Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem

Kollade bakåt vad jag betalar ett år till Vattenfall och skatt. Alltså utöver priset för förbrukad el. Det är 14 500 kr. Så ca: 1 200 kr/månad för 2 000 KWh/månad i snitt behöver jag lägga undan. Sedan tillkommer ju förstås vad elbolaget ska ha och det har man lärt sig varierar så svårt att lägga undan en ungefärlig summa. Men säg ca: 1 000 kr/månad. Och för att få det jämt och lite säkert så 2 500 kr/månad för elen. 1 200 kr för mitt bostadslån/månad. Då är vi uppe i 3 700 kr. Vägen kostar med plogning och grusning 500 kr/månad och sophantering har blivit dyrare med nya sorteringen så 400 kr där. 4 600 kr/månaden. Blir pensionär snart (tar ut vid 62 års ålder) och tror jag får 9 000 kr/ efter skatt livet ut. Blir lite över 4 000 kr/månaden kvar till bensin, mat, hygien och dataprylar. Sagt upp alla streamingtjänster och investerat i en el-cykel. Bor på landet 2 mil från närmaste tätort.

Ja, jag ska nog överleva elräkningen i fortsättningen också fast det blir knappt om jag nu inte räknat helt åt skogen... vilket jag gjorde. Glömde husförsäkringen. 350 kr/månaden och bilförsäkring på vintern när man inte kan cykla 150 kr/månad så då får jag kvar 3 500 kr till mat mm. Hoppas inte elpriserna blir ännu högre nästa vinter för då får man frysa men det tror jag inte de gör.

felstavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Blir pensionär snart (tar ut vid 62 års ålder) och tror jag får 9 000 kr/ efter skatt livet ut. Blir lite över 4 000 kr/månaden

Har du så låg pension bör du få rätt högt bostadsbidrag?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du så låg pension bör du få rätt högt bostadsbidrag?

Inte de första åren eftersom han börjar ta ut ”för tidigt”.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Förslag: Upp till 6 000 kronor till hårt drabbade elkunder
Regeringen föreslår sex miljarder kronor i stöd för att kompensera de 1,8 miljoner hushåll som drabbats hårdast av höga elpriser, säger finansminister Mikael Damberg (S) vid en pressträff.

Det innebär max 2 000 kronor per månad och hushåll och gäller december, januari och februari – alltså totalt max 6 000 kronor per hushåll.

– Vi har väldigt höga elpriser i Sverige och i Europa det tror jag inte har undgått någon. Regeringen tar situationen på fullaste allvar, Mikael Damberg.

Förslaget omfattar hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kilowattimmar i månaden.

– Jag förstår att människor känner oro för sin ekonomi, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Källa: https://omni.se/forslag-upp-till-6-000-kronor-till-hart-drabb...

Rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt, priserna har onekligen slagit hårt mot många hushåll nu senaste månaderna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fel - vi har lägre priser jämfört med liknande länder i Europa och med detta "bidrag" så försvinner en del av incitamentet att spara el.
Spa-badet kan fortsätta stå på över vintern.

https://www.ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker det är rätt, priserna har onekligen slagit hårt mot många hushåll nu senaste månaderna.

Jag är kluven, varför ska man visa solidaritet och ta skattepengar till detta när folk har en jädra utomhus-jacuzzi som står igång hela vintern?

Ge stödet till jordbruket istället.

https://omni.se/svensk-odlare-maste-slanga-halva-skorden-kata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag är kluven, varför ska man visa solidaritet och ta skattepengar till detta när folk har en jädra utomhus-jacuzzi som står igång hela vintern?

Ge stödet till jordbruket istället.

Tycker inte det ena behöver utesluta det andra, bästa vore om båda fick en del av stödet 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vi tycker olika helt enkelt.

Absolut, dela gärna med dig av dina tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förslag: Upp till 6 000 kronor till hårt drabbade elkunder
Regeringen föreslår sex miljarder kronor i stöd för att kompensera de 1,8 miljoner hushåll som drabbats hårdast av höga elpriser, säger finansminister Mikael Damberg (S) vid en pressträff.

Det innebär max 2 000 kronor per månad och hushåll och gäller december, januari och februari – alltså totalt max 6 000 kronor per hushåll.

– Vi har väldigt höga elpriser i Sverige och i Europa det tror jag inte har undgått någon. Regeringen tar situationen på fullaste allvar, Mikael Damberg.

Förslaget omfattar hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kilowattimmar i månaden.

– Jag förstår att människor känner oro för sin ekonomi, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S).

Källa: https://omni.se/forslag-upp-till-6-000-kronor-till-hart-drabb...

Rätt eller fel?

Läs vad regeringen säger istället. Pressen har redan skruvat till innehållet.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Jag är kluven, varför ska man visa solidaritet och ta skattepengar till detta när folk har en jädra utomhus-jacuzzi som står igång hela vintern?

Ge stödet till jordbruket istället.

https://omni.se/svensk-odlare-maste-slanga-halva-skorden-kata...

Vad är de för jacuzzi du talar om? Alla sitter inte med vattenburen värme eller solceller, jag själv har direktverkande el med en llvp som snurrar dygnet runt för att hålla en behaglig temperatur och har då snittat 3500kwh, vad ska jag dra ner på?
Regeringens fel från början att vi hamnat här så varför inte göra en mildrande åtgärd?
Foliehatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Läs vad regeringen säger istället. Pressen har redan skruvat till innehållet.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/

Dom hade ju inte skruvat till någonting? Jag läser och tolkar båda texterna med samma utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag är kluven, varför ska man visa solidaritet och ta skattepengar till detta när folk har en jädra utomhus-jacuzzi som står igång hela vintern?

Tror nog de flesta stängt av sina jacuzzi, jag gjorde det så fort jag insåg att det skulle kosta runt 2000:- att ha igång det i december.
Hamnar ändå på ca 7000:- totalt för december och det är ett hyfsat nytt hus med bergvärme.

Visst kommer några få sponsring till "lyx" men är garanterat desto fler som har problem att klara sig med såna räkningar i flera månader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Vad är de för jacuzzi du talar om? Alla sitter inte med vattenburen värme eller solceller, jag själv har direktverkande el med en llvp som snurrar dygnet runt för att hålla en behaglig temperatur och har då snittat 3500kwh, vad ska jag dra ner på?
Regeringens fel från början att vi hamnat här så varför inte göra en mildrande åtgärd?
Foliehatt.

Foliehatt var det ja.

https://omni.se/l-vilseleder-om-elpriset-inte-regeringens-fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror nog de flesta stängt av sina jacuzzi, jag gjorde det så fort jag insåg att det skulle kosta runt 2000:- att ha igång det i december.
Hamnar ändå på ca 7000:- totalt för december och det är ett hyfsat nytt hus med bergvärme.

Visst kommer några få sponsring till "lyx" men är garanterat desto fler som har problem att klara sig med såna räkningar i flera månader.

Nu hänger vi ju på ett forum för materiell livsstil och då är ju troligtvis vi inte målgruppen som "har det tufft", så det hade ju varit fint att få höra hur folk som "har det tufft" upplever nuvarande elpriser, eller är det en grupp som kanske bara kommer höras i skvallerpressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu hänger vi ju på ett forum för materiell livsstil och då är ju troligtvis vi inte målgruppen som "har det tufft", så det hade ju varit fint att få höra hur folk som "har det tufft" upplever nuvarande elpriser, eller är det en grupp som kanske bara kommer höras i skvallerpressen.

Polaren som är långtidssjukskriven jublar inte direkt.
Hans kamin gick sönder lagom till kylan kom med och har varit svårt att få tag på delar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Även om gaspriserna i Europa ställer till det så är det fasen staten (ingen aning om vilken regering som införde det) som också ställt till det med den galna indelningen av elområden i Sverige. Varför ska vi i söder behöva betala tyska priser när vi producerar billig el inom riket? Ta rikets elpriser och dra ett snitt för alla invånare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Dom hade ju inte skruvat till någonting? Jag läser och tolkar båda texterna med samma utfall.

Jodå. Ditt citat innefattar följande "Förslaget omfattar hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kilowattimmar i månaden."

Men enligt regeringens sida så råkar 2000kWh/månad bara vara gränsen för det största stödet, dvs 2000. Under det så är det en trappa, som ej är utformad än. 2000kWh skall därmed betraktas som en övre gräns, snarare än en undre. Det spelar ingen roll om du förbrukar 6000kWh/månad för maxtaket är ändå uppnått när du nått 2000kWh/månad.

Enligt de första media-artiklarna så var de vinklade så att det krävdes en förbrukning på 2000kWh/månad för att få stödet på 2000kr, vilket förvisso är sant, men inte ett ord om att det var max-gräns, snarare än min-gräns.

Permalänk
Medlem

Har nu fått räkningen från Fortum.
Elnätsavgift Ellevio 1265kr
Köpt el av Fortum 3528kr
Så totalt för december landade det på 4793kr för 1335kWh. Rörligt pris i SE3, bergvärme för 204m2.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tycker det är rätt, priserna har onekligen slagit hårt mot många hushåll nu senaste månaderna.

Håller inte med. Rörligt är ett försök att spara pengar. I år så gick det åt pipan. Det är ett risktagande.
Har du inte marginalerna så ta inte risken (jag gör det inte). Det finns rörliga elavtal med ett Max tak.

Permalänk
Medlem

1521kwh i december, 25% MINDRE förbrukning än förra året. Har investerat mycket i att förbättra energieffektiviteten samt skaffat en kamin (den förra visade sig bli utdömd lagom till vintern). 5700kr för december, 90% ökning från 2020.

Direktverkande el (nya oljeelement) + luftvärmepump från 2015 + kamin. Har också köpt solpaneler (maxeffekt 4,4kw) under 2021 som ju dock var totalt meningslösa under vintern. Bor på 78kvm.

Förslaget låter ganska bra enligt mig. Det finns många variabler som påverkar förbrukning och det blir liksom ganska svårt och kostsamt att ha någon slags jacuzzigestapo som ska undersöka folks förbrukning minutiöst. Vem vet, jag kanske har spelat för mycket PS5 på min LG C9 för att få stålar då även fast vi inte har något vräkigt 2-300kvm-hus, t ex.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Jag har kört två dygn utan båda luftvärmepumparna. Så vaknar man efter slitit en natt på jobbet och läser om detta.

Hur mycket orkar man mer från dom styrande i Sverige. Hoppas elpriserna skenar 200% till. Bring it on!

För att gå in topic: Gjorde av med ca 7-8 kwh per dygn utan värme. Blir att sätta igång igen klockan 20.00 ikväll.

Edit: har kamin

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Sätt ett maxtak på den hutlösa elskatten och elmomsen istället.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

1521kwh i december, 25% MINDRE förbrukning än förra året. Har investerat mycket i att förbättra energieffektiviteten samt skaffat en kamin (den förra visade sig bli utdömd lagom till vintern). 5700kr för december, 90% ökning från 2020.

Direktverkande el (nya oljeelement) + luftvärmepump från 2015 + kamin. Har också köpt solpaneler (maxeffekt 4,4kw) under 2021 som ju dock var totalt meningslösa under vintern. Bor på 78kvm.

Förslaget låter ganska bra enligt mig. Det finns många variabler som påverkar förbrukning och det blir liksom ganska svårt och kostsamt att ha någon slags jacuzzigestapo som ska undersöka folks förbrukning minutiöst. Vem vet, jag kanske har spelat för mycket PS5 på min LG C9 för att få stålar då även fast vi inte har något vräkigt 2-300kvm-hus, t ex.

Har också investerat en del för att spara, LLVP och ny VVB. Har gått från 18500 kWh/år till 12400 kWh/år, dvs 30% besparing. Gjorde av med lite drygt 1600 kWh i december, men kommer få högsta elräkningen sen jag flyttade in i huset. Med ett ett undantag är all direktverkande el avstängd. Håller 16-18 grader inne, duschar sent på kvällen och använder i övrigt inte varmvatten alls. Känns sådär att åka på en käftsmäll nu.

Undantaget är två element som håller det vinterbonade lusthuset frostfritt. Morsan ville ha sina blommor där så att dom skulle överleva vintern. Körde separat mätare där och såg att det gått 255 kWh sen mitten av november till att hålla det frostfritt, så nu bar jag in blommorna och stängde av värmen lusthuset.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tänkte på det där med el-områden. Är det inte kallare i område 1 och 2 så de borde ju gå jämt ut med oss i mellansyd. Vad säger ni norrlänningar?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En intressant blogginlägg på Elektronik i Norden: https://blogg.elinor.se/2022/01/05/fran-ordning-till-kaos/
Mycket stämmer med min minnesbild, därmed inte sagt att det är korrekt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tänkte på det där med el-områden. Är det inte kallare i område 1 och 2 så de borde ju gå jämt ut med oss i mellansyd. Vad säger ni norrlänningar?

Nu är jag ju knappast norrlänning (även om jag bott nästan 10 år i Luleå), men jag skulle tro att husen i norr generellt sett är bättre isolerade, iaf hus byggda i modern tid då kärnkraft och vattenkraft gjorde vår el billig. Jag skulle tro att det helt enkelt inte var lika lönsamt att lägga krut på energieffektivitet i södra Sverige som i norra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är jag ju knappast norrlänning (även om jag bott nästan 10 år i Luleå), men jag skulle tro att husen i norr generellt sett är bättre isolerade, iaf hus byggda i modern tid då kärnkraft och vattenkraft gjorde vår el billig. Jag skulle tro att det helt enkelt inte var lika lönsamt att lägga krut på energieffektivitet i södra Sverige som i norra.

Byggnormerna säger liknande (så du kanske inte är ute och cyklar: men sen vad som är orsak och vad som är verkan...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är jag ju knappast norrlänning (även om jag bott nästan 10 år i Luleå), men jag skulle tro att husen i norr generellt sett är bättre isolerade, iaf hus byggda i modern tid då kärnkraft och vattenkraft gjorde vår el billig. Jag skulle tro att det helt enkelt inte var lika lönsamt att lägga krut på energieffektivitet i södra Sverige som i norra.

Tror inte hus i varmare Sverige är -20 grader sämre isolerade än i kallare Sverige men kan ha fel. Min tanke med inlägget var att det kanske inte är så orättvist att Norrland har billigare el. Men som sagt, bara en tanke och nog inget som media ylar om.

media
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har förstått hur regeringens kompensation för höga elpriser fungerar? Jag har läst igenom pressmeddelandet på regeringens hemsida ett antal gånger och jag blir kan inte begripa varför de presenterar en tabell där vänstra kolumnen avser förbrukning per månad och den högra ersättning per kvartal

Jag utgår från att det handlar om den genomsnittliga förbrukningen för december till och med februari, vilket i så fall innebär att det först i mars går att räkna ut hur stor ens ersättning blir, men jag kan inte se detta nämnas någonstans. Jag kan inte heller hitta frågan någonstans på nätet. Är det bara jag som inte förstår vad de menar?