no intel adapters are present in this computer

Permalänk
Medlem

no intel adapters are present in this computer

Hallå på morgonkvisten,

Som rubriken lyder, jag har precis byggt ett nytt system och bootar in i Windows efter en fräsch formatering och kan inte installera några ethernet drivrutiner.
Har provat med drivrutiner jag laddat ned från intel samt de drivrutinerna som ligger uppe på moderkort tillverkarens hemsida.

Får felmeddelandet ”no intel adapters are present in this computer”.
Jag har resettat windows, formaterat om igen, försökt i felsäkert läge, manuellt valt drivrutinen från disk osv.

Är det någon som varit med om detta förut?
Varken WI-FI eller vanlig ethernet drivrutiner fungerar. Intel bluetooth drivrutiner fungerar…

Här är bilder på device manager och felmeddelande, är extremt tacksam för hjälp:

https://imgur.com/a/s9kzNAH

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket moderkort är det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilket moderkort är det?

MSI Z590 Carbon EK X

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

Är det en ny sticka med windows nyligen inlagd? Hade problem någon gång då windows på min sticka för för gammalt för den nya hårdvaran och då hamnade man i ett brickat läge där varken drivare eller updateringar fungerade.
Var bara att göra fräsh installation med en nyformaterad sticka från microsoft.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Är det en ny sticka med windows nyligen inlagd? Hade problem någon gång då windows på min sticka för för gammalt för den nya hårdvaran och då hamnade man i ett brickat läge där varken drivare eller updateringar fungerade.
Var bara att göra fräsh installation med en nyformaterad sticka från microsoft.

Jag har kommit hit i min tankegång också, jag tror att W10 versionen är minst 2 år gammal så det är mycket möjligt att den saknar instruktioner för att känna igen ethernet adaptern.
Jag skall prova detta när jag kommer hem, ev justera W10 versionen i .inf filen för drivrutinen.
Tack för ditt svar infigo.

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

Jag skriver detta från systemet jag hade problem med Ethernet adaptern på.
Min slutsats, precis som @infigo redan nämnt ovan, windows versionen jag installerade på den nya partionen hade inte stöd för drivrutinen.
Om någon annan hamnar i denna tråden någon dag med ett liknande problem så finns det två alternativ:
1. Skaffa en .iso av windows med den senaste versionen eller som du vet stödjer drivrutinens protocol och installera windows med den.
2. ge dig in i .inf filen i drivrutins mappen och ersätt all information (ctrl + h) om windows versionen som stödjs.
Det ser ut något i stil med detta: "%Intel% = Intel, NTamd64.10.0...17097, NTamd64.10.0.1..17097".
I detta sammanhanget är "17097" den äldsta windows versionen som stödjs, för att hitta vilken windows version du är på tryck på start och sök efter "winver".
Ersätt all text med din windows version, spara .inf filen och reboota windows med forcerad drivrutins signatur avslagen och uppdatera din drivrutin manuellt via enhetshanteraren och peka/bläddra till den .inf fil du redigerat.

Jag löste mitt problem med alternativ nummer 2 och uppdaterade sedan windows och mina drivrutiner när jag hade åtkomst till internet.
Jag vill påpeka att det inte är en permanent lösning att gå med alternativ nmr 2, det kan förekomma fel och buggar i mjukvaran när du forcerar en drivrutin i en version av windows som inte stödjer den. Jag är inte ansvarig för några konsekvenser till följd av att installera drivrutiner på detta sättet.

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop