Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilket värde tillför scalpers? Alltså, bortsett från uppenbar tjurskit om att stackars fattiga människor kan förbättra sin ekonomi.

Återförsäljare kan etablera någon slags hub för leverantörer/tillverkare, samla många varor på samma plats, hantera reklamationer och garantiärenden osv.

Vad tillför scalpers? Vilket värde tillför de som inte fanns där innan?

Nota bene, jag må avsky företeelsen men tycker inte scalpers ska förbjudas eller dylikt. Jag är inte den som tycker allt jag ogillar ska vara förbjudet.

Eftersom varken ÅF eller tillverkaren höjer priset så tillför scalpers funktionen "tillgång till varor nu" genom att justera priset efter ett jämviktsläge. Det är fördelaktigt för kunder som inte bryr sig om 1-2k dyrare pris men vill att varan ska vara tillgänglig när de vill köpa. Det verkar som de flesta faktiskt är den typen av kunder eftersom att de kunder som bryr sig om att få till rek. pris relativt enkelt kan få tag på ett om man lägger ner lite research och energi på att hitta/boka ett. Idag kunde man t.ex. åka till valfritt Mediamarkt och boka ett om man så önskade.

Någon påstår att det inte hade varit fallet om scalpers inte existerade, då kontrar jag med att utbud/efterfrågan är densamma oavsett scalpers.

Permalänk
Medlem

Prostitution är också "en bra möjlighet för unga att tjäna pengar".

Men inte går man runt och förespråkar att unga ska prostituera sig.

Skärp er Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Eftersom varken ÅF eller tillverkaren höjer priset så tillför scalpers funktionen "tillgång till varor nu" genom att justera priset efter ett jämviktsläge. Det är fördelaktigt för kunder som inte bryr sig om 1-2k dyrare pris men vill att varan ska vara tillgänglig när de vill köpa. Det verkar som de flesta faktiskt är den typen av kunder eftersom att de kunder som bryr sig om att få till rek. pris relativt enkelt kan få tag på ett om man lägger ner lite research och energi på att hitta/boka ett. Idag kunde man t.ex. åka till valfritt Mediamarkt och boka ett om man så önskade.

Någon påstår att det inte hade varit fallet om scalpers inte existerade, då kontrar jag med att utbud/efterfrågan är densamma oavsett scalpers.

Så det är ett värde för den som vill betala mer men inte anstränga sig men en förlust för den som inte vill eller kan betala mer. Vad blir nettot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Prostitution är också "en bra möjlighet för unga att tjäna pengar".

Men inte går man runt och förespråkar att unga ska prostituera sig.

Skärp er Sweclockers!

Jag tror inte Sweclockers förespråkar prostitution, eller scalping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det finns många faktorer som påverkar priset men allt går att mata in i en grundläggande U/E formel/graf. T.ex. är lägsta prisnivån den accepterade bruttomarginalen hos tillverkaren, priselasticitet (dvs. hur mycket efterfrågan förändras beroende på procentuell ökning av pris), inkomstnivåer hos konsumenter, substitutvaror, komplementvaror osv.. Men i grund och botten faller alla dessa olika faktorer in i en U/E modell.

Ja, i en förutseende modell. Det bevisar fortfarande inte att scalpers är en nödvändighet eller något bra.

Skrivet av borggren4:

Hur då tänker du? Vidare tar scalpers risk lika så genom sina köp/investeringar.

Med de fria returrätter som vi i Sverige har i dagsläget? Det finns absolut marknader där scalpers tar en risk, elektronik är inte en sådan, i synnerhet inte i dagsläget.

Skrivet av borggren4:

Svårt att svara på, det är ju ett rationellt resonemang åtminstone, men jag tror inte utdelningar till kapitalister som görs illikvida genom återinvesteringar i aktier gör samhället någon nytta. Det finns flera faktorer att ta hänsyn till, vilka är scalpers? Hur livnär de sig i övrigt? Är de i behov eller tar del av bidrag? Skulle de kunnat arbeta eller inte? Hur används deras vinster? Vart går pengarna annars? Är det bättre om folket inte köper PS5 överhuvudtaget, alternativt att pengarna cirkulerar tillbaks till privatpersoner, eller att företag roffar åt sig vinsten, vilket för övrigt redan har låg skattesats på 20% vilket ligger nära momsen. Man skulle behöva göra gedigen forskning för att konstatera något i detta avseendet men det är min hypotes iaf.

Du behöver ju inte spekulera nämnvärt där egentligen. Scalpern tar ingen marginal från ÅF eftersom de handlar från ÅF till priser som ÅF redan satt till slutkund. Pengarna hamnar annars i fickorna på konsumenter som skulle spendera dessa och stimulera ekonomin, så nej, scalping stimulerar inte ekonomin mer.

Skrivet av borggren4:

Som jag ser det är det oundvikligt, och pris är relativt, vem säger att ett PS5 skulle vara värt 6000kr egentligen, uppenbarligen verkar marknaden anse att den är högre värd.. Du verkar fortfarande upprepa samma mantra om att U/E inte gäller och att scalpers magiskt lyckas pumpa upp priserna, jag tror inte den ekonomiska teorin stämmer, men om någon meriterad ekonom här kan argumentera varför det är fallet är jag absolut intresserad att höra.

Sony har bestämt riktpriset på produkten de tillverkar. Det är också så den prissätts generellt, man kan absolut tycka att de satt det för lågt och att man är driftig som kompenserar det genom att peta in sig själv i leveranskedjan och lyfta mer pengar ur konsumenternas plånbok. Många kommer dock anse att om ens affärsidé är "det är pandemi så leveranskedjan hindras, jag köper alla produkter jag kan och säljer dem dyrare pga bristen" så tillför man inget värde. Vi kan väl i alla fall komma överens om att varje enhet en scalper säljer kostar mer för slutkund än om den inte scalpas?

Skrivet av borggren4:

Jag är själv kapitalist och aktieägare, står absolut bakom marknadsekonomi och möjligheten att berika sig själv genom kunskap och skicklighet. Min poäng är snarare att jag skiter i vem som tar mellanskillnaden eftersom jag är fullt medveten om att priset oundvikligen kommer stiga, och teoretiserar kring iden av att scalpers behöver pengarna mer än aktieägarna vilket inte känns orimligt. Vidare har sannolikt köparna gott om pengar eftersom de är villiga att spendera 8k för ett PS5.

Nyss snackade du om hur bra det är att vinsten inte hamnar i aktieägarnas fickor. Känns som du drar åt flera olika håll samtidigt. Min poäng är att det är ok att priset stiger, men den mellanskillnad scalpers tar kommer ur konsumenternas fickor och är en skada som inte hade behövt drabba konsumenterna.

Permalänk

Men sluta säga att det går att få tag i en om man bara orkar. Ja det går kanske nu, men PS5 släpptes för ett år och 2 månader sedan. Hela perioden fram til jul 2020 så var det omöjligt att få sig ett exemplar här i Norge där jag bor, det var ganska många som jag känner som gick in på Elgigantens olika extra släpp och ingen klarade få en konsol. Sweclockers har ju också skrivit att dom använder bottar som köper upp allting på sekunder och att vanliga folk står i Elgigantens kö i hopp om att PS5 de la i kassen ska kunna köpas - är helt förgäves. Detta hade garanterat fungerat bättre utan scalpers. Ja jag känner en vars bror är scalper, dom köpte 20stk PS5 via utnyttjande av hål i systemen, de köptes med Amerikanska kreditkort och såldes långt över 1-2k mer, vi snackar upp til 20k per PS5 nära jul - detta totalt desintegrerar chansen för de allra flesta gamers att ha möjlighet att få sig en konsol då stort sett ingen betalar de pengarna.

Jag hade en bokning på Komplett 6månader innan släpp och den dröjde til 18.Juni 2020 innan den kom (ett år i "förbokning"), medans kompisens bror-scalper använde bot som rensade på släppdag.

Om man inte ser något fel med denna situation så är det lite game over att diskutera mer.

Permalänk
Medlem

Mina nedkämpade väderkvarnar tänkte Don Quijote och sneglade lite under lugg, en smula förnöjt, lite tillfreds, drog handen över en svettig panna i den varma rustningen, under den heta Spanska solen. "Det är mina väderkvarnar och jag har nedkämpat de"

Där i borde allt varit frid och fröjd för Don Quijote. OM det nu inte varit för borggren4.

Tappert kämpat gosse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja, i en förutseende modell. Det bevisar fortfarande inte att scalpers är en nödvändighet eller något bra.

Med de fria returrätter som vi i Sverige har i dagsläget? Det finns absolut marknader där scalpers tar en risk, elektronik är inte en sådan, i synnerhet inte i dagsläget.

Du behöver ju inte spekulera nämnvärt där egentligen. Scalpern tar ingen marginal från ÅF eftersom de handlar från ÅF till priser som ÅF redan satt till slutkund. Pengarna hamnar annars i fickorna på konsumenter som skulle spendera dessa och stimulera ekonomin, så nej, scalping stimulerar inte ekonomin mer.

Sony har bestämt riktpriset på produkten de tillverkar. Det är också så den prissätts generellt, man kan absolut tycka att de satt det för lågt och att man är driftig som kompenserar det genom att peta in sig själv i leveranskedjan och lyfta mer pengar ur konsumenternas plånbok. Många kommer dock anse att om ens affärsidé är "det är pandemi så leveranskedjan hindras, jag köper alla produkter jag kan och säljer dem dyrare pga bristen" så tillför man inget värde. Vi kan väl i alla fall komma överens om att varje enhet en scalper säljer kostar mer för slutkund än om den inte scalpas?

Nyss snackade du om hur bra det är att vinsten inte hamnar i aktieägarnas fickor. Känns som du drar åt flera olika håll samtidigt. Min poäng är att det är ok att priset stiger, men den mellanskillnad scalpers tar kommer ur konsumenternas fickor och är en skada som inte hade behövt drabba konsumenterna.

Citat:

Ja, i en förutseende modell. Det bevisar fortfarande inte att scalpers är en nödvändighet eller något bra.

Bra för den som vill ha sin produkt nu och inte vill stå i några köer eller lägga massa tid och energi på att hitta. Nödvändigt eftersom marknaden är en organism som måste balansera sig på ett eller annat sätt.

Folk hävdar ju här att scalpers hamstrar produkter över en längre tid? Öppet köp gäller ju bara 30 dagar.

Citat:

Pengarna hamnar annars i fickorna på konsumenter som skulle spendera dessa och stimulera ekonomin, så nej, scalping stimulerar inte ekonomin mer.

Japp, som jag sa, sannolikt likvärdigt om någon privatperson sitter på likviditeten oavsett slutkund eller scalper. Dem stimulerar dock ekonomin mindre genom en utdelning till kapitalister som sannolikt återinvesterar och gör pengarna illikvida. Alltså ur ett ekonomiskt perspektiv: Scalper=Slutkund > Utdelning till aktieägare. Momsen är densamma för potentiell slutkund, därav är skatteintäkterna är lika höga oavsett.

Citat:

Vi kan väl i alla fall komma överens om att varje enhet en scalper säljer kostar mer för slutkund än om den inte scalpas

Nej det är just det som inte kommer spela ut sig i en organisk marknad, det är ett oundvikligt faktum att priset stiger om efterfrågan är hög och utbudet lågt, scalpers är åter igen ett symptom på obalans, således skapar scalpers balans i marknaden om ingen annan gör det före i ledet. T.ex. skulle man förbjuda scalping, alltså göra det olagligt, och det ändå finns obalans i marknaden, ja då kommer en svart marknad uppstå.

Citat:

Nyss snackade du om hur bra det är att vinsten inte hamnar i aktieägarnas fickor. Känns som du drar åt flera olika håll samtidigt. Min poäng är att det är ok att priset stiger, men den mellanskillnad scalpers tar kommer ur konsumenternas fickor och är en skada som inte hade behövt drabba konsumenterna.

Bra och bra, jag skiter i vilket helt ärligt.. jag sa att ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv är det förmodligen bättre om pengarna hamnar hos privatpersoner som konsumerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så det är ett värde för den som vill betala mer men inte anstränga sig men en förlust för den som inte vill eller kan betala mer. Vad blir nettot?

Nej det är ingen förlust för den som inte vill eller kan betala mer, den kommer få göra det oavsett eftersom marknaden är i obalans och behöver balanseras på ett eller annat sätt, det är inget scalpers kan påverka, det är snarare naturlag. Det är lite som att kämpa emot gravitationen, du kan försöka flyga hur mycket du vill men i slutändan kommer gravitationen dra ner dig till marken.

För den som inte har råd eller vill betala mer, den får helt enkelt lägga ner tid och energi på att få tag på en, jag bokade min PS5a under release och jag är ingen dev som kan koda bottar, jag var t.o.m. ett par dagar efter alla andra och spanade tills det dök upp bokning på hages.se (synligt via Prisjakt).. Det dyker med jämna mellanrum upp möjligheter att boka en PS5 för den som verkligen vill ha ett för rek. pris, men kan absolut förstå många höginkomsttagare som inte vill lägga ner den energin och tiden. Så kontentan är att man får vad man förtjänar helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Visst, man kan ju önska sig att det vore så, men vad har återförsäljare för incitament att göra detta? Det kostar pengar att utföra legitimeringar med Bank-ID och sätta upp ett sånt här system. Sedan kommer folk gnälla när de inte kan beställa för att deras bank-ID strulat just då.

Någon måste i slutändan betala för detta.

Så är det, en kostnad som kanske är nödvändig när det finns bristvaror. En kostnad som kanske betalar sig självt i slutändan.

Service kostar pengar men det binder också kunder.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

Prostitution är också "en bra möjlighet för unga att tjäna pengar".

Men inte går man runt och förespråkar att unga ska prostituera sig.

Skärp er Sweclockers!

Prostitution ger stadigare lön, så det är ett bättre val än scalping! 😉 Inget straff på att vara prostituerad! Jag kanske borde sälja mig? 🤑

Permalänk
Medlem

Vad är bästa lösning på problemet? Att återförsäljare börjar med budgivning istället? Är ni nöjda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vadå samma sak? Det är absolut inte samma sak, ÅF är en mellanhand, tillverkaren producerar produkterna, ena parasiterar på den andras kunskap och tillverkningsförmåga. Det är väl självklart att om en tillverkare tar över ÅFs jobb så har de samma funktion? Krävs väl inget förtydligande för att konstatera detta simpla faktum? Om en tillverkare kan göra båda jobben, så eliminerar man den onödiga mellanhanden, dvs. mindre retail och PR i förmån för billigare distribution, försäljning och service. Apple gör idag samtliga jobben på egen hand, tillverkning, distribution, försäljning och service.

Spekulation och irrelevant. Vad har min framtidsspåning att göra med att du hävdar att scalpers inte skattar, dessutom utan belägg? Jag gav iaf rimliga resonemang kring varför jag tror ÅFs inom elektronikvaror spelat ut sin roll, vi vet redan sedan innan att marginalerna är väldigt små, och dem blir bara mindre när tillverkarna gör sig av med sitt beroende till ÅFs. Plattformar av olika slag är framtiden, t.ex. Amazon, där mellanhänder själva säljer produkter de får tag på, likt hur företag använder Tradera idag. Samt tillverkarnas egna e-butiker. Internet har helt enkelt möjliggjort minskat beroende av ÅFs, varken slutkund eller tillverkare behöver ÅFs, med ÅFs syftar jag då givetvis till andra bolag som inte faller in i samma koncern/moderbolag som tillverkaren, t.ex. Komplettkoncernen.

Mitt argument är att ÅFs i grund och botten inte längre heller behövs, således skulle man kunna kalla dem parasiter också. Men du har fel, scalpers skapar inte bristen eftersom scalpers inte förbrukar varorna, det är samma utbud och samma efterfrågan oavsett.

Jag har redan varit tydlig med att tillverkaren borde höja priset för att eliminera scalping, jag ser dock inte varför kunden på något sätt skulle gynnats av att ÅF höjer sitt vinstutrymme, då kan lika gärna scalpers ta den vinsten, hellre pengar till privatpersoner som konsumerar än till rika aktieägare som förvaltar, iaf i avseende att gynna samhället, oavsett skattesats (min. moms). Vidare tror jag inte tillverkaren återinvesterar i produktion och RnD, snarare delas överbliven vinst också ut till rika aktieägare. I slutändan gör det inget skillnad för slutkund, de får ändå betala det högre priset pga. komponentbrist, vare sig pengarna går till tillverkaren, ÅFs eller scalpers. Jag bryr mig lite om vad scalpers har för mål, faktum är att dem tjänar en funktion vare sig det är ambitionen eller inte, på samma sätt existerar ÅFs för att generera vinst, inte för något tramsigt altruistiskt motiv att öka tillgång till slutkund.. Utan scalpers skulle tillgång till dessa varor begränsas eftersom det skulle vara slutsålt.

Jo, det måste tydligen poängteras eftersom grunden för diskussionen var att du kallade det låtsasjobb, i ett försök att jämställa det med scalping, vilket det aldrig är. Eftersom du antingen är slarvig eller oärlig har du heller inte kommenterat detta förrän nu så jag har varit tvungen att repetera tills du faktiskt svarade som en normal person.

Antingen spenderar en tillverkare pengar på att skaffa lokaler, anställa folk, osv, för försäljningsfunktionen mot kund eller så överlåter de det åt en yttre aktör som utför samma arbete. Det finns absolut inget som säger att det automatiskt är billigare att göra på det förstnämnda sättet, det beror på en rad faktorer vilket som är mest optimalt. Du visar återigen på okunskap om affärer när du gör uttalanden som det där och vem som helst borde inse att om varje tillverkande företag i hela världen sålde sina produkter själva så skulle det bli en obscen mängd butiker, både digitalt och fysiskt. Att nämna Apple säger inte mycket då jag kan nämna hundratals tillverkare som inte säljer själva för varje företag som gör det. Anledningarna åt båda hållen varierar såklart. Dessutom är plattformar som t ex Amazon bara ett i raden av dessa exempel då de egentligen bara delar på återförsäljarens jobb och gör en del medan deras kunder gör resten. Funktionen består även i detta fallet, precis som i alla andra.

Det är bara du som pratat om återförsäljares framtid, jag har inte skrivit något om det utan bara försökt få dig att förstå vad som skrivits och varför ditt försök att jämställa återförsäljare och scalpers var korkat. En återförsäljare är som sagt bara ett exempel på hur det sista, nödvändiga steget i försäljningskedjan kan se ut, det går inte att ha missat detta vid normal läsförståelse. Du verkar dock sakna detta, eller så har du drivit diskussionen på ett oärligt sätt.

Ditt argument är uselt och visar bara återigen att du inte kan läsa. En återförsäljare är en av de saker som kan fylla det nödvändiga sista steget där kundförsäljningen sker. Det spelar ingen roll om det är en separat återförsäljare eller någon annan som gör det, funktionen är nödvändig. Om tillverkaren inte vill spendera energi på att starta en egen försäljning så kan denne t ex välja att låta återförsäljare göra jobbet. Det är alltså ett val, inte en parasit som hoppar in utan att någon annan har något att säga till om det.

Att tillverkaren höjer priset är en legitim åtgärd eftersom då går pengar dit de fortfarande kan användas till fortsatt utveckling osv. Om återförsäljaren höjer priset blir det ingen fördel eftersom pengarna stannar på fel ställe, men eftersom dessa är del av den officiella kedjan så har tillverkaren åtminstone något att säga till om där och kan bestämma pris som gäller för sina produkter. Det fungerar inte alltid men det är i alla fall bra att möjligheten finns, samt att återförsäljare är registrerade företag som är lättare att kontrollera att de följer lagarna. Det är väldigt lustigt att se att du inte tror att det finns förmögna människor som scalpar, trots att vi läst om exempel där vissa köper in väldigt stora partier av saker och trots att artikeln här pratar om att scalpers tjänar månadslöner på några dagar. Nej, du fortsätter alltså försöka påstå att det bara är studenterna som lever på ören som har råd att köpa en stor mängd dyra elektronikprylar och sälja vidare. Bra logik.

