explorer.exe crashar med referens till ucrtbase.dll

Permalänk
Hedersmedlem

explorer.exe crashar med referens till ucrtbase.dll

När jag startar min dator så ser jag taskbar blinka under några minuter innan skrivbordet visas. Jag har grävt i Windows loggbog och kommit fram till att detta troligtvis beror på att explorer.exe crashar ett antal gånger när Windows startar.

Felen ser ut så här:
Felet uppstod i programmet med namn: explorer.exe, version 10.0.19041.1348, tidsstämpel 0x4fe7e346
, felet uppstod i modulen med namn: ucrtbase.dll, version 10.0.19041.789, tidsstämpel 0x2bd748bf
Undantagskod: 0xc0000409
Felförskjutning: 0x000000000007286e
Process-ID: 0x880
Programmets starttid: 0x01d7eb443f5af179
Sökväg till program: C:\WINDOWS\explorer.exe
Sökväg till modul: C:\WINDOWS\System32\ucrtbase.dll
Rapport-ID: 776ffc65-3941-44e4-a030-c879ca4297d8
Fullständigt namn på felaktigt paket:

Jag ser inga problem med några program som crashar när datorn väl startat. Även Utforskaren funkar när den väl kommer igång.
Jag har sett till att Windows är uppdaterat samt alla drivrutiner är senaste version.

Jag lyckas inte komma vidare i min undersökning härifrån. Någon som kan ha någon idé om hur man kan komma vidare?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipset. Tolkar den frågan som att explorer crashar när man öppnar utforskaren. Det har jag inga problem med. Jag har nu provat att tömma cachen ändå, men det hjälpte inte.
Jag har tidigare även testat att avinstallera mina grafikdrivrutiner, köra DDU samt återinstallera. Även när datorn startar om efter allt är rensat får jag felet, dvs Windows kör med de inbyggda typ VGA drivers.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När jag startar min dator så ser jag taskbar blinka under några minuter innan skrivbordet visas. Jag har grävt i Windows loggbog och kommit fram till att detta troligtvis beror på att explorer.exe crashar ett antal gånger när Windows startar.

Felen ser ut så här:
Felet uppstod i programmet med namn: explorer.exe, version 10.0.19041.1348, tidsstämpel 0x4fe7e346
, felet uppstod i modulen med namn: ucrtbase.dll, version 10.0.19041.789, tidsstämpel 0x2bd748bf
Undantagskod: 0xc0000409
Felförskjutning: 0x000000000007286e
Process-ID: 0x880
Programmets starttid: 0x01d7eb443f5af179
Sökväg till program: C:\WINDOWS\explorer.exe
Sökväg till modul: C:\WINDOWS\System32\ucrtbase.dll
Rapport-ID: 776ffc65-3941-44e4-a030-c879ca4297d8
Fullständigt namn på felaktigt paket:

Jag ser inga problem med några program som crashar när datorn väl startat. Även Utforskaren funkar när den väl kommer igång.
Jag har sett till att Windows är uppdaterat samt alla drivrutiner är senaste version.

Jag lyckas inte komma vidare i min undersökning härifrån. Någon som kan ha någon idé om hur man kan komma vidare?

Kan en SFC scanning kanske hjälpa till om det är en korrupt/skadad fil som bråkar?

Step 1: Type Command Prompt in the search box of Windows and choose the best-matched one. Then right-click it to choose Run as administrator to continue.

Step 2: In the command line window, type the command sfc /scannow and hit Enter to continue.

Edit:
Kom på en sak till när du skrev att det händer vid uppstart. Kanske en Clean Boot kan hjälpa till och se ifall det är någon sak som startar upp och ställer till det? Hittade information om hur du gör den på denna länk.

Kom på en sak till
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Kan en SFC scanning kanske hjälpa till om det är en korrupt/skadad fil som bråkar?

Step 1: Type Command Prompt in the search box of Windows and choose the best-matched one. Then right-click it to choose Run as administrator to continue.

Step 2: In the command line window, type the command sfc /scannow and hit Enter to continue.

Edit:
Kom på en sak till när du skrev att det händer vid uppstart. Kanske en Clean Boot kan hjälpa till och se ifall det är någon sak som startar upp och ställer till det? Hittade information om hur du gör den på denna länk.

Tack för tipsen. Nu kört båda, inget av dem funkar.

Det jag alltså egentligen är ute efter är hur jag kan fortsätta att felsöka. Jag förstår det som att denna dll används av massor med program, så det är ju inte den som är felet. Men om jag kunde förstå varför explorer crashar på detta viset just när datorn startar och sedan funkar allt som normalt så kan man ju försöka fixa det man då upptäckt. Jag är tacksam att datorn går igång alls, för egentligen kunde den ju fortsatt blinka för evigt. Varför funkar det att komma vidare efter en stund?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för tipsen. Nu kört båda, inget av dem funkar.

Det jag alltså egentligen är ute efter är hur jag kan fortsätta att felsöka. Jag förstår det som att denna dll används av massor med program, så det är ju inte den som är felet. Men om jag kunde förstå varför explorer crashar på detta viset just när datorn startar och sedan funkar allt som normalt så kan man ju försöka fixa det man då upptäckt. Jag är tacksam att datorn går igång alls, för egentligen kunde den ju fortsatt blinka för evigt. Varför funkar det att komma vidare efter en stund?

Ok. Om jag hade det problemet skulle jag försöka så här:

  • Vad gjorde jag innan felet uppstod? Uppdatering, installation/avinstallation etc.

  • Stänga av eventuellt virusprogram och göra en sökning med ett annat

  • När gjordes senaste uppdatering av Windows? Prova att avinstallera den och se ifall det blir skillnad.

  • Har jag någon hårdvara som kräver eget program som mus, tgb och dylikt? Avinstallera den och se ifall det blir skillnad.

  • Använda något annat program som visar alla körande processer (Inte windows egen). Kanske finns någon ledtråd där?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

ucrtbase.dll är en del av Microsofts C runtime, så som du säger är det sannolikt inte där som felet ligger utan det är bara ett symptom att kraschen inträffar där. Det mest troliga är väl att du har något plugin till explorer, typ OneDrive och liknande, som inte är riktigt friskt.

Men som du säger är det underligt att det fungerar efter ett tag, det vanligaste är ju att såna problem inträffar en gång eller alla gånger. En möjlig orsak skulle kunna vara att något kraschar när det inte får någon Internet-anslutning innan datorn hunnit ansluta, men några minuter känns lite lång tid för något sånt.

Något som nästan garanterat kommer lösa problemet är förstås att installera om Windows, men vad är det roliga i det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

ucrtbase.dll är en del av Microsofts C runtime, så som du säger är det sannolikt inte där som felet ligger utan det är bara ett symptom att kraschen inträffar där. Det mest troliga är väl att du har något plugin till explorer, typ OneDrive och liknande, som inte är riktigt friskt.

Men som du säger är det underligt att det fungerar efter ett tag, det vanligaste är ju att såna problem inträffar en gång eller alla gånger. En möjlig orsak skulle kunna vara att något kraschar när det inte får någon Internet-anslutning innan datorn hunnit ansluta, men några minuter känns lite lång tid för något sånt.

Något som nästan garanterat kommer lösa problemet är förstås att installera om Windows, men vad är det roliga i det.

Jag har gått igenom och disablat nästan alla plugins med hjälp av Sysinternals autoruns. Hjälper inte.
Har också funderat på att det måste vara något som tar en stund och sedan kommer igång. Tänkte någon disk som segar, men ser inga andra fel eller tecken på det. Väldigt få grejer inkopplade med USB heller.

Ja, en ren installation hjälper nog, men det tar emot.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet:
Lyckades du lösa det här? Jag verkar ha exakt samma problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akkaniclas:

@giplet:
Lyckades du lösa det här? Jag verkar ha exakt samma problem.

Nej, har inte lyckats lösa det.
Det jag har hittat i informationsväg hittills är att det skulle kunna ha något att göra med Xbox appen och Xbox game pass. Men eftersom jag gärna vill ha tillgång till game pass så har jag inte provat att avinstallera appen.

Edit: Nu när jag funderar mer på det så tror jag att detta dök upp när jag gjorde nödvändiga inställningar för att kunna installera Windows 11 på min dator. Dvs slå på TPM i BIOS osv. Sedan har jag inte gått vidare och faktiskt uppgraderat, men det känns som att det dök upp ungefär då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Nej, har inte lyckats lösa det.
Det jag har hittat i informationsväg hittills är att det skulle kunna ha något att göra med Xbox appen och Xbox game pass. Men eftersom jag gärna vill ha tillgång till game pass så har jag inte provat att avinstallera appen.

Edit: Nu när jag funderar mer på det så tror jag att detta dök upp när jag gjorde nödvändiga inställningar för att kunna installera Windows 11 på min dator. Dvs slå på TPM i BIOS osv. Sedan har jag inte gått vidare och faktiskt uppgraderat, men det känns som att det dök upp ungefär då.

Okej, synd! För mig har det inget med förberedelse för Windows 11 att göra. Jag slog på TPM igår, men det här problemet har jag haft i flera månader.

Jag har också Xbox-appen. Kanske ska prova att avinstallera allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akkaniclas:

Okej, synd! För mig har det inget med förberedelse för Windows 11 att göra. Jag slog på TPM igår, men det här problemet har jag haft i flera månader.

Jag har också Xbox-appen. Kanske ska prova att avinstallera allt.

Berätta gärna hur det gick.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Berätta gärna hur det gick.

Absolut!

Permalänk

@giplet:
Problemet försvann när jag avinstallerade alla spel jag hade installerade (Halo: Master Chief Collection, Hades och SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE).

Jag har installerat Hades och SUPERHOT igen utan att problemet kommit tillbaka. Halo (~137 GB) har jag inte orkat prova igen utan köpte det på Steam istället...

Jag läste nånstans att man eventuellt kan komma runt problemet genom att installera spelen på OS-disken. Har du dina spel installerade där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akkaniclas:

@giplet:
Problemet försvann när jag avinstallerade alla spel jag hade installerade (Halo: Master Chief Collection, Hades och SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE).

Jag har installerat Hades och SUPERHOT igen utan att problemet kommit tillbaka. Halo (~137 GB) har jag inte orkat prova igen utan köpte det på Steam istället...

Jag läste nånstans att man eventuellt kan komma runt problemet genom att installera spelen på OS-disken. Har du dina spel installerade där?

Tack för info. Avinstallerade också alla spel och sedan funkade det här också. Ska prova att installera dem på OS-disken. Sjukt detta, men bra det funkade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tack för info. Avinstallerade också alla spel och sedan funkade det här också. Ska prova att installera dem på OS-disken. Sjukt detta, men bra det funkade.

Ja det är rätt sjukt. Lite komiskt att det är Microsofts tjänst som ger så konstiga problem på Windows...

Uppdatera gärna med om det fungerar på OS-disken

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jag återinstallerade ett av spelen på bootdisken och det funkar fortfarande. Sjukt. Tur man investerade i en 1TB NVME-drive.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan ha varit så att spelen (eller programmen) lägger till vissa dependencies vid installationen som i detta fall troligtvis en ms c runtime (eller något som den i sin tur använder sig av indirekt), där vissa versioner kan vara problematiska.

Har varit med om liknande också med .NET, där trots att jag hade rätt Major och minor version så var det en build / patch eller något som var problemet i mitt fall. Räckte inte med att uppdatera då .NET insisterade att jag hade rätt version samt en sån installations reparation hjälpte inte. Var tvungen att avinstallera den .net versionen helt och installera om samma version på nytt.

Har varit med om detta 3 ggr både med .net och c runtimes, riktigt irriterande. En av dem gångerna minns jag var autodesk produkter

Welcome to dependency hell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappyPie:

Kan ha varit så att spelen (eller programmen) lägger till vissa dependencies vid installationen som i detta fall troligtvis en ms c runtime (eller något som den i sin tur använder sig av indirekt), där vissa versioner kan vara problematiska.

Har varit med om liknande också med .NET, där trots att jag hade rätt Major och minor version så var det en build / patch eller något som var problemet i mitt fall. Räckte inte med att uppdatera då .NET insisterade att jag hade rätt version samt en sån installations reparation hjälpte inte. Var tvungen att avinstallera den .net versionen helt och installera om samma version på nytt.

Har varit med om detta 3 ggr både med .net och c runtimes, riktigt irriterande. En av dem gångerna minns jag var autodesk produkter

Welcome to dependency hell

Nja. Det är inte länge sedan jag installerade dessa spelen från början, och nu installerade jag om dem. Funkar fortfarande. Verkar vara snarare vara något med vilken disk man har dem på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nja. Det är inte länge sedan jag installerade dessa spelen från början, och nu installerade jag om dem. Funkar fortfarande. Verkar vara snarare vara något med vilken disk man har dem på.

jag förstår inte var du menar med "nja" och citerar mitt inlägg. "nja" till vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappyPie:

jag förstår inte var du menar med "nja" och citerar mitt inlägg. "nja" till vad?

Jag tycker inte alls att lösningen på problemet indikerar att det skulle vara något problem med dependencies. Det finns många problem med ucrtbase.dll som är dependencyrelaterade, men ingen av de lösningarna som föreslås då hjälper. Vilken disk som används för att installera spel känns inte alls som en koppling till dependencies.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker inte alls att lösningen på problemet indikerar att det skulle vara något problem med dependencies. Det finns många problem med ucrtbase.dll som är dependencyrelaterade, men ingen av de lösningarna som föreslås då hjälper. Vilken disk som används för att installera spel känns inte alls som en koppling till dependencies.

Intressant hur du svarar, det första ordet jag använde i mitt inlägg var "kan" d.v.s. som "kan vara en faktor i problemet" inte att det skulle vara det.

Att du försöker motbevisa mitt påstående om att det är helt fel med enbart "känsla" ....visar bara hur fattig din argumentation och diskussion är.
Jag hade önskat att någon hade svarat med lite mer insikt, kanske t.o.m. en tydligare fakta orienterad förklaring; Oavsett om jag hade "rätt eller fel" så hade jag och andra i forumet lärt oss något nytt.

Forumet har verkligen nått botten, saknar den gamla sweclockers där diskussioner ledde till kunskap. Nu är det vad som "känns bäst" som är "rätt" i forumet.

Att du är moderator och beter dig på detta sätt får mig att bara sluta vilja diskutera på Sweclockers.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HappyPie:

Intressant hur du svarar, det första ordet jag använde i mitt inlägg var "kan" d.v.s. som "kan vara en faktor i problemet" inte att det skulle vara det.

Att du försöker motbevisa mitt påstående om att det är helt fel med enbart "känsla" ....visar bara hur fattig din argumentation och diskussion är.
Jag hade önskat att någon hade svarat med lite mer insikt, kanske t.o.m. en tydligare fakta orienterad förklaring; Oavsett om jag hade "rätt eller fel" så hade jag och andra i forumet lärt oss något nytt.

Forumet har verkligen nått botten, saknar den gamla sweclockers där diskussioner ledde till kunskap. Nu är det vad som "känns bäst" som är "rätt" i forumet.

Att du är moderator och beter dig på detta sätt får mig att bara sluta vilja diskutera på Sweclockers.

Jag tror du läser in alldeles för mycket i svaret.

Precis som du anser att ”x” vara en lösning/förklaring kan ju någon annan tycka att ”y” är en lösning/förklaring utan att det är något fel på det.

Hänger inte alls med på varför det är mer fel att inte hålla med din teori för att man är frivillig moderator än om man inte är det.

Som sagt så tror jag du feltolkar det hela väldig mycket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror du läser in alldeles för mycket i svaret.

Precis som du anser att ”x” vara en lösning/förklaring kan ju någon annan tycka att ”y” är en lösning/förklaring utan att det är något fel på det.

Hänger inte alls med på varför det är mer fel att inte hålla med din teori för att man är frivillig moderator än om man inte är det.

Som sagt så tror jag du feltolkar det hela väldig mycket

Du skriver:

Citat:

"Precis som du anser att ”x” vara en lösning/förklaring kan ju någon annan tycka att ”y” är en lösning/förklaring utan att det är något fel på det."

vilket är intressant då i mitt första inlägg presenterade jag att min teori kan vara en orsak, vilket var det första ordet dessutom.
Så på den fronten är vi överens om att det kan finnas flera förklaringar till liknande problem utan att det ska vara något fel på det eller hur? Du kanske feltolkade det jag skrev väldigt mycket?

Citat:

Hänger inte alls med på varför det är mer fel att inte hålla med din teori för att man är frivillig moderator än om man inte är det.

Ingen behöver "hålla med" om min teori det har jag absolut inte sagt! Tvärtom om vad du påstår om vad jag säger så skrev jag om att oavsett om jag har rätt eller fel så är det insikten och kunskap jag är ute efter via en diskussion (en fakta orienterad sådan). Det står väldigt tydligt i det citat du citerar mig.

Men däremot att teorin förnekas och påstås vara felaktig baserad på enbart känsla utan någon fakta hjälper ingen, det var just det jag skrev om. Då leder inte diskussionen till kunskap längre.
Visst kan det finnas flera olika lösningar men den ena behöver inte utesluta den andra, speciellt viktigt när andra läser tråden och skulle befinna sig i liknande problem.
Precis som du (och även jag) säger kan det finnas flera lösningar utan att det skulle vara något fel på det.

Att just en moderator beter sig på detta vis gör det hela mer problematiskt, inte att det blir det. Att vara just en frivillig moderator har inget med saken att göra.