Hjälp med 3D-printing av reservdel

Permalänk
Medlem

Hjälp med 3D-printing av reservdel

Skulle behöva hjälp med att 3D-printa 2st av varje fil (mount och hook) från bifogad länk, handlar om en reservdel till en IKEA Fyrtur rullgardin. Självklart betalar jag för det. Vet inget om materialval, viktigaste att de håller, gärna är vita och inte allt för råa. Om de funkar bra som jag tänkt mig skulle jag behöva printa ca 10 uppsättningar till.

https://www.thingiverse.com/thing:4416657

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Ser rimligt lätt ut att printa så jag kan ta fixa det efter jobbet. Måste dock skickas så kanske smidigare om någon i Uppsala fixar det istället.

På bilderna ser det ut som att de här delarna är bärande, stämmer det? Känns lite klent att ha en rullgardin i.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att köra med PETG eller egentligen starkare matrial men ser att någon printat den i PLA och 15% infill bör ju bli starkare med bara PETG och högre infill.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Tänker att petg är för flexibelt för små snapp-fäste. Kommer glida ur. PLA+ eller liknande borde ju gå men tycker att det borde göras lite grövre.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Kan skriva ut och skicka en testuppsättning i vit PLA för en femtiolapp. Så får du testa hållbarhet och passform.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Kan skriva ut och skicka en testuppsättning i vit PLA för en femtiolapp. Så får du testa hållbarhet och passform.

Tack alla! Skickat dig ett pm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Ser rimligt lätt ut att printa så jag kan ta fixa det efter jobbet. Måste dock skickas så kanske smidigare om någon i Uppsala fixar det istället.

På bilderna ser det ut som att de här delarna är bärande, stämmer det? Känns lite klent att ha en rullgardin i.

Tack, ska se om Wololofen kan hjälpa mig först. Bärande vet jag inte om jag skulle kalla dem, gardinen väger inte mer än 3-4kg och i och med att den är motoriserad blir det ju inget drag utan bara att den ska bära vikten.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir varmt 50-70c så borde pla funka bra . Petg är bättre om dom kommer få direkt solljus på sej . Har bara orange färg hemma men går ju måla . Om det inte redan är någon på närmre håll som håller på printa

Permalänk
Medlem

@keitaro
Av nyfikenhet hur har det gått för dig?

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

@keitaro
Av nyfikenhet hur har det gått för dig?

Väntar på att posten ska leverera den Wololofen oriktat och även från en annan användare. Funkar de som tänkt kommer jag behöva printa fler uppsättningar. Hittade även bra insert för Schneiders strömbrytare så man kan montera fjärrkontrollen där. Blir nästan sugen på att skaffa egen printer men har inte tid för att sätta mig in i det och mecka. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Väntar på att posten ska leverera den Wololofen oriktat och även från en annan användare. Funkar de som tänkt kommer jag behöva printa fler uppsättningar. Hittade även bra insert för Schneiders strömbrytare så man kan montera fjärrkontrollen där. Blir nästan sugen på att skaffa egen printer men har inte tid för att sätta mig in i det och mecka. 😅

Härligt, kommer nog funka tror jag
Ja det är en rolig verkligen en rolig hobby och inte så dyrt att börja med, men lätt att man bränna pengar när man är inne i den 😅
Har själv tänkt köpa IKEA Fyrtur rullgardin så blir nog att printa ut dessa åt mig själv och testa då.
Hur kör du dessa idag? Jag hade tänkt integrera dem i HA

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.