Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av zaibuf:

Får höra från personer i branschen dagligen att det är brist och svårt att rekrytera. Det är också högt tryck på utvecklare från indien som gör att priserna även där stiger.

Där ser man.
Hon sade också att de flesta jobben får man via den "dolda marknaden" dvs kontakter och nätverk som LinkedIn osv, hon nämnde ett par färska konkreta exempel på det också.

Permalänk
Avstängd

Sanningen är ju att kompetensbyggande är dyrt, billigare att sno en konkurrents utvecklare genom att erbjuda dem lite högre lön än att behöva lägga säg ett år på att få någon färsking att lära sig jobbet inklusive allt extra stöd som den kommer att behöva och liknande. Min gamla chef beskrev det som att en rekrytering av en nyexad går på drygt en miljon, och det var typ tio år sedan, med lönen för den innan den börjar dra in mer än den kostar, lön för mentor och andra som behöver lägga tid på att instruera och så vidare.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Matvraket:

Det är dyrt att anställa någon oerfaren, många gånger betalar man för att ge dom erfarenhet och sedan sticker dom. Men det beror till stor del på att arbetsgivaren inte vill ge högre lön snabbt nog, men så får de ett bättre erbjudande på nästa jobb.

Som du säger så drar de flesta efter sitt första jobb rätt fort. Men det är arbetsgivarens problem och deras maktposition att lösa också. Om de chansar på någon nyexad, utbildar och tränar denna, då kanske man bör överväga att ge skälig lön efter det också.

Känner flera som spenderat ett till tre år på sitt första jobb, fått utbildning efter utbildning. Sedan kom dagen de skulle få sin "riktiga titel" och lönen skulle bara kliva upp mellan 10 - 15 procent.. Detta samtidigt som konkurrerande verksamhet gladligen erbjöd allt mellan 20 - 50 procent över vad de hade "under utbildningen". Kan säga att de flesta dragit direkt utan att blicka tillbaka faktiskt, med all rätt också.

Känns som att företagen i sig skjuter sig i foten på mer än ett vis. Speciellt då de som har erfarenheten och redan jobbar för dem riskerar att bli utbrända för att täcka saknad tjänst och lämnar för annat — Vilket till slut lämnar ett företag att självdö eller bara sitta med nyexade för det finns inga andra alternativ kvar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Som du säger så drar de flesta efter sitt första jobb rätt fort. Men det är arbetsgivarens problem och deras maktposition att lösa också. Om de chansar på någon nyexad, utbildar och tränar denna, då kanske man bör överväga att ge skälig lön efter det också.

Känner flera som spenderat ett till tre år på sitt första jobb, fått utbildning efter utbildning. Sedan kom dagen de skulle få sin "riktiga titel" och lönen skulle bara kliva upp mellan 10 - 15 procent.. Detta samtidigt som konkurrerande verksamhet gladligen erbjöd allt mellan 20 - 50 procent över vad de hade "under utbildningen". Kan säga att de flesta dragit direkt utan att blicka tillbaka faktiskt, med all rätt också.

Känns som att företagen i sig skjuter sig i foten på mer än ett vis. Speciellt då de som har erfarenheten och redan jobbar för dem riskerar att bli utbrända för att täcka saknad tjänst och lämnar för annat — Vilket till slut lämnar ett företag att självdö eller bara sitta med nyexade för det finns inga andra alternativ kvar.

Ja det är väldigt kortsiktigt. De har inte råd att ge de anställda ok lön men de kan hyra in en stor mängd konsulter som kostar mycket mer? De har pengar att ge en ok lön till en anställd som lämnar företaget och sen kommer tillbaka, men inte den som är lojal?

Permalänk
Medlem

Bevisa för mig att det är brist på Systemutvecklare. Fram med bevisen. Just nu skriver folk bara på internet. Ren fakta vill jag ha på bordet. Vårsågod, sätt igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Vi hade besök på skolan av en kvinna som jobbar som IT-rekryterare och hon betonade att det skriiiiks efter folk.
Men sanningen är väl som sagt att det förmodligen skriks efter erfarna utvecklare, det borde nog de flesta inse.

Passande video på ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=_4tesCt0GHg

Det är ju bara dold marknadsföring, du borde skriva att det är du i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartring:

Bevisa för mig att det är brist på Systemutvecklare. Fram med bevisen. Just nu skriver folk bara på internet. Ren fakta vill jag ha på bordet. Vårsågod, sätt igång.

Jag blir kontaktad av rekryterare 3-4 gånger i veckan via LinkedIn och då har jag inte satt på att jag letar nytt.

https://www.almega.se/app/uploads/sites/2/2020/12/ittelekomfo...

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.749776/debatt-brist-it...

https://www.realtid.se/bankerna-intygar-stor-brist-pa-it-komp...

https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/318-systemutvecklare#:....

Som det redan nämnts så är det brist på främst erfarna. Det är inte många nyexade som kan hoppa in inom finans och börja hacka i koden för banksystem.

Bästa vägen in som nyexad är praktik eller söka traineetjänster där du får varva utbildning med arbete.

Permalänk
Medlem

Det är en stor brist på utvecklare! Bara i Boråstrakten behövdes det för 3 år sedan över 120 nya utvecklare på de tre senaste åren för att täcka det behovet som finns.

Men bara för att man har en examen så kan man inte räkna med jobb för det. Det gäller att man är en person som kan samarbeta med andra och att man har rätt inställning.

Hade jag haft ett skriande behov av att bygga ut mitt hus så innebär ju inte det att jag hade plockat vem som helst som har titeln snickare till att göra jobbet. Jag kanske väljer att bo trångt fram tills jag hittar en hantverkare som känns rätt för jobbet.

Edit: Innan jag slutade skolan i somras hade jag 2 erbjudanden om anställning. Kontakter via praktik samt LinkedIn.

Permalänk
Medlem

Blir också kontaktad av rekryterare iaf minst en gång i veckan och då är det jobb i mellanstor stad. Jag har lite mer än 2 års erfarenhet så jag är junior. Vet att jag kommer få en rätt stor ökning i lön om jag byter trots relativt låg erfarenhet.

Jobbar med .net men just nu mer tungt mot ms sql och optimering av data.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartring:

Bevisa för mig att det är brist på Systemutvecklare. Fram med bevisen. Just nu skriver folk bara på internet. Ren fakta vill jag ha på bordet. Vårsågod, sätt igång.

Skrivet av zaibuf:

Jag blir kontaktad av rekryterare 3-4 gånger i veckan via LinkedIn och då har jag inte satt på att jag letar nytt.

https://www.almega.se/app/uploads/sites/2/2020/12/ittelekomfo...

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.749776/debatt-brist-it...

https://www.realtid.se/bankerna-intygar-stor-brist-pa-it-komp...

Som det redan nämnts så är det brist på främst erfarna. Det är inte många nyexade som kan hoppa in inom finans och börja hacka i koden för banksystem.

Bästa vägen in som nyexad är praktik eller söka traineetjänster där du får varva utbildning med arbete.

jag har tackat nej till 5 jobberbjudanden på linked in och 3 över telefon sedan jag kom tillbaka från sommarsemestern.
och då bor jag ändå i en rätt så liten stad. kan tänka mig att trycket vore ännu högre om jag var bosatt i Stockholm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av pine-orange:

Det är ju bara dold marknadsföring, du borde skriva att det är du i videon.

Jo men visst, vore väldigt insiktsfullt att starta en kanal om hur livet som utvecklare är, innan man ens börjat jobba med det 😁

Permalänk
Medlem

Bara så folk fattar att vi inte talar i nattmössan här. Som ett exempel, maj 2019 hade Volvo Cars sparkat hundratals konsulter, runt 350 personer var det rapporter om.

https://www.gp.se/ekonomi/uppgift-volvo-cars-sparkar-konsulte...

Bara 1 månad senare så blir det intervju med Jonn Lantz från Volvo Cars Mjukvaruutveckling som GNÄLLER om att det är ingenjörsbrist.

https://www.ingenjoren.se/2019/06/18/ingenjorsbrist-men-foret...

Och en ex-konsult som blev sparkad i kommentarerna markerar att Jonn är en lögnare. Och att den riktiga siffran på sparkade är upp till 700 personer. Kommer Volvo nånsin säga den riktiga summan? Läs kommetarerna där, fler som poängterar ut att brist snacket är en myt.

Här har ni ett bevis på att de ljuger. En god anledning till varför jag aldrig mer kommer att köpa en Volvo bil igen, fram tills de erkänner sina fel. Och det här är ett STORT företag i Sverige. Om DEM ljuger, hur skjutton tror ni småföretagarna behandlar resten av oss som en värdelös statistik som inte hamnde i "rätt kompetens" fliken.

Varför har inte mass media gjort dessa kopplingar, kan man undra? Svaret är ganska uppenbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Jag blir kontaktad av rekryterare 3-4 gånger i veckan via LinkedIn och då har jag inte satt på att jag letar nytt.

https://www.almega.se/app/uploads/sites/2/2020/12/ittelekomfo...

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.749776/debatt-brist-it...

https://www.realtid.se/bankerna-intygar-stor-brist-pa-it-komp...

Som det redan nämnts så är det brist på främst erfarna. Det är inte många nyexade som kan hoppa in inom finans och börja hacka i koden för banksystem.

Bästa vägen in som nyexad är praktik eller söka traineetjänster där du får varva utbildning med arbete.

Jo. De kontaktar mig hela tiden också, och de känns nästan desperata nu. Jag plockade bort mitt telefonnummer från Linkedin för ett par år sedan för jag orkade inte med alla samtal, men de letar upp det ändå, eller ofta mitt jobbnummer istället, och är nästan sura för att jag inte har svarat på deras "vänförfrågan" eller liknande.

Sist jag faktiskt pratade med en rekryterare gick det väldigt fort. Först typ fem minuter med rekryteraren, sen ville han att chefen på företaget skulle få presentera dem lite i ett videosamtal dagen efter, vilket jag gick med på för det lät ändå lite lockande så jag kunde väl se vad de sa liksom. Jag blev dock inte mer sugen av samtalet, och lät inte direkt entusiastisk eller så, men ändå fick jag ett mail efter typ tio minuter om att jag kunde komma in och skriva kontrakt på måndag. Då var jag ändå tydlig med att jag inte hade bestämt mig för att sluta och att jag i så fall skulle behöva kolla runt lite mer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sanningen är ju att kompetensbyggande är dyrt, billigare att sno en konkurrents utvecklare genom att erbjuda dem lite högre lön än att behöva lägga säg ett år på att få någon färsking att lära sig jobbet inklusive allt extra stöd som den kommer att behöva och liknande. Min gamla chef beskrev det som att en rekrytering av en nyexad går på drygt en miljon, och det var typ tio år sedan, med lönen för den innan den börjar dra in mer än den kostar, lön för mentor och andra som behöver lägga tid på att instruera och så vidare.

Samtidigt kan det ju ses som en billig affär att faktiskt anställa en oerfaren junior som är kompetent nog att faktiskt börja leverera någorlunda omgående. Relativt låg lön men ändå produktiv. När jag var nyanställd från högskolan började jag jobba i ett uppdrag direkt och kunde debitera redan första veckan. När det gäller konsultbolag gynnas ju företaget av att ha uppdrag som är enkla för oerfarna att komma in i, vilket kan göra att den där kostnaden på 1 miljon faktiskt inte finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Samtidigt kan det ju ses som en billig affär att faktiskt anställa en oerfaren junior som är kompetent nog att faktiskt börja leverera någorlunda omgående. Relativt låg lön men ändå produktiv. När jag var nyanställd från högskolan började jag jobba i ett uppdrag direkt och kunde debitera redan första veckan. När det gäller konsultbolag gynnas ju företaget av att ha uppdrag som är enkla för oerfarna att komma in i, vilket kan göra att den där kostnaden på 1 miljon faktiskt inte finns.

Jo, konsultbolag är ju lite annorlunda förstås. Och även mer erfarna tar ju ofta tid på sig att lära sig nya saker, hur lång tid beror förstås på hur krångligt det är. Samtidigt är det ju en väldig skillnad på en verkligt senior person (jag räknar inte mig själv dit alls) och någon junior nästan oavsett hur mycket de har pluggat precis rätt språk och liknande. Men senioritet behöver förstås inte betyda att man är bra heller, så det är ju alltid ett vågspel att anställa.

Permalänk
Medlem

Just för systemutvecklare och konsultbranschen så är det brist. Som många säger så har man erbjudanden hela tiden från linkedIn och gamla kollegor. På vårt företag har vi mer jobb än utvecklare och har haft så ett tag nu. Själv har jag jobbat på distans på ställen både utomlands och halva sverige bort, just pga bristen.
Dom vi intervjuat som varit kompetenta, både tekniskt och socialt, har vi missat för att vi varit för långsamma i processen (och då snackar vi dagar...). Vi har dock tackat nej till utvecklare som kanske haft den tekniska biten men som hade varit svårhanterade som konsulter. Det är något jag märkte i utbildningen också; dom som var trevliga, nyfikna och någorlunda kunniga hade jobb innan utbildningen var slut, medans dom som kanske var mer tekniskt kunniga men som hade sociala handikap, typ drygpellar, bessenwissrar, cowboys, toxics osv, hade inte jobb ens efter LIAn.
Jag har sett skadan av att ta in tex mytomaner och andra toxics i teams, och särskilt som konsulting då man skadar kunden också, och det är inte vackert, så jag har full förståelse för företag som väljer bort dom. Och det gäller både seniorer och juniorer.
Juniorer med en viss grad av mognad och självinsikt har inga problem att få jobb.
Sen är ingenjör inte direkt jämförbart med utvecklare.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att varenda konsultbolag inom utvecklingsvärlden söker efter folk just nu, såvida dom inte kör ett tajt gäng. Således är det snarare personligheten det handlar om än att det inte är brist.

Sen kan jag väl tipsa om att utvecklare idag inte bara finns där man kodar rena appar eller program, testa söka tjänster för typ 365-utveckling, Salesforce, ServiceNow, RPA osv. Där har man oftast chansen att göra mycket annat än att bara utveckla också, vilket breddar ens kunskap.

Permalänk

Det är stor brist på utvecklare i hela världen i dagsläget vilket gör att lönerna i tidigare låglöneländer (Kina, Indien, Vietnam m fl) stiger kraftigt varför en del företag försöker flytta hem utveckling vilken driver bristen bl a här i Sverige.

Av egen erfarenhet kan jag säga att det egentligen inte ens är erfarna utvecklare man söker, man vill dock helst inte ta första smällen och anställa någon direkt efter skolan om inte den personen gjort sitt exjobb, haft sommarjobb eller varit timmis ett tag på företaget och visat vad hen går för. Har man väl jobbat bara ett år skulle jag säga att det är lugnt, du har varit ute i verkligheten och provat på "riktig" utveckling. Klarar du ett år klarar du nog flera.

Det skall dock sägas att det är få företag idag som inte tittar på om du är en lagspelare eller inte när de anställer. Du kan vara hur duktig som helst, kan/vill du inte samarbeta blir det svårt. Därmed inte sagt att alla måste vara super extroverta och kompis med alla, men folk som tror att det inte märks på personlighetstesterna och/eller intervjuerna att man inte är en lagspelare borde nog ta sig en funderare.

Det finns plats för fyrkantiga utvecklare också (och det finns många av dem), men jag skulle säga att det är svårare att komma in som ny fyrkant än det är att vara den där lite kantiga personen i hörnan som folk lärt sig leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartring:

Bara så folk fattar att vi inte talar i nattmössan här. Som ett exempel, maj 2019 hade Volvo Cars sparkat hundratals konsulter, runt 350 personer var det rapporter om.

https://www.gp.se/ekonomi/uppgift-volvo-cars-sparkar-konsulte...

Bara 1 månad senare så blir det intervju med Jonn Lantz från Volvo Cars Mjukvaruutveckling som GNÄLLER om att det är ingenjörsbrist.

https://www.ingenjoren.se/2019/06/18/ingenjorsbrist-men-foret...

Och en ex-konsult som blev sparkad i kommentarerna markerar att Jonn är en lögnare. Och att den riktiga siffran på sparkade är upp till 700 personer. Kommer Volvo nånsin säga den riktiga summan? Läs kommetarerna där, fler som poängterar ut att brist snacket är en myt.

Här har ni ett bevis på att de ljuger. En god anledning till varför jag aldrig mer kommer att köpa en Volvo bil igen, fram tills de erkänner sina fel. Och det här är ett STORT företag i Sverige. Om DEM ljuger, hur skjutton tror ni småföretagarna behandlar resten av oss som en värdelös statistik som inte hamnde i "rätt kompetens" fliken.

Varför har inte mass media gjort dessa kopplingar, kan man undra? Svaret är ganska uppenbart.

Där jag jobbar har vi rekryterat ~90 utvecklare under se senaste 12 månaderna.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av kundun:

Som många säger så har man erbjudanden hela tiden från linkedIn och gamla kollegor.

Det gick så långt att jag fimpade mitt LinkedIn-konto för några år sedan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Ingen bråkande, det bör finnas ett krys i högra översta hörn som man kan klicka på om man inte kan skriva i tråden utan tråkigt bemötande.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Hur tror ni bristen kommer att se ut om ca 5 år? Kommer bristen någonsin mättas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Det är stor brist på utvecklare i hela världen i dagsläget vilket gör att lönerna i tidigare låglöneländer (Kina, Indien, Vietnam m fl) stiger kraftigt varför en del företag försöker flytta hem utveckling vilken driver bristen bl a här i Sverige.

Av egen erfarenhet kan jag säga att det egentligen inte ens är erfarna utvecklare man söker, man vill dock helst inte ta första smällen och anställa någon direkt efter skolan om inte den personen gjort sitt exjobb, haft sommarjobb eller varit timmis ett tag på företaget och visat vad hen går för. Har man väl jobbat bara ett år skulle jag säga att det är lugnt, du har varit ute i verkligheten och provat på "riktig" utveckling. Klarar du ett år klarar du nog flera.

Det skall dock sägas att det är få företag idag som inte tittar på om du är en lagspelare eller inte när de anställer. Du kan vara hur duktig som helst, kan/vill du inte samarbeta blir det svårt. Därmed inte sagt att alla måste vara super extroverta och kompis med alla, men folk som tror att det inte märks på personlighetstesterna och/eller intervjuerna att man inte är en lagspelare borde nog ta sig en funderare.

Det finns plats för fyrkantiga utvecklare också (och det finns många av dem), men jag skulle säga att det är svårare att komma in som ny fyrkant än det är att vara den där lite kantiga personen i hörnan som folk lärt sig leva med.

Detta👆
Ingenting i världen är svart eller vitt. På bolaget jag jobbar har vi både introverter o extroverter, av väldigt varierande social och teknisk kompetens. Vi kan oftast anpassa projekt eller person för att få en någorlunda bra matchning, men det förutsätter att alla, både projelt o kund, kan vara lite flexibla i vad man ger o tar.
En viktig aspekt i det hela är dock att det finns nån form av lägsta nivå. Är man senior med mycket kompetens så kan man tillåtas vara lite kufisk, och vice versa. Det viktigaste är att företaget kan se att man kommer att gå plus på att anställa någon. En junior ska bedömmas kunna antingen leverera ganska snart eller vara lojal nog och kunna tjäna in sina läropengar, medans en senior kan få mer lön om man kan gå rakt i uppdrag/leverans. Tyvärr bedömmer man oftast detta på kort sikt då många bolag är fast i kvartalsekonomin.

Som talesperson för en bransch eller ledande företag kan man såklart inte gå ut i media och proklamera att det är brist på lönsamma utvecklare. Man måste kunna läsa mellan raderna och förstå att det såklart kan variera. När tex Ericsson dumpade sina konsulter blev det förstås hårdare konkurens om jobben i de regionerna.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hade jag fått bestämma hde vi anställt juniora personer och haft en plan för hur vi ska behålla dom i bolaget, men som sagt, får noll gehör för den planen. Man har gått igenom 4 olika rekryteringsfirmor det senaste året och förväntar sig fortfarande att nått magiskt ska dyka fram.

Började själv i ett företag för 12 år sedan på samma sätt som du önskar att ni gjorde. Istället för att ta in en senior tog företaget in 2 juniora som dom skolade upp. Jag blev kvar i 4,5 år och min kollega längre (vi blev uppköpta av storbolag och flera lämnade efter ca 4 år, annars hade jag säkert stannat). Det är än idag mitt favvo-jobb genom tiderna. Rejält roligt och utvecklande. Vi fick verkligen testa våra vingar, våra initiativ blev lyssnade på, vi blev utmanade, vi fick prova olika roller om vi ville. Det fanns inga begränsningar. Tillbaka fick företaget hårt arbetande och lojala juniorer som gav allt.

Good times 8) Hoppas att ledningen lyssnar på era önskemål! Det är också kul med juniorer som ofta är en ny frisk fläkt i teamet, och att se dem utvecklas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaCrowbar:

Hur tror ni bristen kommer att se ut om ca 5 år? Kommer bristen någonsin mättas?

Ärligt talat, nej.
Med tanke på all den kod som jag o mina kollegor i världen skapar och tillväxten på den digitala konsumtionen, så kommer bpde du och dina barn kunna leva gott på ITjobb. Digitalproduktion kommer kanske att byta skepnad men den totala mängden kan jag inte se komma minska närmsta 50 åren. *ta i trä*
Situationen vid ITkrashen vi hade i slutet på milleniet är inte jämförbar mot den digitala värld vi har nu.
Bara behovet av drift och underhåll av befintliga system är fjantigt stort. Utvecklingen för många av de kunder jag jobbat för har inneburit en väldigt stor del d&u och mindre bitar nyutveckling.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

stor brist på erfarna utvecklare. i dagsläget är de flesta nyexade lata yngre som bara lärt sig lite lättare programmering i tex unreal. dvs ingen riktig utvecklare!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av kundun:

Ärligt talat, nej.
Med tanke på all den kod som jag o mina kollegor i världen skapar och tillväxten på den digitala konsumtionen, så kommer bpde du och dina barn kunna leva gott på ITjobb. Digitalproduktion kommer kanske att byta skepnad men den totala mängden kan jag inte se komma minska närmsta 50 åren. *ta i trä*
Situationen vid ITkrashen vi hade i slutet på milleniet är inte jämförbar mot den digitala värld vi har nu.
Bara behovet av drift och underhåll av befintliga system är fjantigt stort. Utvecklingen för många av de kunder jag jobbat för har inneburit en väldigt stor del d&u och mindre bitar nyutveckling.

Enligt vissa kommer alla utvecklarjobb ersättas av GitHub Co-pilot och no-code 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Enligt vissa kommer alla utvecklarjobb ersättas av GitHub Co-pilot och no-code 😁

Jo jag vet, "AI kommer att göra alla arbetslösa"...😂
Och det kan kanske komma en omvälvande revolution (tänk faxar och skrivmaskiner) men jag tror snarare på att vår roll förändras med revolutionen. Dom som arbetade med att tillverkade skrivmaskiner och faxar tillverkar nu tangentbord och routrar. Same-same but different 😁

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaCrowbar:

Hur tror ni bristen kommer att se ut om ca 5 år? Kommer bristen någonsin mättas?

Då det känns som samhället bara blir mer och mer digitalt, så nej. Vem ska sitta och ta hand om och vidareutveckla alla befintliga system? Vårt samhälle är väldigt IT-beroende och därför också rätt skört om saker skulle crasha.

Däremot kommer nog AI ersätta de enklare uppgifterna. Men det kommer alltid behövas någon bakom spakarna om AIn får för sig att spåra ur.

Permalänk

Jag kan iofs tycka att många jobbannonser där de jagar utvecklare kan vara avskräckande, beroende på hur de är skrivna. Mängden buzzwords, hur många tekniska ord har de tryckt in i en mening o.s.v..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,