Kombinera projektor/TV eller gå för en premium-TV?

Permalänk
Medlem

Kombinera projektor/TV eller gå för en premium-TV?

Skall bygga ut och renovera vårt vardagsrum och samtidigt införskaffa en ny setup för tittande av tv, serier, film, sport mm. Är lite kluven till om man skall gå för en premium-TV där man ser allting på eller om kombinationen TV + projektor(på vägg och ultra short throw).

Så därav undrar jag om ni som har båda, är det värt det? Är det logiskt när man använder vilken enhet?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du med vardagsrum menar ett traditionellt vardagsrum, ljusa väggar, lite ljus via fönster etc. så finns det väldigt lite som talar för att en projektor idag med tanke på priset på 75 och även 85-tums TV

Permalänk
Medlem

ok, så även när det kommer till nyare med ultra show throw eller Samsungs nya Freestyle så krävs mer eller mindre ett mörkare rum? Jag trodde nog att ljusstyrkan hade kommit upp i sådana nivåer nu att man kunde köra dem i ett ljust rum.

Poängen eller frågan jag ställer mig var nog egentligen om det är logiskt att ha en lite mindre tv som man vardagstittar på och sedan då en större för film och med bättre ljudsystem? Jag misstänker att det inte är någon bra idé då man kanske snabbt vänjer sig vid det större formatet och då inte kommer uppskatta den mindre TV'n i vardagen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

ok, så även när det kommer till nyare med ultra show throw eller Samsungs nya Freestyle så krävs mer eller mindre ett mörkare rum? Jag trodde nog att ljusstyrkan hade kommit upp i sådana nivåer nu att man kunde köra dem i ett ljust rum.

Poängen eller frågan jag ställer mig var nog egentligen om det är logiskt att ha en lite mindre tv som man vardagstittar på och sedan då en större för film och med bättre ljudsystem? Jag misstänker att det inte är någon bra idé då man kanske snabbt vänjer sig vid det större formatet och då inte kommer uppskatta den mindre TV'n i vardagen.

Hör ofta det här "...jag trodde tekniken kommit längre..." om just projektorer.

Men det är inte tekniken. Tekniken finns, utan det är fysikens lagar som är gränsen. Är du i ett ljust vardagsrum med dagsljus in genom fönstret har du kanske 20:1 i kontrastförhållande på en vit duk. 5:1 vid solsken. En specialduk för 10–20.000 kronor kan ge dig kanske 50:1 i samma situation och då med nackdelar som glitter och vinjettering.

Så en dubbelt så ljusstark projektor kommer då kunna öka kontrastförhållandet till 40:1 eller 100:1 i samma situation. En tre gånger så ljusstark projektor kan ge dig 60:1 och 150:1 och så vidare. Det blir en jäkla stor projektor med enorma driftskostnader och rejäl fläkt. Som kostar därefter.

Går du raka vägen första enklaste 75- eller 85-tums TV har du från början löst allt detta. Även de sämsta och blekaste IPS-modellerna ger dig runt 700:1 i kontrastförhållande utan fläktar och specialdukar. Välj med omsorg och du har en TV som är magnituder bättre och fortfarande kostar mindre än projektor+specialduk.

Samsung Freestyle verkar inte var mer än samma gamla Pico-projektorer som var "poppis" för 10 år sedan. Något som fungerar för att projicera en 40-tumsbild i sommarstugan eller liknande. Bara att chassit och paketering runt dess klena lampa har mer moderna finesser.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte säga att Samsung Freestyle är en short throw-projektor, det är ju en leksak jämfört mot typ valfri Optoma/Benq/Epson och allt annat som ser ut som en projektor.

Med Freestyle behövs ett kolsvart rum skulle jag säga. Vad som helst kommer ge bättre bild där. Ska du inte ha ett eget biorum eller mörkläggning av vardagsrummet kör då TV, det röstar iaf jag också för i det fallet.

Permalänk
Medlem

Ok, projektor inklusive Freestyle verkar inte vara något utanför bio-rummet. Tack för tipset då jag aldrig ägt en projektor. Om man har råd så har jag tolkat det som att man skall ha ett bio-rum, en tv i vardagsrummet, en tv i köket, en i sovrummet osv. Jag tycker dock att detta känns lite gammalmodigt nu när vi alla har skärmar i form av datorer, chromebooks, surfplattor och telefoner som vi bär med oss överallt. Gällande Freestyle så hade jag någon idé om att det kunde vara en perfekt portabel lösning för att kunna visa lite fotboll på ena sonens vägg när han vill ha det och sedan lätt flytta ner den till den andra sonens rum där han kan lira PS5.

