Permalänk
Medlem

Jag får bjuda på en bild ifrån idag 10min Rapid lichess, ~1900 rating

Så galet jämnt. Det blir en hel del vinster på flaggning på 10min.

Idag vann jag även på tid mot en annan som hade två drottningar och jag hade en drottning. Jag offrade min häst för att få loss min drottning. Sålänge man har kvar en drottning så finns det bra potential för att vinna på tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Regeln lyder:

9.3 Partiet är remi efter ett korrekt påpekande av spelaren vid draget om:
9.3.1 han skriver ner sitt drag (vilket inte får ändras) i protokollet, och
förklarar sin avsikt för domaren att göra detta drag, vilket kommer att
innebära att de senaste 50 dragen av båda spelarna har utförts utan att
någon bonde flyttats eller pjäs slagits, eller
9.3.2 de senaste 50 dragen av båda spelarna har fullbordats utan att någon
bonde har flyttats eller pjäs slagits.

Vidare finns följande:

9.6 Om endera eller båda av följande inträffar är partiet remi (domaren ska
döma remi):
...
9.6.2 någon serie av minst 75 drag har utförts av båda spelarna utan att någon
bonde flyttats eller pjäs slagits. Om det sista draget resulterade i matt har
det företräde.

Dock brukar det i onlineschack vara så att 50-dragsregeln träder i kraft automatiskt (d.v.s. behöver inte påpekas av spelaren vid draget).

Se https://schack.se/wp-content/uploads/pdf/Regler%202018-PUBL.p... för fullständiga regler i svensk översättning.

Dold text
Skrivet av Elektron:

Ja precis som han innan skrev så finns det lite regler kring det. Så man får hålla koll på så att det inte blir Stalemate, draw by repetition eller 50 move regeln.

Men jag flyttar ju en pawn ofta så 50 regeln är ju lugn. Det viktigaste är att hålla koll sen så man inte råkar stalemata han. Men jag hade ju rätt så gott om tid.

Okej. Visste inte om att bönder nollställde räkningen : )

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Skrivet av Elektron:

"Nu är det klart för premiären av Fragbites och Sveriges Schackförbunds e-sportliga Svenska schackligan.

Såg att slutspelet streamas här ikväll med start kl 18:
https://schack.se/nyhet/sverige/2021/12/live-tv-kl-18-har-ar-...
https://www.twitch.tv/sverigessf

Blir lite svettigt för den med rating 1400 att få möta sverigemästaren.

EDIT: Och alla matcherna går att se i detalj här: https://www.chess.com/events/2021-svenska-schackligan-blixtcu...

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Såg att slutspelet streamas här ikväll med start kl 18:
https://schack.se/nyhet/sverige/2021/12/live-tv-kl-18-har-ar-...
https://www.twitch.tv/sverigessf

Blir lite svettigt för den med rating 1400 att få möta sverigemästaren.

EDIT: Och alla matcherna går att se i detalj här: https://www.chess.com/events/2021-svenska-schackligan-blixtcu...

Tack för tipset. Jag hade helt glömt bort detta. Det vart ju rätt trevligt att kika på lite Schack på Svenska på twitch för omväxlings skull.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Tack för tipset. Jag hade helt glömt bort detta. Det vart ju rätt trevligt att kika på lite Schack på Svenska på twitch för omväxlings skull.

Ja det var förvånansvärt mysigt att att höra svenska kommentatorerna, och tycker dom är bra på att snacka.

Höjdpunkten hittills var när sverigemästaren hängde sin dam mot 1400-spelaren, men ändå lyckades vinna matchen.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Ja det var förvånansvärt mysigt att att höra svenska kommentatorerna, och tycker dom är bra på att snacka.

Höjdpunkten hittills var när sverigemästaren hängde sin dam mot 1400-spelaren, men ändå lyckades vinna matchen.

Ja den matchen såg jag. Det var jädrigt oväntat att en så hög rankad var så pass nära förlust.

Också kul att se båda en 1400 och 1500 få vara med och spela. Till dom kan man ju relatera lite mera. 2700+ känns ju ouppnåligt och något få förunnat.

Permalänk
Medlem

Haha jag vann denna på tid.

