Något grymt för videoredigering, upp till 20k budget

Permalänk
Medlem

Något grymt för videoredigering, upp till 20k budget

Vore evigt tacksam om någon vill hjälp mig med vad jag behöver för att bygga ihop en dator som är grym för videoredigering, närmare bestämt Adobe Premiere programmen. Det spelas inget på datorn utan bild och video är det som är det huvudsakliga, och att kunna ha uppe 50 flikar i webbläsaren utan att det går långsamt. Det ska gå att multi taska.

Har tänkt på att låta inet bygga ihop datorn så kom gärna med bästa tips vad jag behöver för att få en grym dator som pallar trycket för hur jag jobbar.

Budget 15-20k. Gärna en skärm inräknat på runt 27”, men öppen för förslag på mindre också.

Obs! Kan inget om datorer. Fick tipset om att vädja hjälp här

Permalänk
Medlem

Hej,

Här har du ett förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/D0H5AM7oaSp64aRHkRqNkv9zesU/adobe

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt! Är detta mer prisvärt jämfört med att bygga ihop allt själv?

Permalänk
Medlem

Problemet i dagsläget är tillgängligheten på grafikkort. De grafikkort man kan få tag på har blivit allokerade till pre-builts.
Skulle man kunna tweaka lite grejer för att få lite bättre performance, möjligt, men hur tillgången på komponenter ser ut i dagsläget, it is what it is.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

Har tänkt på att låta inet bygga ihop datorn så kom gärna med bästa tips vad jag behöver för att få en grym dator som pallar trycket för hur jag jobbar.

Du får gärna berätta mer om vad det mer exakt är du gör. Spontant skulle jag säga att den där Taurusdatorn skulle behöva minst 16 GB ram till, det är alltid bra med 32+ GB ram när man redigerar. Såg nu att det låg med i kundvagnen. Så det är ju bra. Det behövs egentligen inget speciellt grafikkort för Premiere även om vissa saker går snabbare med en vass GPU.

Egentligen kan man säga att för vanlig redigering (om man vet vad man gör) så behövs inte någon speciellt fet dator. Det är mer om du börjar med effekter, grading etc som du behöver lite tryck i grejerna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Problemet i dagsläget är tillgängligheten på grafikkort. De grafikkort man kan få tag på har blivit allokerade till pre-builds.
Skulle man kunna tweaka lite grejer för att få lite bättre performance, möjligt, men hur tillgången på komponenter ser ut i dagsläget, it is what it is.

Då förstår jag. Ska ha denna i åtanke. Ser ut att fungera bra för mitt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du får gärna berätta mer om vad det mer exakt är du gör. Spontant skulle jag säga att den där Taurusdatorn skulle behöva minst 16 GB ram till, det är alltid bra med 32+ GB ram när man redigerar. Såg nu att det låg med i kundvagnen. Så det är ju bra. Det behövs egentligen inget speciellt grafikkort för Premiere även om vissa saker går snabbare med en vass GPU.

Jag jobbar en hel del både med bildredigering och redigering av videor på några minuter som är till kursmaterial och videoguider. Jag bygger hemsidor och jobbar mycket i webben så förutom foto och bild behöver datorn orka med massa flikar uppe i webbläsaren och 3-4 program igång samtidigt på datorn gillar att multi taska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

Jag jobbar en hel del både med bildredigering och redigering av videor på några minuter som är till kursmaterial och videoguider. Jag bygger hemsidor och jobbar mycket i webben så förutom foto och bild behöver datorn orka med massa flikar uppe i webbläsaren och 3-4 program igång samtidigt på datorn gillar att multi taska.

Okej! Då funkar den där datorn bra för det du vill göra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej! Då funkar den där datorn bra för det du vill göra.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CPU-R...

Hur stor betydelse har detta med benchmark? Tänker att Ryzen 5 hamnar ganska långt ner. Men kanske inte är något märkbart. Är som sagt inte så insatt så detta säger mig inte så mycket mer än se hierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CPU-R...

Hur stor betydelse har detta med benchmark? Tänker att Ryzen 5 hamnar ganska långt ner. Men kanske inte är något märkbart. Är som sagt inte så insatt så detta säger mig inte så mycket mer än se hierarkin.

Benchmarks talar för sig själva. Mer cash = bättre performance.

T.ex Ryzen 5 5600X vs Ryzen 9 5950X som kostar lite mer än dubbelt.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Benchmarks talar för sig själva. Mer cash = bättre performance.

T.ex Ryzen 5 5600X vs Ryzen 9 5950X som kostar lite mer än dubbelt.

Tack för svar!

Skulle denna också kunna funka? https://www.inet.se/produkt/2220254/msi-meg-infinite-x-10tg-i...

En fördel för mig skulle vara att den har bluetooth och trådlöst nätverk. Men kanske är det annat som gör denna sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

Tack för svar!

Skulle denna också kunna funka? https://www.inet.se/produkt/2220254/msi-meg-infinite-x-10tg-i...

En fördel för mig skulle vara att den har bluetooth och trådlöst nätverk. Men kanske är det annat som gör denna sämre?

Funkar, ungefär samma prestanda jämfört med den andra. Dock "endast" 500GB systemdisk vs 1TB. Samt att du behöver slänga in 16GB(2x8) RAM där också.
Sen skulle jag aldrig rekommendera WiFi för workstations.
För Bluetooth kan man köpa billig USB dongle.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CPU-R...

Hur stor betydelse har detta med benchmark? Tänker att Ryzen 5 hamnar ganska långt ner. Men kanske inte är något märkbart. Är som sagt inte så insatt så detta säger mig inte så mycket mer än se hierarkin.

Det beror på vad du ska göra. För det du beskriver borde det fungera utan problem. Hade du sagt att du skulle redigera långa 8K klipp plåtade med en Canon R5 hade jag sagt att du skull få det jobbigt. Om du ger ännu mer info om vad du ska göra, vilka upplösningar, vilka codecs etc kan vi ge mer info om hur bra det kommer funka.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det beror på vad du ska göra. För det du beskriver borde det fungera utan problem. Hade du sagt att du skulle redigera långa 8K klipp plåtade med en Canon R5 hade jag sagt att du skull få det jobbigt. Om du ger ännu mer info om vad du ska göra, vilka upplösningar, vilka codecs etc kan vi ge mer info om hur bra det kommer funka.

Kanon!

Just nu använder jag endast iPhone kameran med 4k video, så inget avancerat där. Så då bör detta räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Funkar, ungefär samma prestanda jämfört med den andra. Dock "endast" 500GB systemdisk vs 1TB. Samt att du behöver slänga in 16GB(2x8) RAM där också.
Sen skulle jag aldrig rekommendera WiFi för workstations.
För Bluetooth kan man köpa billig USB dongle.

Tänker att jag gärna har 32 GB ram så får slänga in extra oavsett ja. Hur påverkar trådlöst nätverk en stationär dator dåligt, eller är det nätverket som fungerar dåligt på en stationär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

Tänker att jag gärna har 32 GB ram så får slänga in extra oavsett ja. Hur påverkar trådlöst nätverk en stationär dator dåligt, eller är det nätverket som fungerar dåligt på en stationär?

Du får framförallt lägre överföringshastighet med wifi. Det beror ju delvis på vilken hastighet du har på internetuppkopplingen och om du har lagring någon annanstans om det påverkar dig negativt eller inte. Kabel är också generellt stabilare än wifi.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får framförallt lägre överföringshastighet med wifi. Det beror ju delvis på vilken hastighet du har på internetuppkopplingen och om du har lagring någon annanstans om det påverkar dig negativt eller inte. Kabel är också generellt stabilare än wifi.

Förstår. Får överväga det. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Du har inte fler förslag? Jag tänker att jag kanske inte behöver ett overkill grafikkort som detta för det ändamål jag har (inga tunga videofiler men ska klara Adobe programmen). Tar gärna emot förslag på ett paket där skärm också är inräknat i dessa 15-20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det beror på vad du ska göra. För det du beskriver borde det fungera utan problem. Hade du sagt att du skulle redigera långa 8K klipp plåtade med en Canon R5 hade jag sagt att du skull få det jobbigt. Om du ger ännu mer info om vad du ska göra, vilka upplösningar, vilka codecs etc kan vi ge mer info om hur bra det kommer funka.

Tar gärna emot fler förslag Jag tänker att jag kanske inte behöver ett overkill grafikkort som denna föreslagna dator för det ändamål jag har (inga tunga videofiler men ska klara Adobe programmen). Tar gärna emot förslag på ett paket där skärm också är inräknat i dessa 15-20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miiow:

Du har inte fler förslag? Jag tänker att jag kanske inte behöver ett overkill grafikkort som detta för det ändamål jag har (inga tunga videofiler men ska klara Adobe programmen). Tar gärna emot förslag på ett paket där skärm också är inräknat i dessa 15-20k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/UV35AOfIwfJmhFNPq5zwxCzPYYM/2

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta paket? https://www.komplett.se/configure/1177672/dator-surfplatta/ko...

Med följande ändringar:
AMD AM4 Ryzen 7 5700G
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB LP

Annars som det är. Landar på 14 644:- totalt. Prisvärt? Något ni tror jag kan falla på där?

Permalänk
Medlem

Tack! Vad skulle du säga om det paket jag slagit ihop i senaste meddelandet här?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på en MacBook Pro? Med tanke på att du främst använder iPhone att filma med och inte spelar, tänker jag.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du har inte funderat på en MacBook Pro? Med tanke på att du främst använder iPhone att filma med och inte spelar, tänker jag.

Tanken har slagit mig då många rekommenderat den just för Adobe programmen, men jag är inte helt förtjust i deras operativsystem, och tänker mig att en stationär dator är bättre + liten skärm på den och är begränsat med RAM minne

Permalänk

Om du inte gillar Mac OS så är det ju så men kan inte undersälja hur absurt bra en T ex M1 Pro är när det kommer till video redigering och bild redigering, + så får du en skärm som är riktigt bra färg kalibrerad out of the box.

Just nu så dominerar Apples M1 allt när det kommer till video redigering för en anledning, speciellt om du inte ska gama eller något annat.

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook Pro M1, och den redigerar video i 4K riktigt bra. Du kan scrubba tidslinjen i Premier Pro utan tendens till lagg.

När jag exporterar ett längre klipp i 4K med mycket effekter så kan fläkten gå upp i högvarv. I övrigt är datorn tyst.

Tänk då på att Apple tar väldigt mycket betalt för minne och hårddiskutrymme. Jag rekommenderar hur som helst åtminstone 16 GB i minne.

Ifall en stationär dator passar dig bättre så kan du titta på en Mac Mini. Du behöver inte gå på den senaste generationen M2. Se i ställe tom kan hitta nedsatt pris på M1.