Permalänk

Flertal spel kraschar, andra inte

Hej, sökt på våra forum här och andra dock förgäves. Av någon anledning så kraschar flertal spel för mig, oftast precis när jag kommit in i själva "spelet" (tex en rond i Rainbow six Siege). De som bråkar är Warthunder, Rainbow Six Siege, A Way Out och Witcher 3.

Spel som har funkat utan problem är Battlefield 5, BF2042, League of Legends och Need for Speed Most Wanted.

Några av spelen, Warthunder och Way Out har gett mig error report om "Fatal Error D3D device not detetcted" dock så ska sättet att lösa dessa problem vara att uppdatera sina drivrutiner och säkerställa att grafikinställningarna inte är för högt ställda.
Har försökt med att uppdatera, avinstallera för att sen göra en clean install med direkt nedladdade drivrutiner från Nvidias sida utan framgång. På Warthunder blev det att ibland om spelet hängde sig så kunde det i enstaka fall återhämta sig men sen så fryser det bara vid senare tillfälle för att krascha fullständigt.

Witcher får jag inget felmeddelande för och inte heller Rainbow Six Siege.

Det jag har testat utöver drivrutiner är att stänga av alla bakgrundsprogram som är inte har med OS att göra men det har inte påverkat något heller.
Det jag kommer att tänka på själv är att kanske bara att ominstallera windows helt enkelt men vill helst lämna det som sista utväg då det tar ett tag att ladda ner allt på nytt osv. All hjälp och råd uppskattas.
Specsen har ni i siganturen ifall det behövs

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

använde du DDU när du installerade om drivrutiner till gpu'n?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

använde du DDU när du installerade om drivrutiner till gpu'n?

Nej, följde en guide där man gick in på enheter och avinstallera drivrutinerna på detta vis. https://imgur.com/a/VjmzxcK

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Nej, följde en guide där man gick in på enheter och avinstallera drivrutinerna på detta vis. https://imgur.com/a/VjmzxcK

Display Driver Uninstaller hittar du i länken.

Installera det, kör det som admin, Följ instruktionerna. Se till att ladda ner senaste versionen av drivrutiner till gpun innan du börjar så du enkelt kan installlera om drivrutinerna

edit:
skriv om problemen återstår

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Display Driver Uninstaller hittar du i länken.

Installera det, kör det som admin, Följ instruktionerna. Se till att ladda ner senaste versionen av drivrutiner till gpun innan du börjar så du enkelt kan installlera om drivrutinerna

edit:
skriv om problemen återstår

Gjorde enligt det du sa och funkade inte. Sen försökte jag sänka spelen till 1080 från 1440p och då funkar det helt plötsligt. Testade därefter att byta till 1440p igen fast med allt på medium och då flöt både warthunder och rainbow på bra. Märkte att vid krascherna för Warthunder innan så fick jag konstiga load spikes som verkade orsaka kraschen, samt att mitt ram låg på 16/16Gb kapacitet vid en annan krasch när de vanligtvis ligger på ca 8gb.

Glad att det fungerar men många frågetecken fortfarande..
Bifogar screenshot där det står att GPU Load låg på 106% https://imgur.com/a/qvU2yXP

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Gjorde enligt det du sa och funkade inte. Sen försökte jag sänka spelen till 1080 från 1440p och då funkar det helt plötsligt. Testade därefter att byta till 1440p igen fast med allt på medium och då flöt både warthunder och rainbow på bra. Märkte att vid krascherna för Warthunder innan så fick jag konstiga load spikes som verkade orsaka kraschen, samt att mitt ram låg på 16/16Gb kapacitet vid en annan krasch när de vanligtvis ligger på ca 8gb.

Glad att det fungerar men många frågetecken fortfarande..
Bifogar screenshot där det står att GPU Load låg på 106% https://imgur.com/a/qvU2yXP

Om du får slut på RAM så kommer du att börja page'a till lagringen, då uppstår kraftiga lagg och kan leda till krasher, jag har dock inen aning om spelen du spelar lider av minnesläckor så det kan vara att något program som körs äter upp all RAM.

Krashar spelen till desktop eller till menyn?

testa att köra med lite högre powerlimit (5-10%) till ditt kort med hjälp av afterburner eller liknande program om du redan har det

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm