2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Irre:

För drygt tjugo år sedan konstruerade en tysk ingenjör en trimmad VW lupo diesel som drog 0,3liter per mil. Drygt hundra ex tillverkades. Nyligen såg ingenjörn en av bilarna till salu för 200 euro. Ägaren hade varit noggrann och mätt exakt vad den drog i praktiken under över 35 000 mil! Det blev ca 0,35liter och motorn var original. Snacka om miljöbil!

Lupo 3L var en kommersiell produkt direkt från Volkswagen som såldes till alla som ville ha en.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Lupo 3L var en kommersiell produkt direkt från Volkswagen som såldes till alla som ville ha en.

De var inte ens speciellt ovanliga. Tyvärr led de av en halvt hopplös växellåda som i princip var en robotiserad manuell låda. Liten bil modell skokartong med rätt kass prestanda och säkerhet.

15 år senare kunde man köpa en stor familjebil med närmare 200hk som väger dubbelt så mycket, rymmer fem fullvuxna och har bra säkerhet. Den drar runt 0,4 liter milen långkörning...

Ja, VW Lupo 3L och Audi A2 var supersnåla... men det finns gott om nyare bilar som är närapå lika snåla men utan 90% av kompromisserna man fick stå ut med på dessa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

De var inte ens speciellt ovanliga. Tyvärr led de av en halvt hopplös växellåda som i princip var en robotiserad manuell låda. Liten bil modell skokartong med rätt kass prestanda och säkerhet.

15 år senare kunde man köpa en stor familjebil med närmare 200hk som väger dubbelt så mycket, rymmer fem fullvuxna och har bra säkerhet. Den drar runt 0,4 liter milen långkörning...

Ja, VW Lupo 3L och Audi A2 var supersnåla... men det finns gott om nyare bilar som är närapå lika snåla men utan 90% av kompromisserna man fick stå ut med på dessa.

Samt att utsläppet från moderna dieselbilar är bättre idag än minidieslarna från förr, rätt imponerande hur snabbt de utvecklats på bara 15 år.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbullen:

Samt att utsläppet från moderna dieselbilar är bättre idag än minidieslarna från förr, rätt imponerande hur snabbt de utvecklats på bara 15 år.

Jag hade tänkt skriva något om partikelfilter och adblue men det föll ur huvudet innan jag tryckte skicka.

Med rätt teknik och ambition så går det bygga snålt och mindre miljö (närmiljö)-farligt idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hur tänker du en borgerlig regering skulle ersätta missade skatteintäkter?

Då börjar vi prata politik och det ska vi inte göra på Sweclockers, vi lämnar det där

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

För drygt tjugo år sedan konstruerade en tysk ingenjör en trimmad VW lupo diesel som drog 0,3liter per mil. Drygt hundra ex tillverkades. Nyligen såg ingenjörn en av bilarna till salu för 200 euro. Ägaren hade varit noggrann och mätt exakt vad den drog i praktiken under över 35 000 mil! Det blev ca 0,35liter och motorn var original. Snacka om miljöbil!

Jag tror du tänker på Volkswagen L1

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

1. Teslor från 2012 har fortfarande fullt fungerande batterier, utan märkbar degradering.
2. Bör nog kosta under 100k snart. Och ännu billigare med åren.
3. Beror på.
4. Ja.
5. Det vet vi inte.
6. Passa på innan det sker.
7. Passa på innan det sker.
8. Vi har inte brist på el.

Vart får du dina svar ifrån? Källor tack.
Det man läser och ser på media säger något helt annat.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon25463:

Vart får du dina svar ifrån? Källor tack.
Det man läser och ser på media säger något helt annat.

På vilka punkter?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vet inte vad HVO100 är men det gick upp 4kr
Jag passade på att tanka lite igår (men bensin) men ångrar att jag inte tankade när priserna låg under 17kr

https://tanka.se/prishistorik

Läste om skatter igår och helt sjukt att nästan hela priset är skatter och moms.

Det förklarar heller inte varför E85 är så dyrt just nu. Det är ju till största del en förnybar råvara. Det borde inte skattas så hårt.

Hur mycket kostar det att framställa en liter etanol? Borde ju gå att få rätt billigt om man vill.

Snart lönar det sig att ta färjan till Polen och fylla tanken där plus några dunkar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Konstigt att han lyckades komma upp i ”många timmar” laddtid på den sträckan. Kolla man i A better route planer som stämmer ganska bra med verkligheten är totala laddtiden med en ny Model 3 med minsta batteriet 57 minuter.

Jag lyckades köra en VW ID3 58 kWh nästan exakt samma vägar i somras med ca 2 timmar laddtid. Och då är det en bil med sämre räckvidd, samt långsammare laddning.

Detta var en äldre tesla och ingen ny tesla...det gör nog sitt...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

På vilka punkter?

Alla tack

Permalänk
Viking
Skrivet av anon25463:

Alla tack

1. Här finns det ju massor av källor. Första som kom upp efter en sökning var denna: https://insideevs.com/news/530836/2013-tesla-models-battery-d...
Kortfattat blev det ca 11% degradering på 7 år/26 500 mil.
Den här källan säger under 10% degradering efter 26 000 mil: https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-repl...
2. Samma här. Första som kom upp: https://www.findmyelectric.com/blog/tesla-battery-replacement...
"Bottom line: the cheapest estimate for an out-of-pocket, uncomplicated battery replacement on the Model S should run at about $12,000-$13,000 for the battery, $100-200 for miscellaneous parts, and $500-600 for labor. This puts the grand total at around $13,000-14,000."
En bit över 100 000kr, vilket passar ganska bra med "bör nog kosta under 100k snart" som jag skrev. Värt att nämna är ju att det är 8 års garanti på Tesla-batterier, så inget man behöver oroa sig över på ett bra tag.
8. Vi exporterade ca 20 000 GWh i år om jag förstår denna kalkyl rätt: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energ...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

1. Här finns det ju massor av källor. Första som kom upp efter en sökning var denna: https://insideevs.com/news/530836/2013-tesla-models-battery-d...
Kortfattat blev det ca 11% degradering på 7 år/26 500 mil.
Den här källan säger under 10% degradering efter 26 000 mil: https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-repl...
2. Samma här. Första som kom upp: https://www.findmyelectric.com/blog/tesla-battery-replacement...
"Bottom line: the cheapest estimate for an out-of-pocket, uncomplicated battery replacement on the Model S should run at about $12,000-$13,000 for the battery, $100-200 for miscellaneous parts, and $500-600 for labor. This puts the grand total at around $13,000-14,000."
En bit över 100 000kr, vilket passar ganska bra med "bör nog kosta under 100k snart" som jag skrev. Värt att nämna är ju att det är 8 års garanti på Tesla-batterier, så inget man behöver oroa sig över på ett bra tag.
8. Vi exporterade ca 20 000 GWh i år om jag förstår denna kalkyl rätt: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energ...

1. Det finns även flertalet sidor som visar motsatsen. Det är ju även lite oroväckande att Tesla själva inte hade garanti på deras batteripack förrän 2017
Although, Tesla interestingly used to not clearly cover battery capacity degradation in its warranty until it launched Model 3.
Källa

2. Så alla stackare som har fått ett pris på över 200.000:-, är dessa lurade då eller? Eller är det så att du har figurerat priser från nätet som kommer från staterna som avviker en hel del från våra Skandivaskia priser?
https://www.nyteknik.se/fordon/har-spranger-han-sin-tesla-i-l...
https://electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement...
https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model... "med bifogat kvitto"
https://electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement...

8. Slår man ut det på ett helt år så ja, men just nu köper vi in så kallat smutsig el från både Tyskland och Polen. Mest beror det på att Sverige tjänar mer på att sälja el än att köpa in, men i slutändan är det vi skattebetalare som får betala.
Knepigt nog skyller vi på att vatten fryser till is, vilket i min värld hör till vintern.
Källa feb 2021: https://www.expressen.se/debatt/syna-regeringens-bluff-vi-imp...
Källa https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-s...
Källa https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/exportoverskott-och-...

Permalänk
Viking
Skrivet av anon25463:

1. Det finns även flertalet sidor som visar motsatsen. Det är ju även lite oroväckande att Tesla själva inte hade garanti på deras batteripack förrän 2017
Although, Tesla interestingly used to not clearly cover battery capacity degradation in its warranty until it launched Model 3.
Källa

2. Så alla stackare som har fått ett pris på över 200.000:-, är dessa lurade då eller? Eller är det så att du har figurerat priser från nätet som kommer från staterna som avviker en hel del från våra Skandivaskia priser?
https://www.nyteknik.se/fordon/har-spranger-han-sin-tesla-i-l...
https://electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement...
https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model... "med bifogat kvitto"
https://electrek.co/2021/09/13/tesla-battery-pack-replacement...

