Permalänk
Medlem

Nyårsfyrverkerier och hundar

Jag är inte emot nyårsfyrverkerier. Jag älskar att se på raketer vid tolvslaget. Tycker det är helt fantastiskt. Även om det för mig innebär att jag inte kommer kunna sova förrän runt 4 tiden imorgon på nyårsdagen. Detta inte för att jag festar, utan jag måste vänta in sista nyårsraketen så vi kan rasta av våra hundar innan natten.

Jag anpassar mig till och med väldigt mycket efter situationen, och mellan 2004 och 2009 tagit bilen med min hund 1 h innan tolvslaget och kört mot Jönköping och firat in tolvslaget vid Bollebygd. Kan rekommendera att vara på r40 vid Bollebygd 12slaget på nyårsafton. Riktigt coolt att komma uppifrån och se raketerna lite från ovan. Detta för att mitt dåvarande boende vid en park i Göteborg gjorde det osmart att vara kvar i lägenheten med hund.

Vi har fortsatt att bo i en av Göteborgs utsatta områden, vilket medför anpassning till hur vi lever vår liv under jul och nyår.
Idag börjar vi våra nyårs förberedelser 1 vecka innan jul. Vi börjar då lägga om rastningarna av hund. Självklart går man upp som vanligt runt 5 tiden för en första promenad på 2km. Därefter går vi alltid ut en lång promenad vid 8.30 tiden. Denna brukar vara på ca 1h-1.20h beroende på vägval och för variation.

Efter denna promenad brukar vi syssla lite som handla, aktivera hundarna, träna nosework osv. Vid 14.30 tar vi en skogspromenad där vi kastar boll och låter dom leka av sig. Promenaden tar ca 40 min. Men detta blir den sista riktiga promenaden hundarna får. Från nu kommer det bara bli 2 promenader till, en vid 18-19 tiden för rastning (ca 10 min). Sedan ytterligare än vid 21-22 (ca 10 min) som blir vår sista.

Detta gör vi för att minimera risken för fyrverkeri överfall. Nått som utövas och roar den lokala ungdomen här i förorten. Våra hundar är inte rädda för smällare, men vi vet också att det krävs en smällare vid fel tillfälle för att få reaktion på en skottfast hund. Skott och fyrverkerier är totalt olika saker, och våra hundar som är apporterande hundar, är vana vida skott men vet skillnaden när det är fyrverkerier.

Våra rutiner vi har gäller från 1 vecka innan jul till 1 vecka efter nyår - i tre veckor anpassar vi oss till traditionens högtid -Nyårsraketerna.

Vi gör det mesta för att vi alla skall kunna leva tillsammans och låta alla er som vill skjuta raketer klockan 12 skall få skjuta raketer. Vi hanterar förortens ungdomar som tycker det är kul med lite busstreck så alla kan få sin stund vid midnatt med sina inköpta raketer.

Denna stund och fira nyår brukar ofta här i förorten och delas upp med anledning av familjeförhållanden. Nyårsafton idag med mamma, nyårsraketer på nyårsdagen med pappa. Men det är ingen fara vi anpassar oss.

I stort sett brukar det klinga av till trettondagen. Men vi är inte säkra på busstrecken så vi fortsätter vår helg anpassade promenader tills 1 vecka efter för att vara riktigt säker.

Hundar ger så mycket livskvalitet och med 9 hundar genom livet skulle jag aldrig kunna tänka mig nått annat. Det är värt att få sura blickar när jag kastar boll med lös hund långt in skogen. Det är värt sura blickar när jag inte stannar och plockar upp hundbajset under det korta rastningarna som görs på kvällsrundan i skogen i denna stora helgtid. Vi anpassar oss till dig.

Så när du ser oss, vi visar hänsyn. Vi önskar också på att du visar hänsyn till oss nu i nyår.

Gott (voff) nytt år

Önskar, Oxie med Husse

Permalänk
Medlem

Det behövs hårdare regler vem som får sälja fyrverkirer. Det sjukt att små servicebutiker som knappt kan lämna ut postpaket rätt, skall förvara och sälja sprängämnen.

För den som har gjort lumpen vet därifrån vilka regler som gäller vi ammunitions hantering ,dvs man inte röka nära ammunition. Till nyår kan vilken kiosk som helst få sälja sprängämnen som dels stör andra människor och dels om det används fel kan spränga bort lemmar.

Olämpligt ordval /Kent, forumledare
Permalänk
Rekordmedlem

Man borde införa krav på licens (med lämplighetsprövning och utbildning) för att hantera fyrverkerier och hantering utan licens ska klassas som vapeninnehav eftersom fyrverkerier ofta används som vapen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier har varit min höjdpunkt på året under nästan hela min uppväxt, från dess att jag var 5 och åkte med morfar till colorama för att köpa små fyrverkerier som vi sköt vid 10-tiden då jag inte orkade vara uppe vid midnatt. Nu vid 27 års ålder har jag dock ändrat åsikt helt. Fyrverkerier är dyra och farliga. Jag tycker det hade varit bättre om man gjorde som Australien, att det är förbjudet för privat bruk och så ordnar kommunen en allmän uppvisning. Du får bättre fyrverkerier än du själv köper och inga säkerhetsrisker tas. Likaså smälls det då 00-00.30 och inte utanför det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag tycker det hade varit bättre om man gjorde som Australien, att det är förbjudet för privat bruk och så ordnar kommunen en allmän uppvisning. Du får bättre fyrverkerier än du själv köper och inga säkerhetsrisker tas. Likaså smälls det då 00-00.30 och inte utanför det.

Precis som de gör i Japan. Där kan du gå och se rejäla shower, helt gratis och så finns det oftast många mat-stånd i närheten. Upplevelsen är så grymt mycket bättre än att höra / se några ungdomar skjuta upp tiger-raketer eller pappan som har köpt sig en liten tårta vars härliga glitter når upp 5 meter upp i luften. Nej, sättet att fira nyår i Sverige är allt annat än fantastiskt.

Permalänk
Relik 📜

Har inga djur så kan vara sekundärt relatera till den biten. Uppskattar själv fyrverkerier och för äldsta ungen är det något helt fantastiskt - hon orkar fortfarande inte vara vaken, så väcker henne runt 12-slaget, tar på overall och så får hon sitta på mina axlar ut i natten. Succé ur den aspekten.

Men som ni är inne på, det skulle verkligen räcka med just runt midnatt eller i alla fall på nyårsafton så att det går att förutse och planera. Smällandet i 2-3 veckor före och efter är skitjobbigt. Det kastas mot barnvagnen, mot fönster, in på balkongen, det ekar på gårdarna och skrämmer skiten ur folk på busshållplatserna. Och då bor jag verkligen inte i ett "utsatt område", snarast raka motsatsen.

Alla som gnäller om "låt ungdomarna ha kul", "Sverige har blivit töntigt" och "det är bara X dagar om året, skärp er", well, fuck you. Låt ungdomarna smälla på er balkong om det är så viktigt. Jag sprang själv runt med smällare och raketer när jag var liten, det var en pissdålig idé då och är en pissdålig idé nu. Allt var inte bättre förr.

Sluta sälj till privatpersoner, ha organiserade fyrverkerier med en bra plan innan, under och efter. Komplettera med häftiga lasershower eller whatnot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har inga djur så kan vara sekundärt relatera till den biten. Uppskattar själv fyrverkerier och för äldsta ungen är det något helt fantastiskt - hon orkar fortfarande inte vara vaken, så väcker henne runt 12-slaget, tar på overall och så får hon sitta på mina axlar ut i natten. Succé ur den aspekten.

Men som ni är inne på, det skulle verkligen räcka med just runt midnatt eller i alla fall på nyårsafton så att det i alla fall går att förutse och planera. Smällandet i 2-3 veckor före och efter är skitjobbigt. Det kastas mot barnvagnen, mot fönster, in på balkongen, det ekar på gårdarna och skrämmer skiten ur folk på busshållplatserna. Och då bor jag verkligen inte i ett "utsatt område", snarast raka motsatsen.

Alla som gnäller om "låt ungdomarna ha kul", "Sverige har blivit töntigt" och "det är bara X dagar om året, skärp er", well, fuck you. Låt ungdomarna smälla på er balkong om det är så viktigt. Jag sprang själv runt med smällare och raketer när jag var liten, det var en pissdålig idé då och är en pissdålig idé nu. Allt var inte bättre förr.

Sluta sälj till privatpersoner, ha organiserade fyrverkerier med en bra plan innan, under och efter. Komplettera med häftiga lasershower eller whatnot.

Min familj har en hund, som dock inte reagerar typ på smällare (vad jag märkt av), men jag gillar också fyrverkerierna på nyårsafton, däremot gillar jag de så kallade bangers eller vad de nu heter de som bara gör ifrån sig en jättehög smäll. Jag håller också med om att bara skjuta iväg fyrverkerier mellan typ 23-01 det är bara jobbigt med allt annat smällande veckor innan, särskilt bangers

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av klein:

Det behövs hårdare regler vem som får sälja fyrverkirer. Det sjukt att små servicebutiker som knappt kan lämna ut postpaket rätt, skall förvara och sälja sprängämnen.

För den som har gjort lumpen vet därifrån vilka regler som gäller vi ammunitions hantering ,dvs man inte röka nära ammunition. Till nyår kan vilken *bort/mod*kiosk" som helst få sälja sprängämnen som dels stör andra människor och dels om det används fel kan spränga bort lemmar.

Så vilka kriterier för tillstånd är det som måste skärpas till?

Om man lämnar ut postpaket fel så är man inte kvalificerad?
Är det bara vissa nationaliteter som ska få tillstånd?

Väldigt luddigt hur du menar 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Fyrverkerier var roligt när man själv var liten och inte hade hund. När man senare blev äldre och även fick hund i familjen så blev det helt annan syn på det hela.

Kommunen borde som redan sagt anordna något allmänt för vad vitt jag sett de senaste 10+ åren så finns det tillräckligt många personer häromkring som inte kan hantera livsfarliga prylar här i landet.

Det skulle inte förvåna mig om en viss andel köper fyrverkerier för helt andra saker än "nyårsfirande"...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det behövs hårdare regler vem som får sälja fyrverkirer. Det sjukt att små servicebutiker som knappt kan lämna ut postpaket rätt, skall förvara och sälja sprängämnen.

För den som har gjort lumpen vet därifrån vilka regler som gäller vi ammunitions hantering ,dvs man inte röka nära ammunition. Till nyår kan vilken "turkkiosk" som helst få sälja sprängämnen som dels stör andra människor och dels om det används fel kan spränga bort lemmar.

Det är ganska stora krav på förvaring vid säljande. Svårt att tro att en kiosk hade fått tillstånd att få sälja fyrverkerier, då det inte finns godtycklig förvaring och utrymme i en kiosk.
https://rib.msb.se/filer/pdf/28952.pdf här kan du läsa kraven som ställs på dom som ska sälja.

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om det var någon mer kommunal grej att det skjuts upp exakt vid 12-slaget av personal.

Min vovve är överdrivet rädd för allt, så när någon rövhatt smäller av en raket på dagen så dör hon nästan xD

Förresten, har den där hypen med "bangers" slutat?
Det höll på i flera år i min lilla ort, året runt, så vitt jag vet är dom olagliga och köps via instagram och andra medier. Är väl som en mildare granat antar jag.

Permalänk
Medlem

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Problemet är väl att fyrverkeri köps ut till unga som missbrukar det?

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Tycker inte fyrverkerier ska bannlysas. När 12-slaget närmar sig så låser jag in hunden i badrummet och spelar hög musik. Problemet löst

Det som gör oss ledsna är när det smälls flera dagar innan och efter.
Det är väldigt svårt att träna bort rädslan hos en hund om den redan satt sig.
Min första hund blev bara arg och skulle "skälla ut" fyrverkerierna, medans min andra hund ligger och skakar i över en timme av bara en liten raket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Problemet är väl att fyrverkeri köps ut till unga som missbrukar det?

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Som före detta hundägare och helt ointresserad av fyrverkerier är jag böjd att hålla med. Har man en skotträdd hund är det synd att inte träna bort det.

Permalänk
Medlem

Tyskland förbjöd fyrverkerier för andra året i rad. Det borde vi också gjort. Låt inte privatpersoner leka med detta. Många onödiga skador och plågade djur! Sjukhusen är snart ändå proppfulla av folk som nonchalerar pandemin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Precis som de gör i Japan. Där kan du gå och se rejäla shower, helt gratis och så finns det oftast många mat-stånd i närheten. Upplevelsen är så grymt mycket bättre än att höra / se några ungdomar skjuta upp tiger-raketer eller pappan som har köpt sig en liten tårta vars härliga glitter når upp 5 meter upp i luften. Nej, sättet att fira nyår i Sverige är allt annat än fantastiskt.

Ett år hade våra grannar köpt en sådan stor trälåda (de på 500, 1000 resp 2000 skott). Den välte. Gissa vart alla raketerna hamnade? Rakt in på vår tomt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haziza:

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Problemet är väl att fyrverkeri köps ut till unga som missbrukar det?

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Skrivet av Chromatic:

Tycker inte fyrverkerier ska bannlysas. När 12-slaget närmar sig så låser jag in hunden i badrummet och spelar hög musik. Problemet löst

Det som gör oss ledsna är när det smälls flera dagar innan och efter.
Det är väldigt svårt att träna bort rädslan hos en hund om den redan satt sig.
Min första hund blev bara arg och skulle "skälla ut" fyrverkerierna, medans min andra hund ligger och skakar i över en timme av bara en liten raket...

Ett vettigt sätt att reglera det utan förbud är att införa licens på fyrverkerier, då kan man även agera hårdare mot de som inte sköter sig typ använder raketer som skjutvapen eller använder bangers och bengaler, det borde ses som vapeninnehav och kunna straffas på samma sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Problemet är väl att fyrverkeri köps ut till unga som missbrukar det?

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Faktiskt. Rent krasst sett har hundar inte mer i tätbebyggelse att göra än fyrverkerier. Det är väl i slutändan en leva och låta leva-fråga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Samma hysteri från hundägare varje år istället för att träna sina hundar gnälls det, jag är själv hundägare och tycker det bara låter löjligt att kräva förbud!

Problemet är väl att fyrverkeri köps ut till unga som missbrukar det?

Ska vi förbjuda hundar bara för att ett par hundra om året blir bitna? Eller i värsta fall ihjälbiten, eller för att man ofta ser hundskit ute?

Förbjud fyrverkerier med hårda krav på tllstånd etc, inför licens/körkort på hund som kostar en slant hårda krav (inte ok att ha hund som sitter ensam i lägenheten 10h pg av jobb) krav på förnyelse folk kan varken hantera hundar eller raketet.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Jag är inte emot nyårsfyrverkerier. Jag älskar att se på raketer vid tolvslaget. Tycker det är helt fantastiskt. Även om det för mig innebär att jag inte kommer kunna sova förrän runt 4 tiden imorgon på nyårsdagen. Detta inte för att jag festar, utan jag måste vänta in sista nyårsraketen så vi kan rasta av våra hundar innan natten.

Jag anpassar mig till och med väldigt mycket efter situationen, och mellan 2004 och 2009 tagit bilen med min hund 1 h innan tolvslaget och kört mot Jönköping och firat in tolvslaget vid Bollebygd. Kan rekommendera att vara på r40 vid Bollebygd 12slaget på nyårsafton. Riktigt coolt att komma uppifrån och se raketerna lite från ovan. Detta för att mitt dåvarande boende vid en park i Göteborg gjorde det osmart att vara kvar i lägenheten med hund.

Vi har fortsatt att bo i en av Göteborgs utsatta områden, vilket medför anpassning till hur vi lever vår liv under jul och nyår.
Idag börjar vi våra nyårs förberedelser 1 vecka innan jul. Vi börjar då lägga om rastningarna av hund. Självklart går man upp som vanligt runt 5 tiden för en första promenad på 2km. Därefter går vi alltid ut en lång promenad vid 8.30 tiden. Denna brukar vara på ca 1h-1.20h beroende på vägval och för variation.

Efter denna promenad brukar vi syssla lite som handla, aktivera hundarna, träna nosework osv. Vid 14.30 tar vi en skogspromenad där vi kastar boll och låter dom leka av sig. Promenaden tar ca 40 min. Men detta blir den sista riktiga promenaden hundarna får. Från nu kommer det bara bli 2 promenader till, en vid 18-19 tiden för rastning (ca 10 min). Sedan ytterligare än vid 21-22 (ca 10 min) som blir vår sista.

Detta gör vi för att minimera risken för fyrverkeri överfall. Nått som utövas och roar den lokala ungdomen här i förorten. Våra hundar är inte rädda för smällare, men vi vet också att det krävs en smällare vid fel tillfälle för att få reaktion på en skottfast hund. Skott och fyrverkerier är totalt olika saker, och våra hundar som är apporterande hundar, är vana vida skott men vet skillnaden när det är fyrverkerier.

Våra rutiner vi har gäller från 1 vecka innan jul till 1 vecka efter nyår - i tre veckor anpassar vi oss till traditionens högtid -Nyårsraketerna.

Vi gör det mesta för att vi alla skall kunna leva tillsammans och låta alla er som vill skjuta raketer klockan 12 skall få skjuta raketer. Vi hanterar förortens ungdomar som tycker det är kul med lite busstreck så alla kan få sin stund vid midnatt med sina inköpta raketer.

Denna stund och fira nyår brukar ofta här i förorten och delas upp med anledning av familjeförhållanden. Nyårsafton idag med mamma, nyårsraketer på nyårsdagen med pappa. Men det är ingen fara vi anpassar oss.

I stort sett brukar det klinga av till trettondagen. Men vi är inte säkra på busstrecken så vi fortsätter vår helg anpassade promenader tills 1 vecka efter för att vara riktigt säker.

Hundar ger så mycket livskvalitet och med 9 hundar genom livet skulle jag aldrig kunna tänka mig nått annat. Det är värt att få sura blickar när jag kastar boll med lös hund långt in skogen. Det är värt sura blickar när jag inte stannar och plockar upp hundbajset under det korta rastningarna som görs på kvällsrundan i skogen i denna stora helgtid. Vi anpassar oss till dig.

Så när du ser oss, vi visar hänsyn. Vi önskar också på att du visar hänsyn till oss nu i nyår.

Gott (voff) nytt år

Önskar, Oxie med Husse

Så du är en av dem som har hunden lös och inte har vett nog i skallen att plocka upp avföringen efter din hund.

Hoppas jag inte möter dig en vacker dag.

Permalänk
Musikälskare

Det är totalt kaos I Malmö, dom har smällt hela veckan fram tills nyår i princip...

Saxat från Malmö stad

"Fyrverkerier får inte användas på en offentlig plats utan tillstånd från polisen – med undantag för nyårsafton klockan 18.00-02.00. Det står angivet i Malmös lokala ordningsstadga."

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sluta sälj till privatpersoner, ha organiserade fyrverkerier med en bra plan innan, under och efter. Komplettera med häftiga lasershower eller whatnot.

Utöver att mängden dumheter reduceras så blir det sannolikt mycket trevligare att titta på också.
De som planerar och utför fyrverkerishower är ofta väldigt duktiga och det är rejält mycket roligare att titta på det än när gemene man smäller av några enstaka raketer.

Vi har de senaste åren börjat tända tomtebloss vid 12 slaget i samband med att vi skålar in det nya året.

Permalänk
Medlem

Man kan även hälla smält tenn i ett glas vatten. Figurerna som bildas kan förutse framtiden. Minst lika kul som fyrverkerier kring öronen!

Permalänk
Medlem

Allt detta okynnesskjutande är ett stort problem. Här var det någon idiot som började smälla av raketer mm. halv tre på natten till torsdag. Inte så kul för oss som skulle upp tidigt för att gå till jobbet. Jag har oerhört svårt somna om när jag blir väckt mitt i natten och är inte ensam om det.

Har inget emot fyrverkerier i grunden men som det är idag är det rena vilda västern, det måste vara en hårdare kontroll på det eftersom folk uppenbarligen inte kan sköta det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier och smällare var kul när man var ung, omogen och helt saknade förståelse. 😁

Nu däremot så förstår man ju att det blir ett nytt år oavsett om man sover, jobbar eller festar.

Det som jag tycker är värst med fyrverkerier nu är att folk inte kan hålla sig ifrån att använda dem endast på t.ex. nyårsafton. I flera veckor nu har man hört fyrverkerier här i området.

Sedan så är frågan varför de alls ska vara tillåtna? Vad tillför de? Klarar vi oss inte utan dem?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara hundar som far illa av smällare. Vår katt springer under sängen och kommer inte fram fören efter flera timmar.

Skulle gissa att det är mest trash-folk (och barn till dessa) som smäller smällare innan och efter 12-slaget. Åtminstone räknar jag dessa personer som det. Den kategorin av människor går för det mesta inte att tala till rätta, så jag tror det nog man får gilla läget tills det kommer ett förbud att sälja smällare till privatpersoner. Vilket jag tror kommer tids nog.

I Kalmar gäller följande:
"Enligt de nya reglerna är det tillåtet att använda pyrotekniska varor utan tillstånd i endast två timmar mellan klockan 23.00 på nyårsafton och fram till 01.00 på nyårsdagen. Övrig tid krävs tillstånd från polismyndigheten."

Tycker det är acceptabelt med reglerna som gäller för Kalmar. Kunde ändå kanske tycka att det skulle vara från 12.00 till 01.00. Dock låter jag själv bli helt med smällare och raketer även om jag tycker det är kul.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Behövs definitivt bättre koll på de som säljer och de som köper.

Ett tips någon gav på SR tror jag det var, är att spela hög musik, så att själva smällarna hörs mindre.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrars hundar bryr sig bara om var liket är när det smällt.

Permalänk

Fyrverkeri kommer såklart bli förbjudna då de både kan och används för att skjuta emot saker som de ej får skjutas emot. Om man bortser från att det är en tradition så skulle man glömma att någon skulle få sälja raketer och smällare om det först kom på nu.

När det gäller hundar så har jag haft flera. Självklart har hundar känslig hörsel så höga smällar i deras närhet är inte bra. Precis som att vi människor inte heller bör höra höga smällar i närheten.

Men när det gäller mer "normal ljudnivåer" så har jag lite fördomar att det mycket beror på uppfostran. Jag har haft flera hundar som riktigt älskar när de pangar och de undrar var jagas det? Och de vill ut och jaga.
Att tvärtom bli rädd känner jag inte till någon bekant som har haft och mina bekanta har haft många hundar då vissa föder upp jakthundar.
Säkerligen påverkar rasen. En skotträdd drever är ju inte så vanligt, skulle en sådan finnas så skulle de ej avla vidare på denna.

*edit*
Med uppfostran så ta med hunden ut på skytte när den är valp. Så den vet vad det är som smäller. Jag gissar väldigt få skotträdda hundar har fått varit med om detta.

Permalänk
Medlem

Ja nuförtiden så används fyrverkerier mer som vapen än något annat, jag har själv ett par tårtor men kommer smälla dom på 12 slaget.
När man var liten så fick man leka med små saker som ett öres smällare och kina puffar under uppsikt. allt sånt är nu borta. även raketer är borta så nu skjuter folk bomb rör på varandra eller polisen.

Ja någon form av bättre kontroll borde det vara. Man får inte längre köpa bensin till modellbilar (över 11% nitrometan tror jag) så där har jag skaffat mig ett intyg. Något liknade skulle nog hjälpa angående fyrverkerier?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.