Permalänk
Medlem

Ny asus router

Hej,
Tänkte försöka skaffa en ny Asus router. Tänker mig wifi 6 kan vara lika bra att ha då man ändå uppgraderar.

Jag har dock försökt förstå Asus produkt sortiment på routers och de ser ju ganska rörigt ut kan jag tycka.

Vilken är så att säga den senaste av deras routers? Vilken modell bör man satsa på?

Såg ex denna sida
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Asus_routers

Där finns ett avsnitt med ASUS Wireless ax Routers men det framgår inte när de är releasade ex.
Ska man sortera på AX spec?

de modeller som ser intressanta ut är:

RT-AX88U
RT-AX86U
RT-AX82U

Är de nån jag missar?

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem

Hej

Måste det bli ASUS? Om jag skulle vara du, jag skulle satsa på Unifi router och en AP.
Du har mer möjligheter och massa inställningar med Unifi Contoller än med ASUS.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

De senaste modellerna är inte nödvändigtvis de bästa så det behöver du inte stirra dig blind på. Välj istället en router med de egenskaper du vill ha.

Asus har över tjugo routrar med ax. https://www.prisjakt.nu/c/routrar?947=97594&brand=518

Finns det någon anledning till att du vill ha just asus? Om det är för att du vill skapa ett meshnät så bör du vara medveten om att de har routrar med ax men där just ax enbart används till backhaul och resterande enheter får därmed ac.

ELI5: Har man ett meshnätverk så måste routrarna prata med varandra. Det bästa är om de pratar genom en kabel men det passar inte alla och får därför prata med varandra trådlöst istället. Om man väljer att de ska prata trådlöst så finns det någon/några modeller som tar all wifi-ax till att enbart prata mellan sig själva vilket betyder att dina andra enheter (mobiler, datorer m.m.) endast kan använda wifi-ac.

Jag vet att RT-AX92U har denna begränsning, oklart om andra har det också.

Permalänk
Medlem

Hur hög hastighet behöver du? Denna AX-router har ju fått väldigt bra recensioner och kostar endast 349 kronor.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5623920

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Asus TUF-AX5400. Funkar utmärkt än så länge. Den har "sämre" räckvidd sett till min gamla Netgear Nighthawk om man ser till hur många "streck" jag får. Däremot även om jag har färre streck på wifi-ikonen (alltså sämre signalstyrka antar jag) så är den lika snabb eller snabbare när man mäter hastigheten.

Efter att ha kört Netgear i 15 år så är jag sjukt nöjd med Asus TUFs programvara/GUI. Lätt navigera, lätt att hitta bra funktioner och det finns allt jag behöver och lite till. Appen som ASUS har är också jättebra.

Så så länge man inte stirrar sig blint på signalstyrke-ikonen så fungerar det bättre än jag hade förut. Jag har täckning för hela huset samt hela tomten (1000 m2) samt lite utanför på 2.4 Ghz-bandet. Har täckning för hela huset på 5Ghz. Jag använder mest 2.4 GHz på telefonen ändå för jag typ surfar bara på den samt kollar lite youtube. 5Ghz är kopplat mot mediadatorn och funkar bra.

Kan inte uttala mig om Wifi-6 då vi inte har några enheter som stödjer det än.

Köpte på BF-rea på Kjell för 1200kr men har sett att andra butiker har den för samma pris.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Ett tips jag önskar att jag visste när jag köpte min AX82U är att ha kollat denna sida först och se ifall min router stöds.

https://www.asuswrt-merlin.net/

Merlin är samma GUI som asus standard ut men mycket stabilare och extra funktioner osv.

Edit: bryr du dig inte om det så kan du få köpa min RT-AX82U för ett förmånligt pris. Kvitto och garanti gäller fortfarande och fungerar alldeles utmärkt så slår jag till på en Merlin router 🤣

Permalänk
Medlem

hej,
Anledningen till att välja Asus är för att min nuvarande router är Asus (RT-N66U) som jag är nöjd med. Tycker deras OS har allting viktigt som behövs för mitt bruk hemma. Jag har för närvarande 500 Mbit fiber in i lägenheten och de fungerar fint så länge jag kör med sladd. Trådlöst är de mest för lite youtube och dylikt tittande via mobilen. Men här har jag egentligen inga jättekrav på hastighet utan har möjlighet att dra kabel till de viktigaste enheterna. Viktigaste dock att de är stabilt och man inte tappar wifi.

De låter dock intressant att skaffa en med Merlin stöd ifall man skulle tycka att ASUS eget börjar strula eller slutar uppdateras.

Ubiquiti har jag läst lite om men de verkar onödigt krånligt att konfa för hemmabruk kan jag tycka...

MVH
Fredrik

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem

De blev en beställning på en ASUS RT-AX86U Router

Visa signatur

// Knatten