Köp RÅD Budget 10-12 k låt oss bygga tillsammans

Permalänk

Köp RÅD Budget 10-12 k låt oss bygga tillsammans

För det priset vill jag ha

Skärm
Tangentbord
Mus
Dator

Vad tror ni man kan få för det priset?

Någon som har lite tips?

jag byggde en egen dator sist för 6 år sedan så mycket nytt har tillkommit.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byggare_Ali:

För det priset vill jag ha

Skärm
Tangentbord
Mus
Dator

Vad tror ni man kan få för det priset?

Någon som har lite tips?

jag byggde en egen dator sist för 6 år sedan så mycket nytt har tillkommit.

MVH

Vad vill du datorn ska klara av?
Med dagens gpu priser så är tyvärr 10k ganska lågt, man kan självklart med lite tålamod och letande få ihop något vettigt med eventuellt en 3060 genom att ta lite genvägar på vissa produkter som chassi, psu med effekt som motsvarar bygget etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad vill du datorn ska klara av?
Med dagens gpu priser så är tyvärr 10k ganska lågt, man kan självklart med lite tålamod och letande få ihop något vettigt med eventuellt en 3060 genom att ta lite genvägar på vissa produkter som chassi, psu med effekt som motsvarar bygget etc

Den ska klara av enkla spel så som lol, cod , tibia på medium grafiken

Inget så avancerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byggare_Ali:

Den ska klara av enkla spel så som lol, cod , tibia på medium grafiken

Inget så avancerat

Om du inte vill överbetala för en äldre generation gpuer så kan jag inte få ihop något under 12k med skärm+mus+keyboard utan att det blir rea på produkter.
Datorn+skärm får jag till 12.021:-

Det är utan mus och keyboard och windows, två första är så himla individuellt och Windows kan du köpa för 50-100 sek online

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du inte vill överbetala för en äldre generation gpuer så kan jag inte få ihop något under 12k med skärm+mus+keyboard utan att det blir rea på produkter.
Datorn+skärm får jag till 12.021:-
https://komponentkoll.se/bild/pGAbP.png
Det är utan mus och keyboard och windows, två första är så himla individuellt och Windows kan du köpa för 50-100 sek online

Det där ser helt perfekt! Tusen tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byggare_Ali:

Det där ser helt perfekt! Tusen tack

Ger tipset att kika på en 12e generationen istället

Släng på en 3060 på detta. CPU kylare får du med processor

12e gen är väldigt mycket snabbare en 11e gen och den SSD jag valde är snabbare med. Alternativ till gpu har du en 3050 eller 6500 xt som lanseras inom 1-2 veckor msrp ska vara 2500-3000kr för dessa. Eller leta begagnad 970/1060 eller liknande tills gpu marknaden är någorlunda ok igen

Permalänk
Skrivet av sifri:

Ger tipset att kika på en 12e generationen istället

Släng på en 3060 på detta. CPU kylare får du med processor

https://komponentkoll.se/bild/CACfW.png

12e gen är väldigt mycket snabbare en 11e gen och den SSD jag valde är snabbare med. Alternativ till gpu har du en 3050 eller 6500 xt som lanseras inom 1-2 veckor msrp ska vara 2500-3000kr för dessa. Eller leta begagnad 970/1060 eller liknande tills gpu marknaden är någorlunda ok igen

Alltså jag måste vara riktigt kass som inte kan ens hitta sådant bygge själv när jag jobbar inom IT hahha,

Detta uppskattas väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byggare_Ali:

Alltså jag måste vara riktigt kass som inte kan ens hitta sådant bygge själv när jag jobbar inom IT hahha,

Detta uppskattas väldigt mycket.

Ingen fara gen 12 är rätt ny lanserades för 2v sen 12400 mäter sig nästan med en 9900k iaf i de tester jag sett från b.la. gamers Nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ger tipset att kika på en 12e generationen istället

Släng på en 3060 på detta. CPU kylare får du med processor

https://komponentkoll.se/bild/CACfW.png

12e gen är väldigt mycket snabbare en 11e gen och den SSD jag valde är snabbare med. Alternativ till gpu har du en 3050 eller 6500 xt som lanseras inom 1-2 veckor msrp ska vara 2500-3000kr för dessa. Eller leta begagnad 970/1060 eller liknande tills gpu marknaden är någorlunda ok igen

SSD:n är billig och snabb för den är felmarkerad på komponentkollen, om man väl går vidare till länkarna så är den bara på 512GB, vilket enligt mig är lite för lite. Annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

SSD:n är billig och snabb för den är felmarkerad på komponentkollen, om man väl går vidare till länkarna så är den bara på 512GB, vilket enligt mig är lite för lite. Annars ser det bra ut.

Justerat med långsammare SSD 😂