Samsung lanserar TV med 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar TV med 144 Hz

Det råder tystnad om OLED-paneler. Samsungs TV-nyheter 2022 toppas istället av 144 Hz uppdateringsfrekvens och ännu en Micro LED-lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Met HZ åt folket! Bra nyheter! 🙏🏼

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

meh, som om man behöver 144hz när man har 120 på en TV. 240Hz hade varit ett lyft dock.

Får man antaga att microLED fortfarande inte är till för konsumenter, utan för proffesionella setups?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

meh, som om man behöver 144hz när man har 120 på en TV. 240Hz hade varit ett lyft dock.

Får man antaga att microLED fortfarande inte är till för konsumenter, utan för proffesionella setups?

Nu är jag inte helt 100 men tror inte HDMI 2.1 stödjer 240hz i 4k så det blir svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Nu är jag inte helt 100 men tror inte HDMI 2.1 stödjer 240hz i 4k så det blir svårt.

Jo, fast bara ned DSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, fast bara ned DSC.

Alltså inte stöd då DSC är skalning. Vi får nog vänta 4-5år innan 200hz och nya standarder kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Alltså inte stöd då DSC är skalning. Vi får nog vänta 4-5år innan 200hz och nya standarder kommer.

Display Stream Compression är mild komprimering, inte skalning. VESAs sida.

Permalänk
Snusfri

En 110" skulle sitta fint i vardagsrummet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Säger som ovan:
144 vs 120 märker man knappt, och 240 eller högre som faktiskt är lite skillnad behövs inte riktigt på en TV...

OLED däremot med minimala eftersläp, och att slippa grådassigt svart, där har vi saker som gör skillnad

Nej 144Hz är inget jag hade sett som ett plus över 120 på en spec-sheet

Permalänk
Bildexpert 📺

4K/240 är lika jobbigt som 8K/60 vilket idag är möjligt med 4:2:0 subsampling på 32 eller 40 Gbps för 8 eller 10 bit. Eller med DSC på 24 Gbps för att få RGB/4:4:4

Frågan är bara vilken TV-tillverkare som ser att behovet av 240 Hz på en TV är så stort att det är värt utvecklings- och tillverkningskostnaderna. Den kategorin av 240 Hz-behovet är ju rätt så väl inmutad på spelskärmarna där du får en 240 Hz-skärm för kring 3 000 kronor idag idag.

4K/144 med 10 bitar torde rymmas inom 48 Gbps och inom 40 Gbps med 8 bitar. Så ingen DSC eller subsampling behöver användas där.

Annars rätt tänkt av Samsung att spela på specifikationsporren med 144 Hz. I syfte att nå den målgruppen då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dlq84:

Får man antaga att microLED fortfarande inte är till för konsumenter, utan för proffesionella setups?

Åh, detta är för konsumenter. Fast den där procenten av konsumenter du inte tillhör.

Som "pro" har du (eller ditt företag) kunnat köpa motsvarande teknik i väldigt många år bara man haft miljonerna. Priset för Samsungs förra konsument-micro-LED låg på 1000 dollar per tum, så 750 000+ för 76 tum. Ännu oklart vad priset är denna så jag inte extrapolera när vi är under 100.000 kronor för 101 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Åh, detta är för konsumenter. Fast den där procenten av konsumenter du inte tillhör.

Som "pro" har du (eller ditt företag) kunnat köpa motsvarande teknik i väldigt många år bara man haft miljonerna. Priset för Samsungs förra konsument-micro-LED låg på 1000 dollar per tum, så 750 000+ för 76 tum. Ännu oklart vad priset är denna så jag inte extrapolera när vi är under 100.000 kronor för 101 tum.

Coolt, det jag vet om microLED sedan tidigare var att det drar mycket ström och blir varmt. Så inget man slänger upp varsom helst. Men det kanske blir ändring på det snart också?

Kommer vi under 100k för 101" så är vi inte långt borta från rimliga priser, 3-4 år till kanske.

Dock är jag mest sugen på att se vad QD OLED kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

meh, som om man behöver 144hz när man har 120 på en TV. 240Hz hade varit ett lyft dock.

Får man antaga att microLED fortfarande inte är till för konsumenter, utan för proffesionella setups?

Tydligen skall de ha haft mycket bättre yield denna gång och det är tänkt att riktas till konsumenter, dock får man nog ha en ganska fet plånbok som konsument ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Samsung Sverige

Alltid trevligt med högre uppdateringsfrekvens Go us!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hade känts mer relevant om Samsung kunde inkluderat Dolby Vision i någon apparat istället för att öka Hz:n..

Permalänk
Medlem

Luktar dåligt skämt detta. Ut med OLED istället - där 120 hz slaktar alla LCD hertz ..

Permalänk
Medlem

Jadu lite underligt att dom inte har lite mer normala storlekar som börja på 65 och uppåt, 89 känns lite väl stort men men.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Jag är inte hardcore nog för mer än 120hz egentligen. Man måste ju få ut lika FPS för att det ska göra nytta. Vem fan springer runt med 144fps i 4k, för att inte nämna 8k i dagens spel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag är inte hardcore nog för mer än 120hz egentligen. Man måste ju få ut lika FPS för att det ska göra nytta. Vem fan springer runt med 144fps i 4k, för att inte nämna 8k i dagens spel?

Det är bara en fråga om settings.
Om du spelar kompetitiv multiplayer anpassar du naturligtvis dina settings för bästa möjliga resultat. Allt-på-ultra är bara till för benchmark(et)ing, kompetitivt vill du ha bästa möjliga synbarhet på motståndarna, hög fram rate och lägsta möjliga input lag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SellahiR:

Jag är inte hardcore nog för mer än 120hz egentligen. Man måste ju få ut lika FPS för att det ska göra nytta. Vem fan springer runt med 144fps i 4k, för att inte nämna 8k i dagens spel?

Inte så många spel kör 4K/144 FPS och därför kan alla med fördel – vilket ju är alldeles självklart när man tänker efter – rendera spelen i 1080p eller 1440p ifall man vill nå 144+ FPS i de spel som kräver just hög FPS. Så kör man 4K med VRR när man ska förlusta sig i spel som har grafiken men inte kan eller behöver nå jättehögt i antal FPS.

Just 144 Hz istället på 120 Hz på en TV är nog sak samma i praktiken. Men det triggar den där reflexmässiga tänkandet att "...120 är lägre än 144 och jag vill inte ha det sämre, så detta är positivt!" Samsungs styrka är inte teknik, tillförlitlighet och konsekvens utan att de lyckas med marknadsföring, hype och att få folk att dricka deras cool-aid. Likt detta med micro-LED.

Ett annat exempel på reflexmässigt tänkande är dessa ständiga inlägg, år efter år, att man måste rendera alla spel i max frekvens för att det ska vara någon mening med den tekniska utvecklingen. Så varje gång 4K/144 ska diskuteras – eller 8K – eller 360 Hz-skärmar – eller full HD-skärmar år 2005 – kommer samma inlägg på reflex om att dagens hårdvara inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte så många spel kör 4K/144 FPS och därför kan alla med fördel – vilket ju är alldeles självklart när man tänker efter – rendera spelen i 1080p eller 1440p ifall man vill nå 144+ FPS i de spel som kräver just hög FPS. Så kör man 4K med VRR när man ska förlusta sig i spel som har grafiken men inte kan eller behöver nå jättehögt i antal FPS.

Just 144 Hz istället på 120 Hz på en TV är nog sak samma i praktiken. Men det triggar den där reflexmässiga tänkandet att "...120 är lägre än 144 och jag vill inte ha det sämre, så detta är positivt!" Samsungs styrka är inte teknik, tillförlitlighet och konsekvens utan att de lyckas med marknadsföring, hype och att få folk att dricka deras cool-aid. Likt detta med micro-LED.

Ett annat exempel på reflexmässigt tänkande är dessa ständiga inlägg, år efter år, att man måste rendera alla spel i max frekvens för att det ska vara någon mening med den tekniska utvecklingen. Så varje gång 4K/144 ska diskuteras – eller 8K – eller 360 Hz-skärmar – eller full HD-skärmar år 2005 – kommer samma inlägg på reflex om att dagens hårdvara inte räcker till.

Haha true, true!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag ger alla mina tummar upp för denna utveckling.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är bara en fråga om settings.
Om du spelar kompetitiv multiplayer anpassar du naturligtvis dina settings för bästa möjliga resultat. Allt-på-ultra är bara till för benchmark(et)ing, kompetitivt vill du ha bästa möjliga synbarhet på motståndarna, hög fram rate och lägsta möjliga input lag.

Ja visst, då vill man hellre ha 240hz än 120hz. Men isåfall spelar man ju också hellre på en monitor och inte en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dock är jag mest sugen på att se vad QD OLED kan göra.

Vet att du menar bildkvalitetsmässigt men relaterat till ämnet så ska även Samsungs QD Display klara 144 Hz iaf. Även om ingen hade dött av om de stannat på 120 Hz.

Sen att Samsung "glömde" visa upp den på CES är en annan femma. Hoppas Sony tar chansen att vara först nu i eftermiddag.