Jaså, nu är det okej att spekulera i huruvida företag investerar i R&D men det går absolut inte att spekulera i huruvida scalpers brukar betala skatt. Vi lägger alltså till hycklare till diskussionsproblematiken. Jag kan visa en rad exempel på tillverkare som investerar stort i R&D om du visar scalpers som betalar skatt. Och nej, scalpers har fortfarande ingen nödvändig funktion i kedjan och har endast en funktion på samma sätt som man kan säga att vadsomhelst har en funktion eftersom de själva hjälper till att orsaka problemet de sedan "löser". En tjuv har också en funktion, trots att denne göra något direkt olagligt, så det är ett tomt argument i sig.

Diskussionen förefaller rätt onödig så det är nog lika bra att lägga ner. Jag har varit tvungen skriva samma sak flera gånger för att du inte svarar, och när du sedan gör det låtsas du som det är självklart trots att du sagt emot det tidigare, och sedan du gör samma sak som du klagar på att jag gör. Det känns inte seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse:

Vad är bästa lösning på problemet? Att återförsäljare börjar med budgivning istället? Är ni nöjda då?

Nej, att scalping kriminaliseras.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse:

Vad är bästa lösning på problemet? Att återförsäljare börjar med budgivning istället? Är ni nöjda då?

Att åf säljer varorna till marknadspris. Vilket de i allt större utsträckning har börjat med gällande iaf grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, att scalping kriminaliseras.

Att köpa en vara och sälja varan dyrare kommer aldrig bli olagligt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Tycker alla ska ha chans att köpa t.ex en Playstation 5 till rekommenderat pris.
Bara för företagen att begränsa det till personnummer och verifiering med bank-id.

Visst, man kan få sig ett exemplar från varje butik som säljer men sen är det stopp. Samma sak borde de göra med grafikkort.

Då hinner lagren fyllas på och de flesta får möjlighet att köpa sin produkt till ett vettigt pris.

Det har man redan försökt i HK när jag hälsade på släktingarna. Man fick mata in sitt personnummer på Apples hemsida. Om man hade tur så fick man en kölapp och kunde köpa iPhone 5 eller 6. Då stod det scalpers som betalade 50-60% mer för det som de hade betalt för. Så det blev "dubbelscalping". När man läser här så tror man att Sverige är ett kommunistland där alla ska få endast köpa en PS5 och när alla har fått köpa en. Då får man köpa en till.

Håller med @p2vb att scalping ger omedelbar tillgång till en produkt. Om ni inte tror mig. Testa och gå till Webhallen. Langa upp 20 lakan och säg "jag vill ha en PS5....nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu". Eller så skriver du en köpesannons på Blocket och jag lovar att du blir sönderringd om du skriver att du betalar 20 lök för en PS5. Svårare än så är det inte.

Hade man varit ekonomiskt oberoende och ville jävlas och skapa nyheter så hade man ju köpt upp en jävla massa PS5or och toppgrafikkorten och lagt den i en fet hög och kört över med en bulldozer och gjort ett youtubeklipp. Så här fungerar marknadsekonomi, mina vänner. Money talks, loser walks.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget emot systemet som många återförsäljare har där man får köpa ett grafikkort av denna generation. Dockså hade jag helst sätt att man då kopplar det till bankid och centraliserar.

Tex så tycker jag att det är bra att man fixade problemet som var med konsertbiljetter tidigare, där alla köptes upp 5 min efter release och sedan låg det företag och sålde dessa på sina hemsidor, det hade startats upp en hel näringsverksamhet på denna ide, i mina ögon bra att det kom en åtgärd som löste detta.

Vad gäller grafikkorten så är ju situationen unik, en tillverkare har lagt ned oerhörda pengar på R&D för att möta en kvalite och pris med sin produkt. När de senare ska sälja den så är efterfrågan mycket högre än möjligheten att förse marknaden med produkter. Dessutom så går det inte öka försäljning genom att producera mer då det inte finns kapacitet. Samtidigt så vill ingen höja priset då man vill vara inte ha dyrare produkter än sin konkurrent. Då öppnas marknade upp för "scalpers", detta har ju beskrivits i flera svar i denna tråd...

Det som är unikt och tagit tid är att nvidia, AMD och partners har fått anpassa priserna efter rådande situation, vi får ju se hur detta slutar... Men scalpers kommer att vara kvar så länge bristen finns, deras "värde" verkar vi dock vara oense om.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att köpa en vara och sälja varan dyrare kommer aldrig bli olagligt...

Scalping är olagligt i flera länder.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

"Scalping är bra" - Scalper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Scalping är olagligt i flera länder.

Du får gärna visa några källor, någonting säger mig att man får läsa det finstilta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det har man redan försökt i HK när jag hälsade på släktingarna. Man fick mata in sitt personnummer på Apples hemsida. Om man hade tur så fick man en kölapp och kunde köpa iPhone 5 eller 6. Då stod det scalpers som betalade 50-60% mer för det som de hade betalt för. Så det blev "dubbelscalping". När man läser här så tror man att Sverige är ett kommunistland där alla ska få endast köpa en PS5 och när alla har fått köpa en. Då får man köpa en till.

Håller med @p2vb att scalping ger omedelbar tillgång till en produkt. Om ni inte tror mig. Testa och gå till Webhallen. Langa upp 20 lakan och säg "jag vill ha en PS5....nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu". Eller så skriver du en köpesannons på Blocket och jag lovar att du blir sönderringd om du skriver att du betalar 20 lök för en PS5. Svårare än så är det inte.

Hade man varit ekonomiskt oberoende och ville jävlas och skapa nyheter så hade man ju köpt upp en jävla massa PS5or och toppgrafikkorten och lagt den i en fet hög och kört över med en bulldozer och gjort ett youtubeklipp. Så här fungerar marknadsekonomi, mina vänner. Money talks, loser walks.

Nja. Nej.
Kommunistland hahahaha, du är la bra go.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hade man varit ekonomiskt oberoende och ville jävlas och skapa nyheter så hade man ju köpt upp en jävla massa PS5or och toppgrafikkorten och lagt den i en fet hög och kört över med en bulldozer och gjort ett youtubeklipp. Så här fungerar marknadsekonomi, mina vänner. Money talks, loser walks.

Du verkar tycka att det är det bästa sättet?
Jag tycker det är en förkastlig åsikt, och hade varit ett förkastligt sätt att spendera jordens resurser på.

Det är tragiskt att det gått så långt att det enda som förs fram i många fall är att den med pengar har all makt.

Men jag har å andra sidan gett upp på mänskligheten, jag lever i hoppet att åtminstone mina barn ska få en vettig livstid, för jag är övertygad om att mina barnbarn kommer se den stora kollapsen.

Och kaptitalismen kommer vara i centrum av detta stora förfall. Eller, mer specifikt, girigheten hos oss som människor. Men det hör nog inte hemma i denna tråd

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Jo, det måste tydligen poängteras eftersom grunden för diskussionen var att du kallade det låtsasjobb, i ett försök att jämställa det med scalping, vilket det aldrig är. Eftersom du antingen är slarvig eller oärlig har du heller inte kommenterat detta förrän nu så jag har varit tvungen att repetera tills du faktiskt svarade som en normal person.

Antingen spenderar en tillverkare pengar på att skaffa lokaler, anställa folk, osv, för försäljningsfunktionen mot kund eller så överlåter de det åt en yttre aktör som utför samma arbete. Det finns absolut inget som säger att det automatiskt är billigare att göra på det förstnämnda sättet, det beror på en rad faktorer vilket som är mest optimalt. Du visar återigen på okunskap om affärer när du gör uttalanden som det där och vem som helst borde inse att om varje tillverkande företag i hela världen sålde sina produkter själva så skulle det bli en obscen mängd butiker, både digitalt och fysiskt. Att nämna Apple säger inte mycket då jag kan nämna hundratals tillverkare som inte säljer själva för varje företag som gör det. Anledningarna åt båda hållen varierar såklart. Dessutom är plattformar som t ex Amazon bara ett i raden av dessa exempel då de egentligen bara delar på återförsäljarens jobb och gör en del medan deras kunder gör resten. Funktionen består även i detta fallet, precis som i alla andra.

Det är bara du som pratat om återförsäljares framtid, jag har inte skrivit något om det utan bara försökt få dig att förstå vad som skrivits och varför ditt försök att jämställa återförsäljare och scalpers var korkat. En återförsäljare är som sagt bara ett exempel på hur det sista, nödvändiga steget i försäljningskedjan kan se ut, det går inte att ha missat detta vid normal läsförståelse. Du verkar dock sakna detta, eller så har du drivit diskussionen på ett oärligt sätt.

Ditt argument är uselt och visar bara återigen att du inte kan läsa. En återförsäljare är en av de saker som kan fylla det nödvändiga sista steget där kundförsäljningen sker. Det spelar ingen roll om det är en separat återförsäljare eller någon annan som gör det, funktionen är nödvändig. Om tillverkaren inte vill spendera energi på att starta en egen försäljning så kan denne t ex välja att låta återförsäljare göra jobbet. Det är alltså ett val, inte en parasit som hoppar in utan att någon annan har något att säga till om det.

Att tillverkaren höjer priset är en legitim åtgärd eftersom då går pengar dit de fortfarande kan användas till fortsatt utveckling osv. Om återförsäljaren höjer priset blir det ingen fördel eftersom pengarna stannar på fel ställe, men eftersom dessa är del av den officiella kedjan så har tillverkaren åtminstone något att säga till om där och kan bestämma pris som gäller för sina produkter. Det fungerar inte alltid men det är i alla fall bra att möjligheten finns, samt att återförsäljare är registrerade företag som är lättare att kontrollera att de följer lagarna. Det är väldigt lustigt att se att du inte tror att det finns förmögna människor som scalpar, trots att vi läst om exempel där vissa köper in väldigt stora partier av saker och trots att artikeln här pratar om att scalpers tjänar månadslöner på några dagar. Nej, du fortsätter alltså försöka påstå att det bara är studenterna som lever på ören som har råd att köpa en stor mängd dyra elektronikprylar och sälja vidare. Bra logik.

Jaså, nu är det okej att spekulera i huruvida företag investerar i R&D men det går absolut inte att spekulera i huruvida scalpers brukar betala skatt. Vi lägger alltså till hycklare till diskussionsproblematiken. Jag kan visa en rad exempel på tillverkare som investerar stort i R&D om du visar scalpers som betalar skatt. Och nej, scalpers har fortfarande ingen nödvändig funktion i kedjan och har endast en funktion på samma sätt som man kan säga att vadsomhelst har en funktion eftersom de själva hjälper till att orsaka problemet de sedan "löser". En tjuv har också en funktion, trots att denne göra något direkt olagligt, så det är ett tomt argument i sig.

Diskussionen förefaller rätt onödig så det är nog lika bra att lägga ner. Jag har varit tvungen skriva samma sak flera gånger för att du inte svarar, och när du sedan gör det låtsas du som det är självklart trots att du sagt emot det tidigare, och sedan du gör samma sak som du klagar på att jag gör. Det känns inte seriöst.

Citat:

Jo, det måste tydligen poängteras eftersom grunden för diskussionen var att du kallade det låtsasjobb, i ett försök att jämställa det med scalping, vilket det aldrig är. Eftersom du antingen är slarvig eller oärlig har du heller inte kommenterat detta förrän nu så jag har varit tvungen att repetera tills du faktiskt svarade som en normal person.

Nej det är du som helt och hållet misstolkar budskapet eller är oförmögen att utläsa helheten från den samlade kontexten, du hakar upp dig på ordet låtsasjobb, vilket du f.ö. avläser alldeles för bokstavligt och som jag skriver inom citationstecken för att förtydliga att jag inte menar bokstavligen, det känns som oärlig argumentation om något. Jag gör ett sista försök att förtydliga mitt argument..

Citat:

Antingen spenderar en tillverkare pengar på att skaffa lokaler, anställa folk, osv, för försäljningsfunktionen mot kund eller så överlåter de det åt en yttre aktör som utför samma arbete. Det finns absolut inget som säger att det automatiskt är billigare att göra på det förstnämnda sättet, det beror på en rad faktorer vilket som är mest optimalt.

Definitionen av återförsäljare enligt wikipedia:
Återförsäljare är butiker som köper in andra företags produkter och säljer dem i sin butik. Återförsäljaren tar en risk genom att införskaffa ett större antal av en vara och får sin vinst genom att ha högre utpris än det pris de betalar för produkten till grossisten.

I grund och botten gör en scalper och ÅF samma sak, de köper in en bulk av varor från grossisten/tillverkaren och säljer det till ett dyrare pris till slutkund i vinstsyfte, därtill erbjuder de ytterligare service. Om jag som kund inte behöver ÅFs service, t.ex. om jag är en e-konsument som inte har något behov av butik och butikspersonal, och tillverkaren inser att denna service är överflödig, då kan tillverkaren streamlina sin försäljningskedja och göra distribution/försäljning mer kostnadseffektiv genom att eliminera mellanhanden. Den trend vi observerar är att många tillverkare, inom och utanför elektroniksegmentet har öppnat egna e-butiker, varför? Jo för att det ökar deras marginaler, detta är inget jag hittar på, detta är vad som sker just nu inom retail. Här kan du läsa mer om fenomenet vilket kallas "Forward Integration".Investopedia "Forward Integration"

Citat:

Traditional roles for manufacturers and retailers are blurring, and their activities are becoming more intertwined. One prominent and largely unstudied phenomenon that exemplifies this trend is “partial forward integration” (PFI) by manufacturers. In general, PFI describes a setting where the manufacturer sells to end consumers not
only through traditional independent retailers but also through company-owned
stores. A shopper strolling down the major boulevards in cities around the world
might encounter stores owned by Apple, Bally, Nike, Ralph Lauren, and more recently, even automobile manufacturers such as Audi, to name just a few. Similarly, shopping malls in the USA routinely have a substantial number of manufacturer-owned retail stores.

Researchgate PFI trend

Om argumentet är att vi vill ge ÅFs vinstutrymmet just p.g.a. att stimulera deras affärsmodell snarare än vårt behov av deras service landar vi i ett scenario där vi artificiellt stimulerar deras jobb, på så sätt ett "låtsasjobb". Det är ännu inte fallet idag då de flesta handlar via ÅFs, många gillar att köpa i fysiska butiker och "Forward integration" har inte kommit tillräckligt långt. I takt med att "Forward integration" ökar kommer i förlängningen dessa ÅFs KKa.

Citat:

Det är alltså ett val, inte en parasit som hoppar in utan att någon annan har något att säga till om det.

Historiskt har det varit väldigt svårt för tillverkare att implementera "forward integration", det har således inte varit ett val eftersom de var beroende av ÅFs (och är det än idag i stor utsträckning). I takt med att internethandel blir allt större, fysiska butiker blivit allt mer irrelevant för slutkund och service implementerar "forward integration" (exempelvis PS5 garanti, tillverkarens egna marknadsföring via onlinekanaler) kommer detta "tvång" i förlängningen bli ett val.

Citat:

Att nämna Apple säger inte mycket då jag kan nämna hundratals tillverkare som inte säljer själva för varje företag som gör det.

Tog Apple som exempel eftersom de var först ut bland techbolagen med FI, men gäller för de flesta stora tillverkarna idag inom elektronik, men även kläder och andra varor, t.ex. vitvarumärken som Electrolux. Jag förtydligade även att inom vissa segment kommer det inte vara lönsamt med FI, speciellt där återkommande masskonsumtion inte gäller, eller där märkena i fråga inte är tillräckligt etablerade. ÅF kommer således alltid ha en roll inom vissa marknader men nu diskuterar vi ju scalpade elektronikprodukter.

Citat:

Funktionen består även i detta fallet, precis som i alla andra.

Ja funktionen måste ju givetvis vara där, hur ska annars retail fungera? Mitt argument var att ÅFs unika funktion (service & marknadsföring) inte nödvändigtvis är efterfrågad och då kan man streamlina kedjan till att endast inkludera nödvändig funktion och rensa parasiten ur systemet.

Citat:

Det är väldigt lustigt att se att du inte tror att det finns förmögna människor som scalpar, trots att vi läst om exempel där vissa köper in väldigt stora partier av saker och trots att artikeln här pratar om att scalpers tjänar månadslöner på några dagar. Nej, du fortsätter alltså försöka påstå att det bara är studenterna som lever på ören som har råd att köpa en stor mängd dyra elektronikprylar och sälja vidare. Bra logik.

Finns väl scalpers av alla slag, men jag tror personligen många är vanliga opportunistiska privatpersoner, jag tycker faktiskt att massscalping genom bottar är destruktivt men scalping kan ge sitt uttryck på olika sätt, det är en definitionsfråga vad scalping innebär. Logiken är simpel, om dessa systematiserade "whale" scalpers inte hade existerat skulle privatpersoner tagit över rollen, så länge det finns pengar att tjäna. Åter igen utbud/efterfrågan som naturlag och där obalans råder strävar marknaden som organism efter balans för att nå jämviktspris. Du kan testa teorin som tankelek där du tar priserna till sina extremer, förr eller senare kommer även du vika mot dina principer och etiska ställningstaganden. T.ex. låt oss säga att du får tag på en PS5a, denna visar sig vara värd 100k på marknaden, säljer du vidare din PS5 eller öppnar du den? Alla har ett pris helt enkelt.

Citat:

Att tillverkaren höjer priset är en legitim åtgärd eftersom då går pengar dit de fortfarande kan användas till fortsatt utveckling osv.

Japp och detta har jag upprepande sagt flera gånger, jag tycker att tillverkaren ska höja priserna till jämviktspris för att råda bot på problemet med scalping, men jag beskyller inte scalpers för att agera enligt mänsklig natur.

Citat:

Jaså, nu är det okej att spekulera i huruvida företag investerar i R&D men det går absolut inte att spekulera i huruvida scalpers brukar betala skatt. Vi lägger alltså till hycklare till diskussionsproblematiken.

Sjävklart får du spekulera hur mycket du vill, men det var snarare ett påstående bland folket här att scalpers inte skattar utan några egentliga belägg. Jag har varit tydlig med att jag spekulerar i mina formuleringar, vidare går det faktiskt att ta reda på. Nvidia ökade sina nettovinster i betydligt högre grad än deras RnD 2020-2021, inget fel med det, aktieägarna vill ha utdelning och ledningen sina bonusar. Utöver det har jag sagt att jag ändå tycker att tillverkaren ska ha vinsten om någon. Vinkeln i mitt argument handlar om samhällsnytta eftersom folk var inne på skatteintäkter, där jag egentligen bestrider tanken att ÅFs skulle göra mer samhällsnytta nytta av vinsten än scalpers/slutkund och jag har fört tydliga resonemang kring detta, det är givetvis en hypotes och ingen absolut sanning.

Kalla mig hycklare hur mycket du vill, du vinner inga argument med personangrepp.. Det är inte mitt fel att du förvränger mina ord/budskap, alternativt har svårt med övergripande läsförståelse.

Citat:

scalpers har fortfarande ingen nödvändig funktion i kedjan och har endast en funktion på samma sätt som man kan säga att vadsomhelst har en funktion eftersom de själva hjälper till att orsaka problemet de sedan "löser".

Här visar du likt många andra irriterade SweCs i denna tråden återigen okunskap kring grundläggande marknadsteori. Scalpers hjälper inte till att orsaka problemet, de är helt enkelt symptom på problemet med obalans i marknaden. Absolut nödvändig funktion för alla kunder som skiter i om de betalar överpris men vill ha tillgång till produkten när de vill köpa. Nödvändig funktion så länge som tillverkaren/ÅF inte balanserar marknaden till jämviktspris. Nödvändig funktion, annars skulle det hela kapitalistiska systemet haverera (om vi inte lät girigheten driva oss framåt).

Citat:

Diskussionen förefaller rätt onödig så det är nog lika bra att lägga ner. Jag har varit tvungen skriva samma sak flera gånger för att du inte svarar, och när du sedan gör det låtsas du som det är självklart trots att du sagt emot det tidigare, och sedan du gör samma sak som du klagar på att jag gör. Det känns inte seriöst.

Det är ju svårt när du misstolkar och förvränger budskapen och jag försöker leda in spåret till dess relevanta problematik. Tycker absolut den är nödvändig så länge som irrationella häxjägare inte försöker förstå den större bilden av situationen utan bara slänger ut sig sin ilska och okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du verkar tycka att det är det bästa sättet?
Jag tycker det är en förkastlig åsikt, och hade varit ett förkastligt sätt att spendera jordens resurser på.

Det är tragiskt att det gått så långt att det enda som förs fram i många fall är att den med pengar har all makt.

Men jag har å andra sidan gett upp på mänskligheten, jag lever i hoppet att åtminstone mina barn ska få en vettig livstid, för jag är övertygad om att mina barnbarn kommer se den stora kollapsen.

Och kaptitalismen kommer vara i centrum av detta stora förfall. Eller, mer specifikt, girigheten hos oss som människor. Men det hör nog inte hemma i denna tråd

Du har tyvärr helt rätt. Girighet och själviskhet har blivit mer accepterat på senare år. I dag är det helt "rätt" att bara tänka på sig själv och låta andra klara sig bäst de kan. Men det är ju faktiskt så ren kapitalism fungerar. Titta bara hur det mesta fungerar i USA. Kanske har vi influerats av andra länder i och med globaliseringen? Vad vet jag? Men det blir nog inte lätt för våra barn och barnbarn när denna mentalitet slagit igenom helt.

Permalänk
Medlem

I mina öron låter detta som att utnyttjar en redan svår situation, avsiktligt försöker begränsa tillgången i syfte att trissa upp priser och utpressa folk efter deras efterfrågor. Typ som svarta marknaden och i likhet till att man kan tjäna en månadslön på ett par dagar så skattar de inte en krona för det. Det enda sättet att försvara det hela är med argumentet "ingen lag - inget brott" men då erkänner man per definition att veta att det man gör är fel. Lite som att innan lagen fanns hävda att det är helt okej att sexuellt förgripa sig på människor som sover bara för att de inte sa nej eller försökte kämpa emot... Sluta våldta marknaden!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du verkar tycka att det är det bästa sättet?
Jag tycker det är en förkastlig åsikt, och hade varit ett förkastligt sätt att spendera jordens resurser på.

Det är tragiskt att det gått så långt att det enda som förs fram i många fall är att den med pengar har all makt.

Men jag har å andra sidan gett upp på mänskligheten, jag lever i hoppet att åtminstone mina barn ska få en vettig livstid, för jag är övertygad om att mina barnbarn kommer se den stora kollapsen.

Och kaptitalismen kommer vara i centrum av detta stora förfall. Eller, mer specifikt, girigheten hos oss som människor. Men det hör nog inte hemma i denna tråd

Mycket väl skrivet, det sammanfattade alla mina tankar som jag inte bemödade mig att skriva till den kommentaren.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Du verkar tycka att det är det bästa sättet?
Jag tycker det är en förkastlig åsikt, och hade varit ett förkastligt sätt att spendera jordens resurser på.

Det är tragiskt att det gått så långt att det enda som förs fram i många fall är att den med pengar har all makt.

Men jag har å andra sidan gett upp på mänskligheten, jag lever i hoppet att åtminstone mina barn ska få en vettig livstid, för jag är övertygad om att mina barnbarn kommer se den stora kollapsen.

Och kaptitalismen kommer vara i centrum av detta stora förfall. Eller, mer specifikt, girigheten hos oss som människor. Men det hör nog inte hemma i denna tråd

Oavsett vad jag tycker om sättet är bra eller dåligt så är det den reella verkligheten. Pengar är makt. Tyvärr. Annars hade elprisstödet och alla andra former av bidrag spelat ut sin roll. Om alla hade obegränsade med resurser.

När det stora kollapsen kommer så vill mamma ju inte vara i botten, utan man hedgar sig själv och sin familj. Resten får klara sig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hersses:

I mina öron låter detta som att utnyttjar en redan svår situation, avsiktligt försöker begränsa tillgången i syfte att trissa upp priser och utpressa folk efter deras efterfrågor. Typ som svarta marknaden och i likhet till att man kan tjäna en månadslön på ett par dagar så skattar de inte en krona för det. Det enda sättet att försvara det hela är med argumentet "ingen lag - inget brott" men då erkänner man per definition att veta att det man gör är fel. Lite som att innan lagen fanns hävda att det är helt okej att sexuellt förgripa sig på människor som sover bara för att de inte sa nej eller försökte kämpa emot... Sluta våldta marknaden!

Spegla det till aktiemarknaden. Börsen kraschar och småspararna säljer. Stora institutioner köper upp för stora summor. Vad är skillnaden? Eller det är brist på arbetskraft. Går du självmant till chefen och säger jag tycker jag är för dyr. Sänk min lön med 20% så du får mer i fickan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borggren4:

Nej det är du som helt och hållet misstolkar budskapet eller är oförmögen att utläsa helheten från den samlade kontexten, du hakar upp dig på ordet låtsasjobb, vilket du f.ö. avläser alldeles för bokstavligt och som jag skriver inom citationstecken för att förtydliga att jag inte menar bokstavligen, det känns som oärlig argumentation om något. Jag gör ett sista försök att förtydliga mitt argument..

Definitionen av återförsäljare enligt wikipedia:
Återförsäljare är butiker som köper in andra företags produkter och säljer dem i sin butik. Återförsäljaren tar en risk genom att införskaffa ett större antal av en vara och får sin vinst genom att ha högre utpris än det pris de betalar för produkten till grossisten.

I grund och botten gör en scalper och ÅF samma sak, de köper in en bulk av varor från grossisten/tillverkaren och säljer det till ett dyrare pris till slutkund i vinstsyfte, därtill erbjuder de ytterligare service. Om jag som kund inte behöver ÅFs service, t.ex. om jag är en e-konsument som inte har något behov av butik och butikspersonal, och tillverkaren inser att denna service är överflödig, då kan tillverkaren streamlina sin försäljningskedja och göra distribution/försäljning mer kostnadseffektiv genom att eliminera mellanhanden. Den trend vi observerar är att många tillverkare, inom och utanför elektroniksegmentet har öppnat egna e-butiker, varför? Jo för att det ökar deras marginaler, detta är inget jag hittar på, detta är vad som sker just nu inom retail. Här kan du läsa mer om fenomenet vilket kallas "Forward Integration".Investopedia "Forward Integration"

Researchgate PFI trend

Om argumentet är att vi vill ge ÅFs vinstutrymmet just p.g.a. att stimulera deras affärsmodell snarare än vårt behov av deras service landar vi i ett scenario där vi artificiellt stimulerar deras jobb, på så sätt ett "låtsasjobb". Det är ännu inte fallet idag då de flesta handlar via ÅFs, många gillar att köpa i fysiska butiker och "Forward integration" har inte kommit tillräckligt långt. I takt med att "Forward integration" ökar kommer i förlängningen dessa ÅFs KKa.

Historiskt har det varit väldigt svårt för tillverkare att implementera "forward integration", det har således inte varit ett val eftersom de var beroende av ÅFs (och är det än idag i stor utsträckning). I takt med att internethandel blir allt större, fysiska butiker blivit allt mer irrelevant för slutkund och service implementerar "forward integration" (exempelvis PS5 garanti, tillverkarens egna marknadsföring via onlinekanaler) kommer detta "tvång" i förlängningen bli ett val.

Tog Apple som exempel eftersom de var först ut bland techbolagen med FI, men gäller för de flesta stora tillverkarna idag inom elektronik, men även kläder och andra varor, t.ex. vitvarumärken som Electrolux. Jag förtydligade även att inom vissa segment kommer det inte vara lönsamt med FI, speciellt där återkommande masskonsumtion inte gäller, eller där märkena i fråga inte är tillräckligt etablerade. ÅF kommer således alltid ha en roll inom vissa marknader men nu diskuterar vi ju scalpade elektronikprodukter.

Ja funktionen måste ju givetvis vara där, hur ska annars retail fungera? Mitt argument var att ÅFs unika funktion (service & marknadsföring) inte nödvändigtvis är efterfrågad och då kan man streamlina kedjan till att endast inkludera nödvändig funktion och rensa parasiten ur systemet.

Finns väl scalpers av alla slag, men jag tror personligen många är vanliga opportunistiska privatpersoner, jag tycker faktiskt att massscalping genom bottar är destruktivt men scalping kan ge sitt uttryck på olika sätt, det är en definitionsfråga vad scalping innebär. Logiken är simpel, om dessa systematiserade "whale" scalpers inte hade existerat skulle privatpersoner tagit över rollen, så länge det finns pengar att tjäna. Åter igen utbud/efterfrågan som naturlag och där obalans råder strävar marknaden som organism efter balans för att nå jämviktspris. Du kan testa teorin som tankelek där du tar priserna till sina extremer, förr eller senare kommer även du vika mot dina principer och etiska ställningstaganden. T.ex. låt oss säga att du får tag på en PS5a, denna visar sig vara värd 100k på marknaden, säljer du vidare din PS5 eller öppnar du den? Alla har ett pris helt enkelt.

Japp och detta har jag upprepande sagt flera gånger, jag tycker att tillverkaren ska höja priserna till jämviktspris för att råda bot på problemet med scalping, men jag beskyller inte scalpers för att agera enligt mänsklig natur.

Sjävklart får du spekulera hur mycket du vill, men det var snarare ett påstående bland folket här att scalpers inte skattar utan några egentliga belägg. Jag har varit tydlig med att jag spekulerar i mina formuleringar, vidare går det faktiskt att ta reda på. Nvidia ökade sina nettovinster i betydligt högre grad än deras RnD 2020-2021, inget fel med det, aktieägarna vill ha utdelning och ledningen sina bonusar. Utöver det har jag sagt att jag ändå tycker att tillverkaren ska ha vinsten om någon. Vinkeln i mitt argument handlar om samhällsnytta eftersom folk var inne på skatteintäkter, där jag egentligen bestrider tanken att ÅFs skulle göra mer samhällsnytta nytta av vinsten än scalpers/slutkund och jag har fört tydliga resonemang kring detta, det är givetvis en hypotes och ingen absolut sanning.

Kalla mig hycklare hur mycket du vill, du vinner inga argument med personangrepp.. Det är inte mitt fel att du förvränger mina ord/budskap, alternativt har svårt med övergripande läsförståelse.

Här visar du likt många andra irriterade SweCs i denna tråden återigen okunskap kring grundläggande marknadsteori. Scalpers hjälper inte till att orsaka problemet, de är helt enkelt symptom på problemet med obalans i marknaden. Absolut nödvändig funktion för alla kunder som skiter i om de betalar överpris men vill ha tillgång till produkten när de vill köpa. Nödvändig funktion så länge som tillverkaren/ÅF inte balanserar marknaden till jämviktspris. Nödvändig funktion, annars skulle det hela kapitalistiska systemet haverera (om vi inte lät girigheten driva oss framåt).

Det är ju svårt när du misstolkar och förvränger budskapen och jag försöker leda in spåret till dess relevanta problematik. Tycker absolut den är nödvändig så länge som irrationella häxjägare inte försöker förstå den större bilden av situationen utan bara slänger ut sig sin ilska och okunskap.

Ett jävligt bra inlägg som förklarar fenomenet. Folk tror att scalpers är ondskan personifierad. Man utnyttjar bara en obalans i marknaden och …ja. De som gör det tjäna stålar, de som inte gör det tjänar inga stålar. I aktiemarknaden finns det något som heter arbitrage, dvs olika delar i världen prissätter samma aktie olika och då kan man nyttja det och tjäna pengar på det.

Samma personer som hatar scalpers, när de ska prissätta sig själva på arbetsmarknaden så är det väldigt få som tycker att de har för bra betalt. Varför vill du ha mer?

Tänk Nintendo Switch OLED. Den gick relativt enkelt att få tag på och scalpersen uteblev. Så lösningen är för tillverkaren att producera fler enheter. Att PS5 har ett rekommenderat pris 5990kr är för att Sony tjänar pengar på spelen och inte på själva konsolen.

Pengar styr marknaden och den som har en jävla massa pengar har en jävla massa makt. Mitt exempel med 20K för en PS5:a talar sitt tydliga språk. Scalpers ger en genväg och för en del är 20k, 100K….kaffepengar. För de människorna så är tiden det viktiga. Moraliskt är det kanske fel, men det är inte olagligt. Jag hatar att städa, men har inte råd att skaffa städhjälp. Ska jag hata alla andra som har råd med det?