Automationsingenjör eller automationstekniker?

Permalänk
Medlem

Automationsingenjör eller automationstekniker?

Hej.
Funderar på att skola om mig men jag kan för mitt liv inte bestämma mig om det är värt det där extra året och få högskoleingenjörstitel.

Jag jobbar idag inom industrin som "mekaniker" och ser nog att det är där jag kommer jobba efter genomförd utbildning fast med annan befattning såklart. Dvs mindre fysiskt krävande jobb där man har datorn som arbetsredskap istället för stora rörtången och släggan.

Fördelarna jag kan se är tex, bättre löneförhandlingsmöjligheter, djupare kunskap i området och har förmodligen bättre koll efter genomförd utbildning än en färsk "lerniatekniker".

Nackdelarna verkar vara ett till två år till som mekaniker kombinerat med plugg samt att jag måste läsa in lite extra på komvux för att bli behörig.

Finns det några automationstekniker/ingenjörer som kan berätta lite om sina erfarenheter?

Vart utbildade du dig och varför tog du just den utbildningen?
Vad har man för möjligheter som ingenjör (förutom att plugga vidare) som man inte har som tekniker?

Lön är ju såklart inte helt oviktig, men dom kontakter jag har haft inom branschen verkar ändå säga att lön är högst individuell och att det finns tekniker som tjänar mer än ingenjörer och tvärsom, det handlar mest om hur man presterar och förhandlar.

Är detta ett påstående som stämmer?

Får be om ursäkt om det blev lite rörigt inlägg, men jag hoppas någon nappar och vill skriva av sig lite av sina erfarenheter och tankar.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Jag läste Automations ingenjör som YH utbildning 2012-2014. Var ett av dom bättre besluten jag tagit i livet. Jag läste i Oskarshamn. En av de stora fördelarna är att hamnar du på rätt ställe och med rätt chefer så kan du lättare få göra mer stimulerande arbetsuppgifter än att köra det sedvanliga "spett och slägg service" som man annars kan få göra.

Sen är ju automations världen så bred. Man kan ju snöa in på SCADA system eller mes eller plc programmering endast om man så vill. Möjligheterna är många och det gäller att hitta vad man har fallenhet för och vad man tycker är roligt. I mitt fall var det Underhållsbiten som det visade sig att jag hade fallenhet för. Idag jobbar jag med väldigt varierande uppgifter i allt från plc programmering,hmi,nc och diverse ombyggnationer och moderniseringar av maskiner. Så en utbildning inom detta öppnar fler dörrar än man kan tro.

Permalänk

Same shit different name. Beroende på var man läser så är det olika inriktningar och man kan säkert göra olika val och utbildningarna kan vara olika långa. Jag gillar inte alls de utbildningstitlar som du radade upp då de används för så många olika typer av utbildningar.
Obs: Jag påstår inte jag ogillar utbildningarna!

Frågan man bör ställa sig är om man tänker läsa:
En eller två st 2 årig YH
3 årig standard högskoleutbildning
5 årig högskola
Vidare emot forskningsutbilding osv.

Min åsikt rätt utbildning för rätt person, alla är vi olika bra på olika saker och vi är olika gamla. Ju äldre man blir ju mer långsökt blir det att tänka, ja tänker nu börja den där 5åriga utbildningen där man kommer ut som nyexad gröngöling.
Då är det oftast bättre att läsa en 2årig där man är mer praktisk lagt för enklare arbetsuppgifter med en gång.

Det finns ingen begränsning vad man göra inom automation, alltifrån programmera microcontrollers, plc, scada, windows, webb till mobiltelefonappar.
För en som vill programmera allt detta ovanför, så är det inte mycket en traditionell YH utbildning inom Automationsteknik ger för att utveckla appar till mobiltelefoner.
Där tvärtom högskoleutbildning som den klassiska 5åriga datateknik ger en bra grund för precis allt som nämnde.

Nackdelar med högskoleutbildning är att man oftast kommer ut som en gröngöling, med den menar jag otroligt liten erfarenhet inom flera område.. Där tvärtom en YH student, kanske har mer praktik totalt och sedan enbart fokuserat på ett enda område. Och har man då tur att jobb finns för just det område som man har övat på så har man en försprång när det gäller praktik.

*edit*
Jag känner jättemånga som jobbar med området. Där utbildning är från 4 årig teknisk gymnasie (dessa är i pensionsåldern), YH, högskola till doktor/docent.

Jag själv ser utbildning mer som ett sätt att lära sig komma inom ett visst område. Men helt klart 2 årig YH inom automationsteknik det snabbaste sättet för att jobba med enklare automationsteknik. Jag känner folk med denna utbildning som programmerar det mesta, men de lägger all sin fritid på att lära sig.
Har man gått en 2årig YH, så lär man aldrig på arbetstid få tid att lära sig webbutveckling etc.

För de som undrar varför jag pratar om så många områden så hänger det ihop. Man jobbar ofta för en anläggning och löser de önskemål som de vill ha. Det är inte så vanligt med snabbbesök för att fixa en viss sak och sedan snabbt besöka nästa kund.
För jobben är lite för komplicerade för att man snabbt ska kunna göra detta.

Permalänk
Medlem

Jag läste tvårigt till automationstekniker på högskola. Jag hade gärna läst treårigt för då låser man upp så man kan bygga vidare med master eller magister. Dock nackdelen med högskola är att allt är så teoretiskt och att det är så lite praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse007:

Sen är ju automations världen så bred. Man kan ju snöa in på SCADA system eller mes eller plc programmering endast om man så vill. Möjligheterna är många och det gäller att hitta vad man har fallenhet för och vad man tycker är roligt.

Det är ju just det här som gör att jag tycker det är en djungel med vad man ska plugga för något. Men det kanske är lika bra att köra någonting 2årigt hoppa på tåget så att säga för att sedan fördjupa sig inom det man tycker verkar extra intressant när man fått mer kunskaper inom området.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan man bör ställa sig är om man tänker läsa:
En eller två st 2 årig YH
3 årig standard högskoleutbildning
5 årig högskola
Vidare emot forskningsutbilding osv.

Valde att ta ut detta segment för att besvara, även då det finns mycket matnyttigt i det andra du skriver som jag definitivt tar med mig.
Det det står mellan här är ju 2 eller 3årig utbildning och då är det ju 3årig högskoleingenjör inom automation på tex sundsvalls universitet eller 2årig yh utbildning och där verkar titeln variera mellan ingenjör och tekniker. jämför man utbildningarna på yh med olika titlar så har dom ungefär samma innehåll medans högskoleingenjör har mycket bredare med tex matematik.

Forskning går ju bort, det är väldigt långt ifrån vad jag ser mig jobba med, Jag jobbar idag inom akut underhåll på en fabrik och jag ser nog att det är ungefär där jag vill hamna när jag är utbildad fast då som en annan roll så klart.

Men i och med att jag vet att forskning/vidareutbildning inte är något som jag kan tänka mig idag kanske det är bäst att bara köra en 2årig yh utbildning för att komma in på rätt område och därefter införskaffa kunskap inom de områden man stöter på som är tilltalande.

Skrivet av Elektron:

Jag läste tvårigt till automationstekniker på högskola. Jag hade gärna läst treårigt för då låser man upp så man kan bygga vidare med master eller magister. Dock nackdelen med högskola är att allt är så teoretiskt och att det är så lite praktiskt.

Här har jag en fråga, varför känner du att du vill läsa vidare?

Återigen tack för att ni tar er tid att skriva av er och det känns som jag får både lite mer att fundera på och samtidigt mer kött på benen som kan hjälpa mig i valet av utbildning.

Gott nytt år!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Här har jag en fråga, varför känner du att du vill läsa vidare?

För att det är roligt att lära sig mer och nya saker.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

För att det är roligt att lära sig mer och nya saker.

Kan man göra ändå. När man blir äldre så bryr sig typ ingen vad man har för utbildning om det minst inte är en doktorstitel. Sedan visst, att ha klarat teknisk fysik är alltid ett bevis på att man har klarat ett svårt program. Men det är absolut ingen titel som man framhäver sin kompetens inom automationsteknik med, då det egentligen bara säger att man har läst vissa saker inom matematik m.m.

Historisk på forum så har det varit tjafs om vilka utbildningar som är bäst. Av konstigt anledning tycker jag detta i princip helt har dött ut? Troligen är en orsak att många är äldre och det var länge sedan vi läste.

I vilket fall jag påstår hela tiden rätt utbildning för rätt person. Jag har sett duktiga personer från olika program och hur bra det har gått för dessa har framförallt berott på hur de har varit.

Men generellt är man direkt ifrån gymnasiet och man är bra på matematik. Så känns en riktig ingenjörsutbildning ett bra alternativ, man har alla vägar öppna.
Men ju äldre man bli ju snabbare vill man in på arbetsmarknaden, att då som i ingenjörsprogrammen främst sitta och kämpa med matematik som man ofta inte kommer använda i arbetslivet. Ja, det känns för mig som ett sämre val ju äldre man blir såvida man inte är riktigt duktig i matematik.

När jag läste mina program så fanns det förenklat några grupper studenter.
* De som hade svårt för allt, synd om dem.
* De som var bra på allt, roligt för dem.
* De extremt teknisk kunniga som var grymma på programmera, jag hade flera såna bekanta. Tyvärr hade vissa av dessa riktigt svårt för matematik och det som berör detta, de kämpade med sin utbildning flera år efter ordinarie tid.
* De som hade väldigt lätt för matematik men kass på programmera. Jag hade flera såna i klassen och de klarade av utbildningen på ordinarie tid med högsta betyg. Och då pratar vi ändå om programmet Datateknik där folk borde kunna grundläggande programmering efter. -De fick hjälp av andra på labbarna, emot att de bytte ut sina mattekunskaper.

*edit*
Förtydligande av mitt påstående.
Säg man är nästan 40år. Man har bestämt sig för jag vill jobba med automationsteknik och börja med lite enklare uppgifter inom detta. Ens kunskapsnivå innan är som en vanlig person i samma ålder.
Att då gå 2årig YH så kan man komma in och få ett jobb, man har praktik etc.
Att läsa högskola, ja på det enkla jobbet som man tänker börja med, där finns det ingen svårare matematiska problem att tala på. När dessa uppstår så kan man rådfråga någon.
Det känns då för mig om man inte älskar matematik som en riskabel väg att gå då man kan få kämpa med sin utbildning i många år för saker som man ändå inte skulle använda på arbetet. Det är en helt annan sak att göra detta när man var 20år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säg man är nästan 40år. Man har bestämt sig för jag vill jobba med automationsteknik och börja med lite enklare uppgifter inom detta. Ens kunskapsnivå innan är som en vanlig person i samma ålder.
Att då gå 2årig YH så kan man komma in och få ett jobb, man har praktik etc.
Att läsa högskola, ja på det enkla jobbet som man tänker börja med, där finns det ingen svårare matematiska problem att tala på. När dessa uppstår så kan man rådfråga någon.
Det känns då för mig om man inte älskar matematik som en riskabel väg att gå då man kan få kämpa med sin utbildning i många år för saker som man ändå inte skulle använda på arbetet. Det är en helt annan sak att göra detta när man var 20år.

Nu vill jag ju tänka att jag precis passerat 30 och närmar mig 35
Men jag tror du är inne och petar lite på kärnan här. Tror jag ska ta och strunta i högskoleingenjör och helt enkelt försöka hitta en yh utbildning på ett par år som ger mig förutsättningar att komma in i branschen.

Högskoleingenjör skulle kosta mig totalt 4år eftersom jag behöver kemi och fysik för att komma in på kursen medans yh är jag redan behörig, en del kräver praktisk ellära vilket jag verkar kunna gå via komvux och beta av på drygt två månader.

Nu återstår väl bara att hitta en utbildning som går att kombinera med jobbet, men det verkar ju inte vara några större problem då många erbjuder distansutbildning.

Jag vill återigen tacka för att ni tar er tiden och berättar om era tankar och erfarenheter, Det hjälper mycket!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Skrivet av JsonC:

Nu vill jag ju tänka att jag precis passerat 30 och närmar mig 35
Men jag tror du är inne och petar lite på kärnan här. Tror jag ska ta och strunta i högskoleingenjör och helt enkelt försöka hitta en yh utbildning på ett par år som ger mig förutsättningar att komma in i branschen.

Högskoleingenjör skulle kosta mig totalt 4år eftersom jag behöver kemi och fysik för att komma in på kursen medans yh är jag redan behörig, en del kräver praktisk ellära vilket jag verkar kunna gå via komvux och beta av på drygt två månader.

Nu återstår väl bara att hitta en utbildning som går att kombinera med jobbet, men det verkar ju inte vara några större problem då många erbjuder distansutbildning.

Jag vill återigen tacka för att ni tar er tiden och berättar om era tankar och erfarenheter, Det hjälper mycket!

Ja jag tror valet av YH blir riktigt bra. Hade du frågat mig för 20år sedan hade jag rekommenderat högskola för jag själv läste en sådan, men efter att nu ha jobbat i några år och sett hur duktiga YH utbildade kan vara så har jag ändrat mig.

Angående utbildning kombinerat med jobb så är det otroligt ambitiöst, det finns flera duktiga som har klarat av detta. För de flesta som vill utbilda sig inom något ändå "lite mer krävande" så får de satsa heltid på detta för att kunna hinna med detta med sitt privatliv.

Man ska även skilja på två saker. En är att klara utbildning och en är att lära sig området. Jag själv påstår att de flesta utbildningar i sverige inte är så otroligt svåra att klara av om man endast har som mål att klara av dem. Men om man även vill ha ett jobb efteråt, så räcker det inte enbart med att som i högskolor råplugga på gamla tentor och då klara dessa.
Man bör lägga ner mycket tid utöver detta, speciellt när man pratar om programmering.

Så om man läser en YH/högskoleprogram där det endast kräver att man lägger 16h i vecka för godkänt eller bättre, lägg då ändå mer timmar och bli riktigt grym. För i arbetslivet anser jag att nivån ofta är otroligt mycket högre.

Timpriset på en automationsingenjör varierar, men säg 1000krh exkl moms. Gör man då ett jobb hos någon en vecka så kostar det denna person 40 000kr i ren arbetskostnad, där material som hård och mjukvara tillkommer. Utan att vara insatt i automationsteknik, så förstår man snabbt att prestationskraven är höga.
Fast samma sak gäller precis alla yrken, en snickare är inte heller gratis 1 veckas jobb och de vill se resultat. Där detta yrke är lite samma att endast klara utbildningen och vara riktigt duktig är två skilda saker.

Permalänk
Medlem

Jag ser att du bor i Värmland, JsonC.
Då har du förmodligen redan sett denna YH-utbildning:
https://karlstad.se/KarlstadsTeknikcenter/yrkeshogskolan-i-karlstad/Automationstekniker/
Jag tycker den ser intressant ut.

Just för en utbildning inom automation skulle nog jag välja att gå en platsbunden och inte på distans om jag kunde välja.

För att få en försåelse för automation tror jag det undelättar om man kan göra mycket praktiska övningar.
Det är mycket "hands on" och det är lättare om man kan klämma och känna på prylarna och se när saker händer.
Jag tror det är lättare att få till vid en platsbunden utbildning.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Jag ser att du bor i Värmland, JsonC.
Då har du förmodligen redan sett denna YH-utbildning:
https://karlstad.se/KarlstadsTeknikcenter/yrkeshogskolan-i-karlstad/Automationstekniker/
Jag tycker den ser intressant ut.

Just för en utbildning inom automation skulle nog jag välja att gå en platsbunden och inte på distans om jag kunde välja.

För att få en försåelse för automation tror jag det undelättar om man kan göra mycket praktiska övningar.
Det är mycket "hands on" och det är lättare om man kan klämma och känna på prylarna och se när saker händer.
Jag tror det är lättare att få till vid en platsbunden utbildning.

Jag har kikat på den ubildningen och den ser ju ut ungefär som alla andra.

Anledningen till att jag har kikat på distans är flera. Dels att jag har ett jobb idag som skiftgående akutmekaniker, dvs kan man kalla det platsbunden jour och har mycket dötid på mitt jobb som jag har fått OK att använda till plugg.
Plus att jag har ganska mycket ledig tid jämfört med någon som jobbar dagtid.

En annan anledning är att det verkar vara bra feedback på distansutbildningarna, dom som har gått distans tycker det har varit bra. Vist det finns ju säkert folk som tycker det har varit dåligt också och dom kommer väl tyvärr inte till tals.

En tredje anledning är såklart ekonomi, att gå från runt 35' i månaden ner till att eventuellt ta studentlån för att slippa använda sparkontot under 2års tid är inte kul. Med ett par barn och villa behöver degen komma in så att säga.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Läste till automationsingenjör 2017-2019 på YH Olofström, tycker utbildningen var för kort och materialet för dåligt. Dock var utbildningen väldigt bred (kompisen läste i Malmö 2016-2018 och de hade mer eller mindre endast PLC programmering). Vi hade allt ifrån teknisk engelska till att konstruktion i CAD.

I efterhand hade jag nog läst en längre utbildning så man fått lite mer kött på benen. Kände att jag kunde för lite när jag kom ut på praktiken.

Hade LIA på två stora företag (två av dom största i Sverige) Kände att dom inte brydde sig om sina praktikanter för fem öre, blev även lovad jobb på ett av ställena men väl när det började närma sig slutet fick jag inte det utan blev erbjuden sommarjobb. Slutade med att jag fortsatte praktiken på mindre firma där jag fick jobb direkt. Dock som mekaniker/konstruktör vilket gjorde att programmeringskunskapen försvann efter ett par år.

Tyvärr gick de inte så bra för det lilla företaget och fick min anställning avslutades i september 2021 pågrund av arbetsbrist. DÅ kom problemet lite för mig, ALLA söker automationsingenjörer (TROR dom, men dom menar plc/scada programmerare) men tillslut hittade jag en firma som gärna ville ha mig, en konsult firma som verkar uppskatta mig väldigt mycket då jag har en relativt bred kunskap (lite om mycket).

Yrket rekommenderar jag, enorm brist i många delar av branschen. Vilken utbildning DU ska välja kan jag inte svara på. Men jag kan säga att en högskoleutbildning väger tyngre när man söker jobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JsonC:

Hej.
Funderar på att skola om mig men jag kan för mitt liv inte bestämma mig om det är värt det där extra året och få högskoleingenjörstitel.

Jag jobbar idag inom industrin som "mekaniker" och ser nog att det är där jag kommer jobba efter genomförd utbildning fast med annan befattning såklart. Dvs mindre fysiskt krävande jobb där man har datorn som arbetsredskap istället för stora rörtången och släggan.

Fördelarna jag kan se är tex, bättre löneförhandlingsmöjligheter, djupare kunskap i området och har förmodligen bättre koll efter genomförd utbildning än en färsk "lerniatekniker".

Nackdelarna verkar vara ett till två år till som mekaniker kombinerat med plugg samt att jag måste läsa in lite extra på komvux för att bli behörig.

Finns det några automationstekniker/ingenjörer som kan berätta lite om sina erfarenheter?

Vart utbildade du dig och varför tog du just den utbildningen?
Vad har man för möjligheter som ingenjör (förutom att plugga vidare) som man inte har som tekniker?

