenhet med 300 kWh förbrukning

Ellevio Elnätsabonnemang Bas Fast månadsavgift 87,5 kr med moms Rörligt avgift 49.5 öre

148,5+87,5 = 236 kr
236+133,5 (energiskatt för 2021 44,5 öre = 369,5 kr per månad från Ellevio

Elhandelsbolaget Vattenfall 255 öre kWH för december 2021

2,55 x 300 = 765 kr

Total kostnad för elnät+elhandel för 300 kWh i Stockholm är 1134,5 kr

För dig så ligger energiskatten runt 1350 kr och elnät runt 850 kr resten bör vara själva elkostnaden runt 3000 kr

Ifall du handlar el från elnät företaget så får man oftast 1 faktura ifall du byter elhandelsbolag så bör du få 2 fakturor

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Först stjäl dom pengar av oss flitiga människor för att dela ut till dom lata (fattigpensionärerna) och nu ger dom mig pengar för att dom lagt ner kärnkraften(?).
Två fel blir inte ett rätt.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Ooops. Såg nu först. Ursäkta!

Nä. Vi har ingen elbrist i Sverige då vi exporterar el hela tiden. Vi har däremot brister i överföring. Som det står i artikeln du länkade till, "Eon uppges skylla problemen på Svenska Kraftnät. Stamnätet klarar helt enkelt inte de behov som Malmöregionen väntas ha i framtiden."

Om näten hade varit utbyggda så hade det inte varit problem.

Problemeen med överföringen började dyka upp i samband med nedläggningen av kärnkraften. Oops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och varför är helt plötsligt stamnätet i södra- och mellersta Sverige så underdimensionerat? I modern tid har det inte varit ett problem, förrän nu. Malmö
måste vara en otrolig tillväxtmotor som gått helt under radarn.

Stamnätet håller mycket riktigt på att haverera, pga produktionsbrist. Jag har redan besvarat högre upp i tråden #19440434

Stamnäten som byggs nu går inte till södra Sverige, utan i norra. Produktionskapaciteten från vattenkraft kommer i framtiden behövas i norr, och kommer inte kunna lösa nedläggning av kärnkraft i söder. Det är dags att vakna.
https://www.breakit.se/artikel/31574/svenska-kraftnat-behover...

Skrivet av FattarNiInte:

Problemeen med överföringen började dyka upp i samband med nedläggningen av kärnkraften. Oops.

Kollade nyss. "Sverige Exporterar 4 141 MW" ( https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ ) Vi exporterar el dagligen trots nedlagd kärnkraft. Oooops.

Som sagt. Vi har el så det räcker och blir över. Det brister i kapaciteten i näten. Man har inte byggt ut näten allt eftersom. Om du har bensin i tanken men slangen till motorn är underdimensionerad, är det då brist på bränsle eller är det kapacitetsbrist i slangen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk