LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Rtings och ett gäng andra missar den viktigaste inställningen: Peak Brightness eller "högsta möjliga ljusstyrka" (eller vad de nu översattes till) eftersom det är den inställningen som överlag styr hur aggressivt ljuset ska ändras med innehållet (ABL) samt hur starkt den ska lysa överlag. Effekten av OLED-pixelljusstyrka är beroende av var du ställer detta reglage. Med Peak Brightness: High är det maximalt ljus och ljuspumpande hela tiden. Bilden är överlag även mer orolig i High-läget som följd av hur panelen arbetar med dithering.

Har du främst ett mycket mörk eller mysbelyst rum kan du ställa Peak brightness till Off eller Low. Då kommer även HDR vara behagligare. Har du Off/Low och OLED-pixelljus kring 50 kommer du få någonstans runt 120–130 nits i SDR vid 25% snittljusnivå. Ställ den på 100 för HDR och du lär få runt 250–300 nit peak vid HDR vilket kan vara tillräckligt. Eller om du vill ännu mer ljus för HDR, kör på Mid-nivå.

Warm2 och Warm50 är de nivåer man landar på vid kalibrering. Men vitbalansen är med LG:s OLED ofta synbart gröngul. Det kan man endast kalibrera bort per exemplar med mätinstrument. Alla exemplar är dessutom rätt olika. Detta är svårt att få bort på egen hand utan någon form av referens att jämföra med. Därför brukar jag rekommendera Varm1 även bilden då blir mer turkos. Det är helt enkelt lättare att acceptera en bild som är för turkos än för gulgrön.

Vitbalansen är annars typexempel där Sony och Panasonic är bättre från början.

Alltid lika imponerande att läsa om din kunnighet! Jag ska testa dina förslag. Är warm1 detsamma som warm30? Lite osäker på hur jag ska ställa in det. Tack igen för din hjälp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swedish Berserk:

Alltid lika imponerande att läsa om din kunnighet! Jag ska testa dina förslag. Är warm1 detsamma som warm30? Lite osäker på hur jag ska ställa in det. Tack igen för din hjälp.

Ifall du kör lägen som Expert och Filmmaker mode bör du få en Warm2-inställning också. Warm30 har jag för mig är rätt så rejält blått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Alltid lika imponerande att läsa om din kunnighet! Jag ska testa dina förslag. Är warm1 detsamma som warm30? Lite osäker på hur jag ska ställa in det. Tack igen för din hjälp.

Efter att ha läst alldeles för mycket trådar så tror jag warm1 motsvarar warm 30 och warm2 motsvarar warm 50. Warm1 och warm2 verkar användas på CX och tidigare, Warm 1-50 på C1.

Edit:
Kan tillägga att jag brukar försöka ställa in mina tv-apparater så korrekt det går utan att ha tillgång till kalibreringsutrustning, så jag är hyfsat van vid "6500K" vitbalansen. Men, på min nya C1 så tycker jag Warm50 (Warm2) upplevs som för gult, så har ställt in den på Warm30 (Warm1) för tillfället. Ska prova Warm50 igen lite senare, men misstänker att jag inte kommer komma överens med den inställningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jaqob:

Efter att ha läst alldeles för mycket trådar så tror jag warm1 motsvarar warm 30 och warm2 motsvarar warm 50. Warm1 och warm2 verkar användas på CX och tidigare, Warm 1-50 på C1.

Det är så man lär sig!

Har lite anteckningar från mina C1 och G1-tester och de säger att runt Warm47–45 är det balans mellan rött och blått, så att färgtemperaturen är kring 6500K. Men det är fortfarande för mycket grönt i den balansen vilket kräver att man går in på RGB-reglagen, förslagsvis med en spektrofotometer, och sätter nivåerna rätt. Men detta baseras på de fåtal exemplar jag sett och jag vet hur mycket det skiljer sig mellan olika exemplar.

Warm30 blir då för turkos eftersom det fortfarande är för grönt och mer blått: turkos eller cyan.

Permalänk
Medlem

En sak som irriterar mig rejält med vår nya C1 är "Trending Now" som inte går att ta bort. Med småbarn är det sådär lagom roande att det visas reklam för barnfilmer på tjänster man inte har.

Någon med bra koll på marknadsföringslagen som vet om det vore värt att undersöka om det ens är tillåtet i Sverige? Reklam som riktar sig till barn under 12 år är väl i princip förbjuden, och framförallt reklam där det inte framgår att det är reklam.

Känns som att denna formulering kan vara relevant.

Skrivet av Hallå Konsument:

"Det får inte förekomma någon reklam alls före eller efter ett barnprogram. Personer eller karaktärer i barnprogram får inte vara med i reklamfilmer på tv."

Https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-reklam...

Och jo, jag vet att det går att stoppa med t.ex. en Pi hole, men tycker inte riktigt att det ska behövas.

Edit:
Anmält. Jag tycker detta borde kunna falla under konsumentverkets regel "Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.".

Om inte syftet vore att locka just barn hade det inte sett ut såhär

Permalänk

Fått hem C1an nu och är nöjd så här långt. Någon som har nån bra länk till inställningar att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik441:

Fått hem C1an nu och är nöjd så här långt. Någon som har nån bra länk till inställningar att börja med?

RTINGS är alltid ett säkert kort att utgå ifrån.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled/settings

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fick hem min C1 48tum häromdagen och har den primärt som monitor, vilket funkar kanonbra.
Men varför funkar inte google assistenten eller alexa får bara meddelande att det inte stöds i mitt land.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av Clasito:

RTINGS är alltid ett säkert kort att utgå ifrån.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled/settings

Tack, ska kolla där!

Permalänk

har köpt en B1a 55 och får inte heller igång google assistenten, stöds inte i ditt land... QUE

någon som vet ifall den har inbyggd chromecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

har köpt en B1a 55 och får inte heller igång google assistenten, stöds inte i ditt land... QUE

någon som vet ifall den har inbyggd chromecast?

Ladda ner dom appar som är svenska först och byt LG service country till UK under system menyn så funkar både alexa och google assistent.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

En sak som irriterar mig rejält med vår nya C1 är "Trending Now" som inte går att ta bort. Med småbarn är det sådär lagom roande att det visas reklam för barnfilmer på tjänster man inte har.

Någon med bra koll på marknadsföringslagen som vet om det vore värt att undersöka om det ens är tillåtet i Sverige? Reklam som riktar sig till barn under 12 år är väl i princip förbjuden, och framförallt reklam där det inte framgår att det är reklam.

Känns som att denna formulering kan vara relevant.

Och jo, jag vet att det går att stoppa med t.ex. en Pi hole, men tycker inte riktigt att det ska behövas.

Edit:
Anmält. Jag tycker detta borde kunna falla under konsumentverkets regel "Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.".

Om inte syftet vore att locka just barn hade det inte sett ut såhär
https://i.imgur.com/BuAsCpo.jpg

Mm, det är verkligen irriterande. Ikonerna för streamingtjänsterna man använder är bra små i jämförelse med reklamen.
Skriv gärna i tråden hur det går med anmälan sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Mm, det är verkligen irriterande. Ikonerna för streamingtjänsterna man använder är bra små i jämförelse med reklamen.
Skriv gärna i tråden hur det går med anmälan sen

Will do

Tills dess har jag lagt en brandväggsregel i routern som nekar all trafik från ipadressen som servar eic.recommend.lgtvcommon.com, för tillfället 54.229.166.30. Det gör att "Trending Now", och väderappleten, helt försvinner. Risken är att även någon annat, så som mjukvaruuppdateringar, servas från samma IP, men den dagen den sorgen.

Edit: Verkar som att de roterar IP-adress ganska ofta, så är nog tyvärr ingen hållbar lösning.

Permalänk

testade byta till UK, men den verkar även begära att man ska byta språk för att få till google assistenten

Permalänk

Vilket väggfäste rekommenderas till LG 77 A1?

Behöver inte kunna tilta eller vrida tv:en. Höja och sänka i höjdled kan dock vara användbart tänker jag.
Duger vad som helst, tex "one for all", eller ska något mer påkostat inhandlas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

En sak som irriterar mig rejält med vår nya C1 är "Trending Now" som inte går att ta bort. Med småbarn är det sådär lagom roande att det visas reklam för barnfilmer på tjänster man inte har.

Någon med bra koll på marknadsföringslagen som vet om det vore värt att undersöka om det ens är tillåtet i Sverige? Reklam som riktar sig till barn under 12 år är väl i princip förbjuden, och framförallt reklam där det inte framgår att det är reklam.

Känns som att denna formulering kan vara relevant.

Och jo, jag vet att det går att stoppa med t.ex. en Pi hole, men tycker inte riktigt att det ska behövas.

Edit:
Anmält. Jag tycker detta borde kunna falla under konsumentverkets regel "Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.".

Om inte syftet vore att locka just barn hade det inte sett ut såhär
https://i.imgur.com/BuAsCpo.jpg

Skrivet av Casimir2323:

Mm, det är verkligen irriterande. Ikonerna för streamingtjänsterna man använder är bra små i jämförelse med reklamen.
Skriv gärna i tråden hur det går med anmälan sen

Skumt också att det finns ett alternativ för att stänga av Home Promotion och sponsored advertisements under General Settings/Additional settings/Home Settings men verkar inte göra något :/ Gör ju Hemskärmen extremt laggig och unresponsive när måste vänta någon sekund varje gång för att raden med reklam ska laddas in innan man kan navigera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skumt också att det finns ett alternativ för att stänga av Home Promotion och sponsored advertisements under General Settings/Additional settings/Home Settings men verkar inte göra något :/ Gör ju Hemskärmen extremt laggig och unresponsive när måste vänta någon sekund varje gång för att raden med reklam ska laddas in innan man kan navigera.

Det är så illa att blockera Trending Now i routern gjorde att hela tvn känns mer responsiv i gränssnittet. Säkert delvis placebo, men att ladda ner massa reklam hjälper nog inte till att få det rappt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Gör ju Hemskärmen extremt laggig och unresponsive när måste vänta någon sekund varje gång för att raden med reklam ska laddas in innan man kan navigera.

Det där låter f*n som min tio är gamla blu-ray spelare från Samsung, man fick vänta typ 10 sek varje uppstart på att deras sega reklam server skulle skicka över banern innan man kunde starta netflix appen

Permalänk
Medlem

Verkar vara tvång på LG konto för att tanka ned appar som tex SVT Play. Finns det något sätt att kringgå detta eller är det bara att bita i det sura äpplet? Orkar inte med fler konton varför jag undrar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stora TV-apparater är kanske inte min grej. Köpte en 82:a häromåret. De två första var trasiga så fick krångla på med returer.

Undrar om inte min nya A1 77 också är trasig:
Den visar följande i någon tiondel:
https://imgur.com/iMrEEg7

Det där är svart himmel och fyrverkeri som lyser upp sådär i en sekund:
https://i.imgur.com/kNJ4lsC.jpg

Än så länge bara i Youtube (med HDR) så får se om felet även gäller andra appar och bildkällor.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd

Var kan man följa vad de nyare firmware faktiskt gör? Kommer ju rätt ofta till t.ex. A1 trots att det är en enklare modell.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

På nästan alla andra tv-apparater jag haft så har man kunnat stänga av funktionen på de fysiska knapparna på själva tn:n.

Någon som vet om det går på *1-modellerna? Googlar man så hittar man lite beskrivningar, men de verkar bara stämma för äldre modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Verkar vara tvång på LG konto för att tanka ned appar som tex SVT Play. Finns det något sätt att kringgå detta eller är det bara att bita i det sura äpplet? Orkar inte med fler konton varför jag undrar.

Märkte det på min också. Känns ju på gränsen till illegalt. Hur kan de kräva att man skapar ett LG-konto för att ta ned den här gratisappen?

Fast när jag tänker efter så gör väl Apple precis samma sak i en Apple TV - du måste väl dit med Apple-Id för att kunna ladda hem från Appstore. Irriterande är det i alla händelser!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Stora TV-apparater är kanske inte min grej. Köpte en 82:a häromåret. De två första var trasiga så fick krångla på med returer.

Undrar om inte min nya A1 77 också är trasig:
Den visar följande i någon tiondel:
https://imgur.com/iMrEEg7

Det där är svart himmel och fyrverkeri som lyser upp sådär i en sekund:
https://i.imgur.com/kNJ4lsC.jpg

Än så länge bara i Youtube (med HDR) så får se om felet även gäller andra appar och bildkällor.

Svarar mig själv. Var fel på själva Youtube-videon.

Nu är det bara banding som stör. Syns en del vid exempelvis fotboll.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Någon mer som har Viaplay och inte kan bakåt-kolla på sporten? Blir fan knäpp. Har jobbhelg och hade tänkte kolla ikapp både Formel 1, UFC och skidåkningen. Men nu får jag sitta och trycka i mobilen istället. Riktigt sugigt, speciellt när man nyss köpt en ny tv! :/

Ett annat konstaterande som jag kommit fram till är att ISF Expert som Rtings tycker man ska köra ser ut som skit. Färgerna, speciellt i ansikten, ser jättekonstiga ut och allt vitt blir lite gulaktigt. Egentligen alla bildlägen utom standard ser ut som skit skulle jag säga. C1 65 tum är det jag sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon mer som har Viaplay och inte kan bakåt-kolla på sporten? Blir fan knäpp. Har jobbhelg och hade tänkte kolla ikapp både Formel 1, UFC och skidåkningen. Men nu får jag sitta och trycka i mobilen istället. Riktigt sugigt, speciellt när man nyss köpt en ny tv! :/

Ett annat konstaterande som jag kommit fram till är att ISF Expert som Rtings tycker man ska köra ser ut som skit. Färgerna, speciellt i ansikten, ser jättekonstiga ut och allt vitt blir lite gulaktigt. Egentligen alla bildlägen utom standard ser ut som skit skulle jag säga. C1 65 tum är det jag sitter på.

Skit i varm 2 och kör varm 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon mer som har Viaplay och inte kan bakåt-kolla på sporten? Blir fan knäpp. Har jobbhelg och hade tänkte kolla ikapp både Formel 1, UFC och skidåkningen. Men nu får jag sitta och trycka i mobilen istället. Riktigt sugigt, speciellt när man nyss köpt en ny tv! :/

Ett annat konstaterande som jag kommit fram till är att ISF Expert som Rtings tycker man ska köra ser ut som skit. Färgerna, speciellt i ansikten, ser jättekonstiga ut och allt vitt blir lite gulaktigt. Egentligen alla bildlägen utom standard ser ut som skit skulle jag säga. C1 65 tum är det jag sitter på.

Ändra Color gamut till 'Auto detect' istället för native, det kommer göra ansikten mindre röda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Märkte det på min också. Känns ju på gränsen till illegalt. Hur kan de kräva att man skapar ett LG-konto för att ta ned den här gratisappen?

Fast när jag tänker efter så gör väl Apple precis samma sak i en Apple TV - du måste väl dit med Apple-Id för att kunna ladda hem från Appstore. Irriterande är det i alla händelser!

Användarvillkoren för röststyrningen var ingen trevlig läsning. LG gör bra TV apparater men de verkar vilja göra lite vadsomhelst med din data.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Användarvillkoren för röststyrningen var ingen trevlig läsning. LG gör bra TV apparater men de verkar vilja göra lite vadsomhelst med din data.

Den godkände jag inte, tänkte inte prata med tv'n eller fjärrkan.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Den godkände jag inte, tänkte inte prata med tv'n eller fjärrkan.

Hehe, jag förstår. Måste dock säga att det är ett smidigt sätt att söka på istället för att knappa på fjärrkontrollen Går ju även snabbare än att plocka fram mobilen och söka där sen casta till TVn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9