Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Sen har vi dom som är som mig, hänger här, är teknikintresserad osv osv men betalar ändå fullpris för tjänsten för att tjänsten ändå är så pass billig sett till hur mycket den nyttjas, jag och damen delar min subscription på varsin Xbox

Jag är som dig! Tycker Microsoft förtjänar det lilla pris de tar för tjänsten och jag har det inte så illa ställt att jag behöver minimera varje krona för att komma undan så billigt som möjligt.

Skrivet av nu1mlock:

Du har för låga tankar om dina medmänniskor. Självfallet klarar majoriteten av Sweclockers-besökare av att köpa Xbox Live Gold från Elgiganten och lösa in på sin konsol när dom har fått den.

Däremot har du helt rätt i att många använder avbetalning av olika anledningar och det är självklart upp till var och en. Mobiltelefoner brukar dock bli flera tusen kronor billigare vid avbetalning, då operatören subventionerar priset. Här blir priset flera tusen kronor högre istället.

Edit:
Alla får göra precis som dom vill, och föredrar man avbetalning så är det helt okej för mig. Men man ska ju vara medveten om att man får betala 32,64% mer (förutsatt att det inte finns gömda avgifter som t.ex. uppläggningsavgift eller fakturaavgift).

Ja, jag skrev aldrig att jag inte trodde det om Sweclockers? Tvärtom skrev jag ju "visst, för forumiter här..." så. Kanske dags att önska sig läsförståelse i julklapp? Med vanliga svenssons menade jag mer personer som inte har speciellt teknikintresse utöver att ha en tv, mobil, dator och spelkonsol för det är vad "en ska ha liksom". Många som tar avbetalning för det för att slippa stor engångskostnad "just nu" inte för att de nödvändigtvis sparar pengar i långa loppet. Men visst kan det vara bra att känna till skillnaden, men återigen tror jag det inte är många "svenssons" (återigen: icke special-insatta) som gör sådana efterforskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har för låga tankar om dina medmänniskor. Självfallet klarar majoriteten av Sweclockers-besökare av att köpa Xbox Live Gold från Elgiganten och lösa in på sin konsol när dom har fått den.

Däremot har du helt rätt i att många använder avbetalning av olika anledningar och det är självklart upp till var och en. Mobiltelefoner brukar dock bli flera tusen kronor billigare vid avbetalning, då operatören subventionerar priset. Här blir priset flera tusen kronor högre istället.

Edit:
Alla får göra precis som dom vill, och föredrar man avbetalning så är det helt okej för mig. Men man ska ju vara medveten om att man får betala 32,64% mer (förutsatt att det inte finns gömda avgifter som t.ex. uppläggningsavgift eller fakturaavgift).

Det är inga andra avgifter som tillkommer.
Din jämförelse haltar då du inte jämför med ursprungspriset på xbox game pass ultimate utan snarare med ett sätt att gå runt det hela och omvandla xbox live gold till xbox game pass.

Räknar man riktigt så blir summan nästan densamma (faktiskt fördel 50 spänn för xbox all access.

Samtidigt kan man se till att investera dom där dryga 5000 man slipper lägga ut direkt och se dom växa på två år.
Är i vanliga fall emot allt som har med avbetalningar att göra men i detta fall har man indirekt noll i effektiv ränta.
Så ska man ändå använda game pass så är det en bra deal.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är inga andra avgifter som tillkommer.
Din jämförelse haltar då du inte jämför med ursprungspriset på xbox game pass ultimate utan snarare med ett sätt att gå runt det hela och omvandla xbox live gold till xbox game pass.

Räknar man riktigt så blir summan nästan densamma (faktiskt fördel 50 spänn för xbox all access.

Samtidigt kan man se till att investera dom där dryga 5000 man slipper lägga ut direkt och se dom växa på två år.
Är i vanliga fall emot allt som har med avbetalningar att göra men i detta fall har man indirekt noll i effektiv ränta.
Så ska man ändå använda game pass så är det en bra deal.

Håller med.
Alla räntefria avbetalningar är bra. De pengarna jag skulle ha lagt på en series x förra året är idag betydligt mer än konsol + 2000 för att lösa in live.
Men helt ärligt var det inte därför jag tog all access. Jag har börjat bli lat, och har råd att vara det. Förr höll jag på och trixade med amazon för att kunna köpa spel på amerikanska PS Store och spara några hundralappar. Har all respekt för de som gör det. Idag orkar jag inte hålla på. Tror det finns fler som jag, även om det är 3 enkla steg.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

We are also looking into adding 60FPS support for Assassin's Creed Origins, so stay tuned!
https://twitter.com/assassinscreed/status/1473279867617746948

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bozzeta:

We are also looking into adding 60FPS support for Assassin's Creed Origins, so stay tuned!
https://twitter.com/assassinscreed/status/1473279867617746948

Jag som inte spelade så mycket under föra generationen älskar alla dessa 60FPS patcher!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xbox Series X + All-access på elgigaten förra veckan, tog dem 1h att få rätt på det trots att jag hade beställt på nätet redan och bara skulle hämta, ingen säljare i varuhuset hade tydligen sålt något med All-access tidigare. I samband med köpet fick jag ett sms där det stod

Citat:

Grattis till ditt Xbox All Access-avtal

Du Kommer snart att få ett e-postmeddelande med mer information om ditt avtal. Hälsningar Elgiganten

Jag har fortfarande inte fått någon sådant e-post, och varit i kontakt med deras kundtjänst två gånger som säger "det ska komma". Har någon annan haft liknande erfarenhet? Min känsla är att de gjort något fel och jag aldrig kommer få det mailet, och jag har ingen aning om hur jag ska få åtkomst till mitt konto som jag gissar de skapat.

Har xboxen liggande oöppnad här hemma och funderar på att köra till varuhuset idag och göra en retur, men känns tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag köpte en Xbox Series X + All-access på elgigaten förra veckan, tog dem 1h att få rätt på det trots att jag hade beställt på nätet redan och bara skulle hämta, ingen säljare i varuhuset hade tydligen sålt något med All-access tidigare. I samband med köpet fick jag ett sms där det stod

Jag har fortfarande inte fått någon sådant e-post, och varit i kontakt med deras kundtjänst två gånger som säger "det ska komma". Har någon annan haft liknande erfarenhet? Min känsla är att de gjort något fel och jag aldrig kommer få det mailet, och jag har ingen aning om hur jag ska få åtkomst till mitt konto som jag gissar de skapat.

Har xboxen liggande oöppnad här hemma och funderar på att köra till varuhuset idag och göra en retur, men känns tråkigt.

@elgiganten Kan du hjälpa mig hitta rätt person på kundtjänst för att lösa detta? Skickade ett mail för tre dagar sedan utan att få svar, och har pratat två gånger med kundtjänst via chat som bara tycker jag ska vänta så kommer nog mailet för eller senare... tillåt mig tvivla.. och kan inte gärna ge den som julklapp utan möjlighet att spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

.
Har xboxen liggande oöppnad här hemma och funderar på att köra till varuhuset idag och göra en retur, men känns tråkigt.

Vad kan hända? Att du slipper betala?
Du borde kunna starta den och köra gamepass för en tia någon månad (eller tre) så har du det ordnat över jul.

Risken är att du måste tillbaka till Eg och registrera serienummer annorlunda, men jag fixar inte att leta upp inlägget med liknande problem från början av året.

Men det är ju inte ditt fel så ta det lugnt då det inte verkar vara akut.
(Det kan ju också vara så att allt är registrerat och funkar när du startar konsolen, så logga in med rätt Microsoft konto)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Vad kan hända? Att du slipper betala?
Du borde kunna starta den och köra gamepass för en tia någon månad (eller tre) så har du det ordnat över jul.

Risken är att du måste tillbaka till Eg och registrera serienummer annorlunda, men jag fixar inte att leta upp inlägget med liknande problem från början av året.

Men det är ju inte ditt fel så ta det lugnt då det inte verkar vara akut.
(Det kan ju också vara så att allt är registrerat och funkar när du startar konsolen, så logga in med rätt Microsoft konto)

Jag har inget Microsoft konto till att börja med, så vet inte vilket konto det skulle vara. Utgår från att det är sådan info jag ska få i mailet.

Känns akut för mig, eftersom jag vill lämna över en fungerande julklapp, och är inte till någon i mitt hushåll, så kan inte hålla på och klydda med tillfälliga fixar.

Vill inte heller öppna förpackningen förrän jag vet att abonnemanget är korrekt skapat, för då har jag väl ingen möjlighet att returnera den, och jag vill inte bli sittande med en xbox utan abbonemang om elggigaten inte lyckats fixa detta. (på en vecka har det inte kommit någonstans alls med det vad jag kan se, så tror inte deras kundtjänst har kompetens att lösa det )

Permalänk
Medlem

Det är ju fler, även i den här tråden, som har haft problem med att Elgiganten sjabblar till det med All access. Om det är en julklapp hade jag köpt utan All access, så att mottagaren själv kan välja hur hen vill ha det. Du kan ju komplettera med presentkort på Game Pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det är ju fler, även i den här tråden, som har haft problem med att Elgiganten sjabblar till det med All access. Om det är en julklapp hade jag köpt utan All access, så att mottagaren själv kan välja hur hen vill ha det. Du kan ju komplettera med presentkort på Game Pass.

Det är en julklapp till en (vuxen) person som av medicinska skäl inte klarar att sköta sådant här själv tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det är en julklapp till en (vuxen) person som av medicinska skäl inte klarar att sköta sådant här själv tyvärr.

Då skapar du bara ett konto och betalar en prenumeration på Game Pass, utan inblandning av Elgiganten. Mottagaren kommer väl inte bry sig om hur du har betalat det så länge det funkar?

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta på nätet
https://support.xbox.com/en-GB/help/subscriptions-billing/man...

Citat:

Your 24-month Xbox Game Pass Ultimate subscription is delivered directly to your console. Redeem it during initial console setup or later in the Settings app.
To redeem during initial setup:
As you set up your new console, you’ll be prompted to redeem the Digital Direct offers that come with it. If you decide not to redeem them right away, the offers remain on the console until they’re redeemed.
To redeem after setup in Settings app:

Select Settings > Account > Included with this Xbox to see an overview of and redemption status of any Digital Direct offers included with your console.
Press the Xbox button  to open the guide, and then select My games & apps > See all > Full Library. Look under Available offers to see your offers.

Är det möjligen så att allt är ok, och jag inte ens behöver det där mailet, utan jag kan skapa konto första gången konsolen startas upp och det kommer sedan automatiskt associeras med all-access prenumerationen? För i så fall hade det ju varit perfekt.

Jag såg att de skannade boxen när de satte upp kontot, de till och med skannade fel box och insåg sitt misstag och hämtade rätt låda, så förhoppningsvis är den biten korrekt gjord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det är en julklapp till en (vuxen) person som av medicinska skäl inte klarar att sköta sådant här själv tyvärr.

Om det är ett alternativ, och villkoren tillåter, skulle jag göra en retur på köpet; casha konsolen; och sen fixa Game Pass-prenumerationen manuellt istället. Blir billigare och du slipper bråka mer med klåparna på Elgiganten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Då skapar du bara ett konto och betalar en prenumeration på Game Pass, utan inblandning av Elgiganten. Mottagaren kommer väl inte bry sig om hur du har betalat det så länge det funkar?

Jo, fast jag har ju redan betalt för 24 mån via all-access, vill ju inte gärna betala det två gånger tänker jag, och jag misstänker att jag inte kan "returnera" bara all access delen av köpet och behålla boxen om jag börjar betala för en separat prenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om det är ett alternativ, och villkoren tillåter, skulle jag göra en retur på köpet; casha konsolen; och sen fixa Game Pass-prenumerationen manuellt istället. Blir billigare och du slipper bråka mer med klåparna på Elgiganten.

Det är ungefär så jag börjat tänka också, ska försöka få kontakt med kundtjänst en sista gång nu på morgon när det öppnar 0830, kan de inte lösa det så är ju det säkra kortet som du säger att returnera denna, köpa en ny series S utan abbonemang och köpa 24 månader gold och upgradera till ultimate istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jo, fast jag har ju redan betalt för 24 mån via all-access, vill ju inte gärna betala det två gånger tänker jag, och jag misstänker att jag inte kan "returnera" bara all access delen av köpet och behålla boxen om jag börjar betala för en separat prenumeration.

Jag har ingen aning. Du kan ju returnera både Xbox och prenumeration.

Oavsett är såna här saker ofta sånt som måste lösas i butik. Elgigantens support på mail och telefon kan du nog inte förvänta dig så mycket av.

Är du osäker om det fungerar så hör med butiken. Eller returnera och köp kontant så slipper man osäkerheten.

Permalänk

Synd du inte skulle ha den själv så du kan starta upp den och kolla. Har för mig min låg reggad på Xboxen när du gör ett konto osv. Kanske är så att det är därefter du får mailet? När du ”aktiverat” det?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av ajn:

@elgiganten Kan du hjälpa mig hitta rätt person på kundtjänst för att lösa detta? Skickade ett mail för tre dagar sedan utan att få svar, och har pratat två gånger med kundtjänst via chat som bara tycker jag ska vänta så kommer nog mailet för eller senare... tillåt mig tvivla.. och kan inte gärna ge den som julklapp utan möjlighet att spela spel.

Dra ett PM till mig, så löser vi det där!

mvh Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Dra ett PM till mig, så löser vi det där!

mvh Alex

Tack! Men tredje försöket hos chat via er hemsida nu på morgonen var mer produktivt, fick reda på att jag inte behöver det där mailet, utan det bör funka att bara starta konsolen. Men får väl avvakta tills julafton så jag kan korrekt associera det med mottagarens e-post, hoppas jag inte behöver återkomma i mellandagarna till dig

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av ajn:

Tack! Men tredje försöket hos chat via er hemsida nu på morgonen var mer produktivt, fick reda på att jag inte behöver det där mailet, utan det bör funka att bara starta konsolen. Men får väl avvakta tills julafton så jag kan korrekt associera det med mottagarens e-post, hoppas jag inte behöver återkomma i mellandagarna till dig

Check! Skriv på julafton annars, så kan jag gå in och kika!

// Alex

Visa signatur
Permalänk

Om någon i stockholm innerstad letar efter en xbox series X så hade dom typ 20 st fysiskt vid rulltrapan på elgiganten vid kungsgatan.

Snud på att man bara drogs med i jul rushen och köpte en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jo, fast jag har ju redan betalt för 24 mån via all-access, vill ju inte gärna betala det två gånger tänker jag, och jag misstänker att jag inte kan "returnera" bara all access delen av köpet och behålla boxen om jag börjar betala för en separat prenumeration.

Min kommentar var mest att Gamepass blir kopplat till kontot som det aktiveras på.
det är ett alternativ att du använder en egen windowsinloggning på konsollen och aktiverar det på den - men i så fall måste det kontot också logga in på konsollen och göra det till "home"-konsol för att det ska fungera. För delen med den sista krångellösningen är att allt bara fungerar på konsollen och du själv kan använda gamepass på PC, xbox och xcloud när du vill....

Permalänk
Medlem

Tror jag har skrivit det tidigare men jag har egentligen inte ägt så många konsoler, (SNES, N64, PS3). Har mest spelat PC.

Men nu har jag ägt series X i några veckor och jag måste säga att jag tycker det är riktigt bra. Game Pass är också helt fantastiskt.

Xbox, Microsoft. Wow!

Edit: PS5 är säkert också riktigt bra, men Game Pass är det som avgör

Permalänk
Medlem

Jag är inte lika blown away av Game Pass. Missförstå mig rätt, det är gött att ha spel att spela. Men det är väl ändå inte många bra spel som erbjuds?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är inte lika blown away av Game Pass. Missförstå mig rätt, det är gött att ha spel att spela. Men det är väl ändå inte många bra spel som erbjuds?

Vad som är bra är ju väldigt subjektivt så, det finns många bra och många inte bra beroende på vad man gillar att spela jag spelar nästan bara spel från game pass, min backlog är stor så när jag klarat ett spel där så har det alltid kommit nåt nytt jag vill spela

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är inte lika blown away av Game Pass. Missförstå mig rätt, det är gött att ha spel att spela. Men det är väl ändå inte många bra spel som erbjuds?

Vad är det för slags spel som du saknar?

Permalänk
Konsolgrävare

God jul alla på Sweclockers! 🎄

Hoppas ni fick erat Xbox, spel eller tillbehör 🎅

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Vad är det för slags spel som du saknar?

"tHe LaSt oF uS, gOd oF wAr, uNcHaRtEd, HoRiZoN ZeRo DaWn"