Han hade två torn mot mitt ett torn + att han hade en pawn ett steg från att promota. Han hade två min kvar och jag hade under en minut. Spelade på telefonen men det gick fint att premova drag där också. Jag tycker synd om han för han förtjänade verkligen att vinna. Men spelar man utan incrament så blir flaggning en del av spelet.

Permalänk
Medlem

Jaha kanske man ska börja spela igen då. Vill minnas att jag stressade för mycket över min elo sist jag spelade (ungefär 800)

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Jaha kanske man ska börja spela igen då. Vill minnas att jag stressade för mycket över min elo sist jag spelade (ungefär 800)

Elo går upp och ner. Det skönaste är om man kan stänga av den så man slipper se dessa siffror och kan fokusera på dragen istället. Jag har ofta förlorat massa elo om jag stressar matcher och försöker klättra. Denna veckan droppade jag ner över 100 i blitz för jag spela som bara den mitt i natten. Men nu har iaf min elo gått tillbaka till ungefär samma som innan.

Det är lite psykologiskt för om man tappar 100 i elo så känner man sig helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Han tjuvade en bonde ifrån mig.

Permalänk
Medlem

Nytt rekord idag. Nu känns det bra. Nya rekordet är 1500 i blitz där jag främst kör 5min.
Det var jädrigt kämpigt. Häromdagen spelade jag mitt i natten typ 1-2 och på tok för mycket så jag halka ner till 1300 och det kändes inget vidare. Idag kämpa jag mig upp och var en match ifrån 1500 för att sedan förlora och tappa igen. Men nu så gick det och 1500 är besegrad. Jag kommer säkerligen att droppa under 1500 igen men nu har jag iaf nått ett nytt mål.

Permalänk
Medlem

vad är skillnad på blitz och bullet? Jag köpte diamond och har försökt analysera matcher men desto högre jag når på bottarna, desto bättre blir dom i endgame haha ska börja lira lite rankat nu när jag har lite bättre koll på typ kings indian-, london- och ciciliansköppning

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

vad är skillnad på blitz och bullet? Jag köpte diamond och har försökt analysera matcher men desto högre jag når på bottarna, desto bättre blir dom i endgame haha ska börja lira lite rankat nu när jag har lite bättre koll på typ kings indian-, london- och ciciliansköppning

Bullet är 1-2min eller mindre medan Blitz är 3-5min.

Permalänk
Medlem

Vad är bästa stället för Fischer random. Vore helt kung komma bort från alla studerade öppningar och bara få vara kreativ. Chess.coms motsvarighet verkar vara 960 men har svårt hitta motspelare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är bästa stället för Fischer random. Vore helt kung komma bort från alla studerade öppningar och bara få vara kreativ. Chess.coms motsvarighet verkar vara 960 men har svårt hitta motspelare.

Fischer random och chess 960 är samma sak.

Jag kör 960 på chess.com men jag har spelat det i daily för i live tex 10min rapid så får man vänta länge för att få en match.

Det kanske går snabbare att få live match på 960 på lichess. Jag har lirat en del där också.

Jag tror det största problemet är att färre folk spelar 960. Men bäst av allt kanske är att gå med i en 960 arena om man vill spela live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fischer random och chess 960 är samma sak.

Jag kör 960 på chess.com men jag har spelat det i daily för i live tex 10min rapid så får man vänta länge för att få en match.

Det kanske går snabbare att få live match på 960 på lichess. Jag har lirat en del där också.

Jag tror det största problemet är att färre folk spelar 960. Men bäst av allt kanske är att gå med i en 960 arena om man vill spela live.

Trademark eller varför döper de om det?

Blir testa live chess framöver. Jag fick en match på chess.com till slut men då hade random vart exakt samma setup som vanlig schack. Vore ju lite kul ändå om man helt slopar vm i vanlig schack och kör fischer random istället just för att minska fördelen med att va brutalt påläst och göra det svårare lära in positioner och öppningar. Ser egentligen inte någon nackdel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trademark eller varför döper de om det?

Blir testa live chess framöver. Jag fick en match på chess.com till slut men då hade random vart exakt samma setup som vanlig schack. Vore ju lite kul ändå om man helt slopar vm i vanlig schack och kör fischer random istället just för att minska fördelen med att va brutalt påläst och göra det svårare lära in positioner och öppningar. Ser egentligen inte någon nackdel.

