Snabbtest: Grafikprestanda i God of War

Permalänk
Medlem

Tweakat settings en hel del i detta, de minst kostbara att behålla på ultra är models, textures, reflections och AF. Kört resten på high.
DLSS fungerar väldigt bra i GoW för övrigt (men se till att uppdatera till ver 5xx driver, annars ser det fult ut), min 12900k+3080 klarar att hålla 120fps i 4k med 1% dips runt ~100 med ovan nämnda settings och dlss balanced.

Permalänk
Medlem

Verkar bra optimerat förutom att i endel cutscenes så tappar jag FPS ibland men det fixar de säkert i en patch. Det som förvånar mig att detta tre år gamla spel är sp djääävulskt snyggt ibland…glömmer ibland att man spelar 😄

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Ett djävulskt bra spel. Det var årets spel 2018 i 30 fps

Det var ju ospelbart i annat än performance mode...

Permalänk
Skrivet av Dennisen:

Riktigt episkt äventyr detta spel om än något linjärt, är väl halvvägs igenom än gillar det starkt.
Det måste ha varit bland det snyggaste spelet som kom till PS4an?

Anses ju vara "Magnum Opus" till PS4:an, bästa spelet helt enkelt och det inkluderar grafiken.

Permalänk
Medlem

Lite småhack ibland när det va mycket på skärmen med allt på ultra.

Sänkte bara skuggor och reflektioner till "high" och får nu stabila 100+fps i 1440p.

Fruktansvärt vackert spel! Är bara ca 6-7 timmar in men oerhört bra spel hittills. Mitt bästa spel 2020 var porten av Horizon Zero Dawn och detta lär vara svårtoppat.

Snälla Sony, fler såna här fantastiska portar! (nudge nudge Uncharted)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Detta spelet är så bra att jag kan tänka mig låna/hyra en ps4 så jag kan spela nästa del direkt när den kommer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kul, har aldrig lirat det men köpte precis.
Skönt att det ska vara hyfsat linjärt, de flesta spelen är ju inte det idag. Assassin's Creed from origins och framåt är ju helt förstörda.

Kommer driva det med 6800xt.

Permalänk

Körde 1/3 av spelet på någon konsol. Säkert bra spel men konsolen förstörde ju allt med sina fps🤮

Permalänk
Medlem

6500XT, vilket kort... riktigt glänser där nere för sig själv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Tweakat settings en hel del i detta, de minst kostbara att behålla på ultra är models, textures, reflections och AF. Kört resten på high.
DLSS fungerar väldigt bra i GoW för övrigt (men se till att uppdatera till ver 5xx driver, annars ser det fult ut), min 12900k+3080 klarar att hålla 120fps i 4k med 1% dips runt ~100 med ovan nämnda settings och dlss balanced.

Vore ju underbart.
Jag dippar ned till ~50 FPS med datorn i sign på 1440P. GPU-användningen sjunker från 99% till typ 30-40% beroende på åt vilket håll jag kollar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Inget Linux i testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Flyter bra på en i9 12900k och ett 3090 med 64gb ram 4800hz DDR5..

Uppenbar flex, men ok, bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Inget Linux i testet?

Det brukar ju väldigt sällan vara det. Kolla på phoronix, vetja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vore ju underbart.
Jag dippar ned till ~50 FPS med datorn i sign på 1440P. GPU-användningen sjunker från 99% till typ 30-40% beroende på åt vilket håll jag kollar.

Har du koll på vilket grafik API som spelet körs i? Antingen är jag blind eller så står det inte i artikeln. Generellt får jag väldigt låg GPU-användning i spel som kör DX11, medan DX12 och Vulkan (i krävande spel) låter kortet jobba för fullt. DX11 är av ondo... Särskilt för oss med AMD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har du koll på vilket grafik API som spelet körs i? Antingen är jag blind eller så står det inte i artikeln. Generellt får jag väldigt låg GPU-användning i spel som kör DX11, medan DX12 och Vulkan (i krävande spel) låter kortet jobba för fullt. DX11 är av ondo... Särskilt för oss med AMD-kort.

Tydligen dx11

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Tydligen dx11

Ugh... Tack för svar, det är nog en dealbreaker för mig. Jag kan ingenting om programmering, kan någon mer påläst säga varför utvecklare envisas med DX11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Flyter bra på en i9 12900k och ett 3090 med 64gb ram 4800hz DDR5..

64 Gigabit ram och 4800 hz på ramen är inte speciellt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Haglund:

Ugh... Tack för svar, det är nog en dealbreaker för mig. Jag kan ingenting om programmering, kan någon mer påläst säga varför utvecklare envisas med DX11?

Varför man väljer dx11 kan vara lite olika. Det är ju i regel enklare. Kanske har man utvärderat och inte sett någon större skillnad - i många spel med multipla apier att välja på så kan ju skillnaden vara hårfin.
Man kan stödja fler äldre produkter.

Etc.

GOW rent tekniskt prisas av de flesta både för hur det ser ut och prestandan. Och är ett grymt spel. Så skippa det inte för en principsak är mitt råd

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

GOW rent tekniskt prisas av de flesta både för hur det ser ut och prestandan. Och är ett grymt spel. Så skippa det inte för en principsak är mitt råd

https://www.google.com/search?q=God%20of%20war%20vram%20leak
Tål väl att diskuteras.

Imponerad över att ni fått det att fungera så pass bra på AMD-kort.
Mitt spel flyter förfärligt. Hoppar mellan 50-160 FPS och får starta om det varannan timme då det blir fruktansvärt när spelet slukat upp 16GB av graffet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.google.com/search?q=God%20of%20war%20vram%20leak
Tål väl att diskuteras.

Imponerad över att ni fått det att fungera så pass bra på AMD-kort.
Mitt spel flyter förfärligt. Hoppar mellan 50-160 FPS och får starta om det varannan timme då det blir fruktansvärt när spelet slukat upp 16GB av graffet.

Bara spelat 30-40 min men det håller sig mellan 90-120fps i 1440p fsr (ultra high) och allt annat maxat. Ligger konstant på ~6gb förbrukning.

Edit: XFX Merc 319 6800xt, Razer 3600 och 32gb 3200 minnen. Re-bar aktiverat.

Permalänk
Medlem

@Kenneth och gänget.

Tack för bra test!

Är det inte vettigt att ha med GTX 1060 6GB och RX 580 8GB i era speltester? Enormt många sitter fortfarande med de grafikkorten. Vissa av AMD:s eller Nvidias nyare varianter kan ju strykas, och många är nog nyfikna på hur deras trotjänare klarar sig i nyare spel.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Novdid:

@Kenneth och gänget.

Tack för bra test!

Är det inte vettigt att ha med GTX 1060 6GB och RX 580 8GB i era speltester? Enormt många sitter fortfarande med de grafikkorten. Vissa av AMD:s eller Nvidias nyare varianter kan ju strykas, och många är nog nyfikna på hur deras trotjänare klarar sig i nyare spel.

Kan tänka på det vid nästa spelbench. Som tidigare nämnt så hinner vi inte testa hur många kort som helst och måste kapa en del så tyvärr kommer någon bli besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Kan tänka på det vid nästa spelbench. Som tidigare nämnt så hinner vi inte testa hur många kort som helst och måste kapa en del så tyvärr kommer någon bli besviken

Alla kan inte bli nöjda tyvärr. Men just av tidsskäl så tror jag att fler får något ut av det på bekostnad av någon eller några av de nya korten. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Sugen på och spela detta synd 6700 k drar ner prestandan lite på mitt 3070 ti borde funka dock . Någon som testat med min prolle ? Ska köpa nytt men måste laga bilen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Spelade klart storyn i lördags och det var riktigt bra MEN spelet krashade ett flertal gånger för mig, oftast gick det bra att starta de igen men nån gång krashade det gång på gång. Ska nämna att de första 20 ish timmarna spelade jag med drivrutiner från 2021 nån gång men även efter de nya drivrutinerna för GoW krashade spelet.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av RoxonMicke:

Spelade klart storyn i lördags och det var riktigt bra MEN spelet krashade ett flertal gånger för mig, oftast gick det bra att starta de igen men nån gång krashade det gång på gång. Ska nämna att de första 20 ish timmarna spelade jag med drivrutiner från 2021 nån gång men även efter de nya drivrutinerna för GoW krashade spelet.

Det låter inte roligt. Hände det helt random eller fanns det något mönster i det? T.ex laddningsperioder (öppnar dörrar osv) eller när det slår om till in-game cutscene?

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Det låter inte roligt. Hände det helt random eller fanns det något mönster i det? T.ex laddningsperioder (öppnar dörrar osv) eller när det slår om till in-game cutscene?

Helt random, senast igår mitt i en fight. Gameplay till cutscenes har det aldrig krashat vad jag minns. Inget problem med dörrar eller laddningstider heller. Kan stå afk mitt i Midgård så krashar spelet.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det låter inte roligt. Hände det helt random eller fanns det något mönster i det? T.ex laddningsperioder (öppnar dörrar osv) eller när det slår om till in-game cutscene?

För mig krashade det när jag öppnade skattkistor efter en längre spelperiod.
Lärde mig att spara ofta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

För de som haft problem med minnesläckor i God of War så ska tydligen dessa (enligt utvecklarna) vara lösta med Patch 1.03 som släpptes under gårdagen.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur det flyter på med DLSS aktiverat?