Qualcomm avtäcker Snapdragon 8 Gen 1 för nästa generations telefoner

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avtäcker Snapdragon 8 Gen 1 för nästa generations telefoner

Med prestandaförbättringar på alla fronter och nytt namnschema är Qualcomm redo att med Snapdragon 8 Gen 1 inta telefoner i toppsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så en Big.Medium.Little modell?
Helt ok namngivning, om de följer den. Och all förbättring av kameran är positivt!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Bra det stora problemet tycker jag är att mellansegmentcpuerna är för slöa, nya bättre top lär göra att de mer normaldyra mobilerna blir snabbare.

Annars så har ens mobil många begränsningar, jag upplever inte flagskeppstelefonerna är för slöa utan små. Men kretser lär sitta i surfplattor och annat.

Permalänk
Medlem

För min del är mobiler gott och väl snabba nog. Min budgetmobil har ungefär 10% av beräkningskraften av dagen topchip och det fungerar bra ändå. Bättre ARM är intressant för framtida datorer, konsoler och kommande VR-headset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Hur funkar det med ARMv9? Måste man kompilera om en app för att den skall dra full nytta av det?

Permalänk
Snusfri

Min Xiaomi Mi 11i 888 får räcka några år för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Frågan är som alltid vem som behöver prestandan och till vad, men dessa kommer troligen bli riktigt imponerande och antagligen vara nära Apple till och med!

Skulle vara mer intressant att se vad de har på gång för PC med kanske 8 X2 och lite mer fri effekt

Namngivningen är ju fantastisk

Dock kan jag tycka att ’Gen 1’ är något långt. Hade kunnat vara året istället (2022) i så fall

Permalänk
Medlem

Xiaomi 12 sägs bli första telefonen med denna nya systemkrets, blir intressant

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är som alltid vem som behöver prestandan och till vad, men dessa kommer troligen bli riktigt imponerande och antagligen vara nära Apple till och med!

Skulle vara mer intressant att se vad de har på gång för PC med kanske 8 X2 och lite mer fri effekt

Namngivningen är ju fantastisk

Dock kan jag tycka att ’Gen 1’ är något långt. Hade kunnat vara året istället (2022) i så fall

Vore va trevligt om processorer skulle komma med årtal i namnet så enkelt visste hur gammal den var.
Iofs 8-2022 är inte så mycket kortare än 8-Gen 1

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Xiaomi la upp detta och skrev håll utkik efter deras nästa mobil typ. Ska bli spännande och se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

Vore va trevligt om processorer skulle komma med årtal i namnet så enkelt visste hur gammal den var.
Iofs 8-2022 är inte så mycket kortare än 8-Gen 1

Det vore önskvärt att även program bytte mer till datumformat istället. AMDs sätt att namnge drivrutiner är klart bättre än Nvidias.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Qualcomm är inte i närheten av Apple. De kan fortsätta drömma.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kulturman:

Hur funkar det med ARMv9? Måste man kompilera om en app för att den skall dra full nytta av det?

ARMv9 är bakåtkompatibel med ARMv8.

Det heter inte bakgrundskompatibelt
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Qualcomm är inte i närheten av Apple. De kan fortsätta drömma.

Jaha hur då. Snapdragon finns i alla de stora telefon märken för Android. Även Xiaomi och ZTE som är större än Apple använder Qualcomm och deras telefoner har faktiskt mer avancerad hårdvara i sig. Även Oneplus, Sony och Oppo kör Qualcomm.
Det är som att jämföra äpple mot päron. Båda lika goda och lika dåliga.

Permalänk
Medlem

10 Gbps (hoppas det är Gbps och inte GBps) i nerlänk? Mitt hemmanät är bara delvis så snabbt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Jaha hur då. Snapdragon finns i alla de stora telefon märken för Android. Även Xiaomi och ZTE som är större än Apple använder Qualcomm och deras telefoner har faktiskt mer avancerad hårdvara i sig. Även Oneplus, Sony och Oppo kör Qualcomm.
Det är som att jämföra äpple mot päron. Båda lika goda och lika dåliga.

De är också anledningen till att Androidmobiler inte kan uppdateras längre än tre år. Du kan tacka Qualcomm för det!