Brand hos ASML kan påverka tillverkning av världens kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Den kostar ungefär som 2 st JAS-plan. $150M

Nej, det är EUV som kostar mer än 150 miljoner dollar, inte ArF (DUV).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Någon som vet om en sådan där ASML ArF finns på prisjakt?
Tänkte att grafikkorten är rätt dyra och att en sån där manick avkastar mer än att mina?
Måste man skatta om jag tillverkar CPUer ?

Skrivet av Kulturman:

Den kostar ungefär som 2 st JAS-plan. $150M

Har för mig att den väger 180ton också

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

"Otur".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Brand är väl inget att oroa sig över i översvämnings-mekka…

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Frågan är om det här är en olycka eller om gjorts med avsikt att förstöra så att kretsbristen håller i sig. Även om det förmodligen är så att alla blir förlorare i längden så stämmer inte alltid "the broken window fallacy". Det är inte ovanligt numera att man låter sin egen verksamhet drabbas i jakten på att eliminera konkurrenter, genom t.ex. uppköp och annat. Det kan vara ett pris man är villig att betala för att i det långa loppet ändå tjäna på det, även om det är indirekt.

Däremot ska man inte tro allt för mycket på konspirationsteorier men det tål att funderas på, det är ju inte av en anledning att folk blir misstänksamma eller undrar om det inte finns en "gravad hund" under ytan. Tyvärr lever vi i tider där folk har blivit mycket mer av fula fiskar och en hel del andra elaka människor indirekt eller via andra vägar tjänar på olyckor, katastrofer etc.

Det finns otroligt mycket fult folk bakom kulisserna numera

Jag kommer nog kasta in handduken snart och bita i det sura äpplet för att köpa ett 1660 kort, det kommer svida men det finns inte så mycket val. Kanske ett 1060 i värsta fall. Har inget större behov av att spela men behöver ändå ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

börjar vara dags att stoppa dessa patent & ensamrätt på tillverkning borde vara dags att släppa en fri marknad där bästa produkt säljer & inte linda in allt i patent & andra låsningar. Allt för att de stora multinationella bolagen ska skyddas & köpa upp allt. j.... marknad, fri? tveklöst nej

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alla i branschen är beroende av ASMLs EUV litografi, det finns inga alternativ.

Det kan vara en form av dold krigsföring mellan länder, men att det skulle vara mellan konkurrenter är inte rimligt.

Även om jag inte har några problem alls med att se sådana scenarior (A har tagit emot high-NA EUV, och vill se till att B blir försenade, land C är på land Ds svarta lista och vill se till att land D inte får för stort försprång) så är jag böjd att hålla med.

Permalänk

Vad är den minsta nod ASML tillverkar med?

Jag tror detta är betydligt mindre allvarligt än vad nyhetssajterna blåser upp det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är den minsta nod ASML tillverkar med?

Jag tror detta är betydligt mindre allvarligt än vad nyhetssajterna blåser upp det till.

Asml är de enda som tillverkar maskinerna som intel o tsmc använder för att göra kretsar

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Där kom jordbävningsöversvämmingsbrandorkanströmavbrottet vi alla visste skulle komma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det tankesättet är väldigt vanligt och förekommer även hos ekonomer som studerat makro och nationalekonomi, så med andra ord, du är inte ensam av att tro detta. Det kallas för the broken window fallacy. Istället för att förklara så finns en kort video som förklarar varför det är ett vanligt tankefel hos många, inkl. mig själv innan jag lärde mig den.

https://www.youtube.com/watch?v=hXC9FI1nAqs

Med andra ord, ingen tjänar på att en industri inte kan möta efterfrågan. En brand skadar bara produktionen och därmed vinsten för företaget och leder till brist på varor för konsumenten. Alla förlorar, inte bara konsumenterna.

OPEC är en kartell som gynnas av att inte möta efterfrågan ibland. Alla förlorar inte där när de höjer eller sänker tillgången. Det finns också andra industrier där organisationer sätter priset gemensamt.

Det finns ett skämt om ekonomer där en ekonom går på en gata med en vän. Vännen stannar och säger "Titta det ligger en 20 dollar-sedel på marken där". Ekonomen vänder på sig och säger "Det kan inte stämma. Om det fanns en 20 dollar-sedel på marken skulle någon redan plockat upp den".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nja, inte i förhållande till prisbilden innan pandemin. Jag köpte mitt 1080 för lite över 5 tusen kronor nytt från komplett. Det var den prisbilden jag längtade efter. Att kunna köpa ett 3080 eller 4080 i butik för 5-6 tusen.

Det kommer säkert komma tillbaka tillslut, men nu blir det kanske uppskjutet ett par år till.

Du kommer aldrig någonsin igen kunna köpa ett nytt toppsegment kort för 5-6 tusen.

Permalänk

Det är en som en dålig parodi. Börjar nästan misstänka att kretsbrist är något "man" vill behålla i världen för att folk tjänar pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det tankesättet är väldigt vanligt och förekommer även hos ekonomer som studerat makro och nationalekonomi, så med andra ord, du är inte ensam av att tro detta. Det kallas för the broken window fallacy. Istället för att förklara så finns en kort video som förklarar varför det är ett vanligt tankefel hos många, inkl. mig själv innan jag lärde mig den.

https://www.youtube.com/watch?v=hXC9FI1nAqs

Med andra ord, ingen tjänar på att en industri inte kan möta efterfrågan. En brand skadar bara produktionen och därmed vinsten för företaget och leder till brist på varor för konsumenten. Alla förlorar, inte bara konsumenterna.

Poängen i videon är tydlig, men vad hindrar företaget från att höja sina priser för att betala för det förstörda fönstret? Vad förhindrar företaget från att ha fortsatt höga priser när skadan väl är reparerad? Jag tror inte videon behandlar en bagare som är del av ett oligopol. Den totala världsekonomin kanske inte vinner, men jag tror att de som är konspiratoriskt lagda snarare menar att företagen själva vill generera mer intäkter.

Inte för att jag tror att företag frivilligt förstör produktionskapacitet, det verkar smartare att bara höja priserna utan att förstöra sin egen utrustning.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är troligtvis inte någon ovanligt olycksdrabbad branch, men när det händer något så kan det få stora efterföljder vilket gör att det blir nyheter. Samt att Sweclockers så klart är vinklad mot just teknikbranchen, så såna nyheter får mer utrymme här än olyckor i andra brancher.

Det är ju inte heller säkert att produktionsstoppen ens i halvledarbranschen har blivit fler eller längre, jämfört med tidigare. I en tid med sundare konkurrens och mindre brist så hade en brand i en fabrik inte haft en chans att leda till prishöjningar, varför det aldrig hade blivit en nyhet av det skälet. Men det är i alla fall en empirisk fråga som har ett svar - det skulle gå att ta reda på huruvida halvledarfabriker brinner oftare idag än förr (och i så fall är nästa fråga varför) - men det kan nog vara rätt kostsamt att gräva fram informationen.

En sak som evt. skulle gå lättare att reda ut vore att kolla om faktiska prishöjningar faktiskt korrelerar med olyckorna. Det är inte heller säkert att det är fallet. Eftersom "olyckor som kan leda till prishöjningar" är en snackis i tech-journalism just nu, så kan varje olycka frejmas som något som "kan leda till prishöjningar". Även om de inte sen visar sig göra det. Företagens PR-avdelningar har heller inget att förlora på att hjälpa till med trenden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX