Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja men de är så ja har fattat de också, har kört taktila mx Brown, men funderar på om man får en skönare känsla med insmorda linjära brytare, sen är frågan vilket håll man ska kolla där, har haft mx red silent innan men dom var för lätta

Om det är skönare eller inte kan du bara själv avgöra. Själv tycker jag att det är mycket bekvämare att skriva på taktila brytare men om du ska vara 1337gamer så ryktas det att linjära är bättre av nån anledning. Hur som helst finns det ju många linjära brytare som är tyngre än Cherry MX Red så det är bara att välja en sån. Gateron Yellow är lite tyngre än Cherry Red. Cherry Black eller Gateron Black är klart tyngre än Cherry Red.

Cherry Red 45cN
Gateron Yellow 50cN
Gateron/Cherry Black 60cN

Sen rent allmänt är nog Gateron bättre än Cherry om du ska ha linjära brytare.

Men om du vill ha något som är skönt att skriva på så är ju det enda rätta valet en klick-Alps-brytare. Det är sen gammalt.

https://keebmeup.com/index.php?id_product=24&id_product_attri...

Enbart 1600kr plus frakt och importavgift så har du brytare som räcker till en 60%. Det är som hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Gissar att du beställde direkt från kbdfans om du redan fått din bräda? Jag beställde från Candykeys men har inte hört något om leverans ännu. Min förhoppning var att det skulle komma lite tidigare än 20/1 som är ETA då andra leverantörer börjat skicka ut brädor men det var troligtvis naivt.

Yep, tog direkt från KBDFans, så fick en fin tullavgift på 566kr extra

Dock ångar jag mitt val av ISO PCB

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Yep, tog direkt från KBDFans, så fick en fin tullavgift på 566kr extra

Dock ångar jag mitt val av ISO PCB

Det var just oklarheten kring eventuell tull som gjorde att jag valde Candykeys. Lite synd att då inte kunna beställa någon extra case och den extra väntan men det är väl ett givande och tagande Jag vill verkligen bli av med alla kablar på skrivbordet så för min del blev det Bluetooth ANSI, hoppas batteritiden upplevs som ok med 1900mah batteri.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Hmm, denna ser ju lite intressant ut. Lär ju dock landa på nästan 400USD med frakt.

Bounce75 - https://geekhack.org/index.php?topic=110394.0

Kanske får bli en uppgradering från mitt ID80 som dessvärre låter lite ihåligt. Har provat lite olika saker men inget verkar hjälpa.

Eller så får man försöka att få tag på ett Keychron Q1 och modda det. Ni som har ett Q1 tangentbord, hur upplever ni ljudbilden? Ihåligt?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Hmm, denna ser ju lite intressant ut. Lär ju dock landa på nästan 400USD med frakt.

Bounce75 - https://geekhack.org/index.php?topic=110394.0
https://i.imgur.com/x9MEIvh.png
https://i.imgur.com/o6IBzWd.png

Kanske får bli en uppgradering från mitt ID80 som dessvärre låter lite ihåligt. Har provat lite olika saker men inget verkar hjälpa.

Eller så får man försöka att få tag på ett Keychron Q1 och modda det. Ni som har ett Q1 tangentbord, hur upplever ni ljudbilden? Ihåligt?

Mycket trevligt ljud, men låter illa direkt ur kartong. Inget större projekt att fixa dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Mycket trevligt ljud, men låter illa direkt ur kartong. Inget större projekt att fixa dock.

Tack för input. Hittade en video hur Q1 kan förbättras, ser väldigt enkelt ut som du säger.

