Hur testa 4:2:0 Chroma Subsampling (dator till monitor)?

Permalänk
Medlem

Hur testa 4:2:0 Chroma Subsampling (dator till monitor)?

Har googlat, läst och sett massor som beskriver bra VAD 4:2:0 Chroma Subsampling (eller 422 eller 444) är för något, dess skillnader osv.

Men ingenstans om HUR man testar detta.
Jagkör med HDMI 2.0 mellan dator och monitor och vill - pga. bandbreddsbegränsing - testa att köra 4:2:0 i ett spel, i utbyte mot högre hz.
Kollade interface specifikationen och det bör gå att precis kunna köra 2560x1440x240hz med 4:2:0.

Frågan är hur? Jag är stor noob, så beskriv gärna övertydligt.
Kör Windows 11, har Nvidia Control panel. Är det i create custom resolution? eller Adjust video color settings? eller Adjust video image settings? eller Adjust desktop color settings? Om ja, hur i någon av dessa? (Hittade inga inställningar kring detta i själva skärmens meny.)

Tack på förhand

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är inne i Nvidia control panel, som du är inne på:

Det är under "Output Color format" som du kan ändra till t.ex. 4:2:0 osv.

(Jag sitter inte på min windowsdator, googlade bild på hur det ser ut)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Ofta en kombination av både Windows och Nvidia-inställningarna. Men mest de vanliga Nvidia-inställningarna där du pixelmatris, ändrar färgdjup etc. Det är inte säkert man kan nå 4:2:0-inställningen på annat sätt än genom att kombinera ändringar i både Windows egna inställningar och Nvidias inställningar.

Och det är inte alls säkert skärmen vill köra 4:2:0 utan det är sådant den meddelar via EDID om det går. Där brukar Nvidias kontrollpanel anpassa alternativen efter den EDID skärmen skickar. Du kanske endast når 4:2:0 om du kör 1080p men inte 2560x1440 som exempel.

Detta är normalt inget man ändrae i skärmen. Antingen hanterar skärmen 4:2:0-signaler eller så gör den inte det. Inget som slås av/på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är inne i Nvidia control panel, som du är inne på:
https://i.imgur.com/PGxpYIi.png

Det är under "Output Color format" som du kan ändra till t.ex. 4:2:0 osv.

(Jag sitter inte på min windowsdator, googlade bild på hur det ser ut)

Skrivet av Laxpudding:

Ofta en kombination av både Windows och Nvidia-inställningarna. Men mest de vanliga Nvidia-inställningarna där du pixelmatris, ändrar färgdjup etc. Det är inte säkert man kan nå 4:2:0-inställningen på annat sätt än genom att kombinera ändringar i både Windows egna inställningar och Nvidias inställningar.

Och det är inte alls säkert skärmen vill köra 4:2:0 utan det är sådant den meddelar via EDID om det går. Där brukar Nvidias kontrollpanel anpassa alternativen efter den EDID skärmen skickar. Du kanske endast når 4:2:0 om du kör 1080p men inte 2560x1440 som exempel.

Detta är normalt inget man ändrae i skärmen. Antingen hanterar skärmen 4:2:0-signaler eller så gör den inte det. Inget som slås av/på.

Tack båda

Av någon anledning kan jag inte välja 4:2:0. Varför inte?

Har testat olika upplösningar, tex. 1080p, och givetvis dynamic range: limited osv
Samma

Permalänk
Bildexpert 📺

Antagligen för att skärmen inte kan ta emot 4:2:0. Normalt skickar en skärm en lista över vilka signaler den tar emot via EDID och den listan är grunden för hur inställningarna ändras.

Man kan testa med att experimentera med att anpassa EDID och "lura" grafikkortet att skicka signaler, men det är ingen garanti för att det kommer fungera.