Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Väldigt tryggt och säkert om man inte ens kan gå in i sitt eget hus utan att bli anfallen av okända personer.

Fy.

Jag och min sambo hade liknande situation i området vi bodde i tidigare. På vintrarna var det alltid massa gäng som samlades i vår trappuppgång (säkert för att värma sig). De rökte alltid och drack massa öl. Gick knappt vara i vår lägenhet när de rökte pga lukten.

Vi ringer polisen som säger precis likadant - vi kommer inte åka ut för vi har inte tid. De sa de ganska många gånger. Vi i huset ringde ganska många gånger. Men det som var värst enligt mig var att trots att de inte skulle åka ut på det säger de i stil med "Vi vet vilka de är och vi rekommenderar inte att konfrontera dem eftersom de kan vara aggressiva och farliga".

Jahapp, tack för att ni inte åker ut då..

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin havererade igår. Hörde något ljud sedan började det gnissla som fan i badrummet. Kom rök både bakom maskinen och inne i trumman, den har hamnat ur balans på något vis så den smulat sönder gummi tätningen och nu är kläderna fulla av brända gummi smulor samt att hela lägenheten luktat bränt gummi sedan dess.
Den kostade 3200kr när jag köpte den för nästan exakt 5 år sedan så kanske får vara nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ni som äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Ganska mycket faktiskt, det mest akuta just nu är en rejäl mancold, vet inte om det är pepparkaka med mögelost som har orsakat det men det är högst troligt att jag blivit sjuk av denna superspridar kombination av ätbara ting.

Permalänk
Medlem

Min osthyvel är försvunnen. Spårlöst. Letade i nästan 2 timmar i går på kvällen, tömde varenda skåp och låda i hela lägenheten, tittade bakom alla köksmaskiner och skåp, letade i smutstvätten, tömde alla skräpkorgar, bakom soffkuddarna. Har helt enkelt letat på varenda plats i hela fucking lägenheten. Den har upphört existera.

Blir helt sinnessjuk av sådana här händelser, som borde vara näst intill omöjliga. Plus att jag nu är väldigt hungrig.

Permalänk
Medlem

Tjejen fyller 30 på onsdag, men hon testades precis positivt för covid och jag har åkt på influensa (fick negativt PCR-test konstigt nog) så vi fick avboka alla planer för firandet. Utöver det så skar hon upp tummen ordentligt på en mandolin och har svinont.

FANTASTISK VECKA, VERKLIGEN. Tur att vi bor i storstad dock, beställde Wagyu och hummer (för en lobster roll) med hemleverans tills den stora dagen i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Min osthyvel är försvunnen. Spårlöst. Letade i nästan 2 timmar i går på kvällen, tömde varenda skåp och låda i hela lägenheten, tittade bakom alla köksmaskiner och skåp, letade i smutstvätten, tömde alla skräpkorgar, bakom soffkuddarna. Har helt enkelt letat på varenda plats i hela fucking lägenheten. Den har upphört existera.

Blir helt sinnessjuk av sådana här händelser, som borde vara näst intill omöjliga. Plus att jag nu är väldigt hungrig.

I kylskåpet? Ramlat ur i diskmaskinen (om du har en sån)? Klassiska ställen dom brukar hittas på här
Iaf 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Min osthyvel är försvunnen. Spårlöst. Letade i nästan 2 timmar i går på kvällen, tömde varenda skåp och låda i hela lägenheten, tittade bakom alla köksmaskiner och skåp, letade i smutstvätten, tömde alla skräpkorgar, bakom soffkuddarna. Har helt enkelt letat på varenda plats i hela fucking lägenheten. Den har upphört existera.

Blir helt sinnessjuk av sådana här händelser, som borde vara näst intill omöjliga. Plus att jag nu är väldigt hungrig.

Du hittar den när du köpt en ny, så tipset är att köpa en ny hyvel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Min osthyvel är försvunnen. Spårlöst. Letade i nästan 2 timmar i går på kvällen, tömde varenda skåp och låda i hela lägenheten, tittade bakom alla köksmaskiner och skåp, letade i smutstvätten, tömde alla skräpkorgar, bakom soffkuddarna. Har helt enkelt letat på varenda plats i hela fucking lägenheten. Den har upphört existera.

Blir helt sinnessjuk av sådana här händelser, som borde vara näst intill omöjliga. Plus att jag nu är väldigt hungrig.

Läste någonstans att man skall säga saken högt för sig själv hela tiden som man letar efter den, det brukar faktiskt fungera för mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Läste någonstans att man skall säga saken högt för sig själv hela tiden som man letar efter den, det brukar faktiskt fungera för mig.

Kommer den springandes då? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Min osthyvel är försvunnen. Spårlöst. Letade i nästan 2 timmar i går på kvällen, tömde varenda skåp och låda i hela lägenheten, tittade bakom alla köksmaskiner och skåp, letade i smutstvätten, tömde alla skräpkorgar, bakom soffkuddarna. Har helt enkelt letat på varenda plats i hela fucking lägenheten. Den har upphört existera.

Blir helt sinnessjuk av sådana här händelser, som borde vara näst intill omöjliga. Plus att jag nu är väldigt hungrig.

Du kanske öppnade ett nytt ostpaket och slängde hyveln i soppåsen samtidigt som du slängde plasten som är runt osten?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AMD-FX:

Du kanske öppnade ett nytt ostpaket och slängde hyveln i soppåsen samtidigt som du slängde plasten som är runt osten?

...eller lade osthyveln i påsen för osten och följde med in i kylskåpet. Själv diskar jag manuellt men på besök hos morsan och ladd av hennes diskmaskin kan man hitta rätt udda saker längst nere på botten som hon själv inte lagt märke till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

I kylskåpet? Ramlat ur i diskmaskinen (om du har en sån)? Klassiska ställen dom brukar hittas på här
Iaf 😁

Tyvärr inte, kollade till och med under skräpfiltrer i maskinen så den inte på nått vänster kan ha hamnat där.

Skrivet av Valonen:

Läste någonstans att man skall säga saken högt för sig själv hela tiden som man letar efter den, det brukar faktiskt fungera för mig.

Fungerade inte här åtminstone, inte ens tjejen hittade den efter hon letat flera timmar, nästa steg är väl att ringa in morsan

Skrivet av AMD-FX:

Du kanske öppnade ett nytt ostpaket och slängde hyveln i soppåsen samtidigt som du slängde plasten som är runt osten?

Är ännu på samma ost som jag köpte för över 2 veckor sen, så tyvärr inte det heller.

Skrivet av hasenfrasen:

...eller lade osthyveln i påsen för osten och följde med in i kylskåpet. Själv diskar jag manuellt men på besök hos morsan och ladd av hennes diskmaskin kan man hitta rätt udda saker längst nere på botten som hon själv inte lagt märke till.

Blev att köpa en ny hyvel, bästa utfall så har jag plöstligt 2 hyvlar, i sämsta fall så har jag en ny osthyvel, med sportigare utseende.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En på jobbet gjorde covid-test som visade positivt. En annan läste "expertens uttalande" om att alla som är förkylda har omnikron så han fick panik och var hemma 3 dagar förra veckan.

I fredags åkte jag på lättare förkylning, jag självisolerar mig automatiskt varje helg så det är inga problem men väldans ogärna pga förkylning, redan mycket bättre än i förrgår.