Q1 verkar generellt mycket enklare att förbättra ljudprofilen jämfört med ID80 som låter rätt illa trots att det knappt finns plats för ljuddämpande material

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Tänkte sätta ihop mitt första bygge åt min fru som skriver mycket och som har små händer.
Som bas tänkte jag utgå från Keychron K2 V2 hotswap, med ISO nordisk layout. Ramen ska lackas rosa med Biltemaspray, lådan ska väl fyllas med silikon, foam och/eller tejpmoddas på lagom sätt för att dämpa ljudet.
Till keycaps tänkte jag SA Violet kit på Maxgaming som är typ det enda SA-kit med nordisk ISO layout. Enligt Switch & Click på YouTube så ska SA-profilen passa den som har små händer och som skriver mycket.
Hon är van vid taktila brytare redan, och de ska ju vara bra för att skriva. Ljudbilden är väldigt viktig för henne, så det blir tysta brytare. Switches tänkte jag mig Boba U4 Silent som eventuellt får smörjas upp vid behov, jag hade hoppats slippa den delen om möjligt.

Ser ni experter någonting som är uppenbart fel med ovanstående bygge, eller är det bara tuta och köra?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerent:

Hon är van vid taktila brytare redan, och de ska ju vara bra för att skriva. Ljudbilden är väldigt viktig för henne, så det blir tysta brytare.

Ser ni experter någonting som är uppenbart fel med ovanstående bygge, eller är det bara tuta och köra?

Vet inte om jag kan kalla mig expert men gått genom ett gäng brädor över åren och lödat ihop ett par på senaste.

Hur säker är du på att hon faktiskt föredrar taktila brytare? Har hon provat olika ordentligt eller är det mer antagande?

Jag körde själv med MX Brown i flera år, mest pga antog att det var det jag skulle ha efter att ha läst på. Skriver och kodar, spelar typ aldrig. Hade dem som daily driver både på jobb och hemma men efter 2 år (tänkte ”det tar väl tid att ställa om sig...) kändes ändå Thinkpaden mer naturlig. Blev liksom lite ansträngande. När jag till slut testade lite olika på riktigt och bytte till Choc Low Profile Super Red (och senare andra, men linjära och lågprofil) var det som natt och dag. Hade hittat hem.

Så om hon inte är 100 på att det är taktila hon föredrar så kanske det kan vara värt att överväga linjära? De jag nämnde ovan är tysta som sjutton men även med Gateron Red (då jag antar att du kör stockswitchar från Keychron?) kan du nog skippa minst hälften av moddarna för samma ljudresultat.

EDIT: Låter för övrigt som ett jättefint projekt och blir nog bra, men jag hade aldrig vågat göra ett så utstuderat bygge som mitt första, och till någon annan... Kan också vara värt att bygga något vad som helst men liknande till dig själv först, så blir det mindre risk för meck för henne om något inte skulle bli 100. Och så för hon en chans att testa och utvärdera första bygget innan du lägger 20 timmar på något som kanske inte går hem. Och du gör helt rätt i att välja hotswap

Min huvudpoäng med ovanstående är att det spelar ingen roll hur mycket du läser på och frågar runt, tangentbord är så personligt att jag tror man måste prova hemma själv innan man vet vad man föredrar. Och en switch tester är inget substitut.

Lycka till och hoppas det blir lyckat!

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min corne-ish zen, och började montera isär brytarna. Nu är en bygeldjävel borta, och jag undrar om någon vänlig själ i Sverige har en kailh choc som till övers jag kan köpa? Det är alltså bara själva stålbygeln jag behöver, så färg och vikt spelar ingen roll....

Edit: har krupit under skrivbordet på alla fyra med magnet och ficklampa i cirka en halvtimme redan. Håller på att tappa förståndet.

Edit2: gardiner är djävulens verktyg.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

Fick precis hem min corne-ish zen, och började montera isär brytarna. Nu är en bygeldjävel borta, och jag undrar om någon vänlig själ i Sverige har en kailh choc som till övers jag kan köpa? Det är alltså bara själva stålbygeln jag behöver, så färg och vikt spelar ingen roll....

Edit: har krupit under skrivbordet på alla fyra med magnet och ficklampa i cirka en halvtimme redan. Håller på att tappa förståndet.

Edit2: gardiner är djävulens verktyg.

De fungerar utan byglen i. De tom låter mindre.

Permalänk
Medlem

Lite nytt Jag gillar stilrent.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt! din sida? Hade ju gärna haft ett par key sets till mitt nya keychron!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Grymt snyggt! din sida? Hade ju gärna haft ett par key sets till mitt nya keychron!

Tack! Ja det blev väldigt bra!
Nej, jag blev tipsad om www.kbnordic.se av @StuntmanMike Detta är deras första framtagna set vad jag fattat för, och när jag såg att det var black on white så var jag tvungen att köpa

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mjaha, då har man byggt lågprofil och trådlöst för första gången.
Sjukt rörigt med ZMK när man är van vid QMK.
Körde 60g SPRiT springs i chocsen, så de har lite substans!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

https://i.ibb.co/8rZV5Vn/PXL-20211229-093241776-2.jpg

Mjaha, då har man byggt lågprofil och trådlöst för första gången.
Sjukt rörigt med ZMK när man är van vid QMK.
Körde 60g SPRiT springs i chocsen, så de har lite substans!

Va tjusigt! 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

https://i.ibb.co/8rZV5Vn/PXL-20211229-093241776-2.jpg

Mjaha, då har man byggt lågprofil och trådlöst för första gången.
Sjukt rörigt med ZMK när man är van vid QMK.
Körde 60g SPRiT springs i chocsen, så de har lite substans!

Najs! Har du lankar/mer info?

Skalet ser suspekt likt ut crkbd fran boardsource.xyz men aldrig sett med tradlos+eink. Hade garna byggt nagot liknande!

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legogris:

Najs! Har du lankar/mer info?

Skalet ser suspekt likt ut crkbd fran boardsource.xyz men aldrig sett med tradlos+eink. Hade garna byggt nagot liknande!

Den heter corne-ish zen, kommer köras en r3 av GBn i år (men vet inte exakt när), så det finns fortfarande chans att bygga en likadan!

https://lowprokb.ca/products/corne-ish-zen-2

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerent:

Hej på er!

Tänkte sätta ihop mitt första bygge åt min fru som skriver mycket och som har små händer.
Som bas tänkte jag utgå från Keychron K2 V2 hotswap, med ISO nordisk layout. Ramen ska lackas rosa med Biltemaspray, lådan ska väl fyllas med silikon, foam och/eller tejpmoddas på lagom sätt för att dämpa ljudet.
Till keycaps tänkte jag SA Violet kit på Maxgaming som är typ det enda SA-kit med nordisk ISO layout. Enligt Switch & Click på YouTube så ska SA-profilen passa den som har små händer och som skriver mycket.
Hon är van vid taktila brytare redan, och de ska ju vara bra för att skriva. Ljudbilden är väldigt viktig för henne, så det blir tysta brytare. Switches tänkte jag mig Boba U4 Silent som eventuellt får smörjas upp vid behov, jag hade hoppats slippa den delen om möjligt.

Ser ni experter någonting som är uppenbart fel med ovanstående bygge, eller är det bara tuta och köra?

Låter som ett skitbra projekt. MEN, att smörja brytare kan vara natt och dag-skillnad. Smorda stabilisatorer och smorda brytare är den absolut största skillnaden på ett random tangentbord och ett som man byggt själv. Jag hade verkligen övervägt att göra det, det tar någon timme bara och tangentbordet lär väl användas i ganska så många timmar totalt så det är inte en stor investering sett till tangentbordets livslängd. Vetefan dock om jag skulle hålla med om att superhöga hattar passar någon med små händer som skriver ofta. Se till att skaffa ett handledsstöd i så fall för annars kommer händerna vara i en rätt kraftig vinkel. Själv tycker jag att det är absolut skönast att skriva på keycaps med samma höjd, typ DSA. Jag har förvisso inte testat SA men tycker att OEM (som är lägre än dem) är för högt för att det ska vara bekvämt. Men man får ju testa sig fram. Jag hade väl dock kanske försökt köpa ett mycket billigare set av SA-hattar och ett med typ DSA och jämfört innan du lägger 2k på de där, men det är ju upp till dig att gissa vad som kommer uppskattas mest.

Boba U4 är för övrigt en väldigt tyst och väldigt trevlig taktil brytare enligt mig så jag har inga synpunkter där. Taktila brytare är, enligt mig, otroligt mycket bättre för att skriva med än vad linjära är. De är även mycket mer taktila än vad MX Brown är (men inte så pass taktila att det blir drygt).

Permalänk
Inaktiv

"I min värld" så är resonemang kring vilka brytare som är "bättre" för ngn specifik uppgift lika relevanta som frågor om vilken typ av penna som funkar bäst för att skriva en thriller-/kärleks-/Action-/fakta-roman.

Vissa säger att svart kulspets är bäst för romantiska berättelser; å andra sidan har jag hört att många gillar blått bläck för thrillers. Icke att förglömma: Röd tusch funkar, enligt min åsikt, bäst till komedier...

Välj en brytare DU gillar! Vad andra tycker är högst orellevant (oavsett "syftet")!

Valet av "penna"/"brytare" har ingen prakltisk signifikant påverkan i något fall! Välj ngt DU gillar!

Permalänk
Medlem

Ugh, blev ett dyrt misstag städa skrivbordet för någon vecka sedan. Jag skulle dammtorka skrivbordet och även torka under tangentbordet. Lyfte upp framkant på mitt KBD8X men glömde såklart att ta lös USB kabeln. Hörde ett "krack" och plötsligt hängde USB kabeln på sniskan. Bröt så klart av USB kontakten från kretskortet i tangentbordet... 🤦‍♂️

Inget annat än att beställa ett nytt från KBDfans som iofs var hjälpsamma att få fram ett trots att det var slut på lager i deras webshop. Nåja jag fick ta tillfället i akt att träna på att löda av brytare. Gick oväntat bra.

Gamla kretskortet.

Avlödning påbörjad.

Långsamt och osäkert.

Och klar.

Nytt kretskort på plats och har börjat att placera ut brytarna. Har lött fast brytarna i hörnen som "ankarpunkter". Testade såklart kretskortet innan jag började att löda någonting.

Klar och funktionstestat.

Och tillbaka i chassit.

Och funktionstestat igen.

Vad har man lärt sig av detta? Köp ett extra kretskort om du har råd. Och ta alltid bort kabeln innan man tippar på tangentbordet

Förresten, någon som vet om det går att laga gamla kretskortet? Eller är det bara att kasta?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Förresten, någon som vet om det går att laga gamla kretskortet? Eller är det bara att kasta?

Går säkert att fixa om du är stadig på hand och har bra syn, men det är inte roligt att löda USB C...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Går säkert att fixa om du är stadig på hand och har bra syn, men det är inte roligt att löda USB C...

Misstänkte det. Är väldigt små kontaktytor

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Misstänkte det. Är väldigt små kontaktytor

Borde inte vara svårt att hitta någon som kan fixa det åt dig för en rimlig peng. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Borde inte vara svårt att hitta någon som kan fixa det åt dig för en rimlig peng. 🤔

Har du några tips?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

"I min värld" så är resonemang kring vilka brytare som är "bättre" för ngn specifik uppgift lika relevanta som frågor om vilken typ av penna som funkar bäst för att skriva en thriller-/kärleks-/Action-/fakta-roman.

Helt korrekt. Jag tycker att taktila brytare är bäst oavsett vad de ska användas till, för jag gillar inte linjära brytare helt enkelt. Taktila i det här fallet innefattar självklart även klickbrytare eftersom dessa naturligtvis också är taktila i sin natur. Skulle man utgå från personlig referens så hade jag rekommenderat klick-alps till exakt alla oavsett hur frågan är ställd för det helt enkelt är den bästa brytaren som finns* (blåa eller klickmoddade orange/salmon beroende på hur rik man är).

Skrivet av maniac:

Har du några tips?

Kolla om det finns någon "riktig" elektronikreparatör i din stad som kan göra det. Samma typ av människor som kan laga kretskort i typ bärbara datorer borde fixa det där utan större problem. Men det kan ju också vara så, om du inte är bra på att löda av grejer, att du även har lyckats ta sönder andra saker på kretskortet när du har tagit loss alla brytare. Det är ganska enkelt att pads hänger med t.ex. så det är inte helt utanför rimlighetens gränser att det kommer behövas fler reparationer innan kretskortet fungerar igen. Och det säger jag som en högst medioker lödare av erfarenhet, inte för att jag misstror dig

* enligt mig, baserat på mina preferenser och ingenting annat, vilket alla svar på den här typen av frågor brukar vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kolla om det finns någon "riktig" elektronikreparatör i din stad som kan göra det. Samma typ av människor som kan laga kretskort i typ bärbara datorer borde fixa det där utan större problem. Men det kan ju också vara så, om du inte är bra på att löda av grejer, att du även har lyckats ta sönder andra saker på kretskortet när du har tagit loss alla brytare. Det är ganska enkelt att pads hänger med t.ex. så det är inte helt utanför rimlighetens gränser att det kommer behövas fler reparationer innan kretskortet fungerar igen. Och det säger jag som en högst medioker lödare av erfarenhet, inte för att jag misstror dig

Du har helt rätt, och jag är inte ens en medioker lödare. Allt ser dock intakt ut men det behöver inte betyda att det faktiskt fungerar

Fick tips av @StuntmanMike som jag följer upp. Men hittade också en firma i min stad som lagar elektronik, skickade ett mail dit. Får se om de kan/vill göra jobbet

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ugh, blev ett dyrt misstag städa skrivbordet för någon vecka sedan. Jag skulle dammtorka skrivbordet och även torka under tangentbordet. Lyfte upp framkant på mitt KBD8X men glömde såklart att ta lös USB kabeln. Hörde ett "krack" och plötsligt hängde USB kabeln på sniskan. Bröt så klart av USB kontakten från kretskortet i tangentbordet... 🤦‍♂️

Inget annat än att beställa ett nytt från KBDfans som iofs var hjälpsamma att få fram ett trots att det var slut på lager i deras webshop. Nåja jag fick ta tillfället i akt att träna på att löda av brytare. Gick oväntat bra.

Gamla kretskortet.
https://i.imgur.com/ifdPqDT.jpg

Avlödning påbörjad.
https://i.imgur.com/SZUdIZH.jpg

Långsamt och osäkert.
https://i.imgur.com/9GOVXwv.jpg

Och klar.
https://i.imgur.com/5v9KFV5.jpg

Nytt kretskort på plats och har börjat att placera ut brytarna. Har lött fast brytarna i hörnen som "ankarpunkter". Testade såklart kretskortet innan jag började att löda någonting.
https://i.imgur.com/uMMQoNI.jpg

Klar och funktionstestat.
https://i.imgur.com/2JRJ8VA.jpg

Och tillbaka i chassit.
https://i.imgur.com/NSJvPX9.jpg

Och funktionstestat igen.
https://i.imgur.com/gTj3IiZ.jpg

Vad har man lärt sig av detta? Köp ett extra kretskort om du har råd. Och ta alltid bort kabeln innan man tippar på tangentbordet

Förresten, någon som vet om det går att laga gamla kretskortet? Eller är det bara att kasta?

Kanske inte relevant i detta fall men annars om en bygger själv är det värt att lägga sockets mellan mikrokontrollern och brädan - så behöver du inte löda på brädan öht om detta skulle hända då.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Kul när man söker på "Nordic keycaps" på amazon.se och man får följande resultat:
Your search "nordic keycaps" was automatically translated into "nordiska nyckelmössor".
Fick inte många bra träffar.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Kul när man söker på "Nordic keycaps" på amazon.se och man får följande resultat:
Your search "nordic keycaps" was automatically translated into "nordiska nyckelmössor".
Fick inte många bra träffar.

Om shine through fortfarande är ett måste så kommer du inte hitta mycket mer än det som finns på maxgaming.se och kbnordic.se