Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag är lite intresserad av att gå in och handla aktier. Hur mycket krångligare blir deklarationen för det?
Får man all info man behöver av exempelvis Avanza för att enkelt reda ut deklarationen?

Krånglar man till det för sig genom att köpa amerikanska aktier?

Öppnar du ett ISK så sköts allting automatiskt och det kommer på skatten ifyllt och klart, enklare kan det inte bli.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Lurcazzus:

Jag är lite intresserad av att gå in och handla aktier. Hur mycket krångligare blir deklarationen för det?
Får man all info man behöver av exempelvis Avanza för att enkelt reda ut deklarationen?

Krånglar man till det för sig genom att köpa amerikanska aktier?

Så länge du använder ISK eller KF är det enkelt, du schablonskattas och behöver inte krångla med extrablanketter till deklarationen.

EDIT: Redan besvarat ovan ser jag, så går det när man lämnar flikar öppna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Vilken jojjo Thematica kör, vad tror ni om denna long?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Vad har ni för planer för 2022 då?

Ja du. Fortsätta med mitt småsparande i aktier samt hoppas krypto löser resten. Typ.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag är lite intresserad av att gå in och handla aktier. Hur mycket krångligare blir deklarationen för det?
Får man all info man behöver av exempelvis Avanza för att enkelt reda ut deklarationen?

Krånglar man till det för sig genom att köpa amerikanska aktier?

ISK är bekvämt, men allt schablonbeskattas. Idag är det mycket enkelt att deklarera på Internet, man fyller bara i inköps och försäljningspris. Vinster kan kvittas mot förluster så att skatten blir låg med bra planering. ISK känns inte bra att ha när kurserna faller....
Edit: Högutdelande aktier skall man förstås ha på ISK

Permalänk
Medlem

YOLO $GME +30% AH.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Inte speciellt konstigt att Tesla inte saktade ner då de sålt (och har planer på att sälja mer) aktier för att få in kapital.

Var hittar du den infon?

Edit: Syftar du på denna? https://www.cnbc.com/2020/12/08/tesla-to-raise-up-to-5-billio...

Under 1% utspädning

De kan om de vill, göra en 10% utspädning men de har ingen anledning nu då de redan har saftigt med kapital och stabil inkomstkälla.

https://stockanalysis.com/stocks/tsla/financials/cash-flow-st...

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Kanske nu det släpper för $BYND med förväntan på 30%+ tillväxt och partnerskap med KFC i 4000 butiker (nyhet igår)

"Bara" 230% upp

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Fick tips från en polare att sluta ha fonder i Swedbank (ISK) och istället flytta över hälften av sparandet (privat pension) till Lysa (60/40 aktier/räntor) och andra hälften till Nordnet (ädelmetaller, långa och korta räntor).

Låter det vettigt för någon som helst vill att det ska "sköta sig självt"?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick tips från en polare att sluta ha fonder i Swedbank (ISK) och istället flytta över hälften av sparandet (privat pension) till Lysa (60/40 aktier/räntor) och andra hälften till Nordnet (ädelmetaller, långa och korta räntor).

Låter det vettigt för någon som helst vill att det ska "sköta sig självt"?

Nej du har det nog bra där du är. Att investera i räntor och ädelmetaller låter lite boomer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej du har det nog bra där du är. Att investera i räntor och ädelmetaller låter lite boomer.

Polarens poäng gällande räntor/ädelmetaller var att kontra börsnedgångar när aktierna dalar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Var hittar du den infon?

Edit: Syftar du på denna? https://www.cnbc.com/2020/12/08/tesla-to-raise-up-to-5-billio...

Under 1% utspädning

De kan om de vill, göra en 10% utspädning men de har ingen anledning nu då de redan har saftigt med kapital och stabil inkomstkälla.

https://stockanalysis.com/stocks/tsla/financials/cash-flow-st...

De borde göra det ännu mer med tanke på bolagets värdering. Så kan de använda kapitalet för att köpa råvaror för productionen. Likväl som ett nolag borde köpa sina egna aktier när det är undervärderat så borde man sälja aktier när bolaget är övervärderat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tips på Har du några tips på bolag som är säkra investeringar?

Sure, mitt innehav: https://m.imgur.com/sXdGvtn

Permalänk
Medlem

Nu när inflationen stiger kraftigt så känns det dåligt att sitta på kontanter. Man skänker bort 6-8% varje år! Problemet är att hitta alternativ som ger mindre förlust. Mina alternativ:
1. Kina, dock stor risk
2. Ryssland, risk om det blir konflikt om energiexport.
3. Gruvor, kan backa om det blir global lågkonjunktur.
4. SKF, kullager behövs när bilflottan byts ut. Och till alla vindsnurror.
5. Ericsson eller Nokia. 5G kommer, men stenhård konkurrans.
6. Readly, bra miljövänligt alternativ för att läsa tidningar. Kursen ligger mycket lågt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tack. Dessa är säkra kort som kommer gå bra under 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tack. Dessa är säkra kort som kommer gå bra under 2022?

Inte bara under 2022, utan han hävdade att de skulle gå bra genom nästa börsnedgång också (när nu den kommer). Vad skönt att ha knäckt nöten och aldrig kunna gå back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tack. Dessa är säkra kort som kommer gå bra under 2022?

Nej, det finns inget som är säkert.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, det finns inget som är säkert.

Det finns en /s där men den är osynlig.

Men @matvraket varför har du Avanza Global istället för LF Global? LF är lite förmånligare för att de har säte i Sverige istället för i Luxemburg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tack. Dessa är säkra kort som kommer gå bra under 2022?

Det tror jag, men jag håller oftast på längre sikt än 1 år. Sålde dock precis Discovery pga +20% idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det tror jag, men jag håller oftast på längre sikt än 1 år. Sålde dock precis Discovery pga +20% idag!

Låter kortsiktigt att sälja något som går +20% på en dag. Säker du inte är en trader?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Allt mitt tradingkapital, tre olika konton, ligger i ÅAC med ett snitt på 3,04 kr. Nån annan som köper den?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Låter kortsiktigt att sälja något som går +20% på en dag. Säker du inte är en trader?

Jag är båda, hållit många av mina aktier i flera år, men ibland när det sker stora uppgångar säljer jag. Ibland när det sker irrationella nergångar så köper jag mycket mer även fast jag egentligen inte tänkt köpa mer i den aktien, som tex när Disney bara kosta $94 under covid.

Alltså om jag estimerar ca 10% gain per år i en aktie och den går upp 65% på 6 månader som första gången jag köpte Discovery så är det dags att sälja. Den kan mycket väl gå upp ytterligare efter detta, men jag tror det finns bättre alternativ just nu. Förhoppningsvis faller Alphabet lite till så kan jag köpa på mig mer där. Det är en aktiw jag inte tänkt sälja på lång sikt, så säljer inte alltid om jag tycker den är högt värderad. Bötjade köpa Alphabet 2018.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Inte bara under 2022, utan han hävdade att de skulle gå bra genom nästa börsnedgång också (när nu den kommer). Vad skönt att ha knäckt nöten och aldrig kunna gå back.

Ja, enligt vad jag ser så har alla a dessa bolag solid ekonomi och är väl diversiferade, vissa som tex Kroger och Tyson Foods säljer saker folk alltid vill ha. Boliden säljer metaller som har en ökande efterfrågan på. Intel har bra värdering med produkter som har hög efterfrågan, deras värdering är låg och även om allt går dåligt för dom så har de en sann margin of safety: de kan agera foundry åt andra, vilket se redan sagt stt se kommer vara för Qcom, amzn och goog. Även om det kommer rn börsnedgång är set svårt att tajma det både när du ska sälja, men även när du ska köpa igen. Under tiden missar du utdelning. Sedan sp kan dey ju vara så att man kanske har ett eller två bolag som är i synnerhet högt värderade som du kan sälja å tills du hittar något vra har du det i cash. Har ca 10% cash nu frö att jag sålt av sådant som gått upp för fort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det finns en /s där men den är osynlig.

Men @matvraket varför har du Avanza Global istället för LF Global? LF är lite förmånligare för att de har säte i Sverige istället för i Luxemburg.

Köpte avanza global innan jag visste detta, sedan började jag köpa LF global, men skillnaden är inte så signifikant. Kommer kanske sälja av global för individual stocks framöver, vid rätt tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Ja, enligt vad jag ser så har alla a dessa bolag solid ekonomi och är väl diversiferade, vissa som tex Kroger och Tyson Foods säljer saker folk alltid vill ha. Boliden säljer metaller som har en ökande efterfrågan på. Intel har bra värdering med produkter som har hög efterfrågan, deras värdering är låg och även om allt går dåligt för dom så har de en sann margin of safety: de kan agera foundry åt andra, vilket se redan sagt stt se kommer vara för Qcom, amzn och goog. Även om det kommer rn börsnedgång är set svårt att tajma det både när du ska sälja, men även när du ska köpa igen. Under tiden missar du utdelning. Sedan sp kan dey ju vara så att man kanske har ett eller två bolag som är i synnerhet högt värderade som du kan sälja å tills du hittar något vra har du det i cash. Har ca 10% cash nu frö att jag sålt av sådant som gått upp för fort.

Ja men då säger du ju något annat, förut sa du att man skulle välja aktier som inte gick ner under en börsnedgång. Det är precis det jag vill försöka undvika, köper hellre när det gått ner lite i så fall.

Visst är det svårt att timea en botten men det är inte något man behöver göra heller.

Permalänk
Medlem

Definitionen av att tajma botten är nog individuellt. För mig skulle dagliga köp i en månad kunna klassas som att tajma botten.

Göra ett stort köp anser jag inte vara sunt för varken psyke eller GAV:et.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Har ca 10% cash nu frö att jag sålt av sådant som gått upp för fort.

För du någon statistik att det var rätt beslut?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

För du någon statistik att det var rätt beslut?

Nej inte för alla enskilda fall, men, det har också varit misstag att sälja för tidigt ibland, sålde av någon korkad anledning Tesla, Nvidia och Apple för tidigt. Enda statistiken jag har är att jag slagit länsförsäkringar global index senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Enda statistiken jag har är att jag slagit länsförsäkringar global index senaste 5 åren.

Hur gick det för de fem åren innan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men då säger du ju något annat, förut sa du att man skulle välja aktier som inte gick ner under en börsnedgång. Det är precis det jag vill försöka undvika, köper hellre när det gått ner lite i så fall.

Visst är det svårt att timea en botten men det är inte något man behöver göra heller.

Det är omöjligt att köpa något som inte går ner alls. Men det är ju skillnad på att äga något som högt värderat growth bolag utan avkastning och att äga ett relativt lågt värderat stabilt konsumtionsbolag som har avkastning. Problemet kan ju lätt bli att det kommer en nedgång, men att man antingen är för rädd att gå in alls eller att det går ner 15%, men man trodde det skulle gå ner 20%, så missar du dippen å sedan är det påväg upp igen över det igen pga tillväxten.

Price is what you pay, but value is what you get.