Permalänk
Medlem

Dark souls 3 på pc har inte cloud saves.. gött

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Surnade till lite på Comviq har 100gb abbonemang och skulle synka upp en fet onedrive på 200gb, så hittade jag en fin grej "tanka boost" obegränsad surf i 24tim. Sagt och gjort fyllde på och synkade upp under natten och idag så fick jag sms om att min surf var slut. Och tydligen var denna obegränsade surf begränsad till 100gb. Fick lov att prata med deras kundtjänst som inte kunde göra något utan det stod ju på hemsidan här: https://www.comviq.se/surf längst ner på sidan bland "vanliga frågor" högre upp på sidan är länken "Surfa obegränsat" där det står obegränsat hela vägen förbi köpknappen. Aja dagens i-landsproblem men lite gnäll kan man ju få göra. Det sura är att jag kan inte få fiber där jag bor och kopparnätet la de ner i höstas så har inte så mkt alternativ. Visst obegränsad surf finns ju men brukar klara mig på 100gb.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Surnade till lite på Comviq har 100gb abbonemang och skulle synka upp en fet onedrive på 200gb, så hittade jag en fin grej "tanka boost" obegränsad surf i 24tim. Sagt och gjort fyllde på och synkade upp under natten och idag så fick jag sms om att min surf var slut. Och tydligen var denna obegränsade surf begränsad till 100gb. Fick lov att prata med deras kundtjänst som inte kunde göra något utan det stod ju på hemsidan här: https://www.comviq.se/surf längst ner på sidan bland "vanliga frågor" högre upp på sidan är länken "Surfa obegränsat" där det står obegränsat hela vägen förbi köpknappen. Aja dagens i-landsproblem men lite gnäll kan man ju få göra. Det sura är att jag kan inte få fiber där jag bor och kopparnätet la de ner i höstas så har inte så mkt alternativ. Visst obegränsad surf finns ju men brukar klara mig på 100gb.

Ja det var ju faktiskt rätt missvisande. Inte fasen kan dom skriva obegränsad surf när det i själva verket är 100gb..
Det är fan dåligt av Comviq. Även om dom skrivit med någon kursiv stil nånstans att obegränsad=100gb så är det dåligt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Mest funderande:

När folk på jobbet nu börjar använda tumme-upp i sina egna meddelanden i MS Teams så kanske det var med viss oentusiasm en del såg på när folk började använda en enkel smiley i sitt meddelande för att signalera positivitet. Det har varit tumme-upp åt andras meddelanden ett tag nu, det ter sig lite halvlogiskt även om det är lite drygt att tummen dyker upp efter 0.3s i Telegram på desktop när man hovrar över en annans, eller sitt eget, meddelande (den skrivs inte ut, bara markerar att här kan det vara bra att tumme upp omruvill hinthint) men som slutkommentar på sina egna meddelanden för att signalera att .."Det här gjorde jag bra!" eller nåt. Ofta "Har redigerat filen så att effekten nu syns bättre -tumme upp-" etc. Det kanske är bra, jag vet inte, det ter sig lite annorlunda en smiley, åtminstone.* Det verkar lika smittsamt som att "skapa upp" och "boka in" möten

*Swec verkar lite efter, jag kan inte tumma upp mitt eget meddelande via knappen nedan men kanske finns som tecken?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Mest funderande:

När folk på jobbet nu börjar använda tumme-upp i sina egna meddelanden i MS Teams så kanske det var med viss oentusiasm en del såg på när folk började använda en enkel smiley i sitt meddelande för att signalera positivitet. Det har varit tumme-upp åt andras meddelanden ett tag nu, det ter sig lite halvlogiskt även om det är lite drygt att tummen dyker upp efter 0.3s i Telegram på desktop när man hovrar över en annans, eller sitt eget, meddelande (den skrivs inte ut, bara markerar att här kan det vara bra att tumme upp omruvill hinthint) men som slutkommentar på sina egna meddelanden för att signalera att .."Det här gjorde jag bra!" eller nåt. Ofta "Har redigerat filen så att effekten nu syns bättre -tumme upp-" etc. Det kanske är bra, jag vet inte, det ter sig lite annorlunda en smiley, åtminstone.* Det verkar lika smittsamt som att "skapa upp" och "boka in" möten

*Swec verkar lite efter, jag kan inte tumma upp mitt eget meddelande via knappen nedan men kanske finns som tecken?

I gotcha

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Först stjäl nån katalysatorn på min bil, sen när jag får tillbaka den från verkstaden säger personalen att batterilampan lyser och att det är något fel med laddningen. Nånting surrade när jag körde den från verkstaden och slutade surra så småningom. I motorrummet luktade det lite lätt bränt.
Förövrigt lös ingen varningslampa när de tog hand om bilen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ni som äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Det heter ädelost! Redan namnet säger en hel del. Det är inget fel på oss, det är ju såååå gott! Mera synd om alla som har taskiga smaklökar och inte kan uppskatta ädelost på alla ställen där det är en smakförhöjare. Pepparkaka med ädelost, pannkaka med ädelost, ädelostpaj, tomatsallad med ädelost, pizza bianco med svartkål och ädelost, kasslergratäng med ädelost, mums mums. Ädelost i paj med olika sorters kål, nästan allt passar med ädelost. När det gäller pepprkaka med ädelost är det speciellt skånska (tjocka och mjuka) pepparkakor som passar allra bäst. Säg inte mögelost, säg ÄDELOST.

EDIT: Måste be om ursäkt till @Kent, såg inte uppmaningen att sluta skriva om mögelost. Lås inte tråden pga mig nu. Slutligen så heter det faktiskt ädelost eller, annu hellre, ädel ost.

Permalänk
Medlem

!"#¤%&

Har lyckats bra att hålla mig ifrån OS dagtid för att kunna se repriser när jag kommer hem efter jobbet.

Var tvungen att gå in på facebook för jobbetsräkning och får med stora versaler se Discoverys spoiler i en sport.
Skrev ett klagomeddelande till dem att så kan de inte göra!
Skönt att man avpolletterat tjänsten nu...
En liten fis rymden och de kommer inte ändra sig såklart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeos:

SJUKT FÖRBANNAD!
Stod i vårt tvätt rum nere i garaget. Såg ut som fan som vanligt. Men jag tvättade min bil och donade lite. Sen när jag kör och parkerar min bil igen på min garage plats kommer det en sur jävla gubbe och skriker
"- Tvätta rent i hallen efter dig jävla snor unge"
Jag svarade: "- Det såg ut så när jag kom. Jag har mitt här i hinken."
Gubben svarar: "-Ja säkert. Så säger ni alla. Idioter.

VA FAN DET VAR INTE JAG!!!!!!!!!! SKITEN VAR DÄR NÄR JAG KOM DIT SOM ALLA ANDRA DAGAR.

Funderar på att tvätta rent där och sätta en lapp på hans garageport. "Nu är hallen ren. Varje gång det är lite skit där är det ditt."

Du skulle slängt hinken med vatten över honom

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du skulle slängt hinken med vatten över honom

Hoppas inte Beesos fortfarande är förbannad på gubben över detta, det är ju rätt många år sen inlägget postades...

Passar på att gnälla på folk som inte kollar på datum innan de svarar i trådar som varit döda länge... 😉

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hoppas inte Beesos fortfarande är förbannad på gubben över detta, det är ju rätt många år sen inlägget postades...

Passar på att gnälla på folk som inte kollar på datum innan de svarar i trådar som varit döda länge... 😉

Aj fan jag kollade inte datumet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Känner mig nere och lite smått orolig just nu.

Har haft en period av hög stress: Oro över att kanske söka nytt jobb (det gjorde jag), oro över om jag kommer att få det jobb jag sökt (det fick jag), oro över att behöva säga upp mig (det var inga konstigheter). Under en vecka av det där så sov jag kanske 4 timmar per natt, vaknade varje natt och kunde inte somna om.

Det är lite över en månad sedan det började nu, och sen dess har jag haft lätt yrsel (typ sjögång; detta förklarar det exakt: https://en.wikipedia.org/wiki/Mal_de_debarquement ) och enorm trötthet. Förra veckan var det sjukt mycket på jobbet, en del övertid och flera nattjobb på raken. Så nu har det blivit värre pga det.

Har fått sova ut riktigt ordentligt flera nätter i rad nu, börjat med lite mindfulness och saker för att stressa ner, men yrseln sitter kvar. Till saken hör också att jag nyss skaffat terminalglasögon. Så det kanske är därför? Tyckte först att det inte är helt skarpt förrän jag sitter närmare skärmen än jag gör (så tänkte att jag behöver högre styrka), men nu efter några veckor börjar det kännas lite bättre. Ska yrseln verkligen sitta kvar dygnet runt innan man vant sig? Har i övrigt inga andra "symptom", ingen huvudvärk eller illamående eller något sånt.

Kanske någon mer som känner eller har känt något liknande? Var det stress eller glasögonen? Hur ska man hantera det?

