Lönt att uppgradera GPU i min dator?

Permalänk
Medlem

Lönt att uppgradera GPU i min dator?

Tjena

Jag funderar på om det är värt att uppgradera grafikkortet eller om det är lönlöst på grund av andra flaskhalsar i burken.

Anledningen är att jag tänker inskaffa mig en UW 34 skärm 144hz, så därför hade det varit kul med lite mer kraft i burken så man kan nyttja den till max.

Jag har idag:
Corsair RM550x 550W
ASUS Z170 PRO GAMING
ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Har kollat lite på prisjakt och grafikkorten verkar ju dra iväg i pris nu för tiden. Hade gärna låtit bli att lägga över 5K för ett kort men o andra sidan så verkar det knappt finnas några kort under 5K.

Har ni några rekommendationen så hade det varit tacksamt!, har tyvärr ganska dålig koll på vad som funkar till vad.

Mvh Thomas

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Utbruten trådkapning*
@thomaslj: Eget ämne = egen tråd, du kan ju inte stjäla någon annans tråd.

Lycka till med din tråd!
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jo tror man kan få åt en del mer, speciellt med en 1440p UW skärm. Tror CPU får problem att hänga med upp i 144Hz i nyare spel men ska man spela nya spel i 1440x3440@144Hz behöver man fetare GPU än vad man får för 5000kr idag. Jag skulle kolla på ett RTX3060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jo tror man kan få åt en del mer, speciellt med en 1440p UW skärm. Tror CPU får problem att hänga med upp i 144Hz i nyare spel men ska man spela nya spel i 1440x3440@144Hz behöver man fetare GPU än vad man får för 5000kr idag. Jag skulle kolla på ett RTX3060.

Ah grymt, sökte på prisjakt och fick upp direkt upp åtta olika RTX3060.. Vad är det som man ska kolla på för att veta om det passar med resten av komponenterna. Det ska väl funka med modekort och rätt antal pinnar eller liknande?

Permalänk
Medlem

Allt du behöver hålla koll på är att kortet inte är för lång, allt annat bör vara samma som de gamla kortet. Eventuellt behöver du rota fram kablarna som kom med PSUn om antalet strömkontakter skiljer mellan GPUerna (men i så fall se till att hitta rätt kabel som tillhör den PSUn, dom är inte standardiserade och det går dåligt om man tar fel).

Personligen skulle jag inte betala mer än 5000kr för ett RTX3060 (även det är lite dyrt tycker jag) Men vill man ha en GPU idag måste man tyvärr vara redo att betala en del eller leta som en galning. 3060ti kan man också kolla på, dom är en del snabbare (25%) och inte alltid mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Ah grymt, sökte på prisjakt och fick upp direkt upp åtta olika RTX3060.. Vad är det som man ska kolla på för att veta om det passar med resten av komponenterna. Det ska väl funka med modekort och rätt antal pinnar eller liknande?

https://www.inet.se/produkt/5412402/asus-geforce-rtx-3060-12gb-phoenix-v2

Dök upp idag, det är nog det billigaste 3060 man får i dagsläget. Kanske inte världens bästa kylare, men det är kort iaf så det borde få plats på längden i alla chassin.

Det borde funka med ditt 550W nätaggregat också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Och bara så du har realistiska förväntning: varken 3060 eller 3060ti kommer låta dig spela de mer grafikintensiva spelen med maxad grafik i +100Hz. Du kommer behöva kompromissa någonstans. 3060 är ca dubble så snabbt som ett 1060 och sen kan man få ytterligare en bra bit till om spelet har DLSS.

Bra nyheterna att 1060 6GB går rätt bra att sälja, då man kan mina med det. Du får nog mellan 1500-2500kr för ett sånt.