Lön är ju såklart inte helt oviktig, men dom kontakter jag har haft inom branschen verkar ändå säga att lön är högst individuell och att det finns tekniker som tjänar mer än ingenjörer och tvärsom, det handlar mest om hur man presterar och förhandlar.

Är detta ett påstående som stämmer?

Får be om ursäkt om det blev lite rörigt inlägg, men jag hoppas någon nappar och vill skriva av sig lite av sina erfarenheter och tankar.

Jag är utbildad automationstekniker. Gick först El-tele - elektriker 2 år och sen ett påbyggnadsår för att bli automationstekniker. Var drygt 30 år sen ska tilläggas.
Visste redan från början att jag inte ville jobba som installationselektriker så valet var enkelt och det var klart bättre på industrin. Har jobbat på ett antal olika industrier och gjort allt från att bygga skåp, service av maskiner, felsökning, nyinstallation, programmering och allt annat som kan komma. Då jag kört en hel del skift under mina dagar så har man även hoppat in som mekaniker när det behövts och man har klarat av det.

Nackdelen att jobba mot industrin är väl just skiftgången men det är inte alltid man får det straffet och det beror ju givetvis på vilken industri du jobbar på.

Har tyvärr ingen aning om hur lönen är nu längre då jag hoppat över till sälj av produkterna som jag tidigare monterade men du kommer ha en högre lön än mekanikerna iallafall Automationsyrket är också en riktigt bra grund att stå på då det absolut är något det alltid är brist på och ökningen av automation inom industrin är enorm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Jag har kikat på den ubildningen och den ser ju ut ungefär som alla andra.

Anledningen till att jag har kikat på distans är flera. Dels att jag har ett jobb idag som skiftgående akutmekaniker, dvs kan man kalla det platsbunden jour och har mycket dötid på mitt jobb som jag har fått OK att använda till plugg.
Plus att jag har ganska mycket ledig tid jämfört med någon som jobbar dagtid.

En annan anledning är att det verkar vara bra feedback på distansutbildningarna, dom som har gått distans tycker det har varit bra. Vist det finns ju säkert folk som tycker det har varit dåligt också och dom kommer väl tyvärr inte till tals.

En tredje anledning är såklart ekonomi, att gå från runt 35' i månaden ner till att eventuellt ta studentlån för att slippa använda sparkontot under 2års tid är inte kul. Med ett par barn och villa behöver degen komma in så att säga.

Ja. då låter ju distansutbildning som ett väldigt bra val.
Kanske finns det automationare där du jobbar redan som du kan ta lite rygg på och snappa upp mycket praktiskt.

Visa signatur

Herman

Permalänk

Läste YH-"automationsingenjör" i göteborg 2014-2016
Jag valde YH för jag är inte superduktig på teori utan att få se något hända i praktiken. Jag saknade även några ämnen för att kunna söka på högskola.
YH passade mig bra och jag var nöjd med utbildningen, jag själv skulle dock inte vilja göra utbildningen på distans pga vi hade mycket fin utbildningsutrustning att pilla med, givare, ventiler, PLCer, arduinos, fysisk robot ihop med PLC och säkerhet osv.
Jobb finns det rätt mycket av, speciellt PLC/SCADA som någon skrev innan.
Jag jobbar idag med att programmera och installera automationsanläggningar, så jobbar med både PLC- och robotprogrammering.
Har precis som du Mek och El bakgrund vilket har gynnat mig och min löneutveckling väldigt mycket, kan ersätta 3-4 personer på en installation sålänge vi har tiden på oss att bygga ihop allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sworst:

Ja. då låter ju distansutbildning som ett väldigt bra val.
Kanske finns det automationare där du jobbar redan som du kan ta lite rygg på och snappa upp mycket praktiskt.

Ja det är lite så jag tänker, ska se om jag kanske till och med kan få "praktisera" på mitt nuvarande jobb på dötid

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”