PS. Nej det är inte kristallsjukan eller något sånt. Då får man kraftig yrsel och mer av karuselltyp. Detta känns som att det går vågor under mig, typ. Rummet snurrar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känner mig nere och lite smått orolig just nu.

Har haft en period av hög stress: Oro över att kanske söka nytt jobb (det gjorde jag), oro över om jag kommer att få det jobb jag sökt (det fick jag), oro över att behöva säga upp mig (det var inga konstigheter). Under en vecka av det där så sov jag kanske 4 timmar per natt, vaknade varje natt och kunde inte somna om.

Det är lite över en månad sedan det började nu, och sen dess har jag haft lätt yrsel (typ sjögång; detta förklarar det exakt: https://en.wikipedia.org/wiki/Mal_de_debarquement ) och enorm trötthet. Förra veckan var det sjukt mycket på jobbet, en del övertid och flera nattjobb på raken. Så nu har det blivit värre pga det.

Har fått sova ut riktigt ordentligt flera nätter i rad nu, börjat med lite mindfulness och saker för att stressa ner, men yrseln sitter kvar. Till saken hör också att jag nyss skaffat terminalglasögon. Så det kanske är därför? Tyckte först att det inte är helt skarpt förrän jag sitter närmare skärmen än jag gör (så tänkte att jag behöver högre styrka), men nu efter några veckor börjar det kännas lite bättre. Ska yrseln verkligen sitta kvar dygnet runt innan man vant sig? Har i övrigt inga andra "symptom", ingen huvudvärk eller illamående eller något sånt.

Kanske någon mer som känner eller har känt något liknande? Var det stress eller glasögonen? Hur ska man hantera det?

PS. Nej det är inte kristallsjukan eller något sånt. Då får man kraftig yrsel och mer av karuselltyp. Detta känns som att det går vågor under mig, typ. Rummet snurrar inte.

Kan inte svara för just terminalglasögon, men jag reagerade rätt rejält på mitt första par glasögon jag skaffade. Har ett ganska kraftigt brytningsfel på ena ögat, så det krävdes några dagars omställning för att ögonen och hjärnan skulle vänja sig.

Jag upplevde bland annat yrsel som du beskriver det, men värst för mig var nog att allt som egentligen var horisontellt såg krokigt ut. Framför allt taklinjer, dörrlister osv sluttade 20-30° åt höger 😁

Skillnaden mot din upplevelse var att allt blev "normalt" igen om jag tog av glasögonen, yrseln satt kvar i 10-15 min men inte mer än så. Det blev ganska naturligt att bara använda glasögonen när de verkligen behövdes i början, numera har jag dem på hela dagarna.

Jag skulle säga att din yrsel troligtvis inte beror på terminalglasögonen om du haft dem mer än en vecka, och bara använder dem vid datorn så som de är tänkta att användas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av danielwerner:

Kanske någon mer som känner eller har känt något liknande?

När jag själv var ung och dum och jobbade skiten ur mig reagerade min kropp genom sänkt blodtryck och jag blev yrslig lite nu och då "utan anledning". Prova att kvällspromenera bort ditt kortisolöverskott. Träna inte hårt. Lägg dig inte hungrig.

Permalänk
Inaktiv

Tack och lov för den här tråden.

Jag blir så fruktansvärt förbannad över "dåliga" klisterlappar på olika produkter! Det är ingen skillnad vad man köper så är det samma helvete. Laptops, tallrikar, glas mm. med dessa förbannade klisterlappar som inte går att få bort utan att gnugga som ett jävla tok med någon typ av syra, kan företag fan inte lära sig att använda lappar som inte lämnar en massa skit efter sig OCH SOM GÅR ATT AVLÄGSNA I EN DEL OCH INTE KORVA IHOP SOM NÅGON ÄCKLIG MASK MED MASSA LIM KVAR ELLER ATT MAN MåSTE AVLÄGSNA EN LAPP I TUSEN BITAR!!

Helvete!!

Nåja nu känns det lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Känner mig nere och lite smått orolig just nu.

Har haft en period av hög stress: Oro över att kanske söka nytt jobb (det gjorde jag), oro över om jag kommer att få det jobb jag sökt (det fick jag), oro över att behöva säga upp mig (det var inga konstigheter). Under en vecka av det där så sov jag kanske 4 timmar per natt, vaknade varje natt och kunde inte somna om.

Det är lite över en månad sedan det började nu, och sen dess har jag haft lätt yrsel (typ sjögång; detta förklarar det exakt: https://en.wikipedia.org/wiki/Mal_de_debarquement ) och enorm trötthet. Förra veckan var det sjukt mycket på jobbet, en del övertid och flera nattjobb på raken. Så nu har det blivit värre pga det.

Har fått sova ut riktigt ordentligt flera nätter i rad nu, börjat med lite mindfulness och saker för att stressa ner, men yrseln sitter kvar. Till saken hör också att jag nyss skaffat terminalglasögon. Så det kanske är därför? Tyckte först att det inte är helt skarpt förrän jag sitter närmare skärmen än jag gör (så tänkte att jag behöver högre styrka), men nu efter några veckor börjar det kännas lite bättre. Ska yrseln verkligen sitta kvar dygnet runt innan man vant sig? Har i övrigt inga andra "symptom", ingen huvudvärk eller illamående eller något sånt.

Kanske någon mer som känner eller har känt något liknande? Var det stress eller glasögonen? Hur ska man hantera det?

PS. Nej det är inte kristallsjukan eller något sånt. Då får man kraftig yrsel och mer av karuselltyp. Detta känns som att det går vågor under mig, typ. Rummet snurrar inte.

Jag har haft och har fortfarande lite grand som du. Blev först undersökt för Menieres sjukdom men det visade sig att jag inte lider av den. Trots det så följde jag en del av råden för de som har den sjukdomen. Jag dricker inte kaffe med koffein i efter lunchtiden utan då får det bli koffeinfritt, jag saltar mindre på maten (nästan inte alls) och jag promenerar mer än tidigare och, faktiskt har det blivit bättre.
Om du, som jag, har tinnitus i bara ena örat och hör sämre på det örat när yrseln sätter in så kanske du ska undersökas för Menieres sjukdom.
För min del var det just så, tinnitus på ena örat som ökade och sedan kom yrseln och med den så blev hörseln sämre på det örat där jag hade tinnitus. Och yrseln var inte som kristallsjuka utan snarare som att stå på ett fartygsdäck i långsamma dyningar. Segt, höll på länge ibland. La jag mig på sängen blev det värre men gick över fortare. Man undersökte mig och gjorde mätningar men när jag började med egenbehandling,
1 försök minska stressen,
2 minska saltintaget
3 se till att få en god sömn (därför slutade jag med koffeinhaltigt kaffe på eftermiddagar och kvällar)
så blev det bättre. Det har inte gått över men är sååå mycket bättre nu.

Hoppas det hjälper och om inte, se till att få en bra utredning. Kolla om Menieres sjukdom på 1177, på yrsel.com och på horsellinjen.se och se om symptomen stämmer (man behöver inte ha alla symptomen) och testa råden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tack och lov för den här tråden.

Jag blir så fruktansvärt förbannad över "dåliga" klisterlappar på olika produkter! Det är ingen skillnad vad man köper så är det samma helvete. Laptops, tallrikar, glas mm. med dessa förbannade klisterlappar som inte går att få bort utan att gnugga som ett jävla tok med någon typ av syra, kan företag fan inte lära sig att använda lappar som inte lämnar en massa skit efter sig OCH SOM GÅR ATT AVLÄGSNA I EN DEL OCH INTE KORVA IHOP SOM NÅGON ÄCKLIG MASK MED MASSA LIM KVAR ELLER ATT MAN MåSTE AVLÄGSNA EN LAPP I TUSEN BITAR!!

Helvete!!

Nåja nu känns det lite bättre.

Håller med till 100%.
På ytor som inte skadas av det använder jag en sån skrapa som man använder på glaskeramikhällar och sedan, för att få bort limrester, isopropanol, som jag också har för att ta bort rester av kylpasta från processorer. Men det går ju bara på grejor som tål ett rakblad och isopropanol.