Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Både ja och nej skulle jag säga. Det blir ju absolut lättare att jämföra om alla skriver ut sina löner enligt samma "regler", och då är ju oftast grundlön (konverterat till heltid om man jobbar deltid) lättast, även om det som du säger finns scenarier (säljare t.ex.) där grundlönen kanske är ganska ointressant.

Enklast är väl om folk helt enkelt börjar skriva i stil med
Grundlön (heltid): XXX
Genomsnittlig övertidsersättning/OB/traktamente osv osv: XXX
Genomsnittlig årsbonus: XXX
etc

Det blir ju väldigt skevt att jämföra en programmerare som jobbar 60% med en som jobbar 100% plus trycker in 300 timmars övertid per år, speciellt om ingen av dem nämner att det är under dessa förutsättningar de får den lönen.

EDIT: Sedan att folk blandar brutto och netto gör det ju inte lättare.. Brutto är ju det som de flesta skriver (och enligt mig borde skriva), men vissa skriver ju ut netto..

Jag förstår vad du menar men det blir ju också irrelevant om grundlönen inte har någon egentlig betydelse, jag är anställd för att få OTE men det är ju givetvis olika för olika roller. Som säljare finns inte övertid, vi får en veckas extra semester.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Lön för mig är snittet av månadsinkomst på hela senaste kalenderåret, eller förväntade nästkommande period

Sen kan man specificera vilken del av det totala beloppet som är fast, baserat på prestanda, bonus, övertid... om man vill

Samma med arbetstimmar, det är ju hur mycket man är upptagen av jobbet, jag skulle räkna in pendling och övertid, men kanske också effektiva timmar man agerat på jour

På något sätt räkna ihop vad arbetsgivaren gör för dig (pengar) och kostar dig (tid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Haha! Man kunde tro det! Men nej, äter rätt enkelt, främst något Paleo-liknande så mycket grönsaker och lagom mängd kött eller annan proteinkälla. Får en dos kolhydrater genom någon form av gräns till surdegsbrödsberoende, men bakar det själv. Annars köper jag i stort sett bara kött i större bitar på extrapris, sous videar, fryser in. Sommartid får inköpta kryddor och salladsblad fortsätta växa till sig på balkongen, så inköpte kruk-baserade grönsaker har en tendens att räcka rätt många varv. Det här är som sagt snittet över 5 månader, men den tiden inkluderar 2 veckor Norrlands-semester samt 24 resdagar i jobbet, som därmed inte har belastat matkontot. Restaurangmat är en annan budgetpost, men inte en fast dito! Så, hade jag bara käkat hemma och hållit mig hemma så är nog Alphahannes 2500 kr/mån rätt sannolikt!

Imponerande

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av klotim:

om båda har 45 brutto är det ändå ganska mkt, man slipper typ precis statlig skatt och får mer över netto.

Varför skulle man inte vilja betala statlig skatt tänker du? Jag och frugan har tillsammans 87k/mån brutto och vi har levt på en lön i över året så vi har sparat i runda slängar 35k/mån. Fasta utgifter på kanske 15k, resten har man bränt på snus och annat kul.

Jobbar numera som Azurekonsult med några avstickaruppdrag i Microsoft 365. 46k/mån, 5k friskvård, tel/dator osv. Känner mig underbetald..

Permalänk
Medlem

Kundtjänst 30 400:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

28000 i brutto, IT tekniker. Jobbat här snart i 9 månader och är ganska nöjd. Hoppas på en löneökning i år.

Ligger på 31900 idag. Gör betydligt mer nu än innan, har fått mer ansvar och kommer få mer detta året. Fick ingen ökning förra året men hoppas på att få en rejäl i år(facket ska dessutom göra en lönekartläggning). Jag ligger ca 3000 kronor under en kollega med exakt samma befattning, samma arbetsuppgifter(skiljer några ynka saker) så är inte speciellt nöjd just nu.

Permalänk
Avstängd

Detta är nog riktat till alla som är anställda.
Pratar ni om lönerna sinsemellan er anställda eller kör ni på arbetsgivarens favorit tystnadskultur där det ska hysch-hyschas?

Permalänk
Medlem

Här hos oss är det mer hemligt vad man tjänar än var Jimmy Hoffa ligger begravd

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Detta är nog riktat till alla som är anställda.
Pratar ni om lönerna sinsemellan er anställda eller kör ni på arbetsgivarens favorit tystnadskultur där det ska hysch-hyschas?

På min avdelning vet alla vad alla tjänar, så rätt öppet
Det lär inte vara så på andra avdelningar dock.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 5 år

Chefsförordningen närmar sig sitt slut och med det tackar jag för mig och går vidare i karriären. Dags att sluta vara chef och istället jobba med det jag faktiskt vill. Byter arbetsköpare och blir konsult på ett litet bolag (<30 personer) där jag kommer vara med och leda DevOps-arbetet på företaget. Jag börjar min resa med att gå in på ett mellanstort bolag för att hjälpa kunden med automatisering och arkitekturella frågor, för att förbättra deras produkter och möjliggöra för snabbare och säkrare leveranser.

Kompensation
Jag fakturerar timmar (som konsulter brukar göra) men istället för att ha en fast månadslön där timpris och omkostnader är dolda för mig som anställd får jag 75% av fakturerat belopp i en pott. Givet den potten sätter jag min egna lön och bestämmer själv hur mycket jag ska jobba, pensionsavsättning, samt vilka förmåner jag vill ha: "Så länge jag går runt och allt fungerar för kunden." Ryms det en förmånsbil i min budget är det bara att köra på. Vill jag byta telefon oftare än vad som är sunt, men det får plats i budget, är det grönt. Friskvård, utbildningar, kurser, konferenser -- samma koncept.

Den stora nackdelen med det här upplägget gentemot att köra eget AB är möjligheten till utdelning; men det är en uppoffring jag är villig att göra just nu. Läget kanske ändras om 5 år när jag har mer erfarenhet och större nätverk.

För tillfället innebär detta att jag kommer jobba på som vanligt (100%) men tanken är att successivt gå ner i arbetstid och säkerställa att jag kan plocka ut en bruttolön som maximerar SGI, PGI, etc. (i dagsläget 45 833 SEK). Ett löst formulerat mål just nu är att jobba 80% från att vi får barn och 50% från att jag fyller 50. Men vi får se, jag brukar ändra mig...

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 5.5 år

I mitt tidigare inlägg kunde jag inte vara så specifik, eftersom jag inte hade påbörjat tjänsten. Nu är jag igång på riktigt och har bättre koll på hur allt fungerar i praktiken.

Arbete
Jag är konsult -- anställd hos ett litet bolag på bästkusten -- inom mjukvaruutveckling med fokus på DevOps och teamledning. Sitter för tillfället hos en kund som vill se över sina möjligheter att effektivisera hur de arbetar med, samt levererar, sina produkter. Buzzwords som cloud, kubernetes, infra structure as code, förekommer frekvent i våra diskussioner, och min del i det hela är framförallt att agera förlöpare och se vad som är tekniskt möjligt att genomföra och sen bedriva förändringsarbete inom företaget i enlighet med vad jag och CTO kommit överrens om.

Kompensation
Jag fakturerar kunden per arbetad timme, precis som konsulter brukar göra. Det som skiljer min anställningsform från traditionella konsulters är att bolaget jag jobbar för tar 25% av fakturan för att bekosta bolagets omkostnader (lön till de som inte jobbar som konsulter, kontorskostnader, vinst, osv. osv.) och resten (75%) hamnar i min personliga pott. Upplägget är jämförbart med att vara underkonsult, men bolaget jag jobbar för tar mer ansvar än en traditionell konsultmäklare (jag är t.ex. tillsvidareanställd hos bolaget och det är bolaget som ansvarar för att hitta uppdrag till mig) och således betalt därefter.

Den här potten ska sedan täcka alla mina omkostnader.
* Lön + arbetsgivaravgift
* Tjänstepension + ev. försäkringar + löneskatt
* Friskvård
* Resor
* Inköp (mobil, dator, annan utrustning, bil, kurser, böcker, etc.)
* Semester (den här missar många)

Jag tycker det här upplägget är toppen, för jag kan verkligen prioritera de grejer jag tycker är viktigt. Till exempel har många av mina kollegor åkt på Google I/O, andra tycker det är viktigt med ny och flashig bil så de tar ut leasingbil som förmån. Jag värderar ledighet och har fritt fram att själv bestämma hur mycket/lite jag vill jobba -- förutsatt att det fungerar för kunden och uppdraget jag har.

