Annonsblockerare blir sämre efter uppdatering av Chrome

Permalänk
Inaktiv

Tänk om annonser hade fungerar bra, då hade vi inte behövt adblock. Finns fortfarande sidor som automatiskt spelar upp reklam, ibland även genom youtube och sen får man historik i youtube pga pissiga annonser.

Om detta ramverk blockerar tex Adblock, är det ajöss med Chrome för gott. Mitt privatliv är värt mer än deras ursäkter för annonser.

Permalänk
Medlem

Har kört Chrome i många år och generellt varit nöjd, men visst tar det resurser och det har hänt att det segat lite. Man fick känslan från annan Sweclockers tråd att Chrome var kraftigt ute, efter Chrome kom Firefox men nu mera är det tydligen Edge som gäller. Så jag migrerade faktiskt till Edge idag så får vi se hur det går, än så länge känns det som en bra övergång. Färre företag som hanterar min data ju bätttre och Microsoft kommer fortsätta vara en grundbult ett bra tag till för min del ser det ut som.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Bäst upplevelse med youtube är på tv imo, inte en webbläsare.

Där finns Smart tube. 😊

https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Då finns det ju alltid Firefox.

Har den lyckats blockera reklam på Twitch?

Edit: Nope. Inte med uBlock i alla fall. Verkar som Amazon ligger före utvecklare gällande att komma förbi med reklam och har gjort så länge nu.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hur får du YT Premium så billigt?

/Sweex

Skrivet av Laddin:

Han VPN:ar sig själv till indien eller något annat fattigt land med låg valuta. Sen reggar han sig på youtube premium som om man bodde i dessa länder. Består sig sedan även om man slår av VPN.

This. Bor enligt Youtube i Bombay.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Har den lyckats blockera reklam på Twitch?

Edit: Nope. Inte med uBlock i alla fall. Verkar som Amazon ligger före utvecklare gällande att komma förbi med reklam och har gjort så länge nu.

Själv ser jag inte på Twitch via webbläsare utan använder streamlink som öppnar Twitch streamen i VLC istället. Ingen reklam där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Har den lyckats blockera reklam på Twitch?

Edit: Nope. Inte med uBlock i alla fall. Verkar som Amazon ligger före utvecklare gällande att komma förbi med reklam och har gjort så länge nu.

Om du vill blockera ads på twitch så kan du googla "Video ad block for twitch". Pluginen finns för både chrome och firefox. Fungerar fint, har inte haft ads sedan jag installerade pluginen för flera månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu glömmer du safari från det där fruktföretaget. Som har en större marknadsandel än Firefox.

Ganska länge sedan fruktbolaget stödde andra plattformar än sina egna med kompassläsaren

Permalänk
Medlem

Har annonsblockerare som vapen i nöd när annonser på någon sida beter sig opassande.

Desperat försöka komma undan att innehållsskapare inte får ersättning vill jag däremot fördömma. Besattheten här att komma undan reklamen på youtube utan att köpa premium får mig mest att sätta handflatan mot ansiktet.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Du tror att Adblockers kommer fortsätta utvecklas om tekniken dom bygger på försvinner för den absoluta majoriteten av användare?

Ja, det finns onekligen en efterfrågan på AdBlockers och det finns nog flera som är villiga att byta webbläsare för att få fortsatt tillgång till dem. Men vi får väl se som sagt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Själv kör jag utan Adblock på Youtube, de kanaler som jag tittar på tycker jag är förtjänar att få in lite annons pengar

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Det enda tillägg jag kör är uBlock Origin, bästa annonsblockeraren jag hittat. Hoppas det uppdateras och funkar bra i framtiden med!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Har annonsblockerare som vapen i nöd när annonser på någon sida beter sig opassande.

Desperat försöka komma undan att innehållsskapare inte får ersättning vill jag däremot fördömma. Besattheten här att komma undan reklamen på youtube utan att köpa premium får mig mest att sätta handflatan mot ansiktet.

Vi får alla tycka olika om youtube, men att företaget bakom har mage att kräva ~100kr/mån för att slippa deras påträngande annonser…? Nja, inte okej. Det är utan tvekan den största plattformen för video och Google utnyttjar det till MAX! Det är riktigt vidrigt och skapar i sin tur annonsblockerare och kreatörer (om än VÄLDIGT få vettiga) förlorar några ören på mig.

Det kan jag ändå sova gott med. Du också, alla andra med. Påstå annat är en lögn. Kanske folk slutar hoppas på en karriär framför tv-spel och faktiskt gör något vettigt med sitt liv.

Och youtube överlever ändå. 🤷‍♂️

Permalänk
Inaktiv

Även fast man betalar fö YT eller har adblock så slipperman ju inte reklam där eftersom alla har reklam i själva videon också

Permalänk
Medlem

Testade just Adblocker Plus till Edge... fungerande över allt förväntan

Yeupp, jag är en av de som faktiskt kör Edge he he

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kör redan Firefox.
Sen för den som är lite teknisk vill fortsätta ha en robust adblock och filter för annat skräp, installera och kör en liten Pi-hole server som din DNS är mitt tips.

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Hur då? Chromium är open source, är väl bara att forka (finns redan tusentals forks) och göra en webbläsare som fortfarande stöder Manifest V2?

När det gäller Edge verkar de iallafall mena att content blockers ska fortsätta fungera när stöd för V2 försvinner https://blogs.windows.com/msedgedev/2020/10/14/extension-mani..., men vi får väl se.

Det krångliga är att Google äger chromium så du får inte göra precis vad du vill utan måste följa deras regler. Samma gäller det med Firefox. Det är vad det betyder i praktiken.

Kör Firefox med Ublock

Det de kan ta bort är det du får på varenda sida. Vill du acceptera kakor. Den personen som kom på det borde fått en smäll på fingrarna. När kommer det en sådan blockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Även fast man betalar fö YT eller har adblock så slipperman ju inte reklam där eftersom alla har reklam i själva videon också

"Sponsorblock for YouTube" finns, den autoskippar sådana element.
Vet inte hur dom kollar nu men i början kan man via pluginen anmäla sektioner där det är reklam i videon och även anmäla om en sektion är inkorrekt märkt som reklam.
Det kanske ära automatiskt numera på nåt vis vet ej MEN det fungerar ypperligt för i princip allt som kan kallas någorlunda kända ytoubers så 99% slipper man annonser helt.

Sjukt nöjd med den pluginen, haft en i ett par år nu typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Testade just Adblocker Plus till Edge... fungerande över allt förväntan

Yeupp, jag är en av de som faktiskt kör Edge he he

Adblock körde jag förut, men kör Ublock Origin istället, det är bättre.

Skrivet av Buddaz112:

Det krångliga är att Google äger chromium så du får inte göra precis vad du vill utan måste följa deras regler. Samma gäller det med Firefox. Det är vad det betyder i praktiken.

Kör Firefox med Ublock

Det de kan ta bort är det du får på varenda sida. Vill du acceptera kakor. Den personen som kom på det borde fått en smäll på fingrarna. När kommer det en sådan blockerare

I don't care about cookie finns som tillägg. Visserligen svarar den inte nej på allt. men man slipper rutorna iaf.

Jag skulle aldrig kunna surfa runt på internet om jag fick se denna reklam hela tiden. Skulle inte palla med det.
Låt reklamen vara "bilder" som på SweC så skulle man inte behöva adblocker.

Artikeln nämner att adblockers får det svårare att blockera, men på vilket sätt och i vilken omfattning det blir svårare. Hur mycket mer reklam kommer igenom, det får vi se senare. Är ju något år kvar tills detta händer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Kör redan Firefox.
Sen för den som är lite teknisk vill fortsätta ha en robust adblock och filter för annat skräp, installera och kör en liten Pi-hole server som din DNS är mitt tips.

DNS-filtrering kan inte stoppa allt.

Permalänk
Medlem

Det jag är orolig för är att Privacy Badger inte ska funka i framtida webläsare. Den blockerar inte reklam i sig - den blockerar nätverk som spårar användare på webben.

Skrivet av storPutte:

Själv kör jag utan Adblock på Youtube, de kanaler som jag tittar på tycker jag är förtjänar att få in lite annons pengar

Privacy Badger (nämnd ovan) blockerar inte reklam på Youtube, men jag har en spoofer som gör det.
Jag stänger av spoofer när jag ska kolla videos från de kanaler jag prenumererar på (vilket har blivit ganska många...)
Har på annars. Clickbait och fluff ska inte få annonsintäkter från mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Inte för Android-enheter. Jag använder Firefox på datorn och olika Chromium-forks på mobilen (Samsung Browser, Vivaldi, Kiwi).

Jag kör Firefox på Android (Oneplus 6) och det har funkat utmärkt det senaste året. Kan rekommendera att testa iaf, ymmv.

Permalänk
Medlem

För er som ev byter till Firefox och märker att en del sajter inte funkar som de ska, tex någon knapp som slutar funka etc, detta beror nästan alltid på att Firefox blockerar trackers.

Då webmakarna ibland kopplar tex script till sina knappar och scripten inte laddas så pajjar funktionen.

Då finns den lilla blå skölden uppe vid hänglåset som man kan klicka för att deaktivera track-blocker och sajten ska funka som normalt.

Permalänk
Skrivet av Magellan:

För er som ev byter till Firefox och märker att en del sajter inte funkar som de ska, tex någon knapp som slutar funka etc, detta beror nästan alltid på att Firefox blockerar trackers.

Då webmakarna ibland kopplar tex script till sina knappar och scripten inte laddas så pajjar funktionen.

Då finns den lilla blå skölden uppe vid hänglåset som man kan klicka för att deaktivera track-blocker och sajten ska funka som normalt.

Min lösning på det problemet (i privat bruk) brukar vara att inte använda siten. Jag har ännu aldrig varit med om att en webbtjänst varit värd så mycket för mig att jag sett en orsak att acceptera att bli spårad.
På jobbet är det jobbets dator, med jobbidentitet och jobbwebbläsare som gäller.

Permalänk

Jag kör pihole behöver inte alls ha nå tillägg i webbläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Beror väl lite på hur dom som innehar monokulturen agerar.
Beror också på i vilka sammanhang.
På ett sätt va det bra när Explorer dominerade. Man slapp stöta på websidor som inte fungerade för att man hade "fel" webläsare.

Nae, det är lata eller dåliga utvecklare. Antingen de som utvecklat webbläsaren eller de som utvecklat webbsidan. Följer man standarden så funkar allt som det ska.

Skrivet av Nautilus011:

Musik, (spotify) tycker jag är en väl fungerande monokultur (vet att det finns några fler, men jämför det med tv/musik industrins...)
TV/Film, gillar inte fragmenteringen där snart varenda rättighetsinnehavare ska ha sin egen streamingtjänst som kostar pengar.

Lite skadligt också med en sådan monokultur även om det finns fler aktörer. Finns inte musiken på Spotify så är chansen väldigt stor att den inte finns någon annan stans heller, digitalt dvs.
Spotify har dessutom nästan dödat digitalt musikköpande helt och hållet. Folk tycker man är dum om man äns nämner (köpa musik) då det finns gratis på Spotify. Ska man dessutom köpa musik av kvalité så är det dyrt. Visst, köper man så har man ju musiken livet ut. Ca 15kr per låt blir mycket pengar för ett bibliotek på 1000+ låtar. Det borde vara billigare att köpa musik nu när det är digitalt än förr då man bara kunde köpa på CD eller vinyl. Men då det inte är så många som köper så måste de hålla priset uppe vilket är tråkigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag är inte emot reklam i sig. Däremot är jag kraftigt allergisk mot hur reklam används idag. Jag tycker snarare att de som väljer att inte använda contentblockers blir bestraffade. Allt ska på.
Blä.

Där jag tidigare blacklistade undantagsfall har jag gått över till att whitelista positiva undantagsfall istället. Sweclockers tar ofta sitt ansvar, men har också utnyttjat detta rykte i något enstaka fall och gjort stora övertramp (min åsikt).
Jag vill stödja kreatörer och skribenter, men många tar inte det ansvar de sitter på. Eller åtminstone inte på ett sätt jag alls är överens med.

Idag använder jag Vivaldi (Pc, telefon) och Safari (Ipad). Dessa fungerar bra som både webbläsare i stort och som webbläsare tillsammans med content-blockers. Att Safari faktiskt är kompetent nu är en motvillig men positiv överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skalman555:

Om du vill blockera ads på twitch så kan du googla "Video ad block for twitch". Pluginen finns för både chrome och firefox. Fungerar fint, har inte haft ads sedan jag installerade pluginen för flera månader sedan.

Funkade, tack så mycket!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Hoppas ni inte följer någon på Youtube som ni gillar, för då tar ni ju dennes lön genom att ha adblocker, är det jobbigt att göra något annat i 10-30 sek (ja jag vet att det finns 2-3 minuters också, men dom är alltid skip-bara)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Hoppas ni inte följer någon på Youtube som ni gillar, för då tar ni ju dennes lön genom att ha adblocker, är det jobbigt att göra något annat i 10-30 sek (ja jag vet att det finns 2-3 minuters också, men dom är alltid skip-bara)

Generellt sett är väl reklamen det minsta problemet på Youtube - det är värre att titta på folk som öppnar paket eller "reagerar" på saker i tjugo minuter när en välskriven recension eller howto kan skummas efter relevant innehåll på tio sekunder eller avnjutas i sin helhet på ett par minuter.