Nvidia håller låda den 4 januari

Permalänk
Medlem

Hoppas att få se någonting konkret om AMDs svar på Alder lake. Som det ser ut för tillfället tycker jag att Intel "vinner", men med liten marginal. Ska bli intressant att se om AMD kommer svara.

Permalänk
Medlem

för mig spelar det ändå ingen roll, priserna är ju så insane att jag väntar tills det nästan är "akut" läge att köpa nya grejer.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hoppas att få se någonting konkret om AMDs svar på Alder lake. Som det ser ut för tillfället tycker jag att Intel "vinner", men med liten marginal. Ska bli intressant att se om AMD kommer svara.

Ja om man är blå så kan man nog säkert tycka det. Jag ser inte att Intel vinner på något sätt med Adler Lake, de har kommit ikapp, men absolut inte kört om också.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Ja om man är blå så kan man nog säkert tycka det. Jag ser inte att Intel vinner på något sätt med Adler Lake, de har kommit ikapp, men absolut inte kört om också.

Dom är förbi så länge. Men det krävs ett kärnkraftverk att driva dom trots deras 'energisnåla' kärnor. Amd lär kontra och passera dom inom när framtid.

Permalänk
Inaktiv

Återlansering av 950ti med 12GB minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hoppas att få se någonting konkret om AMDs svar på Alder lake. Som det ser ut för tillfället tycker jag att Intel "vinner", men med liten marginal. Ska bli intressant att se om AMD kommer svara.

Stämmer om man kör med DDR5 men med DDR4 så är spel prestandan nästan samma. Vi får hoppas att AMD inte släpper nya CPUer som kräver DDR5 innan bristen är borta på dessa minnen. Jag vill inte ha en produkt till med orimliga priser som man ”måste” köpa.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Stämmer om man kör med DDR5 men med DDR4 så är spel prestandan nästan samma. Vi får hoppas att AMD inte släpper nya CPUer som kräver DDR5 innan bristen är borta på dessa minnen. Jag vill inte ha en produkt till med orimliga priser som man ”måste” köpa.

AMD släpper AM5 med DDR5 och Zen4 i slutet på året om allt går enligt plan. Zen3D (stackad cache) kommer nu vid CES och kör AM4 som förr

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Stämmer om man kör med DDR5 men med DDR4 så är spel prestandan nästan samma. Vi får hoppas att AMD inte släpper nya CPUer som kräver DDR5 innan bristen är borta på dessa minnen. Jag vill inte ha en produkt till med orimliga priser som man ”måste” köpa.

Fast stämmer det?

Tar man SweC siffror skiljer det ca 3 % mellan DDR5 och DDR4 prestanda i spel (värt att notera är att den skillnaden gäller både för 720p samt 1080p).

Ställer man 12900K mot 5950X "leder" den förra med ~18 % i 720p, en skillnad som krymper till ~13 % i 1080p (använt geometriskt medelvärde över alla spel).

Givet att det är i den häraden AMD hintat att 3D-cache ger för spel blir det spännande att se jämförelser framöver.

Angående Nvidias och AMDs presentationer: spelar det egentligen någon större roll givet att båda lär gå att se i efterhand och inget av det som presenteras lär finnas tillgängligt direkt?

Givet tillgången på GPUer ser jag fram emot eventuella nyheter kring programvara relaterad till GPUer. Nvidia känner nog ett visst tryck från Intel på denna punkt givet att Jensen redan tidigt började trash-talk:a Intels OneAPI. Ställer man AMD och Nvidia mot varandra har HW väldigt sällan varit AMD problem, de har blivit överkörda av Nvidia då Nvidias programvara för GPUer är helt överlägsen (refererar inte till drivrutiner utan programvara för GPGPU och liknande).

OneAPI innehåller rätt mycket, specifikt för GPGPU använder det Khronos SyCL. SyCL är det första ramverk för GPGPU som faktiskt har konkreta fördelar över CUDA (frågan är om det räcker givet att CUDA är de-facto standard...)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Smart av dem. Eftersom Nvidia är dem som folk tänker på så kommer nog de flesta välja deras stream.

