Oneplus 3 blir varm och käkar batteri. Xiaomi bonusfråga.

Permalänk
Medlem

Oneplus 3 blir varm och käkar batteri. Xiaomi bonusfråga.

Morsan bytte lur å lämnade tillbaka min gamla OP3 för att batteritiden blivit usel. Nån månad senare behövde en pank polare en lur å fick ta denna men jag sa att han nog fick köpa ett batteri.

Nu är batteriet bytt men luren blir väldigt varm en bit under kameran å batteriet tar slut på nolltid.
Har både gjort factory reset samt testat att rensa cache (från samma meny vid boot) men problemet kvarstår.
Har googlat lite sporadiskt men inte hittat mer än att folk tipsar om det jag gjort samt att nån update kan ha ställt till det.

Den har inte blivit utsatt för onormal fukt, usb funkar som det ska (tänkte om de va kortis eller så). Har aldrig tidigare varit med om att en telefon gått sönder hux flux.

Nån som har några tips så min vän slipper sälja sin stjärt i en mörk gränd?

Köpte en Xiaomi Mi10T pro nån gång förra året för jag vill minnas att jag tyckte det va en bra deal å ville byta lur. Nu blev det inget byte så jag körde vidare på min OP6. Tänkte att syrrans grabb skulle få ta över den nu till jul så ja rotade fram Xiaomin. Tanken slog mig dock att jag använder gester för att styra musiken i bilen VÄLDIGT ofta. Detta verkar inte va standard i Android utan nåt OP lagt till i Oxygen? Finns det lösningar för att fixa till detta även på nya luren eller är det kört?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

EDIT Det var inget, råkade hoppa över en rad

Man kan se under inställningar -> batteri vad som drar ström, kolla där om det finns någon ledtråd.

Gester finns i android stock sedan Android 10, tror jag. Så custom roms är väl det som gäller om det inte finns nya Android till den mobilen. EDIT: enligt GSM arena ska den ha fått Android 11. Så gester bör definitivt finnas där nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

EDIT Det var inget, råkade hoppa över en rad

Man kan se under inställningar -> batteri vad som drar ström, kolla där om det finns någon ledtråd.

Gester finns i android stock sedan Android 10, tror jag. Så custom roms är väl det som gäller om det inte finns nya Android till den mobilen. EDIT: enligt GSM arena ska den ha fått Android 11. Så gester bör definitivt finnas där nånstans.

Han hade gjort det men ingen app verkade dra onödigt med kräm. Verkar ju som cpu går på fullvarv även när det inte behövs...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Är batteriet bytt av oneplus?
Hade tidigare själv en oneplus 3, och när jag behövde byta batteri i den, var enda alternativet för ett originalbatteri att skicka in den till oneplus.
Alla batterier som fanns att köpa löst var kopior och då blir det ju lite lotteri.
Har man tur är det ett bra batteri, och otur så brinner telefonen upp, men i de flesta fallen får man bara märkbart sämre batteritid än original.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av woostie:

Är batteriet bytt av oneplus?
Hade tidigare själv en oneplus 3, och när jag behövde byta batteri i den, var enda alternativet för ett originalbatteri att skicka in den till oneplus.
Alla batterier som fanns att köpa löst var kopior och då blir det ju lite lotteri.
Har man tur är det ett bra batteri, och otur så brinner telefonen upp, men i de flesta fallen får man bara märkbart sämre batteritid än original.

Nä han bytte själv. Visst kan det va ett piratbatteri men isf är även hölje plagierat för det går inte att se skillnad på dom iaf och det köptes som ett orginal. Nu är det ju även så att detta började innan så förmodligen är det nån uppdatering som fuckat ur. Eller kan ondsinta virus ligga kvar efter factory reset?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Nä han bytte själv. Visst kan det va ett piratbatteri men isf är även hölje plagierat för det går inte att se skillnad på dom iaf och det köptes som ett orginal. Nu är det ju även så att detta började innan så förmodligen är det nån uppdatering som fuckat ur. Eller kan ondsinta virus ligga kvar efter factory reset?

Vad jag vet så säljer inte OnePlus originaldelar löst, utan du måste skicka in telefonen för batteribyte för att man ska vara 100% säker på att man fått originaldel.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Som ovan säger.

alla batterier som säljs utanför oneplus kontroll är kopior eller utdömda exemplar från fabriken som tillverkar orginalbatterierna som inte klarar säkerhetstester och eller inte har tillräcklig mAh/Wh för att klara vad oneplus skriver på lappen.

så inte omöjligt att du fått ett dåligt batteri med intern kortis så det töms på nolltid och bör inte användas då kortslutningen om den blir tillräckligt allvarlig kan göra att batteriet exploderar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dra ner t.ex. AccuBattery, så kan du se lite mera detaljerad information om hur batteriet mår. Då ser du om det beror på bristande kapacitet eller hög förbrukning.

Jag hade själv en OP3 i tiderna, och vad jag minns så gick den väldigt het. Körde man lite mera krävande spel (typ PUBG) så brände man sig nästan på den. Batterier har ju vissa optimala temperaturer också, så om hela telefonen blir för varm så kommer den även ladda ur snabbare.

Men min gissning är nog att batteriet som har bytts in är av dåligt kvalitet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Pratade med morsan förut å hon sa att detta problem uppstod efter en uppdatering. Hon reflekterade inte över temperaturen dock utan bara att batteritiden mer än halverats efter denna uppdatering. Detta visste jag inte om innan för då hade jag nog jagat en lösning på "rollback" innan ja sa till polaren att köpa ett batteri.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Det låter som att du inte har fått ett original-batteri tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Har haft fullt upp med annat så luren har fått vänta. Tankade senaste (samma som innan) version av oxygen och installerade. Denna gång drog ja dock hem den som zip på datorn å la över till luren via usb istället för som innan via uppdatering direkt i luren.
Tycker fortfarande den sörplar batteri mer än normalt men den blir iaf inte varm som innan.
Han får tillbaka den iaf så får vi se hur det funkar.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable