Backa upp foton - är det här upplägget rimligt?

Permalänk
Medlem

Backa upp foton - är det här upplägget rimligt?

Har funderat länge på att strukturera upp min backup av bl.a. foton men även musik och egna projekt.

I skrivande stund så ser det ut såhär:

Server: Håller en kopia av hela bildarkivet.
Speldator: Håller en kopia av hela bildarkivet
Synology NAS(offsite) Håller en kopia av hela bildarkivet

Samtidigt som det sorterade arkivet är lagrat som beskrivet tidigare så backas även min och sambons telefoner upp till servern och synology NAS:en klockan 20:00 varje kväll med hjälp av appen foldersync. Dessa backups är tänkta att sorteras på årsbasis eller när man eventuellt byter telefon. Vid sortering så hamnar den sorterade årsmappen i arkivet med de sorterade bilderna.

Sannolikt så kommer jag sortera backupmappen på servern och sedan synka den mot Synology och min speldator.

Då jag sällan tar bilder med systemkamera, vilket min sambo däremot gör oftare, så kommer jag sannolikt hålla mig till regelbunden sortering och synkning på årsbasis. Är det här ett vettigt upplägg för backup av bilder?

Något jag oroar mig lite för är även bitröta. Om jag nu ska använda servern som utgångspunkt för mina framtida synkingar, hur kan jag kontrollera och försäkra mig om att serverns arkiv är oförändrat eller det friskaste av de tre backuppunkterna? Jag tänker mig att jag kommer använda rsync fortsättningsvis när synkning väl ska göras, låter det rimligt?

Jag kommer även införskaffa en extern hårddisk för en fjärde backup som jag även tänker förvara offsite mellan backuptillfällena.

Kort och gott, är det här ett rimligt sätt att backa upp sina bilder och vad finns det för förbättringar som skulle kunna vidtas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benkaboy:

Har funderat länge på att strukturera upp min backup av bl.a. foton men även musik och egna projekt.

I skrivande stund så ser det ut såhär:

Server: Håller en kopia av hela bildarkivet.
Speldator: Håller en kopia av hela bildarkivet
Synology NAS(offsite) Håller en kopia av hela bildarkivet

Samtidigt som det sorterade arkivet är lagrat som beskrivet tidigare så backas även min och sambons telefoner upp till servern och synology NAS:en klockan 20:00 varje kväll med hjälp av appen foldersync. Dessa backups är tänkta att sorteras på årsbasis eller när man eventuellt byter telefon. Vid sortering så hamnar den sorterade årsmappen i arkivet med de sorterade bilderna.

Sannolikt så kommer jag sortera backupmappen på servern och sedan synka den mot Synology och min speldator.

Då jag sällan tar bilder med systemkamera, vilket min sambo däremot gör oftare, så kommer jag sannolikt hålla mig till regelbunden sortering och synkning på årsbasis. Är det här ett vettigt upplägg för backup av bilder?

Något jag oroar mig lite för är även bitröta. Om jag nu ska använda servern som utgångspunkt för mina framtida synkingar, hur kan jag kontrollera och försäkra mig om att serverns arkiv är oförändrat eller det friskaste av de tre backuppunkterna? Jag tänker mig att jag kommer använda rsync fortsättningsvis när synkning väl ska göras, låter det rimligt?

Jag kommer även införskaffa en extern hårddisk för en fjärde backup som jag även tänker förvara offsite mellan backuptillfällena.

Kort och gott, är det här ett rimligt sätt att backa upp sina bilder och vad finns det för förbättringar som skulle kunna vidtas?

Du bör inte ha nått du kallar backup anslutet till nått så du har inte så bra skydd som du verkar tro om det blir ett elfel eller du får in skadlig kod eller själv gör fel och raderar nått

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan snegla på Amazon S3 Glacier om du vill ha en arkivkopia i molnet också. Mycket prisvärt.

https://aws.amazon.com/s3/storage-classes/glacier/

Permalänk
Medlem

Känns som att du krånglar till det. Det räcker med en backup och den externa hårddisken som är off-line. Men ni kanske jobbar mycket med telefonerna/era privata datorer, ofta tar viktiga bilder som ni absolut inte vill förlora? Då är det såklart viktigt att ha en backup som synkar dagligen till flera ställen. Då låter din plan rimlig, men för en vanlig person känns det personligen som overkill.

Annars räcker det med själva servern, där ni lagrar era säkerhetskopior och off-line disken som ni kopierar några gånger per år/efter viktiga händelser.

Permalänk
Medlem

Titta på ZFS, Btrfs eller motsvarande gällande förlarm samt skydd mot bitröta.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ha allt gärna på servern och "backup" på en NAS men n backup ska aldrig vara "online" Den får gärna vara i hemmet men kom ihåg att också ha en offsite-backup. För NAS och eventuellt servern kan ni titta på ZFS med paritydrives.
Versionhistorik och kontrollsummor är bra att ha. Verifiera backup emellanåt.

Skrivet av jocke92:

Känns som att du krånglar till det. Det räcker med en backup och den externa hårddisken som är off-line. Men ni kanske jobbar mycket med telefonerna/era privata datorer, ofta tar viktiga bilder som ni absolut inte vill förlora? Då är det såklart viktigt att ha en backup som synkar dagligen till flera ställen. Då låter din plan rimlig, men för en vanlig person känns det personligen som overkill.

Annars räcker det med själva servern, där ni lagrar era säkerhetskopior och off-line disken som ni kopierar några gånger per år/efter viktiga händelser.

Viktiga säkerhetskopior på samma server som huvudmaterialet? Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ha allt gärna på servern och "backup" på en NAS men n backup ska aldrig vara "online" Den får gärna vara i hemmet men kom ihåg att också ha en offsite-backup. För NAS och eventuellt servern kan ni titta på ZFS med paritydrives.
Versionhistorik och kontrollsummor är bra att ha. Verifiera backup emellanåt.

Viktiga säkerhetskopior på samma server som huvudmaterialet? Aldrig.

Nej, får förtydliga mg. Huvudmaterialet på datorn eller mobilen såklart och servern håller säkerhetskopiorna. Typ nextcloud, backupscript, synctoy osv. Har man orginal-filerna på servern får man ha en backup till lokalt, gärna med versionshistorik

Det vill säga om mobilen åker i sjön, eller datorn packar ihop kan man återställa från servern.

Sedan off-line disken som finns i ett annat hus blir worst case när någon hackat servern, huset brunnit ner, åska etc. För smidigheten två stycken så att man sparar en resa

Permalänk
Medlem

Många bra svar, tackar så mycket!

Jag tror det blir såhär.

Då mitt "bildbibliotek" kommer uppdateras så sällan så tänker jag att editering utav det biblioteket sker vid min speldator. Den mappen synkas mot server och offsite NAS men även en extern hårddisk som förvaras i ett kassaskåp.

Mobiltelefonerna kommer fortsätta backa upp regelbundet till server och offsite NAS.

Det jag skulle vilja förstå är hur jag på bästa sätt ska nyttja hash/checksum/nycklar för att verifiera att biblioteket är oförändrat och intakt vid respektive synkning? Finns det något givet jag bör börja läsa in mig på och någon bra metod att förhålla mig till?

Är min plan att använda rsync för synkningen ett bra val?

Tack återigen för era råd och erfarenheter!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benkaboy:

Många bra svar, tackar så mycket!

Jag tror det blir såhär.

Då mitt "bildbibliotek" kommer uppdateras så sällan så tänker jag att editering utav det biblioteket sker vid min speldator. Den mappen synkas mot server och offsite NAS men även en extern hårddisk som förvaras i ett kassaskåp.

Mobiltelefonerna kommer fortsätta backa upp regelbundet till server och offsite NAS.

Det jag skulle vilja förstå är hur jag på bästa sätt ska nyttja hash/checksum/nycklar för att verifiera att biblioteket är oförändrat och intakt vid respektive synkning? Finns det något givet jag bör börja läsa in mig på och någon bra metod att förhålla mig till?

Är min plan att använda rsync för synkningen ett bra val?

Tack återigen för era råd och erfarenheter!

Parchive fungerar oberoende av lagringssystemet och kan användas för felkontroll och korrigering https://en.wikipedia.org/wiki/Parchive
Multipar, en mjukvara för win
http://hp.vector.co.jp/authors/VA021385/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du håller de olika lagringsplatserna synkade, och om det är så på riktigt så är det inte backup. Blir en fil skadad eller raderad så synkroniseras den ändringen över på de övriga lagringsplatserna och datan går förlorad även där. Det är inte säkert att du upptäcker förlusten förrän långt efter att skadan är skedd.

En backup är en kopia av en specifik punkt i tiden, så att du kan gå tillbaka och återställa från den tidpunkten. Ändras originalet så påverkar det inte backupen förrän en retention-regel "sparkar ut" filen ur backupen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster