Hur koppla ny laptop till ny skärm för att få 240 hz?

Permalänk
Medlem

Hur koppla ny laptop till ny skärm för att få 240 hz?

Hej,

Monitor: HP omen (utgångar: 1xHDMI 2.0 (med stöd för HDCP), 1xDisplayPort™ 1.4 (med stöd för HDCP))
Dator gammal: GeForce GTX 1050 (tror det är DP 1.4 utgång)
Dator ny, laptop: GTX 3070

Problemet:
Nya laptopen har inte DP utgång, utan endast HDMI och USB-c.

Just nu kör jag med HDMI från laptop till monitor och får då max 144hz @ 2560x1440. (Testade 240hz @ 1920x1080 och det funkade bra).
Planen är att köpa en kabel som är USB-c i ena änden och DP i andra. Då borde jag kunna få ut 240hz @ 2560x1440.

Jag testade nämligen att köra med vanlig DP-kabel mellan gammal dator och omen-skärmen. Inga problem: 240hz @ 2560x1440.

Min fråga är således, kommer en USB-c till DP-kabel att fungera, någon som vet säkert?
Måste det vara en kabel med tillräcklig kvalité? (certifiering?) Läste något om DP8K standard på Wikisidan för DP.
Vart kan jag köpa en kabel som kommer fungerar? Vid snabb koll hittade jag bara äldre kablar som kör DP1.2 standard, vilket ju garanterat inte fungerar. Länka gärna till en produkt hos någon återförsäljare.

Noteringar:
Så här står det i manualen för laptopen (Lenovo Legion 5 Pro):

USB-C connector
Power input up to 20 V and 5 A (rear-side only)
Power output up to 5 V and 3 A
USB data transfer rate up to 10 Gbps for USB 3.2 Gen 2
DisplayPort 1.4. Supports maximum output resolution of 5120 × 3200, at 60 Hz frame rate and color depth of 24 bpp (bits per pixel).
USB-C (Thunderbolt 4 enabled) connector
Power input up to 20 V and 5 A (rear-side only)
Power output up to 5 V and 3 A
Up to 40 Gbps bi-directional data transfer rate in Thunderbolt mode.
DisplayPort 1.4. Supports maximum output resolution of 5120 × 3200, at 60 Hz frame rate and color depth of 24 bpp (bits per pixel).

Note: Data rates and performance ratings are dependent on connected devices and cables if they are used. For DisplayPort connection through a USB-C port, the listed maximum output capacity is only available on external displays with a DisplayPort, a Mini DisplayPort, or a USB-C port that supports DisplayPort Alternate Mode. For connections using a converter or an adapter, the actual output resolution may be lower.

Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av user01:

Hej,

Monitor: HP omen (utgångar: 1xHDMI 2.0 (med stöd för HDCP), 1xDisplayPort™ 1.4 (med stöd för HDCP))
Dator gammal: GeForce GTX 1050 (tror det är DP 1.4 utgång)
Dator ny, laptop: GTX 3070

Problemet:
Nya laptopen har inte DP utgång, utan endast HDMI och USB-c.

Just nu kör jag med HDMI från laptop till monitor och får då max 144hz @ 2560x1440. (Testade 240hz @ 1920x1080 och det funkade bra).
Planen är att köpa en kabel som är USB-c i ena änden och DP i andra. Då borde jag kunna få ut 240hz @ 2560x1440.

Jag testade nämligen att köra med vanlig DP-kabel mellan gammal dator och omen-skärmen. Inga problem: 240hz @ 2560x1440.

Min fråga är således, kommer en USB-c till DP-kabel att fungera, någon som vet säkert?
Måste det vara en kabel med tillräcklig kvalité? (certifiering?) Läste något om DP8K standard på Wikisidan för DP.
Vart kan jag köpa en kabel som kommer fungerar? Vid snabb koll hittade jag bara äldre kablar som kör DP1.2 standard, vilket ju garanterat inte fungerar. Länka gärna till en produkt hos någon återförsäljare.

Noteringar:
Så här står det i manualen för laptopen (Lenovo Legion 5 Pro):

USB-C connector
Power input up to 20 V and 5 A (rear-side only)
Power output up to 5 V and 3 A
USB data transfer rate up to 10 Gbps for USB 3.2 Gen 2
DisplayPort 1.4. Supports maximum output resolution of 5120 × 3200, at 60 Hz frame rate and color depth of 24 bpp (bits per pixel).
USB-C (Thunderbolt 4 enabled) connector
Power input up to 20 V and 5 A (rear-side only)
Power output up to 5 V and 3 A
Up to 40 Gbps bi-directional data transfer rate in Thunderbolt mode.
DisplayPort 1.4. Supports maximum output resolution of 5120 × 3200, at 60 Hz frame rate and color depth of 24 bpp (bits per pixel).

Note: Data rates and performance ratings are dependent on connected devices and cables if they are used. For DisplayPort connection through a USB-C port, the listed maximum output capacity is only available on external displays with a DisplayPort, a Mini DisplayPort, or a USB-C port that supports DisplayPort Alternate Mode. For connections using a converter or an adapter, the actual output resolution may be lower.

Tacksam för svar

Laptopen har uppenbarligen DP utgång bara att den inte har en separat DP kontakt utan använder usb-c kontakten (usb-c alt mode) men enligt datan du listade så verkar ingen utgång stödja 240 Hz, kanske har du stöd för det med lägre upplösningar men det är nått du får prova i så fall eftersom det inte nämns att det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den eviga frågan (tack USB-C för all förvirring!) som i ditt fall är hyfsat enkelt eftersom datorn har Thunderbolt 4 och då klarar den full HBR3-bandbredd (≈32 Gbps) so krävs för 2560x1440 i 240 Hz. Kruxet är väl närmast att finna en USB-C-till-DP-kabel som lever upp till de kraven om ≈32 Gbps. Så leta på och berätta gärna vilka produkter du får att fungera.

Här är ju fördelen med HDMI 2.1 och 48 Gbps FRL uppenbar där man som konsument kan köpa en certifierad Ultra High Speed-kabel för hundralappen+ så har man löst problemet. Men när vi saknar den funktionen i såväl skärmen och förmodligen även laptopen trots RTX3070, riskerar det bli trial-and-error med olika USB-C-till-DP-kablar innan man finner något som fungerar.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0895F8VB8?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Använder denna själv.

5120x1440 240hz
3840x2160 144hz
2560x1440 240hz

Kört dessa 3 på 3 olika skärmar utan konstigheter.

Från usb c till displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den eviga frågan (tack USB-C för all förvirring!) som i ditt fall är hyfsat enkelt eftersom datorn har Thunderbolt 4 och då klarar den full HBR3-bandbredd (≈32 Gbps) so krävs för 2560x1440 i 240 Hz. Kruxet är väl närmast att finna en USB-C-till-DP-kabel som lever upp till de kraven om ≈32 Gbps. Så leta på och berätta gärna vilka produkter du får att fungera.

Här är ju fördelen med HDMI 2.1 och 48 Gbps FRL uppenbar där man som konsument kan köpa en certifierad Ultra High Speed-kabel för hundralappen+ så har man löst problemet. Men när vi saknar den funktionen i såväl skärmen och förmodligen även laptopen trots RTX3070, riskerar det bli trial-and-error med olika USB-C-till-DP-kablar innan man finner något som fungerar.

Skrivet av omxz24:

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0895F8VB8?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Använder denna själv.

5120x1440 240hz
3840x2160 144hz
2560x1440 240hz

Kört dessa 3 på 3 olika skärmar utan konstigheter.

Från usb c till displayport.

Tack båda för bra svar!

Jag är dock fortfarande osäker.
Laxpudding, du skriver att jag har Thunderbolt 4. Hur kollar jag det? Typ i Windows 11 inställningar nånstans?
Datorn har ju AMD Ryzen™ 7 5800H processor. Rent fysiskt finns två USB-c portar. En bak som det står USB PD vid.
En på sidan som det inte står NÅGOT vid, inte ens en liten ikon. Det står ingenting mer om Thunderbolt i manualen heller, därav min osäkerhet.

omxz24, tror du denna kabel är tillräckligt bra för 2560x1440 240hz?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...
(Om nu ovan är grönt..)

Permalänk
Rekordmedlem

Det står inget om Thunerboltinterface på den datorn på Lenovos produktsida.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

Tack båda för bra svar!

Jag är dock fortfarande osäker.
Laxpudding, du skriver att jag har Thunderbolt 4. Hur kollar jag det? Typ i Windows 11 inställningar nånstans?
Datorn har ju AMD Ryzen™ 7 5800H processor. Rent fysiskt finns två USB-c portar. En bak som det står USB PD vid.
En på sidan som det inte står NÅGOT vid, inte ens en liten ikon. Det står ingenting mer om Thunderbolt i manualen heller, därav min osäkerhet.

omxz24, tror du denna kabel är tillräckligt bra för 2560x1440 240hz?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...
(Om nu ovan är grönt..)

Du har ju skrivit i texten att den har thunderbolt 4 "USB-C (Thunderbolt 4 enabled) connector" men den texten är nog från Legion 5i Pro som har Thunderbolt 4 till skillnad från AMD versionen.

Har usb-c kontakten en blixt vid sidan så är det thunderbolt kontakt (3 eller 4)

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, du skriver Thunderbolt 4 i originalinlägget.

Hursomhelst: Legion 5 gör repriser i forumet varje vecka. Den existerande lösningen är att köpa Lenovos egna donglar:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646493-problem-att-ko...