Permalänk
Skrivet av Jeka:

Är man så pass skeptisk så är det nog rimligare att kolla upp allt på egen hand istället för att attackera användare rakt ut, som nu har tagit sin tid för att hjälpa andra. ,,,

Det är ingen som har attackerat användare men jag förstår att man blir upprörd om man lägger tid och kraft på att försöka hjälpa till och blir mött med skepsism.

Jag har försökt kolla upp Jimms.fi. De har butik i Åbo, har fått pris som bästa butik 2020 av Prisjakt Finland, vilket även stämmer enligt Prisjakts sajt (hintaopas.fi), och har fortfarande 25+ DDR5 i lager. Någon Finlandssvensk Sweclockers-läsare som bor i Åbo måste det väl finnas som kan gå dit och handla och lägga upp en högupplöst bild på kretskortet?

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/175401/90mc0b70-m0eay0/a...

Permalänk

Ser att tråden spårar igen men här kommer en liten schysst deal, såg att Jeka hade beställt 04/11 och själv så beställde jag 05/11 01:58 så känns som att jag själv är nära på att få mina stickor från Dustin, nu är det så att jag har köpt 2 PAR kingstone 5200 för ett billigare pris än vad alla säljer för idag och jag villhövde 4 stickor men jag behöver inte 4 stickor så när jag väl får mina så kan jag droppa två för samma pris som jag fick dom för. När jag köpte så låg priset på 2645kr (kvitto finns) dagen efter så hade alla höjt priserna, ser iallafall ut som det är ett bättre pris än idag. / ny medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flashnorton:

Ser att tråden spårar igen men här kommer en liten schysst deal, såg att Jeka hade beställt 04/11 och själv så beställde jag 05/11 01:58 så känns som att jag själv är nära på att få mina stickor från Dustin, nu är det så att jag har köpt 2 PAR kingstone 5200 för ett billigare pris än vad alla säljer för idag och jag villhövde 4 stickor men jag behöver inte 4 stickor så när jag väl får mina så kan jag droppa två för samma pris som jag fick dom för. När jag köpte så låg priset på 2645kr (kvitto finns) dagen efter så hade alla höjt priserna, ser iallafall ut som det är ett bättre pris än idag. / ny medlem

Fick du också din order uppdaterad på e-post om nytt leveransdatum den 3/12?

Och ja! Jag kan bekräfta att priset 2645 kr stämmer, vilket jag också pröjsade för stickorna Kingston FURY Beast 32GB 5,200MHz DDR5 hos Dustin.

Edit: sorry inte leveransdatum, menade att dem ska få in stickorna den 3/12 och att dessa förmodligen skickas då.

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Skrivet av Jeka:

Fick du också din order uppdaterad på e-post om nytt leveransdatum den 3/12?

Och ja! Jag kan bekräfta att priset 2645 kr stämmer, vilket jag också pröjsade för stickorna Kingston FURY Beast 32GB 5,200MHz DDR5 hos Dustin.

Edit: sorry inte leveransdatum, menade att dem ska få in stickorna den 3/12 och att dessa förmodligen skickas då.

Har tyvärr inte sett någon uppdatering än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flashnorton:

Ser att tråden spårar igen men här kommer en liten schysst deal, såg att Jeka hade beställt 04/11 och själv så beställde jag 05/11 01:58 så känns som att jag själv är nära på att få mina stickor från Dustin, nu är det så att jag har köpt 2 PAR kingstone 5200 för ett billigare pris än vad alla säljer för idag och jag villhövde 4 stickor men jag behöver inte 4 stickor så när jag väl får mina så kan jag droppa två för samma pris som jag fick dom för. När jag köpte så låg priset på 2645kr (kvitto finns) dagen efter så hade alla höjt priserna, ser iallafall ut som det är ett bättre pris än idag. / ny medlem

Jag är intresserad av att köpa den ifall du får ett par över. Jag har själv en beställning på dessa hos Proshop från 3/11 men efter 2 framflyttade leveransdatum börjar jag tappa hoppet. Precis som för många andra är det det sista jag behöver för mitt nya bygge…

Släng iväg ett PM ifall det skulle bli aktuellt att sälja ett par

//Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertil58:

Jag har sökt med ljus o lykta i Europa efter DDR5 minnen och till min glädje har jag hittat en firma so säljer och som fortfarande har 19 st 32GB på lager. [...] Firman heter Verkkokauppa.com och finns i Helsingfors. [...]

Skrivet av SittingDuck99:

Jag har varit i kontakt med Verkkokauppa.com!

Jag förklarade att jag är intresserad av DDR5 som finns i lager hos dem, och precis som Bertil förklarade och länkade, så ska man maila deras exportavdelning för att påbörja processen. Jag förklarade att jag mailat tidigare idag men inte hört något ännu och vill ej att de ska ta slut. Kundtjänstmedarbetaren gav mig då instruktioner hur jag kan reservera produkten.

Tusen tack till Bertil58 och SittingDuck99! Verkkokauppa.com är ingen liten sketen butik, så därifrån har jag inga problem att chansa på en beställning!

För att summera vad man behöver göra om man är intresserad:
(Tips: Använd Chrome och dess auto translate funktion om ni inte är några hejare på finska. Hela följande process gick superlätt då)
1. Gå till https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78106/rksvh/Asus-DDR5... och lägg till i kassan. Välj att hämta i butik och betala på plats. Ditt minne kommer då reserveras.
2. Skriv din adress så gott det går, men då det inte går att välja Sverige eller någon svensk stad, så välj Helsinki.
3. Maila export@verkkokauppa.com med ordernummer, din korrekta svenska adress och hur du vill betala(kort gick toppen)
4. De kommer återkomma till dig när de korrigerat din liggande order med rätt adress och rätt fraktkostnad(30eur!), samt be dig betala ordern via en länk de skickar.
5. När du betalat din order kontaktar du export@verkkokauppa.com igen och säger att den är betald.

Det finns i skrivande stund 9st kvar i lager, lycka till de som är intresserade!

Permalänk
Medlem

FYI:
Dustin har uppdaterat min order på Corsair Vengeance 32GB 5,200MHz DDR5 SDRAM DIMM 288-pin till "Beräknad till vårt lager 2021-12-08."

Lade min order 12/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Har lite hälsosam skepsis när nyreggade personer kommer och tipsar om okända utlandssidor som har mer ddr5 i lager än stora kedjor och där man betalar med banköverföring..

Jag betalade som vanligt genom att logga in på "Mina sidor" och betla med kort. Ingen banköverföring.

Permalänk
Inaktiv

Har nu beställt från Verkokauppa. Fått orderbekräftelse, betalat med kreditkort så noll risk.

Då Finland är ett av få rekorderliga land som finns kvar
då de ännu inte fått ett inflöde av kriminella, organiserad brottslighet och allmän urholkning av moralen, så beställer jag ofta därifrån när det gäller saker som är svåra att hitta på andra ställen. Språket gör helt enkelt att många inte hittar fram vilket också gör att det är ett kasst land att ägna sig åt nätbedrägerier i.

Hittade Jimms först men hade inte tid att vänta på deras kundtjänst då de tog tid på sig men är helt säker att de är legitima också.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Beställt minne från verkkokquppa enligt manualen ovan.
Betalat med kort utan bekymmer.

Permalänk
Medlem

Har också lagt en beställning, får hoppas på att man får dem snarast

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem

@bertil58 Du ska ha ett stort tack för ditt tips och dina råd! Tror att Verkkokauppa tackar dig också, haha.

Har nu betalat min order hos Verkkokauppa, och jag hoppas att resten går smidigt till.

Gick utmärkt att betala med kort. Exportavdelnigen skapar en länk på ens sidor för kortbetalning efter man mailat sin order till dem.

Har en känsla av att svenska butiker kommer få in DDR5 i dagarna nu när flera svenskar beställt från Finland, haha. Så typiskt att några har skrivit här att Dustin har gett dem ett mer exakt leveransdatum idag. Jag som avbeställde Kingston FURY Beast 32GB 4,800MHz igår för att det dröjt lite och Dustin kundtjänst sa till mig igår att de har ingen alls koll på när minnet klan tänkas levereras.

Hoppas alla lyckas få tag i det dem vill ha!

Permalänk

Såg att Vengeance ändrades från februari till beställningsvara på Dustin.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

@bertil58 Du ska ha ett stort tack för ditt tips och dina råd! Tror att Verkkokauppa tackar dig också, haha.

Har nu betalat min order hos Verkkokauppa, och jag hoppas att resten går smidigt till.

Gick utmärkt att betala med kort. Exportavdelnigen skapar en länk på ens sidor för kortbetalning efter man mailat sin order till dem.

Har en känsla av att svenska butiker kommer få in DDR5 i dagarna nu när flera svenskar beställt från Finland, haha. Så typiskt att några har skrivit här att Dustin har gett dem ett mer exakt leveransdatum idag. Jag som avbeställde Kingston FURY Beast 32GB 4,800MHz igår för att det dröjt lite och Dustin kundtjänst sa till mig igår att de har ingen alls koll på när minnet klan tänkas levereras.

Hoppas alla lyckas få tag i det dem vill ha!

Haha, du och bertil58 får se mindre misstänksamma ut till nästa gång! Kan ju vara så att ni har klistrat på Asus lappar på gamla ddr2 minnen som ni sedan säljer genom mystiskt okända finska webbplatser som ddr5 och därefter scammar stackars användare på sweclockers som har hängt här i över 10+ år :/

Skämt å sido, väldigt bra jobbat till er bägge!

Stickorna hos Verkkokauppa är dessutom Kingstons ”value” ddr5 som man klart och tydligt ser och förstår, efter att man sett att beskrivningen översattes till:

Produktnummer: 78106
Tillverkare: Kingston
Produktkod: 90MC0B70-M0EAY0

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeka:

Haha, du och bertil58 får se mindre misstänksamma ut till nästa gång! Kan ju vara så att ni har klistrat på Asus lappar på gamla ddr2 minnen som ni sedan säljer genom mystiskt okända finska webbplatser som ddr5 och därefter scammar stackars användare på sweclockers som har hängt här i över 10+ år :/

Skämt å sido, väldigt bra jobbat till er bägge!

Stickorna hos Verkkokauppa är dessutom Kingstons ”value” ddr5 som man klart och tydligt ser och förstår, efter att man sett att beskrivningen översattes till:

Produktnummer: 78106
Tillverkare: Kingston
Produktkod: 90MC0B70-M0EAY0

Haha, tack ska du ha!

Tog mig en bra stund med att skriva instruktionerna och att fixa skärndumparna Trodde att de skulle visa att jag inte är någon bedragare. Men även med skärmdumparna är vissa suspekta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Haha, tack ska du ha!

Tog mig en bra stund med att skriva instruktionerna och att fixa skärndumparna Trodde att de skulle visa att jag inte är någon bedragare. Men även med skärmdumparna är vissa suspekta!

Alltså jag fastnade lite vid att ni båda reggade er nyss och på samma dag osv. Så mycket scams och skit på nätet numera, förra veckan även på stor sida som cdon. Men allt verkar ju legit så bra tips. Finland är bättre än oss på typ allt numera verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att en stor del av finnarna som har fått tag på DDR5 vid det här skedet kör just med dessa Asus OEM stickor. Både Verkkokauppa och Jimm's hade fått en hel del av dem förra veckan.

Jag råkar faktiskt ha ett par själv, och har hunnit överklocka dom lite också: https://imgur.com/a/KpbOsBA

som referens, AIDA resultat på auto settings https://i.imgur.com/oiXSArD.png

Det ser ut som att ASUS helt enkelt köpt en massa OEM Micron stickor och printat ut nya etiketter. SPD:n orkade dom inte fixa.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem

Tråkig uppdatering på ordersidan från dustin, "Corsair Vengeance 32GB 5,200MHz DDR5 SDRAM DIMM 288-pin Beräknad till vårt lager 2022-03-06" speciellt när minnet är sista delen som saknas för nybygget.
Ordern laggd 9/11

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

verkkokauppa verkar nu ha slut på ddr5 minnen....
Där var en i lager när jag öppnade sidan. Tryckte lägg till i varukorg och fick ett error, 20 sek senare var minnet borta ur lager. Måste ha missat det på minuten.
Surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Alltså jag fastnade lite vid att ni båda reggade er nyss och på samma dag osv. Så mycket scams och skit på nätet numera, förra veckan även på stor sida som cdon. Men allt verkar ju legit så bra tips. Finland är bättre än oss på typ allt numera verkar det som.

Ingen skada skedd, jag kan förstå viss misstänksamhet. Men en annan gång är det ju lätt att ta länken till firman o bilda sig en egen uppfattning.
Jag hoppas att jag får mina stickor snart o kan leka m dator under jul/nyår. Just nu ser det ganska just ut.
Lycka till med era byggen allihop😎

Permalänk

Någon som vet något mer om jimms.fi? De verkar ha massor av stickor i lager. Men det känns suspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNecronomica:

Någon som vet något mer om jimms.fi? De verkar ha massor av stickor i lager. Men det känns suspekt.

Jimms är en finsk institution, har köpt största delen av mina komponenter därifrån sedan cirka 12 år tillbaka.

Men som du ser så är jag finsk och kan inte ta ställning till hur eller om dom skickar något till Sverige. Direkt går det iaf inte att beställa eftersom dom vill ha en finsk leveransaddress.

Du kan mejla dom på asiakaspalvelu@jimms.fi och fråga ifall det är möjligt att lösa på något annat sätt.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheNecronomica:

Någon som vet något mer om jimms.fi? De verkar ha massor av stickor i lager. Men det känns suspekt.

De är legit - har funnits i Finland massa år. Sedan hur smidigt det är att handla därifrån till Sverige vågar jag inte säga något om.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av knz0:

Jimms är en finsk institution, har köpt största delen av mina komponenter därifrån sedan cirka 12 år tillbaka.

Men som du ser så är jag finsk och kan inte ta ställning till hur eller om dom skickar något till Sverige. Direkt går det iaf inte att beställa eftersom dom vill ha en finsk leveransaddress.

Du kan mejla dom på asiakaspalvelu@jimms.fi och fråga ifall det är möjligt att lösa på något annat sätt.

Skrivet av Kr^PacMan:

De är legit - har funnits i Finland massa år. Sedan hur smidigt det är att handla därifrån till Sverige vågar jag inte säga något om.

Tack för svar, har skickat mail och uppdaterar här när jag vet mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av knz0:

Jag gissar att en stor del av finnarna som har fått tag på DDR5 vid det här skedet kör just med dessa Asus OEM stickor. Både Verkkokauppa och Jimm's hade fått en hel del av dem förra veckan.

Jag råkar faktiskt ha ett par själv, och har hunnit överklocka dom lite också: https://imgur.com/a/KpbOsBA

som referens, AIDA resultat på auto settings https://i.imgur.com/oiXSArD.png

Det ser ut som att ASUS helt enkelt köpt en massa OEM Micron stickor och printat ut nya etiketter. SPD:n orkade dom inte fixa.

Inte dåligt!

Haha tänkte precis länka denna https://youtu.be/OAL8q2qaqWE till dig ifall du hade sett videon från Actually Hardcore Overclocking som lyckades med att få sina crucial + micron 4800 CL40 till 5500 CL38 med 1.3V/1,4V, så såg jag senaste kommentaren och misstänkte att det var du

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem

"Önskar jag kunde svara på detta, vet att vi kommer att få in en liten leverans runt nyår men de kommer att gå till dom som redan har beställningar liggandes och inget mer än så. Så när det kommer in mera för allmänheten skall kunna lägga beställningar på igen kan jag inte svara på men det kommer att vara ett bra tag skulle jag tro."

Svar från inet när jag frågade om ddr5 leveranser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tänkte också beställa de där "ASUS" minnena från jimms, de ska fungera i ett ROG Z690 EXTREME GLACIAL antar jag?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tänkte också beställa de där "ASUS" minnena från jimms, de ska fungera i ett ROG Z690 EXTREME GLACIAL antar jag?

Om du läser specsen för ditt moderkort på ASUS ROG’s webbsida: https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69...

Så svar på din fråga, ja det passar

4 x DIMM, Max. 128GB, DDR5 6400+(OC)/ 6200(OC)/ 6000(OC)/ 5800(OC)/ 5600(OC)/ 5400(OC)/ 5200(OC)/5000(OC)/4800 Non-ECC, Un-buffered Memory*

Som du ser så stödjer ditt mb allt mellan 4800-6400. Vet dock inte vad dom menar med 6400+, då dom specifikt anger vilka typer av frekvenser som stöds. Kan det vara att dom inte vill garantera frekvenser högre än 6400+ men att mb faktiskt stödjer högre än så? Om någon annan vet så dela gärna med dig, blev själv lite nyfiken nu

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeka:

Om du läser specsen för ditt moderkort på ASUS ROG’s webbsida: https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-z69...

Så svar på din fråga, ja det passar

4 x DIMM, Max. 128GB, DDR5 6400+(OC)/ 6200(OC)/ 6000(OC)/ 5800(OC)/ 5600(OC)/ 5400(OC)/ 5200(OC)/5000(OC)/4800 Non-ECC, Un-buffered Memory*

Som du ser så stödjer ditt mb allt mellan 4800-6400. Vet dock inte vad dom menar med 6400+, då dom specifikt anger vilka typer av frekvenser som stöds. Kan det vara att dom inte vill garantera frekvenser högre än 6400+ men att mb faktiskt stödjer högre än så? Om någon annan vet så dela gärna med dig, blev själv lite nyfiken nu

Tack!
Blev osäker när jag läste de senaste sidorna här i tråden om just dessa. Ifall det skulle vara något speciellt/annorlunda med de

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Proshop verkar ha fått in ett gäng Kingston FURY Beast DDR5-5200 C40 fick mina skickade för en timme sen. Beställde 3 November.

Tack för alla tips.