Telia vill att techjättar finansierar utbyggnad av mobilnätet

Permalänk
Medlem

Telekombranschen i Sverige är ett oligopol, och lever väldigt gott på det. År efter år är man med i topplistan över branscher med högst rörelsemarginal. Det är i princip omöjligt för nya aktörer att ge sig in i svängen, då det krävs enormt realkapital i form av infrastruktur för att få till en fungerande tjänst med egen prissättning. Det finns inget börja i liten skala och låta det växa. Aktörerna är få nog för att prissättningskarteller ska vara praktiskt möjliga att upprätthålla. Det finns i praktiken ingen konkurrens.

Undrar om man funderat särskilt länge på eventuella konsekvenser av att pipa om detta, och därmed indirekt kräva att techjättar med enorma resurser och innovativa alternativ till svindyrt-abonnemang-och-hutlösa-datatariffer-modellen etablerar sig på marknaden?

I mina amatörögon verkar det här i alla fall synnerligen korkat. Vore jag telekom-VD, hade jag snarare gjort allt för att resursstarka ögon inte skulle rikta blicken mot mitt revir.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Men operatörerna borde ju kunna ta mer betalt för data som växlas över från internet till mobilnät om de skulle vilja, eller?

Det gör de ju redan, eller? Jag konsumerar/orsakar nog flera TB trafik per månad på mitt bredband hemma, för typ 300 i månaden, på min telefon har jag 4 GB för 99 så det är många gånger dyrare.

Citat:

De tjänar ju absurda mängder pengar på vår data och är helt beroende av mobilerna och deras trafik. De borde helt klart vara en del av modellen, men med dagens system så finns det inte så lätta medel att ta betalt.

De (operatörerna alltså) tar ju som sagt redan betalt av oss konsumenter, varför ska de få/ta betalt en gång till? Att Google och de gör stora vinster beror ju bland annat på att vår skattemodell inte är anpassad för deras affärsmodell och de därmed kan smita undan i princip alla skatter. Att Telia kan punga dem på mer pengar hjälper dock inte det på något sätt.

Citat:

Cache-boxar och annat som finns för att minska belastningen är ju främst för att minska datatrafiken på internet, men kostnaden för mobiloperatören ligger ju på länken:
mobil<->mast<->fiber<->backbone

Cache-lådorna hjälper inte avsevärt i den kedjan.

Nej absolut, det är därför vi betalar mer för mobil data än fast.

Citat:

Jag vill i alla fall inte leva med begränsade abonnemang för evigt med xGB per månad och att trafiken betalas av varje enskild användare, trevligare att slippa det och skjuta över det på bolag mer mer vinst än någon behöver

Tja, från ett håll är ju det absolut helt logiskt, men det ställer ju till det för nätneutraliteten. Vad händer med trafik från tjänster som inte har råd att betala för trafiken "från internet" till min mobil? Ska de kosta extra för mig? NE kanske betalar exempelvis så vi kan ta del av det gratis (för trafiken alltså, kanske måste man prenumerera på NE) men Wikipedia har verkligen inte resurser att betala sådant alltså kommer vi konsumenter att behöva betala en extra avgift för att kunna ta del av den tjänsten.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem f-n använder mobilt bredband för sånt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Räcker de inte att Telia, Tele2 och Telenor mutar till sig alla licenser för nätutbyggnad för att hålla utländska aktörer utanför?

Permalänk
Medlem

Bara de inte lägger kostnaderna på oss konsumenter så spelar det mig ingen roll vem som betalar. Men rent krasst kan man väl konstatera att de har allt råd att slanta upp. Det har de. De blir knappast hemlösa av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vem f-n använder mobilt bredband för sånt ?

Alla som inte har fiber eller motsvarande??

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det gör de ju redan, eller? Jag konsumerar/orsakar nog flera TB trafik per månad på mitt bredband hemma, för typ 300 i månaden, på min telefon har jag 4 GB för 99 så det är många gånger dyrare.
De (operatörerna alltså) tar ju som sagt redan betalt av oss konsumenter, varför ska de få/ta betalt en gång till? Att Google och de gör stora vinster beror ju bland annat på att vår skattemodell inte är anpassad för deras affärsmodell och de därmed kan smita undan i princip alla skatter. Att Telia kan punga dem på mer pengar hjälper dock inte det på något sätt.
Nej absolut, det är därför vi betalar mer för mobil data än fast.
Tja, från ett håll är ju det absolut helt logiskt, men det ställer ju till det för nätneutraliteten. Vad händer med trafik från tjänster som inte har råd att betala för trafiken "från internet" till min mobil? Ska de kosta extra för mig? NE kanske betalar exempelvis så vi kan ta del av det gratis (för trafiken alltså, kanske måste man prenumerera på NE) men Wikipedia har verkligen inte resurser att betala sådant alltså kommer vi konsumenter att behöva betala en extra avgift för att kunna ta del av den tjänsten.

Kan ju vara liknande som skattesatser att allt upp till en nivå är gratis? Det är ju några få aktörer som kostar extremt mycket mer än andra (videotjänster)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem f-n använder mobilt bredband för sånt ?

Vi konsumerar säkerligen 50GB på en vecka i vårt fritidshus.

Det finns fiber draget till alla hus i byn i inre Lappland, men abonnemangen är inte gjorda för sällananvändarna.

Vi är uppe på sensommaren, älgjakten och påsken och då är mobilt bredband det enda kostnadseffektiva alternativet.

Däremot håller vi på att lämna Telia, då det bolaget har begått självmord på sig själv.

Det enda Telia är bäst på är att ha flest fall hos Konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De har en tjänst som går ut på att leverera data, då skall de väl leverera data? Tänk om fraktbolagen skulle kräva extra pengar för att leverera produkter från populära märken när det går mot jul.

Du såg att den jag hade svarat på hade skrivit Apple och Samsung? Vilket inte var de som var utpekade... så vart du ville komma med din kommentar vet jag inte riktigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Kan ju vara liknande som skattesatser att allt upp till en nivå är gratis? Det är ju några få aktörer som kostar extremt mycket mer än andra (videotjänster)

Tja kanske det, men det blir ju ett komplicerat system för att lösa ett redan löst problem liksom. Dessutom hade nog inte EU eller liknande gillat det ur ett konkurrensperspektiv.

Jag är också emot alla regler som gör att min operatör ska granska och värdera min trafik (mer än vad som redan krävs), allt jag gör på nätet är min ensak liksom.

Ytterligare en aspekt är ju att det sannolikt hade inneburit lägre kvoter för icke-betald trafik. Telia försökte ju göra något sånt här för några år sedan då Spotify inte räknades mot ens pott, men exempelvis Youtube Music gjorde det (vad jag minns, kommer inte ihåg detaljerna exakt). Det hade förstås lett till att folk valde Spotify över alternativen, men också att de valde ett abonnemang med mindre data än vad de annars hade valt vilket i förlängningen hade gjort de mer benägna att snåla på datatrafiken, men också mindre benägna att "kräva" mer trafik för sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Europeiska telekombolag inklusive svenska Telia anser att USA:s techjättar som står för stora delar av nätverkstrafiken ska bidra till utbyggnadskostnader.

Läs hela artikeln här

På samma sätt som att speditionsföretag och taxibolag finansierar asfalterade vägar?
Hur tänkte de här?

Är rädd att detta kan glida över till ett scenario där man behöver monitorera trafiken för att kvantifiera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Exakt. Telia är ju dessutom det dyraste av alla här så om de har problem vet jag inte hur exempelvis Tre kan gå runt. Telia är också den operatör med flest klagomål hos konsumentverket och så (vilket visserligen kan ha att göra med att de har många kunder), så jag vet inte vart deras pengar går egentligen.

Det har förmodligen att göra med att Tre är i princip helt oanvändbart i väldigt stora delar av landet. Och då menar jag verkligen oanvändbart. Tillskillnad från Telia som du kan använda överallt, oavsett vart du bor.

Detta Telia-nät är ju knappast gratis och därmed så kostar det ju mer också.

Jag som kommer från norra delarna av landet har aldrig någonsin hört talas om en människa norr om Dalälven som använder Tre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Det har förmodligen att göra med att Tre är i princip helt oanvändbart i väldigt stora delar av landet. Och då menar jag verkligen oanvändbart. Tillskillnad från Telia som du kan använda överallt, oavsett vart du bor.

Detta Telia-nät är ju knappast gratis och därmed så kostar det ju mer också.

Jag som kommer från norra delarna av landet har aldrig någonsin hört talas om en människa norr om Dalälven som använder Tre.

Det vet jag inget om då jag inte har varit norr om Dalälven (i Sverige) på rätt många år, men Tre (eller snarare Hallon) har funkat i min förra och min förrförra lägenhet där de andra näten inte funkade trots att det var i centrala Göteborg. Alltså varierar täckningen, Telia kanske är bäst i glesbygd, men de är inte bäst överallt. Jag är heller inte riktigt beredd att betala 219 för 2GB som är Telias billigaste abb. jämfört med 99 för 4GB med Hallon för att kanske ha aningen bättre täckning i skogen eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

På samma sätt som att speditionsföretag och taxibolag finansierar asfalterade vägar?
Hur tänkte de här?

Är rädd att detta kan glida över till ett scenario där man behöver monitorera trafiken för att kvantifiera den?

Nästan alla asfaterade vägar är allmänna och finansieras av skatten, så den liknelsen (likt alla bil-liknelser) haltar ju något.

OT:
Jag anser att de som ser på mycket netflix bör betala mer för fast bredband än de som bara slösurfar. Ett sätt att lösa detta vore ju att innehållsleverantörer betalar för bandbredd som telia föreslår och lämpar över den extra kostnaden på sina egna abbonemang. I nuläget får ju slösurfare betala lika mycket månadskostnad som storkonsumenter av bredband.

Och att argumentera "jamen jag betalar ju för att maxa bandbredden 24/7 så det borde alla kunder kunna göra" är i mitt tycke larvigt, inget dimensioneras på det viset då ingen skulle ha råd betala för en sådan tjänst, oavsett marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast som nätföretag så vill man bara finnas i storstäder där folket finns. Men som samhälle kräver vi att de existerar "överallt". Så jag tror din analys är lite väl förenklad. Ju större ett företag är, desto större förpliktelser mot samhället har det. Och ur det här kommer deras behov av att få det subventionerat (på något sätt).

Just gällande mobilnätet så vill/behöver nog nätleverantörerna finnas även utanför storstäderna, eftersom kunderna har en tendens att även röra sig mellan städer och till olika turistiska destinationer.
En form av "subventionering" är att inte differentiera taxorna beroende på var i nätet (geografiskt) som kunden bor/ansluter. Tätortsborna bidrar på så vis ekonomiskt till sin egen möjlighet att vara uppkopplade även utanför centralorten.

Jag tycker ändå det är helt rätt att "jättarna" tvingas vara med och betala, eftersom de aktivt bidrar till en del av trafikmängden när deras appar automatiskt "ringer hem" och/eller tar emot data stup i kvarten.
Användarnas data är deras råvara. Den råvaran måste de vara beredda att betala för!

Permalänk
Inaktiv

lol Om Felia vill ha gratis pengar för sin 5G-utbyggnad så vill fan jag ha sänkt månadskostnad på mitt mobilabonnemang för att deras kostnader gått ned (inte för att jag är kund hos dem förvisso, och efter deras mutäventyr i Kazakstan med mera kommer jag aldrig att vara det heller för den delen), och medans vi drömmer så vill jag ha en ponny också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det har förmodligen att göra med att Tre är i princip helt oanvändbart i väldigt stora delar av landet. Och då menar jag verkligen oanvändbart. Tillskillnad från Telia som du kan använda överallt, oavsett vart du bor.

Antar att du inte försökt använda Telia bortom odlingsgränsen i Lappland? I somras hade vi betydligt bättre täckning genom Tele2 än Telia i Arjeplogsfjällen. Telia lever tyvärr bara på gamla meriter enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu handlade väl det hela om Facebook, Instagram, TikTok, Youtube och Spötify, dvs de som lever på att leverera trafik till mobilerna.

Jaha men dåså, låt dem betala om de vill ha trafik till sina siter. 😊
De har ju betalat en gång redan när operatörerna ”bjöd” på datatrafiken som gick till vissa av dessa siter, är väl inte så konstigt då om Telia mfl vill ha betalt igen, de har ju själva lagt upp det från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du inte försökt använda Telia bortom odlingsgränsen i Lappland? I somras hade vi betydligt bättre täckning genom Tele2 än Telia i Arjeplogsfjällen. Telia lever tyvärr bara på gamla meriter enligt mig.

Du har provat alla ställen då eller?
Själv hade jag bättre mottagning på Telia än Tele 2 i älvar i vildmarken runt omkring föllinge.
Tele 2 och Telenor lever på gamla meriter om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Exakt. Telia är ju dessutom det dyraste av alla här så om de har problem vet jag inte hur exempelvis Tre kan gå runt. Telia är också den operatör med flest klagomål hos konsumentverket och så (vilket visserligen kan ha att göra med att de har många kunder), så jag vet inte vart deras pengar går egentligen.

Räcker med att att gå in under ett skärmtak så tappar Tre täckningen…🤣
Räcker att titta på täckningskartan för Tre så inser man blixtsnabbt att de är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tele 2 och Telenor lever på gamla meriter om något.

Då har vi olika erfarenheter. Tele2 fungerade inte alls väster om Arjeplog tidigare, men nu har jag 4G på ställen där Telia numera saknar täckning helt.

Övergav Tele2 då de var helt värdelösa i fjällvärlden (läs Lappland) i mitten på 2000-talet, men numera är rollerna ombytta.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte börja med att ta bort subventionerna för deras datahallar i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att du inte försökt använda Telia bortom odlingsgränsen i Lappland? I somras hade vi betydligt bättre täckning genom Tele2 än Telia i Arjeplogsfjällen. Telia lever tyvärr bara på gamla meriter enligt mig.

Ja du predikar till kören här. Kör själv Tele2, både ett nederländskt Tele2 i Nederländerna där jag bor, och ett svenskt Tele2.

Men om Telia har sämre täckning än Tele2 är oväsentligt. Det handlade om varför Tre är billigare än Telia, och oavsett vem som vinner i glesbygdstäckning mellan Telia och Tele2 så är det garanterat att Tre förlorar. Varför Tre är billigare är av den enkla anledningen att dom fokuserar 100% på storstäderna och princip inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Ja du predikar till kören här. Kör själv Tele2, både ett nederländskt Tele2 i Nederländerna där jag bor, och ett svenskt Tele2.

Men om Telia har sämre täckning än Tele2 är oväsentligt. Det handlade om varför Tre är billigare än Telia, och oavsett vem som vinner i glesbygdstäckning mellan Telia och Tele2 så är det garanterat att Tre förlorar. Varför Tre är billigare är av den enkla anledningen att dom fokuserar 100% på storstäderna och princip inget annat.

Ja jag håller med dig, men inte ens i storstäderna funkar Tre, åk in i södra länken så klipps samtalet med Tre, gå in några meter genom entrén på Södersjukhuset så klipper det. Tre är katastrof, tyvärr blir ju en del pålurade deras abonnemang av påstridiga telefonförsäljare som först påstår att de ringer från din operatör och kan er juda ett bättre pris för att sedan leda in samtalet på Tre.
Så jävla vidrigt av Tre’s säljare att göra på det sättet.
De ringde flera gånger i veckan från att abonnemanget hos Telia närmade sig slutet på perioden.

Jag kan inte ens minnas sist en av de andra operatörerna ringde upp mig, om det ens skett någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

På samma sätt som att speditionsföretag och taxibolag finansierar asfalterade vägar?
Hur tänkte de här?

Är rädd att detta kan glida över till ett scenario där man behöver monitorera trafiken för att kvantifiera den?

Om vägarna var privatägda så skulle säkert samma fråga uppstå där.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Med tanke på Telias priser är det nästan förvånande att dom inte kan stå för alla kostnader på egen hand.

Det är väl bara företagskunder kvar snart, om ens det. Känner ingen som har kvar Telia..
Tror det skulle tjäna på att sänka priserna istället detta stunt

Permalänk

Är detta så dumt som det låter eller missar jag något?

Om de inte vill/måste bygga ut så kan de ju strunta i det och så kan folk få rösta med plånboken. Inför ny lag om uppsägning av tjänst med max 1 klick och förbjud all bindningstid och alla telefonköer för att underlätta för konsumenter att byta operatör.

Finns det lagar som tvingar operatörer till kostsam utbyggnad där det inte är lönsamt som sätter marknaden ur spel? Om de har skrivit på avtal för licenser för frekvensspektrum som förbinder dem att leverera tjänst med viss kvalitet och kapacitet även där det är glesbefolkat och olönsamt, då tycker jag det är jättebra förhandlat av staten och då får de ju se till att hedra avtalen med staten och bygga ut tills de konkar i så fall.

Jag tror inte politikerna är så dumma att de låter operatörer välja ut de lönsamma paragraferna, och sen ändra resten till att låta amerikanska tech-jättar betala retroaktivt. Det är normalt att företag går i konkurs, det gör inget, det kommer nya företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Haha..det gör dom. Alla. PostNord har ett så kallat "högkapacitetstillägg", 5kr inkl. moms, dom andra har ju inga fasta priser som PostNord har, så dom höjer helt enkelt priset den här perioden.

Så du menar att posten tar extra betalt av Nike, Samsung och Sony när deras produkter skickas?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Hög risk att ”techjättarna” börjar köpa upp ISPer?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Det är väl bara företagskunder kvar snart, om ens det. Känner ingen som har kvar Telia..
Tror det skulle tjäna på att sänka priserna istället detta stunt

Jag sitter med problemet att jag inte kan ha internetabonnemang hos någon annan än Telia tack vare min hyresvärd. Visserligen fiber och inte mobilt. Är nog många andra som sitter i samma sits och inte kan välja annat. Tyvärr.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99