Skrivet av Nikodemous:

Såna här presentationer tycker jag om ifall jag skulle ha råd att köpa produkten i fråga. Nu känns hela spektaklet helt ointressant istället.

Tänk på det som om Ferrari lr Lamborghini lanserar en ny modell 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Smart av dem. Eftersom Nvidia är dem som folk tänker på så kommer nog de flesta välja deras stream.

Tänk på det som om Ferrari lr Lamborghini lanserar en ny modell 😛

Nvidia vill "krascha" AMD presskonferens och få allas ögon till Nvidias presskon.. Riktigt smart.

Permalänk
Medlem

Eftersom Nvidia inte släpper några nya grafikkort (med nya menar jag ny arkitektur, inte varianter på redan släppta) så är deras presentation ointressant för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kul med ny mjukvara från hårdvarutillverkarna... i form av papper med en lista på "kommande" produkter.

Permalänk

va jag vet om börjar Nvidia 17.00 CET medans AMD börjar 10.am EST vilket motsvarar att AMD börjar 16.00 CET...

krockar? vet inte hur länge AMD kommer hålla på men jag tror det inte krockar... AMD är först ut....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast stämmer det?

Tar man SweC siffror skiljer det ca 3 % mellan DDR5 och DDR4 prestanda i spel (värt att notera är att den skillnaden gäller både för 720p samt 1080p).

Ställer man 12900K mot 5950X "leder" den förra med ~18 % i 720p, en skillnad som krymper till ~13 % i 1080p (använt geometriskt medelvärde över alla spel).

Givet att det är i den häraden AMD hintat att 3D-cache ger för spel blir det spännande att se jämförelser framöver.

Angående Nvidias och AMDs presentationer: spelar det egentligen någon större roll givet att båda lär gå att se i efterhand och inget av det som presenteras lär finnas tillgängligt direkt?

Givet tillgången på GPUer ser jag fram emot eventuella nyheter kring programvara relaterad till GPUer. Nvidia känner nog ett visst tryck från Intel på denna punkt givet att Jensen redan tidigt började trash-talk:a Intels OneAPI. Ställer man AMD och Nvidia mot varandra har HW väldigt sällan varit AMD problem, de har blivit överkörda av Nvidia då Nvidias programvara för GPUer är helt överlägsen (refererar inte till drivrutiner utan programvara för GPGPU och liknande).

OneAPI innehåller rätt mycket, specifikt för GPGPU använder det Khronos SyCL. SyCL är det första ramverk för GPGPU som faktiskt har konkreta fördelar över CUDA (frågan är om det räcker givet att CUDA är de-facto standard...)!

här är skillnaden endast 12bilder/s med DDR4

Här är AMD före Intel med DDR4 12900K är i nivå med gamla 11600k

Här har intel en större ledning även med DDR4 även om de tappar 10Bilder/s mot DDR5. Men då 5600 är snabbare än 5900 och 5950 så visar det att spelet inte kan ta nytta av fler kärnor.

Synd att Sweclockers inte tar med testen med DDR4 i diagrammen då det idag är så svårt att få tag på DDR5. Finns många som köpt/fundrea på köpa nya Intel12*** med DDR4 minne.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

här är skillnaden endast 12bilder/s med DDR4
https://i.gyazo.com/61862ae32c48bcea6610c79b0c4b6667.png

https://i.gyazo.com/64e42da8963b5d25dc83bf6ad0a71610.png

Här är AMD före Intel med DDR4 12900K är i nivå med gamla 11600k
https://i.gyazo.com/f411dc615ea6f0f0f00dc48935982f3b.png

https://i.gyazo.com/c81911000919b6644b3ac720a8c94769.png

Här har intel en större ledning även med DDR4 även om de tappar 10Bilder/s mot DDR5. Men då 5600 är snabbare än 5900 och 5950 så visar det att spelet inte kan ta nytta av fler kärnor.
https://i.gyazo.com/30c8ace044d4192af6382036b90d4b5c.png

https://i.gyazo.com/3c061cd0cc21321de9bee4aefd9abcb4.png

Synd att Sweclockers inte tar med testen med DDR4 i diagrammen då det idag är så svårt att få tag på DDR5. Finns många som köpt/fundrea på köpa nya Intel12*** med DDR4 minne.

Notera att vi tittar på samma data!

För att ta ett exempel
"Här har intel en större ledning även med DDR4 även om de tappar 10Bilder/s mot DDR5. Men då 5600 är snabbare än 5900 och 5950 så visar det att spelet inte kan ta nytta av fler kärnor."

10 bilder/s säger i isolation i princip ingenting. Det är ju extremt signifikant om absolutnivån ligger på låga 10-tals FPS, det är i stort sätt irrelevant om man ligger på ett par 100-tals FPS. I detta fall gäller det senare, den relativa skillnaden mellan DDR4 och DDR5 är här 3 %.

Går absolut inte dra någon slutsats om varför 5600X råkar vara snabbare än 5950X. 5950X boostar högre, så om det bara handlade om att få kärnor används borde den ändå vara snabbare. En möjlig förklaring är att detta spel försöker använda fler CPU-trådar är vad som är optimalt, i det läget kan man få negativ skalning med CPU-kärnor.

Har man bara 5 mätvärden blir osäkerheten typiskt rätt stor. Ovanpå det har vi här minst ett fall (AC Valhalla) där primära flaskhalsen även i 720p är något annat än CPU.

Ett medelvärde över allt man har ger i bästa fall en indikation på om det överhuvudtaget finns någon skillnad utanför enstaka avvikande fall. Att enbart titta på enstaka avvikande fall säger absolut ingenting om vad man kan förvänta sig i allmänhet, det säger i bästa fall hur det man testar står sig just i den titeln på den valda testslingan.

Beräknar man ett 95 % konfidensintervall över de 5 titlar som testas (mellan 12900K och 5950X skiljer prestanda från 9 % upp till 37 %, DDR4 mot DDR5 så skiljer det från -4 % till +7 %) inser man att det rätt mycket går att få vilket resultat man vill bara genom att välja ut "rätt/fel" titlar:

95 % konfidensintervall 12900K vs 5950X: 18 % [intervallet är 5 % till 32 %] d.v.s. med 95 % sannolikhet borde vi få en genomsnittlig skillnad mellan 5 % till 32 % bättre prestanda för 12900K i spel...

Samma för DDR4/DDR5: 3 % [ -1 % till 8 % ]. Här "vet" vi att DDR5 rimligen är snabbare, men går faktiskt inte att säga säkert givet den data vi har här.

Enda poängen man kan dra: med väldigt stor sannolikhet är 12900K med DDR4 fortfarande snabbare än 5950X (i genomsnitt).

Är denna brutala varians mellan titlar som gör det väldigt svårt att bedöma hur stor utdelningen av 3D cache kommer vara, beror helt på hur "typiska" de exempel AMD lyft fram så här långt är. Vi lär inte veta innan det finns oberoende tester av 3D cache. På tisdag kanske vi får redan på när i tid dessa tester kommer publiceras

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vafan? Nåväl blir AMDs presentation för min del isåfall.
Får kika på de andra i efterhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Ja om man är blå så kan man nog säkert tycka det. Jag ser inte att Intel vinner på något sätt med Adler Lake, de har kommit ikapp, men absolut inte kört om också.

Om man är blå? Vad menar du med det?

12600K håller ju jämna steg med 5800x och utklassar 5600x medan i7 och i9 ligger före även 5900x och i vissa fall 5950x (spel och även viss content creation).

Intel drar mera ström, ja, men har samtidigt ntare features som ddr5 och pcie 5, vilket väger tyngre för desktop.

AMD behöver ett svar på 12600k asap.

Permalänk
Medlem

Ja vad kan vara intressantare än nyheten av ytterligare en papperslansering? "Titta här, nya RTX-kort, nu med ÄNNU bättre prestanda utan tillgång!". Gräv djupt i plånböckerna gott folk, gräv djupt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB