Permalänk
Medlem

Extern hårddisk via router

Har kopplat in en extern hårddisk via min Asus router (TUF AX 5400) och delat den. I datorn dyker den upp på nätverksplats som en symbol fast med router-symbolen. Hur tusan får jag dit hårddisken så att den visas som just en hårddisk?

Permalänk
Medlem

på samma sätt som en nätverksdisk från en NAS/server eller annan dator med utdelad lagring.

Nedan är en väg i hur man gör det från MS själv men surfar du på detta så finns det otaliga andra sidor mer eller mindre pedagogiskt pekar ur du gör det.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/map-a-network-dri...

I och med att det går över nätverk så är det några klick extra innan enheten dyker upp som enhetsbokstav i jämförelse med en direktansluten enhet via USB/SATA-kabel.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att göra enligt den guiden sedan innan, när jag kommer till "vilken nätverksmapp vill du ansluta" hittar jag inte igen hårddisken när jag väljer bläddra.

Klickar jag i fältet mapp dyker min gamla router upp.

Vettetusan vad som är fel?!

Permalänk
Medlem

prova IP-adressen till routern istället för att försöka hitta namn...

dvs. \\192.168.1.xxx\mapp_på_din_utdelad_disk

sedan SMB v.1 stängts så har det hela blivit mycket knepigare att hitta enheter över nätverk då det inte broadcasta:s på samma sätt som tidigare och det hela är tänkt att hanteras av en AD-server etc.

gamla sortens "arbetsgrupper" finns inte som begrepp sedan SMB1 stängdes av MS (pga. av säkerhetsrisker breda som ladugårdsdörrar).