Byta switchar på ett Xtrfy k4 tkl rgb - krångligt?

Permalänk
Medlem

Byta switchar på ett Xtrfy k4 tkl rgb - krångligt?

Vill byta switchar på mitt tangentbord Xtrfy k4 tkl rgb. Det har idag Kaihl Red rgb och jag vill byta till Cherry MX Speed Silver rgb. Är det krångligt? Behöver man avlöda/löda?

Permalänk
Skrivet av dudek:

Vill byta switchar på mitt tangentbord Xtrfy k4 tkl rgb. Det har idag Kaihl Red rgb och jag vill byta till Cherry MX Speed Silver rgb. Är det krångligt? Behöver man avlöda/löda?

Ja du behöver löda av vilket kan vara lite frustrerande, K4 har dessutom LED du behöver löda av vilket brukar bli mycket frustrerande.

Men har man tillgång till en avlödningsstation/pistol så blir det en fröjd har jag hört.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dudek:

Vill byta switchar på mitt tangentbord Xtrfy k4 tkl rgb. Det har idag Kaihl Red rgb och jag vill byta till Cherry MX Speed Silver rgb. Är det krångligt? Behöver man avlöda/löda?

Det innebär lödning, det är bara modulära tangentbord man inte behöver löda i för att byta brytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren. Då avstår jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ett, det bästa tangentbordet jag har använt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag har ett, det bästa tangentbordet jag har använt.

Fungerar bra för gaming? Latencyn var ett bekymmer, men ska nu vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Fungerar bra för gaming? Latencyn var ett bekymmer, men ska nu vara bättre?

Ja, de är de jag använder de till, jag har inte upplevt någon latency över huvud taget.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Fungerar bra för gaming? Latencyn var ett bekymmer, men ska nu vara bättre?

Det är ingen skillnad på kretskortet i ett GMMK Pro mot ett i ett t.ex. Varmilo, Ducky, Corsair eller vad som helst. Det där låter som något som nån som är 1337g4m3r (eller nä, för en sån är 30+ nu) har hittat på baserat på ingenting och skrivit något halvt övertygande om. GMMK Pro tycker jag verkar vara en ypperlig instegsbräda i customvärlden, även om stabilisatorerna eventuellt lämnar lite att önska (jämfört mot ett custombygge, inte ett prebuilt). Fast jag tror att de har åtgärdat det nu. Stabilisatorerna alltså. Men latency? Herregud. Man trycker ner brytaren för att sluta en krets. Det är inte raketkirurgi vi snackar om.

Tänk bara på att utöver det där tangentbordet tillkommer kostnader för brytare och keycaps. Samt smörjmedel och en brytaröppnare. För om du köper ett tangentbord för 3000kr och inte smörjer brytare och stabilisatorer så kan du typ lika gärna låta bli. Inte för att det inte kommer vara bättre än det du har nu, men för att om du ska lägga de pengarna på att försöka få ett bra tangentbord så är det jävligt konstigt att inte lägga 10% mer för att få ett tangentbord som är 90% bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är ingen skillnad på kretskortet i ett GMMK Pro mot ett i ett t.ex. Varmilo, Ducky, Corsair eller vad som helst. Det där låter som något som nån som är 1337g4m3r (eller nä, för en sån är 30+ nu) har hittat på baserat på ingenting och skrivit något halvt övertygande om. GMMK Pro tycker jag verkar vara en ypperlig instegsbräda i customvärlden, även om stabilisatorerna eventuellt lämnar lite att önska (jämfört mot ett custombygge, inte ett prebuilt). Fast jag tror att de har åtgärdat det nu. Stabilisatorerna alltså. Men latency? Herregud. Man trycker ner brytaren för att sluta en krets. Det är inte raketkirurgi vi snackar om.

Tänk bara på att utöver det där tangentbordet tillkommer kostnader för brytare och keycaps. Samt smörjmedel och en brytaröppnare. För om du köper ett tangentbord för 3000kr och inte smörjer brytare och stabilisatorer så kan du typ lika gärna låta bli. Inte för att det inte kommer vara bättre än det du har nu, men för att om du ska lägga de pengarna på att försöka få ett bra tangentbord så är det jävligt konstigt att inte lägga 10% mer för att få ett tangentbord som är 90% bättre.

Tack för hjälpen! Jag kommer plugga på så gott jag kan inför bygget. Att smörja brytarna, är det en besvärlig historia?

Permalänk
Skrivet av dudek:

Tack för hjälpen! Jag kommer plugga på så gott jag kan inför bygget. Att smörja brytarna, är det en besvärlig historia?

Nej det är simpelt, men det kan ta tid så räkna med en helkväll bara för det. Men man har ju alltid något att titta/lyssna på.

Eller så betalar du någon för att göra det åt dig. smord.store

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudek:

Tack för hjälpen! Jag kommer plugga på så gott jag kan inför bygget. Att smörja brytarna, är det en besvärlig historia?

Verkligen inte. Det är bara ett långsamt och metodiskt jobb. För en 60 eller 75% så tror jag du har gjort det på 3-4h totalt sett, men det är bara att dra på en serie eller något och köra på. Man måste inte göra alla på samma gång heller. När du har fått in snitsen tar det inte mycket mer än en minut per brytare om du har en switchöppnare (vilket jag skulle säga är lite av ett krav att skaffa, de är inte speciellt dyra och går att 3d-printa).

Permalänk
Medlem

Tack! Det är enbart för gaming så vi lutar åt cherry mx speed silver rgb. Vilken smörja vi ska ta vet jag inte!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag har två Xtrfy K4-brädor som jag kommer vilja löda isär och sätta tysta brytare på istället. Jag avskyr helt enkelt hur tangentbordet låter, jag älskar formen och funktionen på det men det är så mycket ping och rassel i lådan som tyvärr förstör hela känslan med tangentbordet för mig. Oklart om jag vill ha tysta linjära eller tysta taktila brytare på det dock. Kanske blir olika för hemmet och för jobbet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U