Ett räkneexempel
Snittmånad: 168h
Timarvode: 1 000 SEK/h
Snittfaktura/mån: 168 000 SEK
Till bolaget: 42 000 SEK
Till pott: 126 000 SEK

Om det kommer in 126 000 SEK i potten varje månad, och jag vill ha 30 dagar semester och pensionsavsättning enligt ITP-1, innebär det att jag kan plocka ut knappt 75 000 SEK/mån i lön. Emellertid har jag andra omkostnader under ett år (mobilabonnemang, friskvård, hårdvara, osv.) som gör att den praktiskt möjliga månadslönen minskar något. Därtill ser jag ingen anledning att plocka ut så mycket pengar varje månad. Istället (som jag skrev i mitt citerade inlägg) tycker jag det räcker gott och väl att lägga mig på gränsen för inbetalning till allmän pension och spara resten av pengarna i potten. De kan då användas till fler inköp, mer ledighet, eller något annat jobbrelaterat.

Bolaget vill dock inte att de anställda ska variera sin lön månad för månad, utan månadslönen sätts "ett år i taget" (om man inte tar ett nytt uppdrag eller ens arvode ändras markant). Det passar mig perfekt eftersom jag vill följa PGI Det finaste i kråksången -- enligt mig -- är att det är bolaget som sitter med hela risken. Eftersom jag har en tillsvidareanställning kan bolaget inte säga upp mig på en handvändning, och även om min pott skulle bli tom så kan jag fortsätta plocka ut lön i enlighet med vad jag och bolaget kommit överens om.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

På min avdelning vet alla vad alla tjänar, så rätt öppet
Det lär inte vara så på andra avdelningar dock.

Det här borde vara standard. Det är så konstigt att det är mer eller mindre tabu att diskutera löner.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImplicitReturn:

Yrke: Utvecklare
Månadslön: 50k
Förmåner: fri val av mobil, dator, friskvård, jobba remote etc
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 28
Utbildning: 2 årig YH utbildning

Har precis bytt jobb, hade 34k innan. Känner mig nöjd med nya lönen men när man läser folk här så vill man jaga ännu högre. Fartblind som man kallar det…

Vad avis man blir. Är också apputvecklare med 3 års erfarenhet, men tjänar bara 35 000(Göteborg). Utvecklar appar både på iOS och Android parallellt. Tror inte min arbetsgivare har råd att ge högre lön, företaget går inte plus än, så man får väl byta jobb. Det lustiga är att jag får mejl nästan varje vecka på linkedin med rekryterare som är intresserade av en, men min chef verkar inte förstå hur eftertraktade apputvecklare är.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk

YRKE: Produktionstekniker, Brandman
UTBILDNING: Utkastad från gymnasiet
LÖN: runt 600.000 per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det finaste i kråksången -- enligt mig -- är att det är bolaget som sitter med hela risken. Eftersom jag har en tillsvidareanställning kan bolaget inte säga upp mig på en handvändning, och även om min pott skulle bli tom så kan jag fortsätta plocka ut lön i enlighet med vad jag och bolaget kommit överens om.

Arbetsbrist kallas det när potten börjar ta slut och du blir uppsagd. De tar inte heller någon risk, det är det fina i kråksången för bägge parter, upplägget är klassiskt och det är faktiskt helt ok för de som:

1. Vill prova på att vara "egen" men inte riktigt vågar ta hela steget (falsk trygghet är också en form av trygghet)
2. Vill ha stödet av en liten säljorganisation som faktiskt letar kunder åt en

...men gå inte runt och tro att du har någon anställningstrygghet. Din trygghet kommer av att du har kunder och levererar så att de är nöjda (precis som om du hade varit helt egen)
...och se till att betala in vettig tjänstepension, titta på vad du haft tidigare och se till att betala in detta (eller mer)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stgr:

Pratar ni om lönerna sinsemellan er anställda eller kör ni på arbetsgivarens favorit tystnadskultur där det ska hysch-hyschas?

Vi har en "löneklubb" som består av ett delat (ingår flera lokala företag) excelark på google drive man får tillgång till efter godkänd "ansökan". Man anger namn, ålder, anställningstid, lön, utbildning och arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vi har en "löneklubb" som består av ett delat (ingår flera lokala företag) excelark på google drive man får tillgång till efter godkänd "ansökan". Man anger namn, ålder, anställningstid, lön, utbildning och arbetsuppgifter.

Myndigheter har offentliga löner, så där kan man se kollegornas löner helt öppet. Har hört att det är toppen för stämningen när folk konstaterar att kollegan med exakt samma roll har 100kr mer i månadslön...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Myndigheter har offentliga löner, så där kan man se kollegornas löner helt öppet. Har hört att det är toppen för stämningen när folk konstaterar att kollegan med exakt samma roll har 100kr mer i månadslön...

Eftersom staten har individuell lönesättning så är kollegan i teorin 100kr bättre. Även fast ansvaret kan vara samma så kan lönen skilja sig efter prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Eftersom staten har individuell lönesättning så är kollegan i teorin 100kr bättre. Även fast ansvaret kan vara samma så kan lönen skilja sig efter prestation.

Skiljer det 100k mellan två personer på samma arbetsplats med samma uppgifter och ansvar så är något fel. Så stor skillnad på prestation kan det inte vara såvida den lägre betalde är fullständigt oduglig. Då kan man börja fundera om det är rätt person på rätt plats.

Nu är ju nepotism inte helt ovanlig inom myndighetsvärlden tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skiljer det 100k mellan två personer på samma arbetsplats med samma uppgifter och ansvar så är något fel. Så stor skillnad på prestation kan det inte vara såvida den lägre betalde är fullständigt oduglig. Då kan man börja fundera om det är rätt person på rätt plats.

Nu är ju nepotism inte helt ovanlig inom myndighetsvärlden tyvärr.

Vart får du 100.000kr ifrån? Det är 100kr som skiljer mellan två personer

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skiljer det 100k mellan två personer på samma arbetsplats med samma uppgifter och ansvar så är något fel. Så stor skillnad på prestation kan det inte vara såvida den lägre betalde är fullständigt oduglig. Då kan man börja fundera om det är rätt person på rätt plats.

Nu är ju nepotism inte helt ovanlig inom myndighetsvärlden tyvärr.

Det handlade nu om 100kr. De som tjänar 100kkr i myndighets-Sverige är relativt lätträknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Arbetsbrist kallas det när potten börjar ta slut och du blir uppsagd. De tar inte heller någon risk, det är det fina i kråksången för bägge parter, upplägget är klassiskt och det är faktiskt helt ok för de som:

1. Vill prova på att vara "egen" men inte riktigt vågar ta hela steget (falsk trygghet är också en form av trygghet)
2. Vill ha stödet av en liten säljorganisation som faktiskt letar kunder åt en

...men gå inte runt och tro att du har någon anställningstrygghet. Din trygghet kommer av att du har kunder och levererar så att de är nöjda (precis som om du hade varit helt egen)
...och se till att betala in vettig tjänstepension, titta på vad du haft tidigare och se till att betala in detta (eller mer)

Jag är med på bägge delar. Min poäng är att anställningsformen inte är mer riskabel än den man har som konsult för ett av de större bolagen som kör vanlig månadslön frånkopplad din arvodering. Kan inte bolaget hitta ett uppdrag åt dig kommer de givetvis säga upp dig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vart får du 100.000kr ifrån? Det är 100kr som skiljer mellan två personer

Heh, för trött så såg inte r.

Ja, då låter det ju mer rimligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strife91:

Vad avis man blir. Är också apputvecklare med 3 års erfarenhet, men tjänar bara 35 000(Göteborg). Utvecklar appar både på iOS och Android parallellt. Tror inte min arbetsgivare har råd att ge högre lön, företaget går inte plus än, så man får väl byta jobb. Det lustiga är att jag får mejl nästan varje vecka på linkedin med rekryterare som är intresserade av en, men min chef verkar inte förstå hur eftertraktade apputvecklare är.

Du får ta en intervju, när du fått jobbet så går du tillbaka till chefen och säger vad han tycker om avtalet som du kan skriva på
Tyvärr är det så i Sverige, ända chansen att höja sin lön är att byta jobb. De som tjänar sämst här i landet är de som jobbat på samma ställe hela sitt liv och har varit trogna.

Så fel men tyvärr är det så. Problemet för företagaren är att när han väl ska anställa någon ny så får han antingen välja en nyexad eller betala samma lön som personen innan krävde.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 5.5 år

I mitt tidigare inlägg kunde jag inte vara så specifik, eftersom jag inte hade påbörjat tjänsten. Nu är jag igång på riktigt och har bättre koll på hur allt fungerar i praktiken.

Arbete
Jag är konsult -- anställd hos ett litet bolag på bästkusten -- inom mjukvaruutveckling med fokus på DevOps och teamledning. Sitter för tillfället hos en kund som vill se över sina möjligheter att effektivisera hur de arbetar med, samt levererar, sina produkter. Buzzwords som cloud, kubernetes, infra structure as code, förekommer frekvent i våra diskussioner, och min del i det hela är framförallt att agera förlöpare och se vad som är tekniskt möjligt att genomföra och sen bedriva förändringsarbete inom företaget i enlighet med vad jag och CTO kommit överrens om.

Kompensation
Jag fakturerar kunden per arbetad timme, precis som konsulter brukar göra. Det som skiljer min anställningsform från traditionella konsulters är att bolaget jag jobbar för tar 25% av fakturan för att bekosta bolagets omkostnader (lön till de som inte jobbar som konsulter, kontorskostnader, vinst, osv. osv.) och resten (75%) hamnar i min personliga pott. Upplägget är jämförbart med att vara underkonsult, men bolaget jag jobbar för tar mer ansvar än en traditionell konsultmäklare (jag är t.ex. tillsvidareanställd hos bolaget och det är bolaget som ansvarar för att hitta uppdrag till mig) och således betalt därefter.

Den här potten ska sedan täcka alla mina omkostnader.
* Lön + arbetsgivaravgift
* Tjänstepension + ev. försäkringar + löneskatt
* Friskvård
* Resor
* Inköp (mobil, dator, annan utrustning, bil, kurser, böcker, etc.)
* Semester (den här missar många)

Jag tycker det här upplägget är toppen, för jag kan verkligen prioritera de grejer jag tycker är viktigt. Till exempel har många av mina kollegor åkt på Google I/O, andra tycker det är viktigt med ny och flashig bil så de tar ut leasingbil som förmån. Jag värderar ledighet och har fritt fram att själv bestämma hur mycket/lite jag vill jobba -- förutsatt att det fungerar för kunden och uppdraget jag har.

Ett räkneexempel
Snittmånad: 168h
Timarvode: 1 000 SEK/h
Snittfaktura/mån: 168 000 SEK
Till bolaget: 42 000 SEK
Till pott: 126 000 SEK

Om det kommer in 126 000 SEK i potten varje månad, och jag vill ha 30 dagar semester och pensionsavsättning enligt ITP-1, innebär det att jag kan plocka ut knappt 75 000 SEK/mån i lön. Emellertid har jag andra omkostnader under ett år (mobilabonnemang, friskvård, hårdvara, osv.) som gör att den praktiskt möjliga månadslönen minskar något. Därtill ser jag ingen anledning att plocka ut så mycket pengar varje månad. Istället (som jag skrev i mitt citerade inlägg) tycker jag det räcker gott och väl att lägga mig på gränsen för inbetalning till allmän pension och spara resten av pengarna i potten. De kan då användas till fler inköp, mer ledighet, eller något annat jobbrelaterat.

Bolaget vill dock inte att de anställda ska variera sin lön månad för månad, utan månadslönen sätts "ett år i taget" (om man inte tar ett nytt uppdrag eller ens arvode ändras markant). Det passar mig perfekt eftersom jag vill följa PGI Det finaste i kråksången -- enligt mig -- är att det är bolaget som sitter med hela risken. Eftersom jag har en tillsvidareanställning kan bolaget inte säga upp mig på en handvändning, och även om min pott skulle bli tom så kan jag fortsätta plocka ut lön i enlighet med vad jag och bolaget kommit överens om.

Intressant upplägg, men varför bara inte vara egen vid det laget? Eller är det nästa steg kanske?

Mycket text men svarar inte helt på trådens ämne. Är det 1k/h enligt exemplet du fakturerar?

En dum fråga till kanske men jag har aldrig jobbat som konsult via firma på det viset så; vilken kontroll har du över timarvodet?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag är med på bägge delar. Min poäng är att anställningsformen inte är mer riskabel än den man har som konsult för ett av de större bolagen som kör vanlig månadslön frånkopplad din arvodering. Kan inte bolaget hitta ett uppdrag åt dig kommer de givetvis säga upp dig.

+1. Att ett ”vanligt” konsultbolag skulle vara tryggare är bara en illusion. Skillnaden är att det är nån annan som tar vinsten istället för dig som drar in pengarna, sen kan de säga upp dig direkt på grund av arbetsbrist ändå. Är själv på g att byta till ett företag med liknande lönemodell. Kör man med sånt upplägg så kan du snabbt ha fått ihop en buffert på några fulla månadslöner ifall det blir ont om uppdrag och då slipper du ha med A-kassan att göra också. Win win 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Intressant upplägg, men varför bara inte vara egen vid det laget? Eller är det nästa steg kanske?

Mycket text men svarar inte helt på trådens ämne. Är det 1k/h enligt exemplet du fakturerar?

En dum fråga till kanske men jag har aldrig jobbat som konsult via firma på det viset så; vilken kontroll har du över timarvodet?

För att smita in ett svar, för den delen som du betalar företaget får du all bokföring, skatteplanering och sånt som du som egen får sitta med och ha koll och betala för. Rätt skönt att slippa om man bara vill fokusera på själva konsultandet. + att företaget kanske fixar lite roliga events och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 5.5 år

I mitt tidigare inlägg kunde jag inte vara så specifik, eftersom jag inte hade påbörjat tjänsten. Nu är jag igång på riktigt och har bättre koll på hur allt fungerar i praktiken.

Arbete
Jag är konsult -- anställd hos ett litet bolag på bästkusten -- inom mjukvaruutveckling med fokus på DevOps och teamledning. Sitter för tillfället hos en kund som vill se över sina möjligheter att effektivisera hur de arbetar med, samt levererar, sina produkter. Buzzwords som cloud, kubernetes, infra structure as code, förekommer frekvent i våra diskussioner, och min del i det hela är framförallt att agera förlöpare och se vad som är tekniskt möjligt att genomföra och sen bedriva förändringsarbete inom företaget i enlighet med vad jag och CTO kommit överrens om.

Kompensation
Jag fakturerar kunden per arbetad timme, precis som konsulter brukar göra. Det som skiljer min anställningsform från traditionella konsulters är att bolaget jag jobbar för tar 25% av fakturan för att bekosta bolagets omkostnader (lön till de som inte jobbar som konsulter, kontorskostnader, vinst, osv. osv.) och resten (75%) hamnar i min personliga pott. Upplägget är jämförbart med att vara underkonsult, men bolaget jag jobbar för tar mer ansvar än en traditionell konsultmäklare (jag är t.ex. tillsvidareanställd hos bolaget och det är bolaget som ansvarar för att hitta uppdrag till mig) och således betalt därefter.

Den här potten ska sedan täcka alla mina omkostnader.
* Lön + arbetsgivaravgift
* Tjänstepension + ev. försäkringar + löneskatt
* Friskvård
* Resor
* Inköp (mobil, dator, annan utrustning, bil, kurser, böcker, etc.)
* Semester (den här missar många)

Jag tycker det här upplägget är toppen, för jag kan verkligen prioritera de grejer jag tycker är viktigt. Till exempel har många av mina kollegor åkt på Google I/O, andra tycker det är viktigt med ny och flashig bil så de tar ut leasingbil som förmån. Jag värderar ledighet och har fritt fram att själv bestämma hur mycket/lite jag vill jobba -- förutsatt att det fungerar för kunden och uppdraget jag har.

Ett räkneexempel
Snittmånad: 168h
Timarvode: 1 000 SEK/h
Snittfaktura/mån: 168 000 SEK
Till bolaget: 42 000 SEK
Till pott: 126 000 SEK

Om det kommer in 126 000 SEK i potten varje månad, och jag vill ha 30 dagar semester och pensionsavsättning enligt ITP-1, innebär det att jag kan plocka ut knappt 75 000 SEK/mån i lön. Emellertid har jag andra omkostnader under ett år (mobilabonnemang, friskvård, hårdvara, osv.) som gör att den praktiskt möjliga månadslönen minskar något. Därtill ser jag ingen anledning att plocka ut så mycket pengar varje månad. Istället (som jag skrev i mitt citerade inlägg) tycker jag det räcker gott och väl att lägga mig på gränsen för inbetalning till allmän pension och spara resten av pengarna i potten. De kan då användas till fler inköp, mer ledighet, eller något annat jobbrelaterat.

Bolaget vill dock inte att de anställda ska variera sin lön månad för månad, utan månadslönen sätts "ett år i taget" (om man inte tar ett nytt uppdrag eller ens arvode ändras markant). Det passar mig perfekt eftersom jag vill följa PGI Det finaste i kråksången -- enligt mig -- är att det är bolaget som sitter med hela risken. Eftersom jag har en tillsvidareanställning kan bolaget inte säga upp mig på en handvändning, och även om min pott skulle bli tom så kan jag fortsätta plocka ut lön i enlighet med vad jag och bolaget kommit överens om.

Intressant upplägg för den som inte vill köra egen låda.
Har du möjlighet att vikta upp tjänstepensionen rejält över ITP också om du vill det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Intressant upplägg, men varför bara inte vara egen vid det laget? Eller är det nästa steg kanske?

Att starta eget vore troligen nästa steg. Jag tyckte erbjudandet jag fick av bolaget var bra nog för att göra avkall på en del av arvodet, samt möjligheten till utdelning, just nu. För att inte tala om att jag helt enkelt var lite för feg för att gå från fastanställd på ett stort produktbolag till att driva eget. Vi får se hur jag känner i framtiden.

Skrivet av gibbon_:

Mycket text men svarar inte helt på trådens ämne. Är det 1k/h enligt exemplet du fakturerar?

Trådens ämne?
Min intjäning per månad är exakt den bruttolön som maximerar PGI: 47 748 SEK

Skrivet av gibbon_:

En dum fråga till kanske men jag har aldrig jobbat som konsult via firma på det viset så; vilken kontroll har du över timarvodet?

Lika mycket kontroll som jag hade haft som egenanställd. När bolaget hittade mitt nuvarande uppdrag sa jag att jag inte var intresserad om kunden inte ville betala minst X SEK/h. Precis som när man är egen kan man givetvis hamna i en situation där det inte finns några kunder som vill betala det arvode man vill ha. Då får jag ta en dialog med bolaget kring huruvida jag har orimliga förväntningar eller de är för dåliga på att sälja.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffest:

För att smita in ett svar, för den delen som du betalar företaget får du all bokföring, skatteplanering och sånt som du som egen får sitta med och ha koll och betala för. Rätt skönt att slippa om man bara vill fokusera på själva konsultandet. + att företaget kanske fixar lite roliga events och sånt.

Jag rekommenderar en redovisningskonsult för det där som egen.
Skönt att ta hjälp av någon som är lika vass på det som en annan är på sin kärnverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Uppdatering

Examen: Civilingenjör Datateknik
Examensår: 2018
Relevant arbetslivserfarenhet: 5.5 år

I mitt tidigare inlägg kunde jag inte vara så specifik, eftersom jag inte hade påbörjat tjänsten. Nu är jag igång på riktigt och har bättre koll på hur allt fungerar i praktiken.

Arbete
Jag är konsult -- anställd hos ett litet bolag på bästkusten -- inom mjukvaruutveckling med fokus på DevOps och teamledning. Sitter för tillfället hos en kund som vill se över sina möjligheter att effektivisera hur de arbetar med, samt levererar, sina produkter. Buzzwords som cloud, kubernetes, infra structure as code, förekommer frekvent i våra diskussioner, och min del i det hela är framförallt att agera förlöpare och se vad som är tekniskt möjligt att genomföra och sen bedriva förändringsarbete inom företaget i enlighet med vad jag och CTO kommit överrens om.

Kompensation
Jag fakturerar kunden per arbetad timme, precis som konsulter brukar göra. Det som skiljer min anställningsform från traditionella konsulters är att bolaget jag jobbar för tar 25% av fakturan för att bekosta bolagets omkostnader (lön till de som inte jobbar som konsulter, kontorskostnader, vinst, osv. osv.) och resten (75%) hamnar i min personliga pott. Upplägget är jämförbart med att vara underkonsult, men bolaget jag jobbar för tar mer ansvar än en traditionell konsultmäklare (jag är t.ex. tillsvidareanställd hos bolaget och det är bolaget som ansvarar för att hitta uppdrag till mig) och således betalt därefter.

Den här potten ska sedan täcka alla mina omkostnader.
* Lön + arbetsgivaravgift
* Tjänstepension + ev. försäkringar + löneskatt
* Friskvård
* Resor
* Inköp (mobil, dator, annan utrustning, bil, kurser, böcker, etc.)
* Semester (den här missar många)

Jag tycker det här upplägget är toppen, för jag kan verkligen prioritera de grejer jag tycker är viktigt. Till exempel har många av mina kollegor åkt på Google I/O, andra tycker det är viktigt med ny och flashig bil så de tar ut leasingbil som förmån. Jag värderar ledighet och har fritt fram att själv bestämma hur mycket/lite jag vill jobba -- förutsatt att det fungerar för kunden och uppdraget jag har.

Ett räkneexempel
Snittmånad: 168h
Timarvode: 1 000 SEK/h
Snittfaktura/mån: 168 000 SEK
Till bolaget: 42 000 SEK
Till pott: 126 000 SEK

Om det kommer in 126 000 SEK i potten varje månad, och jag vill ha 30 dagar semester och pensionsavsättning enligt ITP-1, innebär det att jag kan plocka ut knappt 75 000 SEK/mån i lön. Emellertid har jag andra omkostnader under ett år (mobilabonnemang, friskvård, hårdvara, osv.) som gör att den praktiskt möjliga månadslönen minskar något. Därtill ser jag ingen anledning att plocka ut så mycket pengar varje månad. Istället (som jag skrev i mitt citerade inlägg) tycker jag det räcker gott och väl att lägga mig på gränsen för inbetalning till allmän pension och spara resten av pengarna i potten. De kan då användas till fler inköp, mer ledighet, eller något annat jobbrelaterat.

Bolaget vill dock inte att de anställda ska variera sin lön månad för månad, utan månadslönen sätts "ett år i taget" (om man inte tar ett nytt uppdrag eller ens arvode ändras markant). Det passar mig perfekt eftersom jag vill följa PGI Det finaste i kråksången -- enligt mig -- är att det är bolaget som sitter med hela risken. Eftersom jag har en tillsvidareanställning kan bolaget inte säga upp mig på en handvändning, och även om min pott skulle bli tom så kan jag fortsätta plocka ut lön i enlighet med vad jag och bolaget kommit överens om.

Vet inte hur bra detta är egentligen. De plockar 25% av ditt arvode och du står ändå och betalar för dina risker/försäkringar och dylikt. De skulle lika gärna kunna sparka dig pga arbetsbrist och planera din avgång med tanke på bufferten du bygger upp hos dom med ”din pott”

Har eget företag (AB) - Går som konsult via en mäklare som sitter på väldigt många ramavtal runtom Sverige. De kör väldigt transparenta kort och tar emot riktade uppdrag också där kund har ett ramavtal med dem i botten. De tar enbart 5% av arvodet ut mot kund.

I ditt exempel ovan skulle det innebär att mäklaren tar 8400kr och du behåller 159,600kr - Vilket du avgör och bygger upp buffert som du behagar.

Rätt mäklare ser ju även till att du har jobb och uppdrag. Då de tjänar pengar på att du är ute på jobb.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070