Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Ryktas om en summa på 70 miljarder dollar... I jämförelse kostade Bethesda ca 7.5 miljarder dollar.. Helt sjuka summor. Microsoft har så sjukt mycket pengar. Vad är härnäst? Microsoft köper Sony?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

...och alla spel av MS. Allt blir stöpt i samma form. 👎🏻

Det stämmer ju inte ens lite, Sony är ju bland annat större än Microsoft.

Filmer och Disney är jag beredd att instämma om dock, men det gäller ju de flesta filmer som kommit ut senaste årtiondet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sjukt trevligt för oss som använder game pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det stämmer ju inte ens lite, Sony är ju bland annat större än Microsoft.

Filmer och Disney är jag beredd att instämma om dock, men det gäller ju de flesta filmer som kommit ut senaste årtiondet.

Microsoft är betydligt större än Sony, kanske inte till anställda men i market cap

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det stämmer ju inte ens lite, Sony är ju bland annat större än Microsoft.

Filmer och Disney är jag beredd att instämma om dock, men det gäller ju de flesta filmer som kommit ut senaste årtiondet.

Vart kommer härnäst? Sony köper square enix och MS Ubisoft? Den som gillar denna utvecklingen tror jag inte tänkt till 100%. Ska det bara finnas en studio som sköts på ett sätt? En spelmotor så alla spel ser likadana ut och alla spelen görs på samma sätt? Varför ska Idsoftware göra en spelmotor när Activision redan har en som dom får nyttja gratis etc. Detta är inte bra. Alls. Det räcker nu.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Blev först överraskad att se Death's Door komma till game pass och sen såg jag uppköpsnyheten
Galen nyhet strax innan Sony ska presentera sin "game pass-utmanare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vart kommer härnäst? Sony köper square enix och MS Ubisoft? Den som gillar denna utvecklingen tror jag inte tänkt till 100%. Ska det bara finnas en studio som sköts på ett sätt? En spelmotor så alla spel ser likadana ut och alla spelen görs på samma sätt? Varför ska Idsoftware göra en spelmotor när Activision redan har en som dom får nyttja gratis etc. Detta är inte bra. Alls. Det räcker nu.

Hellre att alla spelen ser likadana ut och fungerar än giriga studios som pushar på skit i förtid för att mjölka pengar till deras investerare.

Varför tror du spelen dör ut så snabbt nuförtiden? Massa hype och när spelet väl kommit så är det bara buggar och ospelbart.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Hellre att alla spelen ser likadana ut och fungerar än giriga studios som pushar på skit i förtid för att mjölka pengar till deras investerare.

Varför tror du spelen dör ut så snabbt nuförtiden? Massa hype och när spelet väl kommit så är det bara buggar och ospelbart.

Tror inte att just för MS eller Sony äger ett spelföretag att man inte måste pusha ut saker asap. Framförallt inte när man köpt nått för 70miljarder dollar! Då ska det levereras. Tror snarare att ju mindre konkurrens det är ju mindre behöver dom bry sig om kvalitet. Varför göra ett bra fotbollsspel när du kan köpa upp dom 2 andra som konkurrerar mot min produkt?

Anledningen att spelen va så bra och banbrytande förr va att varje litet spelföretag gjorde bra jävla grejer för annars spelade ingen dina spel. Idag kan man massproducera en massa skit med köp i spelet och ändå gå runt med mediokra spel. Tråkig utveckling, men förmodligen oundviklig.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Den är stabil! Bra omgång.

Kan även tipsa om att det är rea på BC-spel. Köpte alla Splintet Cell, Tomb raider och Sonic spelen plus Timesplitters. Lär bli fler..

Edit: länk https://www.xbox.com/en-US/promotions/sales/back-compat-publi...

Jag hittat bara ett av Splinter Cell spelen på rea. Betalade du fullpris för första spelet?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag hittat bara ett av Splinter Cell spelen på rea. Betalade du fullpris för första spelet?

Ubi Soft har rea på sina spel flera gånger om året.
Antingen i Deals with Gold eller under prissänkta spel.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag hittat bara ett av Splinter Cell spelen på rea. Betalade du fullpris för första spelet?

Kanske blandade ihop SC med nått av dom andra serierna på rean. Va kanske bara ett denna gången? Jag har Chaos Theory sen innan och första har jag spelat 100ggr på Originalboxen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galming:

Microsoft är betydligt större än Sony, kanske inte till anställda men i market cap

"When the transaction closes, Microsoft will become the world’s third-largest gaming company by revenue, behind Tencent and Sony"

Från deras egna pressmeddelande.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"When the transaction closes, Microsoft will become the world’s third-largest gaming company by revenue, behind Tencent and Sony"

Från deras egna pressmeddelande.

I pressmeddelandet som du länkade så syftas nog endast gamingdelarna av vardera nämnt bolag.

Men Microsoft är mer än bara gaming (så även Sony).

Microsoft som bolag är större än Sony som bolag.

Microsoft är värt cirka 2,5 biljoner USD och Sony "ynka" 0,15 biljoner USD.

Edit: Fast ditt citat omnämner omsättningen, då är siffrorna 168 miljarder USD för Microsoft och 20 miljarder USD för Sony. Då alltså för hela bolagen, inte endast gamingdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"When the transaction closes, Microsoft will become the world’s third-largest gaming company by revenue, behind Tencent and Sony"

Från deras egna pressmeddelande.

Hjälp en förvirrad här...Tencent?
edit. en googling gav svaret. Ingenting jag hade hört talas om dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

I pressmeddelandet som du länkade så syftas nog endast gamingdelarna av vardera nämnt bolag.

Men Microsoft är mer än bara gaming (så även Sony).

Microsoft som bolag är större än Sony som bolag.

Microsoft är värt cirka 2,5 biljoner USD och Sony "ynka" 0,15 biljoner USD.

Är det inte "gaming"delen av Microsoft vi pratar om?

De som jobbar med operativsystem och office365 sitter nog inte och utvecklar spel också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hjälp en förvirrad här...Tencent?
edit. en googling gav svaret. Ingenting jag hade hört talas om dock.

Nej, det är inte alla som har hört talas om Riot (League of Legends), Epic Games (Fortnite, Unreal, Epic Games Store), Ubisoft (Assassin's Creed, Rainbow Six), Grinding Gear Games (Path of Exile), Paradox Interactive (Cities Skyline, Europa Universalis), Turtle Rock (Left 4 Dead, Back 4 Blood) och många, många fler både mer och mindre kända företag.

Utöver Microsoft som köper företag som bara den så är det nog bara Tencent som ens kommer i närheten av uppköp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av RVX:

Hjälp en förvirrad här...Tencent?
edit. en googling gav svaret. Ingenting jag hade hört talas om dock.

Skrivet av nu1mlock:

Nej, det är inte alla som har hört talas om Riot (League of Legends), Epic Games (Fortnite, Unreal, Epic Games Store), Ubisoft (Assassin's Creed, Rainbow Six), Grinding Gear Games (Path of Exile), Paradox Interactive (Cities Skyline, Europa Universalis), Turtle Rock (Left 4 Dead, Back 4 Blood) och många, många fler både mer och mindre kända företag.

Utöver Microsoft som köper företag som bara den så är det nog bara Tencent som ens kommer i närheten av uppköp.

Haha, vilka är det? Indiespel?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, det är inte alla som har hört talas om Riot (League of Legends), Epic Games (Fortnite, Unreal, Epic Games Store), Ubisoft (Assassin's Creed, Rainbow Six), Grinding Gear Games (Path of Exile), Paradox Interactive (Cities Skyline, Europa Universalis), Turtle Rock (Left 4 Dead, Back 4 Blood) och många, många fler både mer och mindre kända företag.

Utöver Microsoft som köper företag som bara den så är det nog bara Tencent som ens kommer i närheten av uppköp.

Jag tror det inte är helt ovanligt att folk inte alltid känner till moderbolag eller investmentbolag, trots att de köper från varumärken som är kopplade till dessa. Exempelvis så tror jag det är fler som känner till Google än vad det är de som känner till Alphabet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tror det är helt ovanligt att folk inte alltid känner till moderbolag eller investmentbolag, trots att de köper från varumärken som är kopplade till dessa. Exempelvis så tror jag det är fler som känner till Google än vad det är de som känner till Alphabet.

Absolut. Jag tolkade dock deras redigering av inlägget som att den Googling som gjordes gav svaret men svaret var "ingenting som jag hade hört talas om".

Dvs. att man inte har hört talas om bl.a. företagen jag nämnde som är väldigt stora inom spelindustrin.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Är detta tråden som gäller för lagerstatus på XBOX, likt PS5 tråden?
För mig jag sett en dedikerad tråd för XBOX SERIES X i lager...🧐

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av RVX:

Är detta tråden som gäller för lagerstatus på XBOX, likt PS5 tråden?
För mig jag sett en dedikerad tråd för XBOX SERIES X i lager...🧐

Är denna tråd du ska ha koll på då

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

🙂

Skrivet av tyvar1:

Är denna tråd du ska ha koll på då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Xbox Game studios fick just 10 000 fler anställda... 2017 hade de väl bara typ 5 studios som blivit över 30 nu? Coolt att Phil Spencer har blivit "CEO of gaming". MS har nu två CEOs för första gången. Uppenbarligen var inte Satya Nadella full av skit när han sa att de var "all in on gaming". Trevligt om man är xbox och PC-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är detta tråden som gäller för lagerstatus på XBOX, likt PS5 tråden?
För mig jag sett en dedikerad tråd för XBOX SERIES X i lager...🧐

Finns i lager hos flera elgiganten butiker.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...

Klicka på "... Se vilka varuhus som har produkten i lager här" för att se butikerna.
Du måste åka till butiken då det inte går att reservera en online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompa89:

Finns i lager hos flera elgiganten butiker.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...

Klicka på "... Se vilka varuhus som har produkten i lager här" för att se butikerna.
Du måste åka till butiken då det inte går att reservera en online.

Problemet har varit att ingen butik haft i lager på sista tiden, i mitt fall Örebro.
Ska kolla listan igen.
Tycker det är överlag är i konstigt att det inte går att reservera online.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Problemet har varit att ingen butik haft i lager på sista tiden, i mitt fall Örebro.
Ska kolla listan igen.
Tycker det är överlag är i konstigt att det inte går att reservera online.

Fanns över 100butiker med den i lager häromdagen så vore väldigt märkligt om det inte finns nån i din närhet. Har inte sett själv, men sett folk som skrivit att dom tom lagts ut i butikshyllorna på vissa ställen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Fanns över 100butiker med den i lager häromdagen så vore väldigt märkligt om det inte finns nån i din närhet. Har inte sett själv, men sett folk som skrivit att dom tom lagts ut i butikshyllorna på vissa ställen.

Har inte provat nåt fysiskt besök och kollat, utan enbart checkat hemsidan.
Får ta en sväng och kolla helt enkelt 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Netonnet har i lager på lagershopen Järnbrott i Göteborg, enda lagershopen som har det just nu.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Problemet har varit att ingen butik haft i lager på sista tiden, i mitt fall Örebro.
Ska kolla listan igen.
Tycker det är överlag är i konstigt att det inte går att reservera online.

Finns i lager på Örebro Megastore just nu enligt lagersaldot. Du måste åka dit och fråga i affären, inte alls säkert att de ligger framme.