Ersätta 1.8" hdd med vad?

Permalänk
Medlem

Ersätta 1.8" hdd med vad?

Har en gammal HP Elitebook utan disk å tydligen satt det en 1.8" i den. Vad blir billigast att ersätta med så burken går att använda? Kommer enbart användas för bildiagnostik. Min gamla netbook är visserligen i perfekt format men ack så slö...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klyrre:

Har en gammal HP Elitebook utan disk å tydligen satt det en 1.8" i den. Vad blir billigast att ersätta med så burken går att använda? Kommer enbart användas för bildiagnostik. Min gamla netbook är visserligen i perfekt format men ack så slö...

Just 1.8" (Framförallt PATA) kan ersättas med en SD-korts adapter med SD-kort. Sedan om man vågar köra ett helt windows OS på den lämnar jag osagt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Det finns 1,8 SSD:er och även adaptrar för m2 och mSATA till 1,8''. Vilka som är bra vet jag inte dock. Exempel:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08CC7YBRR/
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07MLVSRR2/
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09GPLPML5/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klyrre:

Har en gammal HP Elitebook utan disk å tydligen satt det en 1.8" i den. Vad blir billigast att ersätta med så burken går att använda? Kommer enbart användas för bildiagnostik. Min gamla netbook är visserligen i perfekt format men ack så slö...

Vad är det för interface ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som mrqaffe frågar, vad är det för interface?

Är det SATA så finns denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810722
Inte billigt med andra ord.

Vet inte huruvida det finns plats för adapter etc i din Elitebook, om det skulle gå med ett flashcard eller liknande.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för interface ?

Bra fråga då ja inte rotat fram burken än. Vet således inte mer än att det är just en 14" elitebook. Det enda ja kommer ihåg är att ja inte hade nån disk som passade när ja fick den för några år sen.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Precis som mrqaffe frågar, vad är det för interface?

Är det SATA så finns denna: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810722
Inte billigt med andra ord.

Vet inte huruvida det finns plats för adapter etc i din Elitebook, om det skulle gå med ett flashcard eller liknande.

Nä ja såg det igår när ja googlade lite. Hittar ja inget passande för några få hundralappar så åker den på skrot...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klyrre:

Bra fråga då ja inte rotat fram burken än. Vet således inte mer än att det är just en 14" elitebook. Det enda ja kommer ihåg är att ja inte hade nån disk som passade när ja fick den för några år sen.

Är det mSATA så finns det en del begagnat att köpa, nytt är numera dyrt. Jag kanske har en gammal 40 GB Intel SSD liggande du skulle kunna få mot porto eller så också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det mSATA så finns det en del begagnat att köpa, nytt är numera dyrt. Jag kanske har en gammal 40 GB Intel SSD liggande du skulle kunna få mot porto eller så också.

Det hade varit så jäkla toppen. Ska bara skälla lite på tjejen då utrymmet där burken finns är staplat golv till tak med skit hon städat undan å burken e nästan längst in...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Ska sanningen fram så började jag med en Acer aspire one (atom n270, 512mb ram) men hade även en Asus eee 1001pxd (atom n455 1gb ram) som jag la in xp på igår å håller på med win7 nu. Har en känsla av att även denna e i klenaste laget så då kom ja på att ja hade den gamla HPn som backup ifall... Inte för att den e snabb heller men i5 mot atom borde göra viss skillnad.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klyrre:

Det hade varit så jäkla toppen. Ska bara skälla lite på tjejen då utrymmet där burken finns är staplat golv till tak med skit hon städat undan å burken e nästan längst in...

Absolut, bättre att den kommer till användning liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut, bättre att den kommer till användning liksom.

Hua. Efter en brottningsmatch mot all världens bråte inne på kattvinden så hittade jag burken. Efter vad ja sett på google så verkar det va just M.sata. Skulle det va så att du hittar disken och inte ändrat dig så vore ja grymt tacksam.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klyrre:

Hua. Efter en brottningsmatch mot all världens bråte inne på kattvinden så hittade jag burken. Efter vad ja sett på google så verkar det va just M.sata. Skulle det va så att du hittar disken och inte ändrat dig så vore ja grymt tacksam.

Absolut, jag ska bara gräva lite i mitt "skräpskåp".

Edit: Hittade den. Det är denna: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/56546/in...

Inte så snabb, men den lyfte laptopen jag köpte den till rejält i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut, jag ska bara gräva lite i mitt "skräpskåp".

Edit: Hittade den. Det är denna: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/56546/in...

Inte så snabb, men den lyfte laptopen jag köpte den till rejält i alla fall.

Ska ju bara ha den för att en kunna använda burken så de blir säkert toppen =). Du har pm.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut, jag ska bara gräva lite i mitt "skräpskåp".

Edit: Hittade den. Det är denna: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/56546/in...

Inte så snabb, men den lyfte laptopen jag köpte den till rejält i alla fall.

Borde kunna delas ut en medalj för detta på Swec

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch