Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nån som har en tl;dr på detta klickbete från Aftonblaskan? Vad är det för trafikfarlig bil de pratar om?
https://www.bildtagg.se/file/i5fyiqbt6m7g8y5fycmi6g4d

Vilket nummer? Jag hittar inte detta i aftonblasket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nog för att priset har höjts men den är fortfarande 1 568kr/mån billigare än ID.3. Jag vet inte vad VW har som plan här, tycker det känns som att dom inte vill sälja fler ID.3or, den är fasligt dyr att privatleasa med ett startpris på 4 418kr/mån. Tror ID.4 börjar på 4 800.

Toveks bil hade kampanj på ID3 för några månader sedan. Kostade 2495kr/mån med första förhöjd hyra på 15000kr alternativt 2995kr/mån utan.

Man måste ju jämföra kampanjer med kampanjer. Aftonbladets ”expert” framstår som en clown i artikeln och jämför inte ens priserna korrekt.

Tycker 2850kr/mån för en MG är i överkant också, precis som 3995kr/mån för en ID3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vilket nummer? Jag hittar inte detta i aftonblasket.

Kom ut på webben idag så antagligen morgondagens nummer, eller hur ofta nu motornartiklar kommer i tidningen.

Skrivet av Actually_Jonas:

Toveks bil hade kampanj på ID3 för några månader sedan. Kostade 2495kr/mån med första förhöjd hyra på 15000kr alternativt 2995kr/mån utan.

Man måste ju jämföra kampanjer med kampanjer. Aftonbladets ”expert” framstår som en clown i artikeln och jämför inte ens priserna korrekt.

Tycker 2850kr/mån för en MG är i överkant också, precis som 3995kr/mån för en ID3.

Tror ord pris var just 3695kr/mån fram till september, då höjde man. Gissar att det priset var innan den höjningen.

Tycker absolut nya MG ZS EV är värd dom pengarna, det är mycket bil för pengarna. Har man en budget på runt 3000 är det en toppenbil. Att ID.3 inte är värd 4K håller jag med om helt och hållet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nog för att priset har höjts men den är fortfarande 1 568kr/mån billigare än ID.3. Jag vet inte vad VW har som plan här, tycker det känns som att dom inte vill sälja fler ID.3or, den är fasligt dyr att privatleasa med ett startpris på 4 418kr/mån. Tror ID.4 börjar på 4 800.

Yes och då är ID4 dåligt utrustad. Vet att Enyaq iV 80 börjar på 5295 men då är den så utrustad så den har allt man vill ha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Idag såg jag en Hyndai Ioniq 5 i verkligheten för första gången. Jösses vilken snygg bil. De har gjort ett väldigt bra jobb med designen. Kanske blir ett köp om några år. Just nu är jag nöjd med min ID.3a.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Går det att utan problem att bogsera en elbil? Vi som har rullat runt på vägarna några årtionden kanske olyckligtvis har drabbats av soppatorsk. Jag har personligen gjort det både i Sverige, ute i Europa när jag varit på roadtrips. Liksom tidigt 70-tal när jag bodde i USA. Varför jag alltid idag har en full 10 liters dunk med fräscht bränsle med mig i skuffen.

Det är ju däremot lite knepigt med en elbil att ha "lite extra batteri kraft" i skuffen. Ännu märkligare, eller snarare förvånad, blev jag när jag läste en artikel i...

Allt om Elbil - Hur bogserar man en elbil säkert?

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Går det att utan problem att bogsera en elbil? Vi som har rullat runt på vägarna några årtionden kanske olyckligtvis har drabbats av soppatorsk. Jag har personligen gjort det både i Sverige, ute i Europa när jag varit på roadtrips. Liksom tidigt 70-tal när jag bodde i USA. Varför jag alltid idag har en full 10 liters dunk med fräscht bränsle med mig i skuffen.

Det är ju däremot lite knepigt med en elbil att ha "lite extra batteri kraft" i skuffen. Ännu märkligare, eller snarare förvånad, blev jag när jag läste en artikel i...

Allt om Elbil - Hur bogserar man en elbil säkert?

Skulle säga att artikeln besvarade det rätt bra. Du bör ej rulla en elbil som inte själv kör, så bogsering är dåligt. Du får byta ut bogsering till bärgning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Skulle säga att artikeln besvarade det rätt bra. Du bör ej rulla en elbil som inte själv kör, så bogsering är dåligt. Du får byta ut bogsering till bärgning

Ska ärligt erkänna att min kunskap om elbilar är väldigt begränsad och jag har väl av "ekonomiska" skäl inga planer på att köpa en ny elbil närmaste åren. Men jag trodde nästan att artikeln på länken jag postade var ett första april skämt!??

Tack för infon. Då vet jag när jag stöter på en strömlös elbil ute på vägarna vad som gäller.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Ska ärligt erkänna att min kunskap om elbilar är väldigt begränsad och jag har väl av "ekonomiska" skäl inga planer på att köpa en ny elbil närmaste åren. Men jag trodde nästan att artikeln på länken jag postade var ett första april skämt!??

Tack för infon. Då vet jag när jag stöter på en strömlös elbil ute på vägarna vad som gäller.

Om jag har förstått rätt så gäller bärgning också om bilen som stannat är fyrhjulsdriven. Oavsett drivmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Skulle säga att artikeln besvarade det rätt bra. Du bör ej rulla en elbil som inte själv kör, så bogsering är dåligt. Du får byta ut bogsering till bärgning

Men omvänt, en elbil som fortfarande "lever" kan ju med fördel bogseras och snabbladdas via regenerering, det har gjorts i flera videor! Man gör såklart bara tillräckligt så man har kräm att köra till en bra laddare sedan.

Permalänk
Medlem

Då var det äntligen beställt! En vit Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced med komfortpaket, 2000 mil och försäkring för 6873kr/mån! Provkörde en när den kom men då en RWD Essential och då tyckte jag den var sådär. Nu hade dom fått in en AWD Advanced som jag fick provköra och det var verkligen skillnad. Mycket piggare (såklart) och trevligare inredning. Dom hade även en vit i hallen som såg riktigt snygg ut! Leveranstid troligen november 2022 xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Går det att utan problem att bogsera en elbil? Vi som har rullat runt på vägarna några årtionden kanske olyckligtvis har drabbats av soppatorsk. Jag har personligen gjort det både i Sverige, ute i Europa när jag varit på roadtrips. Liksom tidigt 70-tal när jag bodde i USA. Varför jag alltid idag har en full 10 liters dunk med fräscht bränsle med mig i skuffen.

Det är ju däremot lite knepigt med en elbil att ha "lite extra batteri kraft" i skuffen. Ännu märkligare, eller snarare förvånad, blev jag när jag läste en artikel i...

Allt om Elbil - Hur bogserar man en elbil säkert?

Jag hade också reservdunk, tills jag blev upplyst om att det var ytterst olämpligt! Nu tittar jag på bensinmätaren i stället och det har alltid fungerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Då var det äntligen beställt! En vit Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced med komfortpaket, 2000 mil och försäkring för 6873kr/mån! Provkörde en när den kom men då en RWD Essential och då tyckte jag den var sådär. Nu hade dom fått in en AWD Advanced som jag fick provköra och det var verkligen skillnad. Mycket piggare (såklart) och trevligare inredning. Dom hade även en vit i hallen som såg riktigt snygg ut! Leveranstid troligen november 2022 xD

Lång väntan, men du kan följa hur bilen presterar. Den är en av Vi Bilägares långtestbilar 2022.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Lång väntan, men du kan följa hur bilen presterar. Den är en av Vi Bilägares långtestbilar 2022.

Ah tack för tips! Kanske dags att prenumerera på dom istället för AMS då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick bekräftat av handlare att Kia sänkt priset med 100 kr på EV6 så nu startar den på 4595 kr/mån för 1500 mil.

Bästa dealen just nu tycker jag!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag hade också reservdunk, tills jag blev upplyst om att det var ytterst olämpligt! Nu tittar jag på bensinmätaren i stället och det har alltid fungerat!

Jag bara väntade på den så skrev ingen själv 😂

Det kanske handlade om en gammal volvo 740 och isf förstår jag. Ingen soppamätare har någonsin fungerat i de bilarna.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så hämtade jag ut min ID.4:a GTX idag. Underbar bil men i utrustningsdjungeln hade jag missat backkamera!?

Jag var nog dum nog att ta för givet att det ingick i en sådan i övrigt välutrustad och dyr bil. Grymt besviken på den fronten. Deras paketförvirring lyckades kollra bort mig iaf...

Någon mer som gjort denna missen? Backkamera tycker jag är något av standardutrustning idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Ah tack för tips! Kanske dags att prenumerera på dom istället för AMS då

Med readly får du båda och hur många andra tidningar som helst, till exempel Elbilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Så hämtade jag ut min ID.4:a GTX idag. Underbar bil men i utrustningsdjungeln hade jag missat backkamera!?

Jag var nog dum nog att ta för givet att det ingick i en sådan i övrigt välutrustad och dyr bil. Grymt besviken på den fronten. Deras paketförvirring lyckades kollra bort mig iaf...

Någon mer som gjort denna missen? Backkamera tycker jag är något av standardutrustning idag.

Många biltillverkare skippar en massa tillval folk har gjort, nu för tiden, så mycket brukar saknas från beställt.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Så hämtade jag ut min ID.4:a GTX idag. Underbar bil men i utrustningsdjungeln hade jag missat backkamera!?

Jag var nog dum nog att ta för givet att det ingick i en sådan i övrigt välutrustad och dyr bil. Grymt besviken på den fronten. Deras paketförvirring lyckades kollra bort mig iaf...

Någon mer som gjort denna missen? Backkamera tycker jag är något av standardutrustning idag.

Surt. Ser att det är standard på Enyaq IV 80 i alla fall som ändå är systerbil. Hade också förväntat att det skulle ingå på en modern dyrare bil. Alldeles för mycket tillval rent generellt, där gör ju Tesla rätt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av stgr:

Många biltillverkare skippar en massa tillval folk har gjort, nu för tiden, så mycket brukar saknas från beställt.

Dubbelkollade offerter nu och det är bara sensorer som är beställt så jag får skylla mig själv. Jag tog det för givet och det ska man aldrig göra såklart.

Skrivet av Doomfarer:

Surt. Ser att det är standard på Enyaq IV 80 i alla fall som ändå är systerbil. Hade också förväntat att det skulle ingå på en modern dyrare bil. Alldeles för mycket tillval rent generellt, där gör ju Tesla rätt.

Ja. Just med ID-serien har de lyckats röra till det ordentligt. Olika paket till höger och vänster som inkluderar saker man inte vill ha med saker man vill ha...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Någon som förstår sig på varför VAG-koncernen har sådana paketlösningar?

Är ju tydligen en del Enyaq-ägare som trott att bilen ska levereras med elbaklucka men där det visat sig vara tillval. Är ju rätt kostsam att eftermontera :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Någon som förstår sig på varför VAG-koncernen har sådana paketlösningar?

Är ju tydligen en del Enyaq-ägare som trott att bilen ska levereras med elbaklucka men där det visat sig vara tillval. Är ju rätt kostsam att eftermontera :/

Paketlösningarna är oftast för att du ska beställa en massa onödiga grejer DU inte vill ha och betala för det, för du vill ha en grej i det paketet.
Samma sak med skräp-tv, du måste köpa femtioelva paket för att få de 10 kanaler du verkligen vill ha, för en massa extrapengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Paketlösningarna är oftast för att du ska beställa en massa onödiga grejer DU inte vill ha och betala för det, för du vill ha en grej i det paketet.
Samma sak med skräp-tv, du måste köpa femtioelva paket för att få de 10 kanaler du verkligen vill ha, för en massa extrapengar.

Jo det förstår jag men inte varför vissa saker inte är kompatibla så de plockar bort saker ur de valda paketen. Det skapar ju uppenbarligen bara frustration.

Är väl bättre att ha som t ex kia har, två utrustningspaket, basic och advanced typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Jo det förstår jag men inte varför vissa saker inte är kompatibla så de plockar bort saker ur de valda paketen. Det skapar ju uppenbarligen bara frustration.

Är väl bättre att ha som t ex kia har, två utrustningspaket, basic och advanced typ.

Det ger ju inte flera tusen extra per bil att göra så (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon som förstår sig på varför VAG-koncernen har sådana paketlösningar?

Är ju tydligen en del Enyaq-ägare som trott att bilen ska levereras med elbaklucka men där det visat sig vara tillval. Är ju rätt kostsam att eftermontera :/

Ta en titt på Polestar 2, där allt är samlat i två olika paket. Värmepumpen är med i ena paketet, och adaptiva farthållaren är med i det andra. Riktigt fult gjort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Fick bekräftat av handlare att Kia sänkt priset med 100 kr på EV6 så nu startar den på 4595 kr/mån för 1500 mil.

Bästa dealen just nu tycker jag!

Jag har hört tvärtom att dom höjer priset och alla färger blir "kostnadsfria".

Edit. Från och med februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har hört tvärtom att dom höjer priset och alla färger blir "kostnadsfria".

Edit. Från och med februari.

Vet du vad de kommer höja till? är det bara en liten summa (och fria färger) eller är det en större ändring, så det lönar sig att beställa innan februari ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________