Quiz: Vad kan du om skärmteknik?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört suhd innan så ren gissning

Permalänk
Medlem

Alltså, fråga 4 är helt bedrövlig.
"Hertz" och "Per Second" är precis samma sak.

Och nej, Hertz är inte skärmens uppdateringsfrekvens. Det kan vara vilken cykel/händelse som helst, per sekund.

Och nej, att "blanda ihop" fps och hz är inte felaktigt. Däremot är det felaktigt att inte särskilja på med vilken frekvens grafikkortet renderar frames och med vilken frekvens skärmen uppdaterar den bild den visar.

Dvs felet ligger i att man blandar ihop dessa händelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte riktigt vad du menar. UHDTV finns ju i två varianter ’4K’ och ’8K’. Hur är 4K UHD fel?

Edit: för att svara om ’DCI’ eller Digital Cinema Initiatives så är det (uppenbart) standarder för bio alltså främst projektorer och inte skärmar/tv

4K UHD är fel för att det heter 4K UHDTV.
TV i slutet fattades alltså i frågan, precis som DCI fattades framför 2K.
En felaktig fråga på flera sätt alltså.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Alltså, fråga 4 är helt bedrövlig.
"Hertz" och "Per Second" är precis samma sak.

Och nej, Hertz är inte skärmens uppdateringsfrekvens. Det kan vara vilken cykel/händelse som helst, per sekund.

Och nej, att "blanda ihop" fps och hz är inte felaktigt. Däremot är det felaktigt att inte särskilja på med vilken frekvens grafikkortet renderar frames och med vilken frekvens skärmen uppdaterar den bild den visar.

Dvs felet ligger i att man blandar ihop dessa händelser.

Jag skulle säga att Hz brukar främst korrelera mot en fast frekvens, inte något som varierar varje cykel.

FPS är precis tvärtom, ett snitt av slumpmässiga händelser och hur många som skett senaste sekunden. Händelserna (bildrutorna) kan hända när som helst och inte vid fasta givna tidpunkter

Skillnaden må vara subtil, och enheten är samma när man mäter (händelse eller cykel per sekund) men de betyder vitt skilda saker i verkligheten (som vi sett med microstuttering och multi-gpu till exempel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

4K UHD är fel för att det heter 4K UHDTV.
TV i slutet fattades alltså i frågan, precis som DCI fattades framför 2K.
En felaktig fråga på flera sätt alltså.

Visst, men CEA använder ’4K UHD’ sedan 2012:

https://www.dpreview.com/articles/7695547320/cea-confirms-ult...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kom igen nu... Hur vore det om du läste artiklarna innan du länkar dom. Det blir liksom lite pinsamt för dig eftersom artikeln säger raka motsatsen:
I artikeln säger CEA att det ska kallas "Ultra High-Definition" eller "Ultra HD".
Artikeln säger också att Sony inte tänker följa standarden utan tänker kalla det 4K UHD.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Kom igen nu... Hur vore det om du läste artiklarna innan du länkar dom. Det blir liksom lite pinsamt för dig eftersom artikeln säger raka motsatsen:
I artikeln säger CEA att det ska kallas "Ultra High-Definition" eller "Ultra HD".
Artikeln säger också att Sony inte tänker följa standarden utan tänker kalla det 4K UHD.

Skyller på trötthet... ok, Sony har använt termen ’4K UHD’ sedan 2012 då...

Huvuddelen av det jag menade var att ’UHD’ är ett eget etablerat koncept utan ’TV’ på slutet

Så har det använts i ett decennium vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Ja egentligen är det ju bara fail att ens kalla det för 4k då det saknas 256 pixlar för att uppnå 4096. UHD är det som borde ha fastnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skyller på trötthet... ok, Sony har använt termen ’4K UHD’ sedan 2012 då...

Huvuddelen av det jag menade var att ’UHD’ är ett eget etablerat koncept utan ’TV’ på slutet

Så har det använts i ett decennium vid det här laget.

Ja det är visserligen sant. Men så har ju också 2K använts minst lika länge.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut, pun intended

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte riktigt vad du menar. UHDTV finns ju i två varianter ’4K’ och ’8K’. Hur är 4K UHD fel?

Edit: för att svara om ’DCI’ eller Digital Cinema Initiatives så är det (uppenbart) standarder för bio alltså främst projektorer och inte skärmar/tv

https://pro.sony/s3/2018/09/02084531/BVM-HX310-Brochure.pdf

Sony skriver både 4k och 2K

Det skriver även 4K/UHD.

https://www.usa.canon.com/internet/portal/us/home/support/det...

Canon också

Man får titta på professinella prylar inte vad elgiganten, dollar store, rusta osv skriver.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle säga att Hz brukar främst korrelera mot en fast frekvens, inte något som varierar varje cykel.

FPS är precis tvärtom, ett snitt av slumpmässiga händelser och hur många som skett senaste sekunden. Händelserna (bildrutorna) kan hända när som helst och inte vid fasta givna tidpunkter

Skillnaden må vara subtil, och enheten är samma när man mäter (händelse eller cykel per sekund) men de betyder vitt skilda saker i verkligheten (som vi sett med microstuttering och multi-gpu till exempel)

Njae, det är nog bara vad du associerar termerna med. Eftersom grafikkortets bildfrekvens varierar anges medelvärdet, men det ändrar inte vad det är för enhet. Hz är det samma som 1/s (eller "per sekund").

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Alltså, fråga 4 är helt bedrövlig.
"Hertz" och "Per Second" är precis samma sak.

Och nej, Hertz är inte skärmens uppdateringsfrekvens. Det kan vara vilken cykel/händelse som helst, per sekund.

Och nej, att "blanda ihop" fps och hz är inte felaktigt. Däremot är det felaktigt att inte särskilja på med vilken frekvens grafikkortet renderar frames och med vilken frekvens skärmen uppdaterar den bild den visar.

Dvs felet ligger i att man blandar ihop dessa händelser.

Och det är ännu mindre en hastighet som nämndes i någon del av texten. Håller tyvärr med att den inte var något vidare. Bidrar nog bara till mer förvirring.

Edit:
"Hertz är mätstickan som används för att visa skärmens hastighetförmåga när det kommer till att rendera bilder som skickas från exempelvis ett grafikkort."
Taget från förklaringen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Njae, det är nog bara vad du associerar termerna med. Eftersom grafikkortets bildfrekvens varierar anges medelvärdet, men det ändrar inte vad det är för enhet. Hz är det samma som 1/s (eller "per sekund").

Jag skrev ju i mitt inlägg att enheterna är samma... en skärms frekvens är stabil och inte variabel historiskt, då var det inte alls samma sak

Nu för tiden med VRR och andra synk-metoder är de mycket mer lika varandra

Hertz är dock ofta kopplat till frekvens, och vanligen är det då fasta frekvenser man talar om. Så var det ju för skärmar med förr. Det går ju inte att mäta FPS genom att jämföra med en frekvens så lätt, och jag tror inte att ett oscilloskop skulle kunna låsa in sig på signalen med lätthet.

Jag menar bara att slumpskeenden och saker som sker på en fast klocka är fundamentalt olika även om båda kan mätas med samma enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skrev ju i mitt inlägg att enheterna är samma... en skärms frekvens är stabil och inte variabel historiskt, då var det inte alls samma sak

Nu för tiden med VRR och andra synk-metoder är de mycket mer lika varandra

Hertz är dock ofta kopplat till frekvens, och vanligen är det då fasta frekvenser man talar om. Så var det ju för skärmar med förr. Det går ju inte att mäta FPS genom att jämföra med en frekvens så lätt, och jag tror inte att ett oscilloskop skulle kunna låsa in sig på signalen med lätthet.

Jag menar bara att slumpskeenden och saker som sker på en fast klocka är fundamentalt olika även om båda kan mätas med samma enhet

Hz är enheten för frekvens. Visst, hur grafikkortet genererar bilder och hur skärmen visar bilder är fundamentalt olika. Men enheten för båda två är Hz. Ingen av sakerna du kan mäta i Hz påverkar innebörden av Hz.

Misstänker att det är din association till klockfrekvenser som får dig att tänka så. Men Hz används för alla sorters frekvenser, oavsett om de varierar i tiden eller ej. Många typer av vågor har en föränderlig frekvens. Men Hz används definitivt för dem.

Permalänk
Lego Master

Meh, prutt. Känns som man borde kunna det här.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En Hertz är en händelse per sekund, inte just skärmens uppdateringsfrekvens utan alltså skärmens uppdateringsfrekvens per sekund. Annars kan den frågan skapa en ny oreda där den försöker separera FPS och Hz utan att specificera att det fortfarnade är per sekund.

Nöjd med min gamla 60Hz skärm, inte lyckats se skillnad på 60 och 120Hz på telefonen eller en TV ännu så försök inte övertyga just mig, det enda jag upplevt var en mjukvarugrej på en gammal plasma som skapade en otäck overklig accelererad rörelse i en fotbollsmatch...

Mindes att jag läst en diskussion och en artikel länge sedan:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1038510-hur-manga-bild...
samt
https://www.voodoofilm.org/nyheter/ogat-3021

Jag nöjer mig tills jag märker något, har inte pengar att investera i de bra grejorna ändå

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle säga att Hz brukar främst korrelera mot en fast frekvens, inte något som varierar varje cykel.

FPS är precis tvärtom, ett snitt av slumpmässiga händelser och hur många som skett senaste sekunden. Händelserna (bildrutorna) kan hända när som helst och inte vid fasta givna tidpunkter

Skillnaden må vara subtil, och enheten är samma när man mäter (händelse eller cykel per sekund) men de betyder vitt skilda saker i verkligheten (som vi sett med microstuttering och multi-gpu till exempel)

Absolut, det finns en subtil skillnad där i bakgrunden. Men Swec har "lyft upp" det hela upp till en nivå som gör att det bara blir helt fel. Man får ta mig tusan ont i ögonen av fråga 4.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Samsung Sverige

Ouff, frågan kring vad IPS stod för var lite småtuff faktiskt

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Lätt start på året

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Ca 3 poäng över förväntan. Det här är inte mitt ämne.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hz är enheten för frekvens. Visst, hur grafikkortet genererar bilder och hur skärmen visar bilder är fundamentalt olika. Men enheten för båda två är Hz. Ingen av sakerna du kan mäta i Hz påverkar innebörden av Hz.

Misstänker att det är din association till klockfrekvenser som får dig att tänka så. Men Hz används för alla sorters frekvenser, oavsett om de varierar i tiden eller ej. Många typer av vågor har en föränderlig frekvens. Men Hz används definitivt för dem.

Jag har redan sagt att enheten är samma, men det betyder inte att det är tydligare att prata om de båda mekanismerna med samma enhet.

För att vara extra tydlig: frågan och förklaringen av svaret är sjukt konstigt. Ena alternativet är rätt, ett annat är tekniskt också rätt (men brukar inte användas så i det här sammanhanget), och förklaringen är bara ordbajs.

Jag tycker fortfarande inte att man ska använda Hz för både frekvens och FPS. Samma enhet, olika innebörd. Lite som att det finns många olika mått av hastighet (m/s, km/h, c, ...), allting är fortfarande S/T (sträcka per tidsenhet) men har olika implementation vid olika tillfällen för att siffran ska förmedla olika saker och vara mer lättförståelig

Jag tror och hoppas du förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

8/10

Med tanke på att jag tidigare har jobbat med just försäljning av skärmar så såg jag det som något jag bör kunna vid det här laget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hrmmm... Lite missnöjd med sista frågan.
DCI 2K är ju en standardiserad upplösning. https://en.wikipedia.org/wiki/2K_resolution

Att det inte är 1440p vet jag, men det var inte det som frågan gällde.

Håller med. 2K är DCI standard, precis som 4K. Tyvärr används uttryck lite för slappt och det blir fort rörigt. Röda tråden verkar vara att man ofta refererar till förhållandet 16:9. Sista frågan kanske borde varit något i stil med: Vilken av följande är inte en 16:9 upplösning? 🙂