Veckans fråga: Vad tycker du om Battlefield 2042?

Permalänk
Medlem

skitspel, vore jag DICE skulle jag släppa Bad company 3 härnäst och göra en single-player-story/kampanj som ingen någonsin sett tidigare, kanske slänga in co-op upp till 2 kanske tillochmed 4 spelare, och sen jobba på spelet tills det är klart för en gångs skull, tar det 15 år så får det väl ta 15 år, folk kommer vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tycker faktiskt battlefield serien gått ner sig rejält sen BF3 och att de senaste DICE spel jag tyckte var genuint kul var Bad Company 2 / Bad Company 2 Vietnam

Sen spelade jag löjligt mycket BF 1943 till PS3 innan man hade en rejäl gaming dator.

https://www.metacritic.com/game/pc/battlefield-bad-company-2-...

Battlefield 1943 är det enda som jag har kört ordentligt och det är roligt att andra har också varit där inne. Knappt någon som jag känner som har kört det.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag och @emilakered har lirat en hel del. Personligen är jag inte helt såld på vanliga Conquest-läget. Vet inte vad det är om det är vapnen eller bara banorna som är tråkiga, men det har bara inte gamla BF-känslan som BF3 och BF4. Däremot är Portal-läget ganska roligt. Testade både BC2 och 1942 och tyckte det faktiskt var roligare trots att det är samma spel, men såklart andra vapen och banor. 1942 var betydligt långsammare än 2042 på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seveni:

Battlefield 1943 är det enda som jag har kört ordentligt och det är roligt att andra har också varit där inne. Knappt någon som jag känner som har kört det.

Så otroligt simpelt koncept och så otroligt kul att bara sätta sig ner och spela nån timme då och då, det är helt klart i min top 3 lista från 7e generationens konsoler

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig en total shitshow, så ja det uppfyllde mina förväntningar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk

Jag tycker det är skoj, med vänner. Men förnekar ju inte att det kunde varit mycket MYCKET bättre. Jag begriper verkligen inte hur de tagit bort många features som de gradvis implementerat under tidigare titlar. Det är som att de helt bytt team och bara fått en snabb summering av övergripande funktioner i tidigare spel. Och när det kommer till gränssnitt finns det knappt någon som är sämre på design än DICE.

Det absolut värsta för mig är dock "musiken". End of round ljudet på exempelvis kartan Manifest är något av det värsta jag hört. Det påminner om "Vogon Poetry" från liftarens guide till galaxen. Slutade med att jag stängt av musiken i spelet, vilket är första gången för mig sedan seriens begynnelse.

Permalänk
Medlem

Alla BF sedan BF3, har haft katastrofalt dåliga releaser och även om BF2042 är lååångt ifrån problemfritt, så var det nog första gången det gick att spela övh första dagarna från release. BF1 och V crashade var tionde minut första veckorna och du hade större chans att vinna på lotto än att komma in på en server som höll en hel match vid releasen av 3 & 4.
Med den historiken hade jag väldigt låga förhoppningar på bf2042 och blev trots allt lite positivt överraskad.
Det saknas en hel del features, spreaden på de flesta vapen är buggad och en del vapen/fordon/gadgets behöver balanseras om. Drunkkz3 har bekräftat de flesta pain points som något de aktivt jobbar på att lösa.
Urusla launches av halvfärdiga spel är förmodlligen här för att stanna tyvärr, oavsett vad vi tycker om saken.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Hade inte höga förväntningar alls men satan vad långt ifrån dem spelet är, är glad att jag inte köpt det och bara sett folk spela via twitch/reddit/youtube. Har sett några olika spela på twitch och spelet verkar tyvärr grymt tråkigt/platt, har ändå några hundra timmar i bf3.

Den här var dock rolig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Buggar åsido har jag haft kul i spelet än så länge. Tycker om att kunna byta attachments i fält och har verkligen gillat wingsuitens möjlighet att zooma in bakom nån klump snipers med en shotgun och gå lös^^

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Avstängd

Kasst men det visste man innan!
Dice är borta ur leken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Eeeh va? BF2042 är det första spelet i serien som HAR antifusk. Easycheat. Står på skärmen varje gång du startar spelet.

Från dag ett har bla "CROOKED MOD MENU" med flera fusk fungerat galant.
Finns det ett antifusk så är det extremt nerbantat

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen aning. Inte haft riktig koll på vad som utlovats, och inte heller köpt/testat spelet.

Med tanke på hur många spel som släpps ofärdiga vid release idag - i kombination med att de flesta battlefieldspelen släppts med problem i början så hade iaf jag suttit ner i båten och inväntat recensioner innan köp ;).

Av det lilla jag sett så ser det nya iaf kul ut.

Blir lite sugen på att ge BF3 en ny omgång däremot. Ett spel jag faktiskt har hehe.
Det kommer väl gå samma öde till mötes som BF2 och stängas ner någon gång så det kanske är läge att dra igång det en vända.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man är frustrerad över hur de kan släppa ett spel i detta Alpha-skick. Men det har potential att bli bra och det kommer det säkerligen bli om ett år.

Påminner om Cyperpunk2077-kvalite-release

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Ända sedan Battle Royal introducerades i 99% alla FPS spel så tröttnade jag totalt på dessa typer av spel.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Från dag ett har bla "CROOKED MOD MENU" med flera fusk fungerat galant.
Finns det ett antifusk så är det extremt nerbantat

Fast nu var ju påståendet att det inte fanns något anti-cheat, vilket uppenbart är falskt. Om det sen är bra eller dåligt är en annan fråga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

För att citera en vettig själ på internet:

"Battlefield 2042 is a broken, unfinished, buggy mess of a game.

But it's a fantastic, hilarious, incredibly fun broken, unfinished, buggy mess of a game."

Jag tror inte nån av oss som har riktigt jäkla roligt i spelet försöker förneka att spelet är buggigt och lite tunnt men behöver det betyda att man inte kan ha roligt ändå? När jag sätter mig framför datorn på kvällen så finns det inget jag hellre klickar på än BF2042 och till och med min fru kommenterar hur roligt det låter som vi har när vi polarna sitter och garvar tills vi kiknar tillsammans på discord.

Jag har fullt förtroende för att de är fullt upptagna med att fixa allt som folk gnäller på och jag har full förståelse för de som vill vänta med att köpa spelet men jag har massvis med roligt under tiden.

Vill inte på något sätt förstöra ditt nöje med att lira BF2042 tillsammans med dina polare. Grymt att du tycker spelet är kul trots sina stora problem.

Tycker inte vi "Gamers" ska acceptera ofärdiga produkter, och ifall folk bara har mindset "amen dem patchar det under en längre period" samt fixar roadmap så det är OK.

Personligen tycker jag att vi "gamers" igen målar in oss i ett hörn där vi accepterar att betala fullpris för en oklar produkt. Om vi fortsätter köpa ofärdiga produkter så är det inte så konstigt att AAA-spel fortsätter vara en buggig röra varje gång.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Blev så enormt besviken. Har köpt mig en ny dator för just Battlefield 2042, intel i5 11400 och 3060ti och jag får runt 50-70 fps. Såg fram emot ett nytt battlefield men allt blev pannkaka och gjorde en refund på spelet.

Permalänk
Medlem

Det mest utskällda spelet någonsin. Ja skäms över att vara svensk spelfantast.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Programmerarna på Dice är otroligt duktiga. Dock handlar allt om pengar och EA vill släppa spelet så snabbt som möjligt. Givetvis hade Dice inte velat släppa spelet så som det ser ut just nu, förmodligen lyckades dom övertala EA en gång om att dröja med releasen men sen ville väl EA inte gå med på det mer. Det är EA som sköter detta enormt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Blev så enormt besviken. Har köpt mig en ny dator för just Battlefield 2042, intel i5 11400 och 3060ti och jag får runt 50-70 fps. Såg fram emot ett nytt battlefield men allt blev pannkaka och gjorde en refund på spelet.

Jag känner igen mig, men från tidigare BF-releaser. Det enda jag kan säga är att det brukar bli bra nån månad eller två in, vet inte varför de aldrig lär sig, men håll ut lite med att ge upp hoppet helt. Håll dig lite up to date med uppdateringar, eller sätt en påminnelse om två månader och kika hur det ligger till då!

Själv har jag kul, fixade nån mus-sense-bugg igår och sen dess känns det mycket bättre! Har ok prestanda, och litar på att den bara kommer bli bättre. Hoppas DICE tar till sig av kritiken i alla fall, kan bli riktigt bra i slutändan i så fall

Edit: Behöver du (eller nån annan) nån att lira med så heter jag samma på Origin som här, alltid roligare med fler!

Tillägg text
Permalänk
Medlem

Det finns buggar och potential men jag tycker att det är ett roligt spel och jag känner faktiskt igen BF-serien.

Jag tycker däremot att mycket av allt gnäll.... är tråkigt och oreflekterat. BF2042 är inte BF4 och kommer aldrig vara det. Men vill vi egentligen det? Det är ju inte en re-release vi väntat på, utan ett nytt spel. Och sedan BF4 har spelvärlden, DICE och även vi spelare gått vidare och blivit äldre - varpå vi kommer uppfatta saker annorlunda och förväntar oss nya saker. Därför måste DICE förändras och pröva nya grejor i spelet. Gjorde de inte det, skulle vi gnälla på det också.
Vem vill betala 600-900 kr för ett omslipat BF4 á la Skyrims femtielva re-releaser?

Mycket av gnället kring spelet (Nota bene, inte allt, det finns befogat gnäll) påminner mig om sorgen över att julen "inte är som förr." Vi blev äldre och uppfattar saker annorlunda - klart det inte är "som förr." Men är det egentligen sämre?

Permalänk
Medlem

inte spelat sämre spel på ett bra tag : )

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har än så länge enbart ca 25 h i det, men tycker det är okej. Gameplayet finns där, men måste säga att borttagandet av klasser inte var det bästa valet, märks att det var ett battleroyal de skrotade och byggde om till ett klassisk BF spel. Map designen lämnar lite att önska, men har mest spelat Breakthrough. Måste spela mer Portal, hoppas på mer content i BC2, BF3 och 1942.

DICE får dock fasen ta och fixa alla buggar, mer content, och balansen. Prestandan är ju inte riktigt vad jag förväntade mig efter tidigare BF spel, men förhoppningsvis kan de fixa den också.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk

Jag valde annat, men iofs så uppfyllde det förväntningar jag hade, dock var dom låga, och jag antog att jag itne skulle gilla det. Vilket uppfylldes. Jag AVSKYR spel där man ser och känner att det är gjort för konsol. Det är så uppenbart på dåliga menyer (för PC) och kännslan i rörelser mm är helt värdelösa. Och på den punkten så stämde mina förväntningar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

En lite orelaterad fråga men: Torsdagens uppdatering tar spelet till version 0.2.2 Men spelet har ju "gone gold" skall det inte vara uppe på version 1.x då? Eller finns det ingen satt standard för sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Blev så enormt besviken. Har köpt mig en ny dator för just Battlefield 2042, intel i5 11400 och 3060ti och jag får runt 50-70 fps. Såg fram emot ett nytt battlefield men allt blev pannkaka och gjorde en refund på spelet.

Då har du 10 fps mindre än mig, se signatur.

JayzTwoCents påpekede i sin video att det måste vara något allvarligt optimeringsfel, DLSS verkar inte påverka något alls och ett 2060 ligger typ 10 fps lägre än ett 3080Ti.

https://youtu.be/BxadFL28ixM

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Då har du 10 fps mindre än mig, se signatur.

JayzTwoCents påpekede i sin video att det måste vara något allvarligt optimeringsfel, DLSS verkar inte påverka något alls och ett 2060 ligger typ 10 fps lägre än ett 3080Ti.

https://youtu.be/BxadFL28ixM

Samtidigt har polarn som också sitter på ett 3080 ~120fps i 4k... Iofs på medium eller nån enstaka grej på high bara men ändå. De har nog nåt fel som sagt!

Permalänk
Medlem

Nu uppskattar jag Battlefield 1 än mer. Operations i BF1 är legendary, bra grafik, bra ljud bra gameplay. Det känns (tyvärr) som man är mitt i ett krig och inte någon arena-shooter.

Tur både BF3, BF4, BF1 är relativt populära - och veteraner som kikat på 2042 smyger nog tillbaka till sitt favorit BF snart också

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Då har du 10 fps mindre än mig, se signatur.

JayzTwoCents påpekede i sin video att det måste vara något allvarligt optimeringsfel, DLSS verkar inte påverka något alls och ett 2060 ligger typ 10 fps lägre än ett 3080Ti.

https://youtu.be/BxadFL28ixM

Jag är orolig att jag har valt en för klen processor och får skaffa mig I7 11700 istället.. Trodde ändå 11400 skulle kunna leverera bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Annat.

Har spelat de flesta titlar sedan 1942 men hade inga förväntningar och har inte kollat mer än någon enstaka "hate"- video som rullat förbi på dutuben.