Permalänk
Medlem

Racingstol/cockpit

Tröttnat på att köra med ratten skruvad på skrivbordet, så jag tittar på lite racingstolar i dagsläget.

Playseat Evolution Pro Alcantara versus Svive Racing D2 Simulator cockpit. Några åsikter? Hur är kvaliteten? Lätt att bygga ut?

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Jag är i liknande tankar. Läser ofta på forum att folk ångrar "mellanstegen" likt de alternativen du föreslår och att de istället borde köpt en rigg med aluminiumprofil direkt. Här är ett exempel på swec:

https://www.sweclockers.com/galleri/15533-simriggen-genom-are...

Citat:

Då en fullstor Alu-rigg kändes alltför Hardcore köpte jag en Sparco Evolve rigg med stol för att slippa glida bort vid inbromsningarna. Detta var också ett mindre smart vägval då priset för denna var ganska högt och begränsningarna med ett rörramsbygge skulle plåga mig ett tag framöver. Att montera tillbehör runtom krävde att jag tillverkade egna specialfästen för allt.

Hade gärna köpt en Svive D2 för att längre fram flytta över stol och fästskena till en aluminiumrigg. Det vore inget prispåslag jämfört med att köpa en lös stol + skena hos de finare tillverkarna. Planen är att ha en rigg som liknar den @blagi postade i följande kommentar:

#19380051

Vi behöver en "Bild på din rigg-tråd" där man kan bolla idéer. Jag har fått hem en Fanatec CSL DD med McLaren GT3-ratt och CSL-pedaler och vill börja köra så snart som möjligt.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har en Swedish Rig Designs alurig som är stabil och bra.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat mellansteget och tittat på aluminium profiler. Dom må se likadana ut men kolla specifikt hur man säkrar upp ratten och pedalerna. Men det blir viktigare ju mer hardcore du blir (med ratt och pedaler ). Sen hade jag också kollat upp hur tilläggen ser ut då dom inte är kompatibla med varandra, olika lösningar för alu profilerna.

Kolla upp sim racing garage, han testar olika riggar, bl a Swedish Rig Design men också de andra "stora" och ger kommentarer på de olika lösningarna. Han testar allt och skruvar sönder allt så jag rekommenderar hans kanal.

Beroende på om du vill ha med eller utan stol vid köpet så kan det vara bra att se vilka alternativ som finns. (viktigt att sitta bra också).

Sim riggen ligger på mellan 8-13+ tkr beroende på vad du köper och det är inte bäst med billigast. (Nu gjorde jag min analys av lägget i maj så kanske pandemin justerat priserna ännu mer uppåt)

Personligen köpte jag nu en NextLevelRacing rig som inte är aluminium och har en massa andra svagheter som egentligen är dumt. Men den uppfyllde saker för mig som var viktigt. (framförallt ingen bucket seat). Dock är den helt ok. Dock i samma prisklass som en entry rig av aluminium profiler.

En sista kommentar. Köp inte nån med integrerat "monitor stand". Se till att det är fristående och att du kan justera det på höjden så fint som möjligt. Eftersom du vill ha skärmen så nära dig och korrekt som möjligt. Ett integrerat stöd får rörelse från ratten vilket kan störa. Samt du brukar inte kunna placera skärmen var du vill ha / behöver den. Kör du VR blir det ju mindre problem.

Håller med nån föregående: Vi behöver en visa oss din sim rig tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Håller med nån föregående: Vi behöver en visa oss din sim rig tråd.

Finns en gammal tråd här

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Ett tillägg för VR körning: Undvik racingstol med "öron". När man vrider huvudet för att kolla vid sidan av bilen så slår man i sidoskydden på stolen med VR headsetet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Personligen köpte jag nu en NextLevelRacing rig som inte är aluminium och har en massa andra svagheter som egentligen är dumt. Men den uppfyllde saker för mig som var viktigt. (framförallt ingen bucket seat). Dock är den helt ok. Dock i samma prisklass som en entry rig av aluminium profiler.

Man kan ju sätta vilken stol man vill på en rigg av aluminiumprofil. Många väljer ju en helt vanlig bilstol till sin rigg.

Permalänk
Medlem

Köp en GT1-Evo, bäst värde för pengarna by far. Eller en P1X om du har pengar a och utrymmet.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av chksix:

Ett tillägg för VR körning: Undvik racingstol med "öron". När man vrider huvudet för att kolla vid sidan av bilen så slår man i sidoskydden på stolen med VR headsetet.

Känns rätt dumt att sitta i en skalstol över huvud taget om man ska simrejsa. Enda anledningen jag kommer på är om man vill ha exakt samma setup som i sin riktiga racebil, men G-krafterna är ju inte så höga framför datorn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Känns rätt dumt att sitta i en skalstol över huvud taget om man ska simrejsa. Enda anledningen jag kommer på är om man vill ha exakt samma setup som i sin riktiga racebil, men G-krafterna är ju inte så höga framför datorn.

Min förra "rig" var en Playseat med en stol som var rätt jobbig med såna "öron". Sant att g-krafterna inte är så svåra vid datorn

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag har en Playseat Evolution Alcantara. I stort sett samma som Evolution Pro men den har en lite annorlunda stol.

Den funkar hyfsat. Är dock inte nöjd med hur ratten är monterad. Ställningen den sitter på i mitten är i vägen för att kunna röra fötterna, jag kan inte riktigt effektivt använda bromspedalen med båda fötterna, om jag ska ha ratten på ett vettigt avstånd från överkroppen. I övrigt är det en okej rigg för pengarna.

Har funderat på att helt enkelt vända på den så att jag får "benet" närmare stolen istället. Nackdelen är att plattan rattnavet är monterat på är för djupt i bakkant så måste kapa ner den en 5-6mm, därför jag inte gjort det än.

Fördelen är dock att den inte är så stor och tung så det är hyfsat lätt flytta på den, vilket å andra sidan också gör att den har en tendens att flytta på sig när man sitter och kör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2