Det finns 960 startpositioner i Fisher Random. Så det är därför de även kallas chess 960. Jag har inte ens tänkt på att vanlig startposition finns i 960. Vilken otur du hade 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det finns 960 startpositioner i Fisher Random. Så det är därför de även kallas chess 960. Jag har inte ens tänkt på att vanlig startposition finns i 960. Vilken otur du hade 😅

kung och dam kanske var det som var omvänt möjligen tittade inte supernoga men vad besviken man blev

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gick med i någon schack tävling för team sweden räkning. Tre dagar per drag och killen har som taktik vänta tre dagar per drag från drag 1 och det är två partier. 60 drag och det är ett halvårsparti. Tidigare har man sett tendenser när partiet är bestämt och det bara är en transportsträcka kvar att spelare tappar intresset men vet inte hur man resignar.

Resignar snart så det är en vinnande taktik. Ska försöka se om det går hitta turneringar i chess ultra. Det är ju det man vill köra egentligen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Samsung Sverige

Har kört schack mot farsan hela julen iprincip. Jag trodde jag var en okej schackspelare men jösses vad stryk jag har fått. Back to training i guess

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gick med i någon schack tävling för team sweden räkning. Tre dagar per drag och killen har som taktik vänta tre dagar per drag från drag 1 och det är två partier. 60 drag och det är ett halvårsparti. Tidigare har man sett tendenser när partiet är bestämt och det bara är en transportsträcka kvar att spelare tappar intresset men vet inte hur man resignar.

Resignar snart så det är en vinnande taktik. Ska försöka se om det går hitta turneringar i chess ultra. Det är ju det man vill köra egentligen.

Det är så sjukt tråkigt.
När man vill avsluta matchen och var drag tar typ 3 dagar. Men det är lite förståeligt också för det är rätt så trist att spela när man inte kan vinna eller inte inte hitta något bra drag. Jag är med i en 5 dagars turnering sedan tidigare och har två segisar kvar. Det tar tid att avsluta. Det värsta är nog att jag riskerar att gå vidare så det finns väl risk för att matcherna håller på fram till sommar.

1 dag utan semester får det bli när vi fixar nästa Sweclockers turnering.

Hade varit coolt om vi kunde göra en egen live arena också. Typ 10 min rapid men det vet jag icke hur man gör.

Permalänk
Medlem

Sweclockers turnering nummer 3 är nu avslutad.

Permalänk
Medlem

Nytt år nya mål.
Mina mål för detta år är att nå
Rapid 2000 lichess (idag ~1900)
Rapid 1600 chess.com (idag ~1500)
Daily 1500 chess.com (idag ~1440)

Så inte allt för höga mål men jag tänkte jag skulle köra lite lugnare tempo i år.

Har ni några schackmål med det nya året?

Permalänk
Medlem

Inga direkta mål. inga backrank mates kanske. De brukar man kunna hålla

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller är det många fuskare på lichess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmoee:

Är det bara jag eller är det många fuskare på lichess?

Hur märker du skillnad på om dom fuskar eller bara spelar bra?

Permalänk
Avstängd

Om någon kör över mig i samma rating.
Vet att det brukade vara vanligt förr med chess calcs, inte svårt att använda direkt.

Permalänk
Medlem

Kör mycket blitz på lichess känns inte som många fuskar direkt.

Har kört en del Fischer random går hitta matcher med lichess och jösses vad ägd man blir med helt geniala fällor. Känns som det är främst proffsen som leker runt med detta.

Sjukt mycket roligare än vanlig schack

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Haha fick till en botez gambit idag.
Satte mig i en jobbig sits i början på matchen. Så det var antingen att offra en piece utan kompensation eller offra drottning för en häst och en löpare. Så jag valde det senare. Det var det svåraste jag gjort att försöka överleva efter det. För han ville ju så klart byta bort alla tunga pjäser.

5 min blitz. Jag vann till slut på tid. Här är matchen.
https://www.chess.com/game/live/37946358509

Permalänk
Medlem

Lyckades igen på Lichess. Min drottning blev trapped så fick byta den mot ett torn. Det var bara att krypa ihop och deffa gärnet och försöka undvika byten.