Black Friday 2021 på SweClockers – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag vill returnera moderkortet i uppgraderingspaket från komplett, men dom påstår att man måste returnera samtliga komponenter??
Är det så?

Eftersom det såldes i ett paket så låter det väl rimligt. Det kan ju liknas vid att köpa en förbyggd dator och sedan vilja lämna tillbaka moderkortet, ingen butik skulle gå med på det och utan att kolla törs jag ändå påstå att lagen håller med.

Eventuellt skulle de väl kunna gå med på det om du betalar en mellanskillnad (jag antar att uppgraderingspaketet medförde lite rabatt) men det är inte säkert med tanke på merkostnaden det innebär för dem. Samt att de kanske måste följa något avtal från tillverkarna när de säljer paket, men det är en ren chansning.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Eftersom det såldes i ett paket så låter det väl rimligt. Det kan ju liknas vid att köpa en förbyggd dator och sedan vilja lämna tillbaka moderkortet, ingen butik skulle gå med på det och utan att kolla törs jag ändå påstå att lagen håller med.

Eventuellt skulle de väl kunna gå med på det om du betalar en mellanskillnad (jag antar att uppgraderingspaketet medförde lite rabatt) men det är inte säkert med tanke på merkostnaden det innebär för dem. Samt att de kanske måste följa något avtal från tillverkarna när de säljer paket, men det är en ren chansning.

Jag förstår om varorna i paketet är uppackade eller modifierade, men i detta fall är det ju bara att dom har slängt ner varorna i en större låda och kallar det uppgraderingspaket

Det går ju utan konstigheter att sälja moderkortet på nytt, då det är i originalkartong... Tycker jag?

Ser inget tydligt där det står om det heller.
Såklart, dom får ju räkna värdet på moderkortet i paketet räknat men vafan skicka tillbaka allt??

Tittade för skojs skull hos Inets vilkor hittar inget om deras paket där heller.
Åter, jag förstår ju såklart när vi pratar kompletta datorer och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag förstår om varorna i paketet är uppackade eller modifierade, men i detta fall är det ju bara att dom har slängt ner varorna i en större låda och kallar det uppgraderingspaket

Det går ju utan konstigheter att sälja moderkortet på nytt, då det är i originalkartong... Tycker jag?

Ser inget tydligt där det står om det heller.
Såklart, dom får ju räkna värdet på moderkortet i paketet räknat men vafan skicka tillbaka allt??

Tittade för skojs skull hos Inets vilkor hittar inget om deras paket där heller.
Åter, jag förstår ju såklart när vi pratar kompletta datorer och liknande

Det är väl endast om man vill ha paketpriset man köper hela paketet. Vill man bar ha några delar så är det bättre att bara välja dessa.
Förmodligen plockar de fram dessa paket för att de har moderkort som säljer dåligt, och då kan de sälja av dessa genom ett paket som är rabatterat.

Men det man tycker de kunde göra är att ta fullt pris för det du vill behålla och att du betalar eventuellt returfrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nu har jag ingen superkoll på denna kategori men specs mässigt känns ju denna attraktiv: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/349362/h...

IPS, HDR, 165hz, Freesync för 3990 kr. Men som sagt, jag är ej expert så kolla recensioner och så vidare.
Här är länk till prisjakt på alla 21:9 1440p skärmar med 100 hz och över: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?106039=106048&544=2592...

Har faktiskt kollat en del på den men även om den verkar vara väldigt kapabel så är det många småsaker som tillsammans gör att jag avstår.

Vissa recensioner tar upp en del negativa saker, när skärmen är så bred vill jag nog ha den böjd (var för övrigt motståndare till detta innan jag såg en så bred i butik), spelar inte alls väl med g-sync om jag minns rätt samt några andra smådetaljer.

Skrivet av izzie:

Jag köpte precis denna. Otrolig måste jag säga; toppklass. Siktade egentligen också på runt 6k, men med tanke på hur många timmar man spenderar framför sin skärm anser jag att det är väl värt investeringen.

https://www.komplett.se/product/1158205/gaming/spelutrustning...

https://i.ibb.co/hfBDKv3/photo-2021-11-24-18-10-58.jpg

Ja, det priset skulle väl kunna gå an egentligen men det är väldigt mycket för mig så då blir jag rejält kräsen. Troligtvis orealistiskt kräsen :/

Jag har ett par dagar till att fundera på saken så vi får se hur det blir. Kanske, kanske inte.

Skrivet av V8Dragster:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32...

Denna kostar normalt 3990kr, Köpte denna för 2990kr när dem hade den på erbjudande under en helg i september och bättre skärm för det priset fanns inte då och trots alla skärmar som under denna veckan fått lite bättre priser så anser jag att den står sig väldigt bra även nu, jag gick in med låga förväntningar p.g.a. brist på information om skärmen men blev positivt överraska då den har Adaptive sync(mellan 48-120Hz), HDR, 10Bit samt möjlighet för 4K i 60hz, tycker att bildkvalitén och svärtan är väldigt bra, byggkvalitén känns även den väldigt bra, det som däremot är synd är att skärmen ej är höj och sänkbar utan är enbart tilltbar men för mig är det ingen dealbreaker och man kan inte få allt för det nämnda priset däremot fick man väldigt mkt och jag är väldigt nöjd.

Den är säkert väldigt prisvärd men nu tänker jag låta som en snobb och säga att den är lite för billig.

Saken är den att jag haft en skärm i den prisklassen i ca sju år nu och även fast jag varit väldigt nöjd med den har jag lovat mig själv att gå upp en prisklass eller två med nästa skärm. Lite slöseri med pengar kanske men ibland vill man lyxa till det

Permalänk
Skrivet av Robortic:

Det är väl endast om man vill ha paketpriset man köper hela paketet. Vill man bar ha några delar så är det bättre att bara välja dessa.
Förmodligen plockar de fram dessa paket för att de har moderkort som säljer dåligt, och då kan de sälja av dessa genom ett paket som är rabatterat.

Men det man tycker de kunde göra är att ta fullt pris för det du vill behålla och att du betalar eventuellt returfrakt.

Jag tänkte att moderkort som moderkort, men det jag inte tittade på var antal usb uttag, har inte tillräckligt, och sånt stör mig, samt att Asus Prime är "basic" korten, medans jag har i9an... Jag ångrar just den komponenten helt enkelt.
Medans det finns gråzon tycker jag det känns trisst att dom tvärt av säger nej.

Vid köpet av detta paket kan man ju dessutom välja och vraka fritt mellan delarna, det stör mig att man inte skulle kunna ångra, skicka tillbaka och få annan??

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag förstår om varorna i paketet är uppackade eller modifierade, men i detta fall är det ju bara att dom har slängt ner varorna i en större låda och kallar det uppgraderingspaket

Det går ju utan konstigheter att sälja moderkortet på nytt, då det är i originalkartong... Tycker jag?

Ser inget tydligt där det står om det heller.
Såklart, dom får ju räkna värdet på moderkortet i paketet räknat men vafan skicka tillbaka allt??

Tittade för skojs skull hos Inets vilkor hittar inget om deras paket där heller.
Åter, jag förstår ju såklart när vi pratar kompletta datorer och liknande

Ja, det låter ju osmidigt men det kan som sagt vara något om att de ingått avtal med fabrikörerna att sälja uppgraderingspaket och att de därför inte får dela upp det. Jag tänker att när det finns cashback-kampanjer och dyl så är det i alla fall tydligt att det inte är butikerna själva som står för paketen.

Men har du frågat om du kan lämna tillbaka kortet och betala lite i mellanskillnad? Jag tvivlar att de går med på det men man vet ju aldrig.

Sen får man ju inte glömma att de är ett vinstdrivande företag som vill göra det så enkelt för sig som möjligt, det kanske är den enda förklaringen till att de inte vill ta tillbaka det…

Permalänk
Medlem

Det normala är ju att om man köper ett paket så kan man inte lämna tillbaka enstaka delar. Spelar ingen roll om det handlar om moderkort + CPU eller TV + högtalare eller kanske tvättmaskin + torkställning.

Om en butik går med på att endast ta tillbaka en av delarna i en paketlösning så är det av ren god vilja mot kund. Det är inte standard.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det normala är ju att om man köper ett paket så kan man inte lämna tillbaka enstaka delar. Spelar ingen roll om det handlar om moderkort + CPU eller TV + högtalare eller kanske tvättmaskin + torkställning.

Om en butik går med på att endast ta tillbaka en av delarna i en paketlösning så är det av ren god vilja mot kund. Det är inte standard.

Jag har alltid tänkt att komplett är som Inets lillebror(kanske storebror) och alltid går in för kundservice, men nu börjar jag tänka om.

Som åter sagt, man kan ju välja vilket moderkort man vill i paketet, då tycker jag det är fel att inte kunna ångra det.

Jag vet inte om det är någon ide att kontakta Konsumentverket, vill ju bara lösa det.

@Komplett ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag vill returnera moderkortet i uppgraderingspaket från komplett, men dom påstår att man måste returnera samtliga komponenter??
Är det så? Hittar inget om det i vilkoren?

Jag menar moderkortet ligger ju helt i sin egna kartong precis som man vore köpa separat

Jag tycker det är lite underförstått att när man köper ett paket där totalkostnaden är något rabatterad jämfört med att köpa delarna separat så är "baksidan" just att man inte kan välja exakt de delar man vill. Men som någon annan sa, den lösning jag kan tänka mig är att Komplett låter dig skicka moderkortet och sen låter dig betala mellanskillnaden mot att köpa resten av delarna separat. Den lösning kan du ju även göra ensidigt, genom att använda ångerrätten och skicka tillbaka allt, och sen bara beställa de delarna du vill ha.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Jag tycker det är lite underförstått att när man köper ett paket där totalkostnaden är något rabatterad jämfört med att köpa delarna separat, så är "baksidan" just att man inte kan välja exakt de delar man vill. Men som någon annan sa, den lösning jag kan tänka mig är att Komplett låter dig skicka moderkortet och sen låter dig betala mellanskillnaden mot att köpa resten av delarna separat. Den lösning kan du ju även göra ensidigt, genom att använda ångerrätten och skicka tillbaka allt, och sen bara beställa de delarna du vill ha.

Fast i detta fallet kan man ju välja vilka delar man vill, "anpassa inför köp"
Jag bytte till bättre kylare och andra ramminnen, men dom ångrar jag ju inte...
Och alla priser räknas om direkt när jag ändrade i paketet, så dom har ju en formel för sin eventuella rabatt

Nä känns som jag har lyckats hitta en riktig gråzon här

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Fast i detta fallet kan man ju välja vilka delar man vill, "anpassa inför köp"
Jag bytte till bättre kylare och andra ramminnen, men dom ångrar jag ju inte...
Och alla priser räknas om direkt när jag ändrade i paketet, så dom har ju en formel för sin eventuella rabatt

Nä känns som jag har lyckats hitta en riktig gråzon här

Men vad är egentligen problemet med att i så fall skicka tillbaka allt, och beställa det du vill ha? Att du redan installerat sakerna?

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Men vad är egentligen problemet med att i så fall skicka tillbaka allt, och beställa det du vill ha? Att du redan installerat sakerna?

Precis, och det är väldigt omständigt att skicka tillbaka allt när bara jag ville ångra en komponent

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Fast i detta fallet kan man ju välja vilka delar man vill, "anpassa inför köp"
Jag bytte till bättre kylare och andra ramminnen, men dom ångrar jag ju inte...
Och alla priser räknas om direkt när jag ändrade i paketet, så dom har ju en formel för sin eventuella rabatt

Nä känns som jag har lyckats hitta en riktig gråzon här

Du kan ju inte förvänta dig fullt pris för moderkortet när du returnerar.. Det är ju som att du ska köpa blandade chokladbitar "3 för 10:-" och sen lämna tillbaka en av de och förvänta dig fullt pris på 7 kr för den.

Antingen göra ett återköp och lämna tillbaka allt, alternativt att de drar av rabatten du fått på moderkortet och ger en rabattkod/tillgodokvitto som gäller mot det moderkort du egentligen vill ha, så du kan beställa ett nytt (kanske är sjukt komplicerat).

Permalänk
Skrivet av YaKoStar:

Du kan ju inte förvänta dig fullt pris för moderkortet när du returnerar.. Det är ju som att du ska köpa blandade chokladbitar "3 för 10:-" och sen lämna tillbaka en av de och förvänta dig fullt pris på 7 kr för den.

Antingen göra ett återköp och lämna tillbaka allt, alternativt att de drar av rabatten du fått på moderkortet och ger en rabattkod/tillgodokvitto som gäller mot det moderkort du egentligen vill ha, så du kan beställa ett nytt (kanske är sjukt komplicerat).

Nej för tusan såklart inte det är ju det jag skriver att jag tycker det är kasst att jag inte kan returnera en av komponenterna och få tillbaka det uträknade rabatterade priset!

Jag känner själv att detta börjar bli komplicerat att förklara men hoppas du förstår hur jag menar.

Jag sitter här med moderkortet oanvänt, redo för retur medans jag har använt alla andra komponenter, det finns inte på min karta att demontera allt, sittandes utan dator under veckan för att få tillbaka exakt samma komponenter igen, för det är ju så det blir...

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Har aldrig testat, men går det inte att beställa på nätet till Swec-pris, och sen hämta ut och betala i butik?

Nej gick tyvärr inte på webben.

Kollade dock med Inets kundtjänst som sa att jag kunde få sweclockerspriset i butik, så körde vackert 3 mil till butiken - som sa att är slutsålt på webben så kan de inte göra något på priset och ej ge sweclockerspriset. Alltså, så blodtryckshöjande onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Nej för tusan såklart inte det är ju det jag skriver att jag tycker det är kasst att jag inte kan returnera en av komponenterna och få tillbaka det uträknade rabatterade priset!

Jag känner själv att detta börjar bli komplicerat att förklara men hoppas du förstår hur jag menar.

Jag sitter här med moderkortet oanvänt, redo för retur medans jag har använt alla andra komponenter, det finns inte på min karta att demontera allt, sittandes utan dator under veckan för att få tillbaka exakt samma komponenter igen, för det är ju så det blir...

Förstår hur du tänker.
Men om du tänker som så att det är moderkortet nästan hela vinsten ligger i. Samtidigt har flera kit fast moderkort eller bara ett valbart.

Permalänk
Skrivet av Robortic:

Förstår hur du tänker.
Men om du tänker som så att det är moderkortet nästan hela vinsten ligger i. Samtidigt har flera kit fast moderkort eller bara ett valbart.

Mja... Men det borde framgå tydligare.
Vet inte hur Konsumentverket tänker men vill inte hålla på käbbla så...

Jag har för mig det gick att välja mellan tre eller fyra stycken moderkort dock.
Och i9an var största anledningen till att jag gav mig på paketet, samt att jag då fick med allt annat jag istället hade fått jaga annars..

Jag vet inte, jag får nog ta en vända till med kundservice sedan. Han som jag chattade med var lite otrevlig dessutom, när jag utan otrevlighet sa att det står inget i deras villkor att man inte kan returnera en komponent i paket, samt att det står på återköpssidan " Retur av denna varan hanteras speciellt. Ta kontakt med kundservice."

Det låter ju verkligen som det borde gå att lösa, men det måste hanteras manuellt.

Han svarade "jag känner inte att vi kommer någon vart i denna konversationen nu."
Aldrig stött på den tonen innan hos kundservice.
Jag ifrågasatte bara varför det inte framgår någonstans, svor inte eller gick i cirklar eller så, så måste ha varit en utbränd kille bakom skärmen efter black friday.

Permalänk
Medlem

Köpte de billiga 32gb ram ddr4
Blir bra uppgradering från 8gb.

Börjat se att unity och windows 11 vill ha mer

Permalänk
Snusfri

Produkt: iFixit Pro Tech Toolkit
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B07C2XDG55
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5769000
Pris: 479kr

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Någon som sett en prisvärd smartklocka?
-Har en androidtelefon
-Utomhustålig
-Främst för Spotify
-500:- till 2000:-

Permalänk
Medlem

Lenovo har bland annat Ideapad Gaming 3 med 3050 och AMD 5 5600H
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/ideapad-gaming-l...
om man hellre kör det än den med Intel som Elgiganten säljer till samma pris 7990.

https://www.lenovo.com/se/sv/d/sale?sort=selling-desc&results...

Permalänk
Medlem

Produkt: Peak Design Travel Tripod Carbon Fiber
Länk: https://www.gotaplatsensfoto.se/foto-kikare-tillbehor/stativ-...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5378297
Pris: 4690 kr

Produkt: Peak Design Travel Tripod Aluminium
Länk: https://www.fotokungen.com/peak-design-1/stativ/peak-design-t...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5378296
Pris: 2690 kr

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är egentligen en fejkrea enligt dig? Kan förstå att det finns olika definitioner av begreppet.

Det har jag redan skrivit:

"[A]tt påstå ett högre ordinarie pris för att få det att framstå som en större sänkning än vad som faktiskt är fallet, alternativt höja priset inför en kommande kampanj i samma syfte."

Hur definierar du det?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra deals på 2tb externa SSD diskar?

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på Socket 1700 moderkort? Eller är det här som Inet har för 1999:- det billigaste? https://www.inet.se/produkt/1903602/msi-pro-z690-a-ddr4-bf21

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Någon som sett någon riktigt bra ficklampa för under 1k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nd0:

Någon som sett någon riktigt bra ficklampa för under 1k?

Kolla milrab https://www.milrab.se/ficklampor/cat-c/c1000145/ps_90

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Någon som sett någon bra handdammsugare runt 0-2k? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Mja... Men det borde framgå tydligare.
Vet inte hur Konsumentverket tänker men vill inte hålla på käbbla så...

Jag har för mig det gick att välja mellan tre eller fyra stycken moderkort dock.
Och i9an var största anledningen till att jag gav mig på paketet, samt att jag då fick med allt annat jag istället hade fått jaga annars..

Tror det är enklast för dig att sälja moderkortet på marknaden här eller Tradera eller nåt. Tror butikerna inte är pigga på att bryta paketpriser.

Men ibland tänker de tokigt. D*st*n hade skickat mig fel TV en gång, det var samma tillverkare men inte den modellen jag beställde. Sabla krångel utbröt innan de gick med på att låta mig returnera TVn på deras fraktbekostnad, på pall (den kom inte på pall), och då ville de att jag skulle returnera även datorsaker, kablar och annat jag köpt i samma beställning, vilket jag som tur var slutligen slapp.

Jag tycker det har varit dåligt med uppgraderingspaket i år på rea. Kanske pga att de flesta som uppgraderar vill ha rätt bra grejor, jag vill bara ha billiga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

I dagens vimmel av filmer på korsen och tvären, ser jag ofta filmer - Instagram, Tiktok, o.s.v. - som tagits i knepiga förhållanden (skogen, en slänt, bryggor...), och undrar alltid vilken slags stativ som används. Om någon känner till bra stativ för knepiga förhållanden (gärna som kan fästas på t.ex. en badstege), så tar jag gärna emot bra deals på sådana.