8. Slår man ut det på ett helt år så ja, men just nu köper vi in så kallat smutsig el från både Tyskland och Polen. Mest beror det på att Sverige tjänar mer på att sälja el än att köpa in, men i slutändan är det vi skattebetalare som får betala.
Knepigt nog skyller vi på att vatten fryser till is, vilket i min värld hör till vintern.
Källa feb 2021: https://www.expressen.se/debatt/syna-regeringens-bluff-vi-imp...
Källa https://tidningenelektrikern.se/2021/02/24/har-vi-elbrist-i-s...
Källa https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/exportoverskott-och-...

1. Varför länkar du ingen källa som bevisar motsatsen då?

2. Varför tar du ens upp det? Det enda jag skrev var att det nog kommer kosta under 100k snart. Inget mer. Och det är väl inget fel med det?
Vad spelar det ens för roll vad det tidigare kostat med ett batteribyte? Köper du elbil nu behöver du inte tänka på det på flera år.

8. Nja. Just nu exporterar vi ca 5000 MWh: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Sålänge staten inte öronmärker pengarna de får in extra pga höjda skatter så tycker jag att de skall ge fan i att röra skatterna gällande miljö och energi.

Med alla dessa extra pengar de drar in för att värna om miljön så gör de verkligen ingenting med pengarna.

Vart är alla laddare till elbilar till folk som inte har garage? Ser gatorna fulla med bilar men inga laddare. Såklart ingen vill köpa en elbil om det inte finns schyssta ställen att ladda dem på. Vart finns regleringen på laddningskostnader? Har sett flertal laddare där det kostar 5-6kr/kWh (T.ex. OKQ8 snabbladdare 5,99 kr/kWh, dvs 12kr/mil på en elbil som drar 2Kwh/mil) och då är det helt plötsligt billigare att köra en bil som drar 0,5L/mil diesel.

InCharge från Vattenfall, finns några "snabbladdare" 1-2km från där jag bor, vid ett hotell/tågcentral, de laddar 50KW, dvs det blir 0,83 KWh per minut, och de tar 2,4kr/min. Det blir alltså 2,4 min laddning per mils laddning (om en bil drar ca 2kWh per mil), alltså 5,76kr per mil. Vilket är helt orimligt.

Man kan tvinga bensinstationer att erbjuda minst 1 250KW snabbladdare per x antal liter såld bränsle. Vilket gör att stora mackar tvingas ha många laddare. Sen då även sätta maxpris per kWh, så elladdning är alltid billigare än fossilt.

En annan grej är att sänka HVO100 med 5-7kr/litern så det inte finns någon anledning till att tanka fossilt när man kör diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Snart lönar det sig att ta färjan till Polen och fylla tanken där plus några dunkar.

Hehe räknade på det. Kostar 1300kr från Nynäshamn. Skulle spara ca 700kr på full tank och 20L dunkar.

Så det börjar närma sig Vet inte hur mycket det kostar för er som bor mer söder ut i Sverige?

Snart kommer vi väl se "svart diesel" och "svart bensin" som är köpt i t.ex. Polen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

1. Varför länkar du ingen källa som bevisar motsatsen då?

2. Varför tar du ens upp det? Det enda jag skrev var att det nog kommer kosta under 100k snart. Inget mer. Och det är väl inget fel med det?
Vad spelar det ens för roll vad det tidigare kostat med ett batteribyte? Köper du elbil nu behöver du inte tänka på det på flera år.

8. Nja. Just nu exporterar vi ca 5000 MWh: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

1. Källa finns i mitt svar. Bara om du är läskunnig.
2. Ja du tog upp att det snart kommer kosta under 100k. Då säger jag att vi kommer att kunna köra på tro, hopp och kärlek SNART
8. Grattis! Du har vunnit en traktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

En annan grej är att sänka HVO100 med 5-7kr/litern så det inte finns någon anledning till att tanka fossilt när man kör diesel.

Många bilar får inte tankas med HVO100 så det hjälper ju inte så mycket.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hehe räknade på det. Kostar 1300kr från Nynäshamn. Skulle spara ca 700kr på full tank och 20L dunkar.

Så det börjar närma sig Vet inte hur mycket det kostar för er som bor mer söder ut i Sverige?

Snart kommer vi väl se "svart diesel" och "svart bensin" som är köpt i t.ex. Polen

Säkert billigast om man bor i Ystad.
Har klurat på en grej som jag inte vet om den håller rent skattepliktigt:

1. Beställer drivmedel via nätet från Polen.
2. Betalar via nätet till den polska leverantören.
3. Med färjan kommer x antal lastbilstankers.
4. Fyller på i hamnen direkt ifrån lastbilstankern.
5. Lastbilstankern åker hem och fyller på och åker sedan tillbaks till Ystad igen.
6. Åter till punkt 3.

Måste jag betala svensk skatt eller räcker det att jag handlat inom EU via nätet och sedan hämtat upp varan i Ystad?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon25463:

1. Källa finns i mitt svar. Bara om du är läskunnig.
2. Ja du tog upp att det snart kommer kosta under 100k. Då säger jag att vi kommer att kunna köra på tro, hopp och kärlek SNART
8. Grattis! Du har vunnit en traktor.

1. Eeh nej? Det enda du gjorde var att länka en källa som stärker det jag skrev innan. Att det genomsnittligen sker en degradering på ca 10% vid 26000 mil. Sen står det att en Model X som gått över 50 000 mil gratis och snabbt fick ett batteribyte på garantin. Texten avslutas med att den genomsnittlige teslaägaren förlorar ca 5% av full kapacitet efter 16 000 mil. Ingenting som egentligen säger emot vad jag sagt.

2. Bra svar. Det man kan se är att ny teknik alltid är dyr till en början, för att sedan bli billigare. Men jag är ingen spågumma.

3. Ta det på pm.

Klar nu?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Säkert billigast om man bor i Ystad.
Har klurat på en grej som jag inte vet om den håller rent skattepliktigt:

1. Beställer drivmedel via nätet från Polen.
2. Betalar via nätet till den polska leverantören.
3. Med färjan kommer x antal lastbilstankers.
4. Fyller på i hamnen direkt ifrån lastbilstankern.
5. Lastbilstankern åker hem och fyller på och åker sedan tillbaks till Ystad igen.
6. Åter till punkt 3.

Måste jag betala svensk skatt eller räcker det att jag handlat inom EU via nätet och sedan hämtat upp varan i Ystad?

Om du beställer något och det levereras till Sverige så ska Svensk skatt betalas även om det är inom EU.

Om Polska lastbilar "råkar" komma till Sverige med bränsle ska de också betala svensk skatt så länge det inte är svart.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lupo 3L var en kommersiell produkt direkt från Volkswagen som såldes till alla som ville ha en.

Nej, detta var en TRIMMAD bil på 90 hästar. Den tillverkades i 101 exemplar. Med en knapptryckning ställdes den om från sparläge och man kunde köra i 180 km/h! Källa Auto Bild
Jag hade gärna köpt den begagnad för 200 Euro.
Rättelse: Den hade gått hela 58 650 mil med samma trimmade motor.

Permalänk
Medlem

Undrar om det går bra att använda andra kolväten som bensin? Aceton, Thinner eller Nafta?
Kanske går de att blanda med etanol. Det är ju de lättflammiga egenskaperna man vill åt och inte att det löser upp slangar och packningar.

För diesel går det ju utmärkt att köra på rapsolja, men den måste värmas då den annars kläggar igen bränsleledningar.
Jag har lyckats driva en tvåtakts glödstift RC-motor (ja också "dieselmotor") på rapsolja men som där bränslesystemet tyvärr kläggade igen.

Rapsolja är nu billigare än diesel Går säkert att hitta ännu billigare på 5-10L dunk från Willy eller resturangbutiker
https://www.delitea.se/favorit-rapsolja-1-l

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

1. Eeh nej? Det enda du gjorde var att länka en källa som stärker det jag skrev innan. Att det genomsnittligen sker en degradering på ca 10% vid 26000 mil. Sen står det att en Model X som gått över 50 000 mil gratis och snabbt fick ett batteribyte på garantin. Texten avslutas med att den genomsnittlige teslaägaren förlorar ca 5% av full kapacitet efter 16 000 mil. Ingenting som egentligen säger emot vad jag sagt.

2. Bra svar. Det man kan se är att ny teknik alltid är dyr till en början, för att sedan bli billigare. Men jag är ingen spågumma.

3. Ta det på pm.

Klar nu?

1. Eh jo, det jag ville lyfta fram med länken var att inte ens Tesla själva vill veta av garanti på deras batteripack. Varför? Detta skrev jag i mitt första inlägg så därav min fråga om du var läskunnig.

2. Bra svar. Ny teknik är dyr ja och dyrare blir det Jag är inte heller någon spågumma.

3. Absolut.

Nu är jag klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om du beställer något och det levereras till Sverige så ska Svensk skatt betalas även om det är inom EU.

Om Polska lastbilar "råkar" komma till Sverige med bränsle ska de också betala svensk skatt så länge det inte är svart.

Okej,

Då provar vi tax-free modellen:

Om jag tar med mig några bränsledunkar(eller en hel bil) ombord på färjan mellan Ystad och Polen och väljer att tanka när vi är på internationellt vatten, borde det inte bli skattefritt då?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Många bilar får inte tankas med HVO100 så det hjälper ju inte så mycket.

Nästan varenda tung lastbil tillverkad efter 2000 eller andra stora maskiner går ju att köra på HVO, även i princip varenda ny dieselbil fungerar med HVO. (https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo/godkanda-fordon)
Om staten verkligen brydde som om klimatet så förstår ju man att HVO är de bättre alternativet. Subventionera det så att företag och privatpersoner faktiskt har en anledning till att tanka HVO. För just nu så kostar det mer än vanlig diesel, och eftersom företag och vanliga privatpersoner oftast inte har världens djupaste plånbok så köper man inte det.

Eller lägg HVO100 2kr under vanlig diesel, och de pengar som detta kostar, kan man hitta på andra ställen. T.ex. Fordonskatten, tullar, bonus-malus eller vad man nu vill. Dessutom när man börjar producera väldigt mycket mer HVO100 så kommer tillverkningskostnaden att sjunka en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Många bilar får inte tankas med HVO100 så det hjälper ju inte så mycket.

Alla dieselbilar går att köra på HVO100, skillnaden är endast i densitet och i Dieslar så är det bara bättre med mindre fet blandning, man får mindre sot (i värsta fall marginalt mer NOX, men då är det så gammal bil som inte är godkänd för HVO100 så det är så högt från början så det blir ändå en marginell ökning ovanpå)
Så i slutet är det bara ett juridiskt problem, mer specifikt är det ett problem främst med EU-lagstiftning och hur bilarna är certifierade och att det inte är lönsamt för biltillverkare att certifiera och testa bilarna på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Nästan varenda tung lastbil tillverkad efter 2000 eller andra stora maskiner går ju att köra på HVO, även i princip varenda ny dieselbil fungerar med HVO. (https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo/godkanda-fordon)
Om staten verkligen brydde som om klimatet så förstår ju man att HVO är de bättre alternativet. Subventionera det så att företag och privatpersoner faktiskt har en anledning till att tanka HVO. För just nu så kostar det mer än vanlig diesel, och eftersom företag och vanliga privatpersoner oftast inte har världens djupaste plånbok så köper man inte det.

Eller lägg HVO100 2kr under vanlig diesel, och de pengar som detta kostar, kan man hitta på andra ställen. T.ex. Fordonskatten, tullar, bonus-malus eller vad man nu vill. Dessutom när man börjar producera väldigt mycket mer HVO100 så kommer tillverkningskostnaden att sjunka en hel del.

Skrivet av pucko97:

Alla dieselbilar går att köra på HVO100, skillnaden är endast i densitet och i Dieslar så är det bara bättre med mindre fet blandning, man får mindre sot (i värsta fall marginalt mer NOX, men då är det så gammal bil som inte är godkänd för HVO100 så det är så högt från början så det blir ändå en marginell ökning ovanpå)
Så i slutet är det bara ett juridiskt problem, mer specifikt är det ett problem främst med EU-lagstiftning och hur bilarna är certifierade och att det inte är lönsamt för biltillverkare att certifiera och testa bilarna på nytt.

Jojo, GÅR att köras på. Vår bil står det uttryckligen på tanklocket att man absolut inte får stoppa biodiesel i tanken.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jojo, GÅR att köras på. Vår bil står det uttryckligen på tanklocket att man absolut inte får stoppa biodiesel i tanken.

Det är stor skillnad på HVO och RME som förbudet på tanklocket hänvisar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Okej,

Då provar vi tax-free modellen:

Om jag tar med mig några bränsledunkar(eller en hel bil) ombord på färjan mellan Ystad och Polen och väljer att tanka när vi är på internationellt vatten, borde det inte bli skattefritt då?

Det borde det vara. Behöver ju inte ens vara Polen som är inblandade utan de får ju själva sin olja nånstans ifrån.
Nu så tror jag inte man skeppar bensin som ren raffinerad produkt utan snarare råolja, men ett annat alternativ är att man åker färja ut till tankern och tankar. Slipper alla mellanhänder

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies