Microsoft går ihop med Ifixit för verktyg till Surface-enheter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft går ihop med Ifixit för verktyg till Surface-enheter

Tre nya verktyg ska göra det enklare för fristående reparationsfirmor, företag och skolor att reparera de senaste Surface-enheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra med bättre verktyg. ett problem är dock att arbetskostnaden är så hög. Ska man anlita någon för att utföra kvalificerat arbete så ligger priset ofta runt 1000kr/h.
Vilket innebär att vi har gått emot ett slit och släng samhälle oavsett om produkten går att laga eller ej. När det gäller datorteknik så tappar de ofta fort värde och folk som köper nytt får ofta mycket bättre saker. Jag själv har hur mycket utrustning som helst hemma som jag bara har 3 val om de går sönder. 1 Laga det själv. 2: Försöka sälja produkten vidare till någon som kan laga den själv. 3. Släng saken.

Mobiltelefoner går dock laga. Men det handlar om att så otroligt många har samma produkter så reparatörerna har allt hemma. Ska den som lagar produkten behöva ringa runt och leta efter reservdelar, samt fakturera mig 1000kr/h för detta jobb, ja släng produkten är då ofta bättre.

Permalänk
Snusfri

Mycket bra av Microsoft.
Hoppas fler företag följer efter nu.

MKBHD som går igenom Fairphone i ny video kan öppna ögonen hos många, både tillverkare och användare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Mycket bra av Microsoft.
Hoppas fler företag följer efter nu.

MKBHD som går igenom Fairphone i ny video kan öppna ögonen hos många, både tillverkare och användare.

https://youtu.be/gkmzDwgvqQM

Till viss del är dessa mobiler bra. Enkelt att byta skärm plus batteri. Men resten så är jag tveksam till att om lösningen ens blir mer miljövänligt, men absolut inte billigare för konsumenterna.
Att löda ihop allt och göra det kompakt gör att det går åt mindre material, produkten kommer dessutom hålla längre då mindre fysiska felkällor som glapp minskas. Det enda vore om en del ofta går sönder, men jag tycker det inte är det på mobiler. Och även om kameran skulle gå sönder så vore det ofta bättre om den bara gick att avaktivera.
Lite samma är det på laptop. Ram, ssd, skärm, fläktar, tangentbord,toutchpad, strömkontakt, extern gpu. Ja dessa saker bör vara superenkelt att byta. Men resten sätt det kompakt på ett superlitet moderkort.
Skaran som vill byta wifi, Bluetoothmodul etc är liten. Och fixa till så att de kan köra med ett internt. (miniusb-dongel)

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg en tid när Microsoft var likställt med ren ondska. De har vandrat åt motsatt håll än Google i ondsketrappan.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra Som vanligt får man hoppas fler företag vaknar upp och gör det rätta som Microsoft nu gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag kommer ihåg en tid när Microsoft var likställt med ren ondska. De har vandrat åt motsatt håll än Google i ondsketrappan.

De har inte blivit snällare! Bara intvingade i att försöka vara snälla

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Till viss del är dessa mobiler bra. Enkelt att byta skärm plus batteri. Men resten så är jag tveksam till att om lösningen ens blir mer miljövänligt, men absolut inte billigare för konsumenterna.
Att löda ihop allt och göra det kompakt gör att det går åt mindre material, produkten kommer dessutom hålla längre då mindre fysiska felkällor som glapp minskas. Det enda vore om en del ofta går sönder, men jag tycker det inte är det på mobiler. Och även om kameran skulle gå sönder så vore det ofta bättre om den bara gick att avaktivera.

De ser ju även till att materialen är framtagna på ett bra sätt för människor samt miljö. Påstår de i alla fall.

Kamera är något som gått sönder på tre telefoner för mig och fått mig att byta för att det inte varit värt att laga. (LG G3 mini. Huawei p9 pro. Razer phone 2. Så den verkar vara en känslig grej som är lämplig att göra enkelt att byta ut.
I vilka fall vore det bättre att avaktivera den? Fungerar den inte så är det ju bara att inte använda den. Och jobbar man där man inte får ha kamera lär de inte tillåta en mobil där du påstår att du avaktiverat kameran?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag kommer ihåg en tid när Microsoft var likställt med ren ondska. De har vandrat åt motsatt håll än Google i ondsketrappan.

De har helt klart blivit bättre. Speciellt om man jämför med andra stora bolag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tänk om det där fruktföretaget hade fått för sig att göra något liknande...
hahaha.
Det vore ju Bananas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag kommer ihåg en tid när Microsoft var likställt med ren ondska. De har vandrat åt motsatt håll än Google i ondsketrappan.

Bill Gates är en helt klart bättre människa än google-grundarna eller för den delen Steve Jobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag kommer ihåg en tid när Microsoft var likställt med ren ondska. De har vandrat åt motsatt håll än Google i ondsketrappan.

Nja, det är både och. Kolla bara hur de påtvingar folk sin egna browser igen. Och samlar in tonvis med data om dig.

Skrivet av filbunke:

Bill Gates är en helt klart bättre människa än google-grundarna eller för den delen Steve Jobs.

Bill Gates har inte jobbat på MS på flera år, så det är totalt irrelevant. Konstigt hur folk glömmer alla tvivelaktiga saker han gjort bara för att han dragit igång en stiftelse på äldre dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag kommer ihåg en tid när Microsoft var likställt med ren ondska. De har vandrat åt motsatt håll än Google i ondsketrappan.

Så möts de i mitten, typ?

För det känns ju som att Google är ett bolag som Microsoft jobbar hårt för att apa efter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bill Gates har inte jobbat på MS på flera år, så det är totalt irrelevant. Konstigt hur folk glömmer alla tvivelaktiga saker han gjort bara för att han dragit igång en stiftelse på äldre dagar...

Jag är väl medveten om vad Gates har gjort och att han inte längre jobbar på Microsoft.
Jag jämförde grundarna.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av filbunke:

Tänk om det där fruktföretaget hade fått för sig att göra något liknande...
hahaha.
Det vore ju Bananas.

Det har de faktiskt, eller ja, snarlikt. De ska börja sälja reservdelar och verktyg i egen regi, typ som en sektion av Apple Store, då även till vanliga konsumenter. De börjar med det tidigt nästa år, dock bara USA och Iphone 12/13 till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det har de faktiskt, eller ja, snarlikt. De ska börja sälja reservdelar och verktyg i egen regi, typ som en sektion av Apple Store, då även till vanliga konsumenter. De börjar med det tidigt nästa år, dock bara USA och Iphone 12/13 till att börja med.

Bara USA och bara iphone 12/13. Kan ju ha något att göra med att det inte var något de ville göra...