Jag gillar att Samsung tänker lite utanför boxen med sitt Lifestyle segment och hade önskat att fler tillverkare la lite mindre tid på HDMI 2.1, 120 Hz, HDR osv. Blir lätt lite som med mobiltelefoner, det händer lite för lite om du inte är entusiast.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

Gällande Freestyle så hade jag någon idé om att det kunde vara en perfekt portabel lösning för att kunna visa lite fotboll på ena sonens vägg när han vill ha det och sedan lätt flytta ner den till den andra sonens rum där han kan lira PS5.

Jag gillar att Samsung tänker lite utanför boxen med sitt Lifestyle segment och hade önskat att fler tillverkare la lite mindre tid på HDMI 2.1, 120 Hz, HDR osv. Blir lätt lite som med mobiltelefoner, det händer lite för lite om du inte är entusiast.

Bortsett från det uppenbara logistikproblemet med två söner och en projektor så är det där bara drömmen som marknadsavdelningarna försökt packa på oss i sedan pico-projektorns dagar på 10-talet.

I praktiken är allting mycket sämre med en projektor än med en TV. Bilden, fläkten, bökigheten med att dra kablar och rikta in bilden etc. Den lilla projektorn vinner på att den är semiportabel. Den behöver fortfarande en vägg den skjuta bilden bilden på. Ifall det är samma vägg om och om igen kan det lika gärna hänga en TV där som går igång med ett klick på fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bortsett från det uppenbara logistikproblemet med två söner och en projektor så är det där bara drömmen som marknadsavdelningarna försökt packa på oss i sedan pico-projektorns dagar på 10-talet.

I praktiken är allting mycket sämre med en projektor än med en TV. Bilden, fläkten, bökigheten med att dra kablar och rikta in bilden etc. Den lilla projektorn vinner på att den är semiportabel. Den behöver fortfarande en vägg den skjuta bilden bilden på. Ifall det är samma vägg om och om igen kan det lika gärna hänga en TV där som går igång med ett klick på fjärrkontrollen.

Nu vet jag ju att du är experten när det kommer till bild och Tv men man blir ju alltid triggad att utmana påståenden som är så tvärsäkra som i ditt fall här. 10k är ju ändå inte så farligt dyrt, hoppas de kör demo på den i svenska butiker så får jag ta mig en koll.

Och jag vill så gärna tro att multipla TV-skärmar inte är framtiden i våra hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hör ofta det här "...jag trodde tekniken kommit längre..." om just projektorer.

Men det är inte tekniken. Tekniken finns, utan det är fysikens lagar som är gränsen. Är du i ett ljust vardagsrum med dagsljus in genom fönstret har du kanske 20:1 i kontrastförhållande på en vit duk. 5:1 vid solsken. En specialduk för 10–20.000 kronor kan ge dig kanske 50:1 i samma situation och då med nackdelar som glitter och vinjettering.

Så en dubbelt så ljusstark projektor kommer då kunna öka kontrastförhållandet till 40:1 eller 100:1 i samma situation. En tre gånger så ljusstark projektor kan ge dig 60:1 och 150:1 och så vidare. Det blir en jäkla stor projektor med enorma driftskostnader och rejäl fläkt. Som kostar därefter.

Går du raka vägen första enklaste 75- eller 85-tums TV har du från början löst allt detta. Även de sämsta och blekaste IPS-modellerna ger dig runt 700:1 i kontrastförhållande utan fläktar och specialdukar. Välj med omsorg och du har en TV som är magnituder bättre och fortfarande kostar mindre än projektor+specialduk.

Samsung Freestyle verkar inte var mer än samma gamla Pico-projektorer som var "poppis" för 10 år sedan. Något som fungerar för att projicera en 40-tumsbild i sommarstugan eller liknande. Bara att chassit och paketering runt dess klena lampa har mer moderna finesser.

Av ren nyfikenhet, vet vi vad kontrastförhållandet på bilden är i en typiskt biosalong på ett ungefär? Vet att det är galet dyr utrustning och perfekt mörkläggning i salongerna, men vore skoj att veta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Laxpudding:

Hör ofta det här "...jag trodde tekniken kommit längre..." om just projektorer.

Men det är inte tekniken. Tekniken finns, utan det är fysikens lagar som är gränsen. Är du i ett ljust vardagsrum med dagsljus in genom fönstret har du kanske 20:1 i kontrastförhållande på en vit duk. 5:1 vid solsken. En specialduk för 10–20.000 kronor kan ge dig kanske 50:1 i samma situation och då med nackdelar som glitter och vinjettering.

Så en dubbelt så ljusstark projektor kommer då kunna öka kontrastförhållandet till 40:1 eller 100:1 i samma situation. En tre gånger så ljusstark projektor kan ge dig 60:1 och 150:1 och så vidare. Det blir en jäkla stor projektor med enorma driftskostnader och rejäl fläkt. Som kostar därefter.

Går du raka vägen första enklaste 75- eller 85-tums TV har du från början löst allt detta. Även de sämsta och blekaste IPS-modellerna ger dig runt 700:1 i kontrastförhållande utan fläktar och specialdukar. Välj med omsorg och du har en TV som är magnituder bättre och fortfarande kostar mindre än projektor+specialduk.

Samsung Freestyle verkar inte var mer än samma gamla Pico-projektorer som var "poppis" för 10 år sedan. Något som fungerar för att projicera en 40-tumsbild i sommarstugan eller liknande. Bara att chassit och paketering runt dess klena lampa har mer moderna finesser.

Intressant! Med lite risk för att gå offtopic nu, men tror du månne att projektor-scenen kommer dö om typ 5 år då? TV-apparater är ju alltid knäpptysta, och det går att få en OLED på 97" idag. När OLED-tekniken slipas lite på så att den blir ännu ljusstarkare, och att dessa större modeller kryper ned i pris, kommer det ö.h.t. finnas någon anledning för tillverkarna att satsa på projektorer?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

Nu vet jag ju att du är experten när det kommer till bild och Tv men man blir ju alltid triggad att utmana påståenden som är så tvärsäkra som i ditt fall här. 10k är ju ändå inte så farligt dyrt, hoppas de kör demo på den i svenska butiker så får jag ta mig en koll.

Och jag vill så gärna tro att multipla TV-skärmar inte är framtiden i våra hem.

Detta handlar faktiskt väldigt lite om min kunskap, utan om livserfarenhet.

Du får förstås väldigt gärna testa att kliva runt med en projektor som ska ställas på ett bord, en pall, kanske med ett eget stativ och sedan riktas in på vägg med en ledig yta. Samsung Freestyle ger 40 tum på ungefär en meters avstånd. 100 tum kräver ≈2,7 meter enligt Samsung. Bilden blir blekare och svagare ju större bild man projicerar.

Projektorn måste därför placeras någonstans, ofta mitt i rummet. Sladdar ska anslutas till boxar och strömmen måste dras ut på golvet till projektorn. Kanske släpa runt på en förlängningssladd med en gång? Prylarna ska kopplas upp med HDMI över golvet till projektor och fläkten ska surra. Med en bild som i grund och botten rätt kass men framför allt: på gränsen till oanvändbar när man har lampan tänd i taket eller när dagsljuset kommer in i rummet.

En projektor blir aldrig bättre än rummet och ytan man projicerar mot. En vitt vägg i ett ljust rum är alltså basen för vad som är svart i bilden.

Jämför det med att ge din söner varsin enkel 5kkr–TV som hänger på exakt samma plats, sladdar kan dras en gång för alla så snyggt som ni orkar och bilden är bästa möjliga med ett knapptryckning. Ingen behöver någonsin klaga över att den andra har låst in sig på rummet med hushållets enda projektor.

Permalänk
Medlem

Jag har kört endast projektor senaste 20 åren (i "biorummet" som är ett vardagsrum).
Används för film, serier, TV-spel och nån enstaka livesändning (F1 då)
Ja kontrasten sjunker linjärt med ljus i rummet, men fram till att en 100" TV går att köpa under 40000kr fortsätter jag med projektor.
Har sett 65" OLED TV demas, fantastisk bild! Bättre än min projektor rent tekniskt men storleken...

Min enda poäng med detta är att en lösning inte passar för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Nu vet jag ju att du är experten när det kommer till bild och Tv men man blir ju alltid triggad att utmana påståenden som är så tvärsäkra som i ditt fall här. 10k är ju ändå inte så farligt dyrt, hoppas de kör demo på den i svenska butiker så får jag ta mig en koll.

Och jag vill så gärna tro att multipla TV-skärmar inte är framtiden i våra hem.

Problemet är att det är rätt omöjligt att "projicera mörker" på en yta som samtidigt ska reflektera bra för de ljusa partierna. (bortsett från helt mörkt rum såklart)

Och hur ska du placera projektorn i de olika rummen? Kabeldragning? Hur ska du hantera dukarna? Låter mer problematiskt än en skärm varje rum.

Klart du ska köpa en projektor om du vill det, men jag är tveksam till att du blir nöjd.

Permalänk
Medlem

ok, men om vi lägger projektor-spåret åt sidan så är fortfarande min fråga om andra delar upp sitt tittande på flera skärmar, ex kollar nyheterna på en 55:a i vardagsrummet men har en 77:a och hemmabio ljud-setup för film och serie-tittande i ett annat rum. Eller går man på en 65:a av hög kvalité ihop med en okej soundbar och så tittar man på allt på den.

Min tidigare erfarenhet är att storlek på skärm är en vanesak. De flesta TV-apparater när jag var ung var 28 tum. När mina föräldrar sedan köpte en 33 tum (4:3 format) så kändes den enorm. Idag skulle du kunna ha den som en datorskärm.

Min oro och därav varför jag lyfter frågan är att om man delar upp sitt tittande på olika storlekar så kommer man uppfatta den mindre som allt för liten även under vardagstittande. Därav är det bättre med en TV/Skärm/Projektor som man kollar på allt. Men samtidigt tycker jag mig se relativt mycket intresse för biorum och stora format för film-tittande så ville mest ha feedback och erfarenheter av er som både har en vardags-Tv och ett bio-rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Printscreen:

Intressant! Med lite risk för att gå offtopic nu, men tror du månne att projektor-scenen kommer dö om typ 5 år då? TV-apparater är ju alltid knäpptysta, och det går att få en OLED på 97" idag. När OLED-tekniken slipas lite på så att den blir ännu ljusstarkare, och att dessa större modeller kryper ned i pris, kommer det ö.h.t. finnas någon anledning för tillverkarna att satsa på projektorer?

Projektorer i vardagsrummet har varit ett döende döende i många år och blir allt mer undanträngt när TV-apparaterna kommer upp i de storlekar som varit projektorns domän. Fast TV:n förstås då mycket bättre bild i ett vardagsrum, utan fläktar, utan lampor med halva ljusstyrkan efter 1000 timmar, utan besvärliga kabeldragningar, utan krav på duk och så vidare.

Kvar finns nischen med en biografliknande dedicerat rum med komplett mörkläggning och mörka väggar. Där har projektorer fortfarande något att säga till om.

Ska bli intressant att se vad 97-tums OLED kommer att kosta. Idag får man ge runt 150.000 kronor för en JVC eller Sonys laserbaserade modeller med en bra duk och dessa kommer inte kunna ge samma möjligheter som en TV runt bildens egnskaper.

Permalänk
Medlem

Freestyle har en ljusstyrka på 230 ANSI. Samsungs vanliga ultra short throw har 3000 ANSI.

s != S
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kokkojambo:

Av ren nyfikenhet, vet vi vad kontrastförhållandet på bilden är i en typiskt biosalong på ett ungefär? Vet att det är galet dyr utrustning och perfekt mörkläggning i salongerna, men vore skoj att veta.

Merparten biograf-modeller ger en faktiskt kapacitet för sekventiell kontrast om 1000:1 –2000:1 någonstans. Men det är ju inte helt släckt i rummet så nödutgångarna äter upp en stor del av kontrastförhållandet.

DCI-specen sätter gränsen för intra-frame contrast, alltså kontrast inom samma bild till 150:1 som nominellt värde. 100:1 som biograftolerans med vitt på 48 nits med tolerans på ±10 nits. Men standarden ger uttryck för att just "safety regulations" kan försämra detta ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Merparten biograf-modeller ger en faktiskt kapacitet för sekventiell kontrast om 1000:1 –2000:1 någonstans. Men det är ju inte helt släckt i rummet så nödutgångarna äter upp en stor del av kontrastförhållandet.

DCI-specen sätter gränsen för intra-frame contrast, alltså kontrast inom samma bild till 150:1 som nominellt värde. 100:1 som biograftolerans med vitt på 48 nits med tolerans på ±10 nits. Men standarden ger uttryck för att just "safety regulations" kan försämra detta ytterligare.

Just det, tänkte inte på ljuset från nödutgångar etc.

Mycket intressant, tack!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har kört endast projektor i typ 10 år. En Benq 720p ger en helt ok bild i min mening även om säkert många skulle spy på den. Tänker jag uppgraderar när lampan ger upp känns dumt att göra sig av med något som fungerar. Vi tycker en takhängd projektor är snyggare möbel än att behöva möblera med en TV. (The frame skulle kanske kunna vara godtagbar) Under sommaren måste man mörklägga rummet vilket är lite bökigt men vi tittar mer på vintern.

Min tanke är att om man ofta vill titta under dagen eller bara ha något "skräp" på i bakgrunden så krävs TV. Då tycker jag ni bör satsa på en bra tv och skippa projektorn. Men om ni mest tittar dedikerat om kvällarna kanske projektor är mer nice tack vare storleken.
Tänker som Laxpudding att de där mobila projektorerna nog inte är så vettiga att använda ofta hemma.