Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Blir ju svårt för Oculus att sälja fler Elite Battery-straps när den är sämre på alla delar och dyrare, bara Bobo får fart produktionen så den finns i lager så...

Det låter som att det är väldigt bekvämt! Fast jag tycker personligen att det var jättefult, så jag hade köpt Metas variant med batteripack om jag var tvungen att välja. Betalar gärna mer för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det låter som att det är väldigt bekvämt! Fast jag tycker personligen att det var jättefult, så jag hade köpt Metas variant med batteripack om jag var tvungen att välja. Betalar gärna mer för det.

Det är lite olika vad man tycker.
BoboVR M2 Pro är Halo designen som många uppskattar. Finns bla på PSVR, Rift S och Lenovos tidigare headset. Gissar att det var Sony som "kom på" designen.
Själv har jag svårt att få den att sitta ordentligt men många säger att just BoboVR sitter bra och ordentligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat After the Fall ännu? Det släpptes ju för någon vecka sedan eller så. Ska vara någon slags co-op (eller solo med AI) shooter och jag har sett både Left 4 Dead, Borderlands och Destiny nämnas flera gånger.

PC-versionen har fått rätt bra betyg av användare. Quest 2-versionen likaså (men jag litar aldrig på betygen där).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det någon som har testat After the Fall ännu? Det släpptes ju för någon vecka sedan eller så. Ska vara någon slags co-op (eller solo med AI) shooter och jag har sett både Left 4 Dead, Borderlands och Destiny nämnas flera gånger.

PC-versionen har fått rätt bra betyg av användare. Quest 2-versionen likaså (men jag litar aldrig på betygen där).

Jag har det.
Köpte på OCulus så jag fick både Quest 2 och PC-versionen. Har bara kört PC-versionen.
Spelet är riktigt kul och det ser riktigt bra ut.
Jag kör High settings med en i7 8700K, 32GB, RTX 3070 och det flyter mycket bra.

Spelet är lite som left 4 dead kan man säga och dom svårare svårighetsgraderna kräver att man samarbetar bra.
Lättare svårighetsgrad går att springa genom med AI men det är inte alls lika kul som med mänskilga medspelare.
Jag har hitils bara spelat med randoms och det blandas mellan alla plattformar (PC, Quest, PSVR)
Det är riktigt kul när det svärmar fiender mot en och det är väldigt snyggt grafiskt också och blodigt och slaffsigt
Man fullständigt skjuter sönder zombiesarna så det ligger kroppsdelar och köttslamsor och blod överallt.
Ser väldigt köttigt ut när döda kroppar samlas i hög osv.

Spelet har 5 banor som man drar genom i ett storymode. Meningen är att man ska spela om och om igen för att låsa upp mer vapen och attachments till sina vapen. Så är man ute bara efter ett spel med story ska man inte köpa detta.

Sen finns det även PVP men det har jag inte hunnit prova ännu då jag funnit väldigt mycket nöje i coop-läget (Kallas Harvest Run)
Man märker att spelet är gjort för att släppa mer content eftersom. Vertigo har lovat allt ska vara gratis i 1år sen kommer det blanda mellan gratis och betal DLC.
Vertigo supportade Arizona Sunshine i 5år efter release så jag tror att det här spelet kommer supportas bra också

Jag rekomendrar spelet är du sugen på att spela tillsammans kan du adda mig på Oculus

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ni som har erfarenhet av quest 2 och PC. Har skaffat en Quest 2 till sonen och han kommer troligen vilja testa den med Steam VR. Men blir fundersam över om jag har en tillräckligt kapabel maskin. Det är en i7 4790k@4,6Ghz + GTX 1660 Super. Har USB 3.0 på moderkortet, som är ett Asus Z97 Deluxe.

Min nästa fråga är angående Link kabel. Finns det någon 3:e parts kabel som kan rekommenderas, eller är det den officiella som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Ni som har erfarenhet av quest 2 och PC. Har skaffat en Quest 2 till sonen och han kommer troligen vilja testa den med Steam VR. Men blir fundersam över om jag har en tillräckligt kapabel maskin. Det är en i7 4790k@4,6Ghz + GTX 1660 Super. Har USB 3.0 på moderkortet, som är ett Asus Z97 Deluxe.

Min nästa fråga är angående Link kabel. Finns det någon 3:e parts kabel som kan rekommenderas, eller är det den officiella som gäller?

Jag körde det mesta med en 4670K @ 4.1GHz och ett 1070. Mycket funkade men inte allt.

Spana gärna in denna också: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1652334-quest-2-faq

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Ni som har erfarenhet av quest 2 och PC. Har skaffat en Quest 2 till sonen och han kommer troligen vilja testa den med Steam VR. Men blir fundersam över om jag har en tillräckligt kapabel maskin. Det är en i7 4790k@4,6Ghz + GTX 1660 Super. Har USB 3.0 på moderkortet, som är ett Asus Z97 Deluxe.

Min nästa fråga är angående Link kabel. Finns det någon 3:e parts kabel som kan rekommenderas, eller är det den officiella som gäller?

Prova med airlink innan du köper kabel. Det fungerade över förväntan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Ni som har erfarenhet av quest 2 och PC. Har skaffat en Quest 2 till sonen och han kommer troligen vilja testa den med Steam VR. Men blir fundersam över om jag har en tillräckligt kapabel maskin. Det är en i7 4790k@4,6Ghz + GTX 1660 Super. Har USB 3.0 på moderkortet, som är ett Asus Z97 Deluxe.

Min nästa fråga är angående Link kabel. Finns det någon 3:e parts kabel som kan rekommenderas, eller är det den officiella som gäller?

Innan du lägger pengar på en kabel så kan du testa deras trådlösa Air Link. Om du har en router nära spelytan som är kopplad till datorn med ethernet, och sen ansluter questen till denna routers 5GHz nät så kan du köra SteamVR trådlöst.

Det ska nog gå att lira ett par SteamVR spel med den datorn, men upplösningen kommer troligtvis att få sänkas en bit. Kolla några videos om AirLink på Youtube så får du ett hum kring hur det fungerar.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk

Oj, hade inte väntat mig så snabba svar. SweC levererar som vanligt 😀

Har varit på G att uppgradera o slå till på en i5 11400f + b560. Har läst på nån random steam tråd att trådlös VR bokar 2 kärnor. Men då kanske man ska prova innan man gör något.
För övrigt så består nätverket av ett Netgear Orbi mesh wifi. Inte det senaste dock. RBR20 + 2st satelliter. PC är kopplad till en av sateliterna med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Oj, hade inte väntat mig så snabba svar. SweC levererar som vanligt 😀

Har varit på G att uppgradera o slå till på en i5 11400f + b560. Har läst på nån random steam tråd att trådlös VR bokar 2 kärnor. Men då kanske man ska prova innan man gör något.
För övrigt så består nätverket av ett Netgear Orbi mesh wifi. Inte det senaste dock. RBR20 + 2st satelliter. PC är kopplad till en av sateliterna med kabel.

Det är svårt att säga hur väl strömning kommer fungera för dig, men det är enkelt att testa om ni redan har Questen. Bara ladda ner Oculus mjukvaran och aktivera Airlink i inställningarna under beta. Hoppas det går bra. Rekommenderar "First Contact" som demo för att testa Oculus och sen "The Lab" som demo för att kolla om SteamVR fungerar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Hade tänkt vänta till jul. Men får väl sitter uppe nån natt innan när sonen sover för att testa allt själv, så det inte blir en massa frågetecken på julafton

Permalänk

Hur fungerar det här med fejk Facebook konto? Jag har inte Facebook o kan jag undvika att skaffa det så är det en fördel. Men alla spel man köper, kommer dessa vara knutna till Facebook kontot ? Om fejk kontot stängs ner av olika anledningar, går man miste allt man samlat på sig? Eller får man bara se till att hålla igång det kontot helt enkelt.

Hur skapar ett fejkat Facebook konto egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Hur fungerar det här med fejk Facebook konto? Jag har inte Facebook o kan jag undvika att skaffa det så är det en fördel. Men alla spel man köper, kommer dessa vara knutna till Facebook kontot ? Om fejk kontot stängs ner av olika anledningar, går man miste allt man samlat på sig? Eller får man bara se till att hålla igång det kontot helt enkelt.

Hur skapar ett fejkat Facebook konto egentligen?

Man måste idag ha ett Facebook konto för Quest 2. Det ska tas bort under nästa år.
Rekomenderar att du skaffar ett Facebook konto, det kan vara "fake" i den bemärkelsen att du enbart skaffar det för VR.
Använd ett riktigt namn men i övrigt, stäng av att ingen kan söka på dig, gå inte med i grupper eller kontakta nån, låt bara kontot ligga där.
Man kan även om man kontaktar Oculus support efteråt få sitt konto bortkopplat från Facebook.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har gjort lite tester med nyaste VD (utan kryptering) och jämfört med AL, kan inte se någon direkt prestandaförbättring men jag kunde öka bitrate från 70 Mbps till 110 Mbps med ungefär samma latens. Dessvärre räckte det inte vad gäller minimeringen av komprimerings artefakterna och AL ger fortfarande bättre bild.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Har gjort lite tester med nyaste VD (utan kryptering) och jämfört med AL, kan inte se någon direkt prestandaförbättring men jag kunde öka bitrate från 70 Mbps till 110 Mbps med ungefär samma latens. Dessvärre räckte det inte vad gäller minimeringen av komprimerings artefakterna och AL ger fortfarande bättre bild.

Jag kör alltid på max vd 150 och al 200.
AL har snäppet bättre bild och mindre "lagg".
Däremot tycker jag tyngre spel går böttre i VD + att det ör så mycket smidigare än AL

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Hade tänkt vänta till jul. Men får väl sitter uppe nån natt innan när sonen sover för att testa allt själv, så det inte blir en massa frågetecken på julafton

Gjorde precis likadant häromdagen.
Laddade hem några gratis demo spel och trixade lite med airlink för att kunna kicka igång sen.
Ritade upp tänkta spelområdet och skrivbord.

Skapade ett "anonymt" facebook konto som är kopplat till min mail bara, inga bilder,namn osv.

Att dra igång elite dangerous i vr första gången var rätt häftigt.
Men jag ska se om jag kan trixa lite till, kantutjämning såg rätt dåligt ut jämfört med 4k utan AA.
Nu är den fullladdad, nerpackad och inslagen igen.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Finns det något spel som liknar RuneScape i VR? Den dagen RuneScape eller en kopia i förstaperson går att spela i VR skaffar jag full-dive NerveGear.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Skrivet av Pope:

Gjorde precis likadant häromdagen.
Laddade hem några gratis demo spel och trixade lite med airlink för att kunna kicka igång sen.
Ritade upp tänkta spelområdet och skrivbord.

Skapade ett "anonymt" facebook konto som är kopplat till min mail bara, inga bilder,namn osv.

Att dra igång elite dangerous i vr första gången var rätt häftigt.
Men jag ska se om jag kan trixa lite till, kantutjämning såg rätt dåligt ut jämfört med 4k utan AA.
Nu är den fullladdad, nerpackad och inslagen igen.

Gjorde exakt samma härom natten 😀. Fick igång airlink efter lite pill, men lämnade diverse inställningar o pill till senare. Fungerade förvånansvärt bra med airlink faktiskt. Och då har jag en äldre dator o mesh nätverk. Inte det mest optimala för VR just.

Permalänk
Medlem

Har nu $50 tillgodo men vet inte vilket spel jag ska köpa.

Är lite sugen på After the Fall eller Resident Evil 4 men vet inte. Spelade aldrig RE4 så det finns ingen nostalgi att ta hänsyn till.

Hur lång tid tar det att spela en omgång After the Fall?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har nu $50 tillgodo men vet inte vilket spel jag ska köpa.

Är lite sugen på After the Fall eller Resident Evil 4 men vet inte. Spelade aldrig RE4 så det finns ingen nostalgi att ta hänsyn till.

Hur lång tid tar det att spela en omgång After the Fall?

Har inte kört After the Fall (däremot Arizona Sunshine från samma utvecklare, vilket kändes ordentligt förlegat) men däremot Resident Evil 4. Hade ingen tidigare bekantskap med det spelet, men det gör sig bra i VR och är klart spelvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har nu $50 tillgodo men vet inte vilket spel jag ska köpa.

Är lite sugen på After the Fall eller Resident Evil 4 men vet inte. Spelade aldrig RE4 så det finns ingen nostalgi att ta hänsyn till.

Hur lång tid tar det att spela en omgång After the Fall?

After the fall är ett spel man kan hoppa in och köra en run och sen avsluta.
Riktigt kul så rekomenderas verkligen.
Du får även PC-versionen i samma köp om du kör Oculus och har en PC som klarar kraven

Med det sagt, RE4 ocskå väldigt kul spel

Gillar du action och skjuta så kommer du gilla båda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är det någon här som använder sig av en tredjeparts link-kabel och i så fall vilken? Tänkte införskaffa en då min setup efter jul inte kommer vara så passande för airlink. Istället för att lägga 900 kr på en officiell kabel så har jag försökt läsa till mig vilken 3:e parts på exempelvis Amazon man ska köpa. Är det Kiwi som gäller eller har ni någon annan rekommendation?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Är det någon här som använder sig av en tredjeparts link-kabel och i så fall vilken? Tänkte införskaffa en då min setup efter jul inte kommer vara så passande för airlink. Istället för att lägga 900 kr på en officiell kabel så har jag försökt läsa till mig vilken 3:e parts på exempelvis Amazon man ska köpa. Är det Kiwi som gäller eller har ni någon annan rekommendation?

Har testat en sån där fast av Noname Variant.
Fungerade lika bra som officiella, lite styvare och inte lika lätt som den officiella eftersom den är i fiber medans alla 3e part är koppar-kablar men jag märkte då ingen skillnad i funktion.
Jag har även den officiella som jag skaffade för länge sen till Quest 1, denna 3e part köpte jag för typ 50kr från Amazon för man fick med skydd för linserna samtidigt. (Fel prissättning på amazon men köpet gick i genom)

Men inget jag använder dagligen längre, jag kör alltid trådlöst numer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Körde Contractors för första gången på 9 månader igår. Har läst mycket om uppdateringarna under sommar o höst som tydligen skulle göra spelet så mycket bättre - och jag måste säga Jäääklar vad bra det blvit nu! Måste vara ett av de snyggare spelen på Questen. Riktigt bra flyt också, snygga vapen och bra ljud. De har även gjort om alla menyer vilket har blivit väldigt "ergonomiskt" och lättöverskådligt. Grymt kul att se hur det utvecklas. Fantastiskt roligt spel är det också

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Körde Contractors för första gången på 9 månader igår. Har läst mycket om uppdateringarna under sommar o höst som tydligen skulle göra spelet så mycket bättre - och jag måste säga Jäääklar vad bra det blvit nu! Måste vara ett av de snyggare spelen på Questen. Riktigt bra flyt också, snygga vapen och bra ljud. De har även gjort om alla menyer vilket har blivit väldigt "ergonomiskt" och lättöverskådligt. Grymt kul att se hur det utvecklas. Fantastiskt roligt spel är det också

Är det ett aktivt spel? alltid folk att spela med?
vad är det för sorts spellägen? typ DM, TDM ?

Alla dom här spelet Contractors, Zero Caliber verkar så janky på nå sätt.
Pavlov på PC tycker jag känns helt ok men det känns som det spelet är så mycket längre fram än dom här andra shooters.
Zero Caliber på PC tex är väldigt janky det ids jag knappt spela pga det, ändå är tanken good med coop multiplayer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har testat en sån där fast av Noname Variant.
Fungerade lika bra som officiella, lite styvare och inte lika lätt som den officiella eftersom den är i fiber medans alla 3e part är koppar-kablar men jag märkte då ingen skillnad i funktion.
Jag har även den officiella som jag skaffade för länge sen till Quest 1, denna 3e part köpte jag för typ 50kr från Amazon för man fick med skydd för linserna samtidigt. (Fel prissättning på amazon men köpet gick i genom)

Men inget jag använder dagligen längre, jag kör alltid trådlöst numer.

Skönt att höra att även noname kablarna fungerat utan problem. Det mest optimala är ju såklart att köra trådlöst, men tänkte ge kabel ett försök. Tack för info!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Suktat efter att testa VR under lång tid och testade igår min nyinköpta för första gången.

Riktigt coolt, men svårt att få till skärpan tycker jag. Blev rätt illamående av spel där man ska förflytta sig, så det får jag nog hålla mig ifrån ett tag.

Fått igång Airlink och kikat runt i Sidequest, köpte några spel i en bundle från Fanatical och testat en del demos. Hade tänkt att köpa Alyx och några av de mest rekommenderade men skulle gärna ta emot tips på guldkorn.
Har en 3D-printer så gärna tips på bra pryttlar som man kan skriva ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Riktigt coolt, men svårt att få till skärpan tycker jag.

Originalremmen som kommer med Quest är otroligt dålig. Inte bara i komfort men i att hålla maskinen på korrekt plats för riktigt fokus. Lägg några hundralappar på en bättre strap från Amazon så tror jag det blev lättare med skärpan, och bekvämare också. Om du behöver glasögon så finns det optikinsatser från tex vroptician som man kan sätta framför linserna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det ett aktivt spel? alltid folk att spela med?
vad är det för sorts spellägen? typ DM, TDM ?

Alla dom här spelet Contractors, Zero Caliber verkar så janky på nå sätt.
Pavlov på PC tycker jag känns helt ok men det känns som det spelet är så mycket längre fram än dom här andra shooters.
Zero Caliber på PC tex är väldigt janky det ids jag knappt spela pga det, ändå är tanken good med coop multiplayer

Janky vet jag inte vad det betyder, med Contractprs hör ju till samma genre som zero caliber, pavlov m fl - FPS alltså. Contractors har gott om folk som spelar, alltid matcher redo att hoppa in i. Definitivt ett av de bättre spelen om man har en gunstock till sitt Quest då man kan kalibrera vapnen i spelet efter den. Det finns vanliga game modes som TDM, Dm, domination osv. Men även coop mot datorn.

Jag har provat de flesta FPS spelen men detta är definitivt det bästa och mest polerade

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Originalremmen som kommer med Quest är otroligt dålig. Inte bara i komfort men i att hålla maskinen på korrekt plats för riktigt fokus. Lägg några hundralappar på en bättre strap från Amazon så tror jag det blev lättare med skärpan, och bekvämare också. Om du behöver glasögon så finns det optikinsatser från tex vroptician som man kan sätta framför linserna.

Har du något tips på en bra strap?