Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Tycker det är knas att folk ser ner på en som nyttjar öppet köp och ångerrätter på rätt sätt.

Fine att se ner på det om de övernyttjar det hela till den grad där de köper varor konstant för att använda dom flitigt under längre period och sen lämna tillbaka om och om igen.

Men om det händer nån enstaka gång är det ingen big deal.

Merjobbet som skapas är inte farligt heller av egen erfarenhet.

Dock så kan jag förstå det om man slängt allting och verkligen misskött produkten.

Har sett en hel del intressanta återköp, men i de fallen har det oftast varit fel av personen som gjorde återköpet från första början.

Exempel på intressanta återköp:

Pc som luktade så mycket rök att den fick ställa sig i ett hörn och skämmas några dagar.

Dammsugare som såg ut att ha kört över husdjur.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T4kti:

Du pratar ju om ångesträtt, inte ångerrätt.

Det är jättebra att det finns öppet köp (det låter som att det är det du pratar om) i de fall varan inte motsvarar förväntningarna, då tillverkaren kanske marknadsfört produkten på ett vilseledande sätt eller att produkten helt enkelt inte håller måttet. Man kan också reklamera varan, men personligen görs det då produkten verkar motsvara förväntningarna men det är något uppenbart fel som borde kunna åtgärdas. I annat fall utnyttjas öppet köp. Vilket är sällan (läs aldrig).

Det är de som utnyttjar öppet köp "systematiskt" som borde skämmas kan man tycka, men de gör nog inget olovligt. Olämpligt är nog ordet.

Jag håller med. Samtidigt finns det ju en del produkter där det mer eller mindre är ett måste. Exempelvis har jag köpt barnskor (problemet finns för vuxna med men där är det inte lika stort riktigt) online, men det är totalt omöjligt att veta vilken storlek som faktiskt gäller då tillverkarna dels inte kan komma överens om hur stor varje storlek är, men inte ens om man håller sig inom samma tillverkare stämmer det särskilt bra, till och med samma modell kan ju han ändrat storlek från ett år till ett annat. Alltså försöker jag kolla på dels storleksguider som en del tillverkare har (ofta per modell då de ju inte är samma) och dels läsa på vad andra föräldrar säger efter mätning och så, men det kan ju ändå vara förra årets modell exempelvis och därmed inte stämma alls. Så antingen får man chansa och köpa ett par, och riskera att behöva skicka tillbaka och alltså behöva vänta minst tre leveranstider innan man har rätt, eller så köper man flera storlekar och skickar tillbaka de som inte passar.

Permalänk

Ser ut som CDON fått något IT strul och nu sänkt priser som verkligen inte stämmer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ner från 20 till bara 2 kvar på lite över en timme, absolut sista chansen att beställa nu. Oslagbart bra bas för bara 4k kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av draanexle:

Tycker det är knas att folk ser ner på en som nyttjar öppet köp och ångerrätter på rätt sätt.

Fine att se ner på det om de övernyttjar det hela till den grad där de köper varor konstant för att använda dom flitigt under längre period och sen lämna tillbaka om och om igen.

Men om det händer nån enstaka gång är det ingen big deal.

Merjobbet som skapas är inte farligt heller av egen erfarenhet.

Dock så kan jag förstå det om man slängt allting och verkligen misskött produkten.

Har sett en hel del intressanta återköp, men i de fallen har det oftast varit fel av personen som gjorde återköpet från första början.

Exempel på intressanta återköp:

Pc som luktade så mycket rök att den fick ställa sig i ett hörn och skämmas några dagar.

Dammsugare som såg ut att ha kört över husdjur.

2021 så vill folk ha mindre rättigheter. Man får ju tänka så. Hade vi inte haft ångerrätt så hade det blivit betydligt mer skit som sålts. En fin reklamkampanj och så hade man lurat på konsumenterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av df9517:

Utnyttjat ångerrätt endast 1 gång och då skämdes jag som en hund. Jag har då skapat merjobb för butiken och troligtvis får de sälja den som ett demo ex.

Jag ser ner på folk som missbrukar ångerrätten eller som slarvar när de beställer och köper fel. Kan inte hjälpa det tyvärr.

Ska man skämmas för att man nyttjar sina rättigheter? Hade du levt som du förespråkar. Behåll produkten istället för merarbete för de stackars försäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Utnyttjat ångerrätt endast 1 gång och då skämdes jag som en hund. Jag har då skapat merjobb för butiken och troligtvis får de sälja den som ett demo ex.

Jag ser ner på folk som missbrukar ångerrätten eller som slarvar när de beställer och köper fel. Kan inte hjälpa det tyvärr.

The cost of handling returns are factored into the prices, and that's part of their work. I even suppose they factor the cost of fraud and customer abuses into the prices.

You have your rights to feel ashamed. But other customers have rights to return. As long as they are being honest and not abusing the system, they have nothing to be ashamed of.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ser ut som CDON fått något IT strul och nu sänkt priser som verkligen inte stämmer.

Det verkar så! På morgonen idag hade Pryliq genom CDON Asus AC86U router för 381kr! Men det gick inte att beställa ens!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mastrovious:

Visserligen billig men inte för alla för den verkar behöva 20 A enfasmatning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan använda Telias "IPTV" som jag tror det är i en LG OLED med WebOS? Så man slipper deras box och fjärr tänker jag, eller om det går att styra boxen med LG-fjärren?

För isf så verkar ju deras erbjudande om 100/100mbit för 299kr/mån i 12 mån rätt ok, skulle kunna lämna Ownit för det tänker jag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon som vet om man kan använda Telias "IPTV" som jag tror det är i en LG OLED med WebOS? Så man slipper deras box och fjärr tänker jag, eller om det går att styra boxen med LG-fjärren?

För isf så verkar ju deras erbjudande om 100/100mbit för 299kr/mån i 12 mån rätt ok, skulle kunna lämna Ownit för det tänker jag

De har en playtjänst om du inte använder boxen.
https://www.teliaplay.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svensk konsumentlag är ju en fantastisk grej, som nu, jag köpte en prisnedsatt matberedare som jag haft ögonen på ett bra tag, plockade upp och testade den och insåg att den inte alls fungerade särskilt optimalt till mindre degsatser så då får den helt enkelt åka tillbaka till affären.

Nog för att man kan försöka läsa på om produkters egenskaper i förväg men det är helt omöjligt att väga upp emot den faktiska egna upplevda erfarenheten och tänker man tillbaka på hur det var på 80-90-talet då inte internet och alla reviewsiter fanns så förstår man ju varför lagen är utformad som den är, med visst hållbarhetstänk redan då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugohugge:

ahh det är lite av en dealbreaker. Vet någon om det finns något liknande fast fungerande mic wireless eller att man får med en bluetooth sak att inkoppla så den skulle fungera på en dator utan bluetooth?

Nej tyvärr inte du kan skapa en post i ljud delen av forumet och fråga efter hjälp där.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ska man skämmas för att man nyttjar sina rättigheter? Hade du levt som du förespråkar. Behåll produkten istället för merarbete för de stackars försäljarna.

Jag lever som jag lär till 100% på denna punkten. Läser på ordentligt innan köp för att förhindra behovet dessutom. Att skicka tillbaka för att sedan köpa på nytt till ett lägre pris är helt förkastligt enligt mig. Även att skcika tillbaka en använd vara.

Jag vill ha hårdare regler på följande sätt:
- Butikerna måste ha en minimifrakt på exempelvis 50 kr
- Vid ånger skall butiken få lov att dra av fraktkostnaden (och ta betalt för returfrakten om de vill)
(Om man inte får lov att dra av frakten vid ånger, vilket man inte får idag, så har butiken 0 citament för att ta betalt för frakt så detta är viktigt)
- Ta bort möjligheten att testa/undersöka varan innan utnyttjande av ångerrätt

Detta minimerar folk som köper hem skit som de inte behöver och ångrar sig med en massa klimatpåverkan som följd.

Fullt medveten om att knappt någon håller med mig men nu har jag ändå skrivit vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Snart dags att starta en separat tråd för "Mina åsikter om konsumenträttigheter"

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Fattar inte ens hela diskussionen, har man rätt att göra någonting så kommer ingen moralväktare hindra mig.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Tycker det är knas att folk ser ner på en som nyttjar öppet köp och ångerrätter på rätt sätt.

Jag tänker inte gå inte i någon längre diskussion i denna tråden men det jag reagerar på är när du säger ”på rätt sätt”.

”På rätt sätt” för mig betyder att man köper en vara och provar den hemma, om den visar sig inte stämma med sina förväntningar så lämnar man tillbaka den. Inget konstigt med det även om jag kan tycka att man som köpare bör läsa på om produkten tillräckligt mycket för att detta ska vara sällsynt.

Men om jag minns rätt så började denna diskussion efter att någon vill nyttja ångerrätten för att spara lite pengar. Det är i mitt tycke inte ett korrekt sätt att nyttja ångerrätten på. Om varan var värd sitt pris då den köptes så är den även värt sitt pris även fast den vid ett senare tillfälle går att få billigare.

Jag har förståelse för de som har det väldigt kärvt rent ekonomiskt, då tycker jag man kan få jaga hundralappar utan att skämmas. Men om en medelsvensson ska hålla på och bråka och lägga ner tid på att få igen några hundralappar så tycker jag allt det är både fel och fånigt.

Vi ska vara måna om den konsumenträtt vi har här i landet, den är ingen självklarhet och om systemet missbrukas kan den komma att försvagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Visserligen billig men inte för alla för den verkar behöva 20 A enfasmatning.

Källa? Jag beställde en på faktura också för att jag misstänkte att det fanns något lurigt

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men om jag minns rätt så började denna diskussion efter att någon vill nyttja ångerrätten för att spara lite pengar. Det är i mitt tycke inte ett korrekt sätt att nyttja ångerrätten på. Om varan var värd sitt pris då den köptes så är den även värt sitt pris även fast den vid ett senare tillfälle går att få billigare.

Ångerrätten ger ju även automatiskt ett prisskydd.

Du köper en TV för 10 000 kr. Därefter sänks den efter några dagar till 5000 kr. Är varan fortfarande värd sitt (över)pris på 10 000 kr?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Om onlinebutiker inte vill ha en massa returer så får dom väl istället öppna fler fysiska butiker?

Jag känner ingen skam för att jag utnyttjar ångerrätten väldigt mycket, det är alldeles omöjligt att skapa sig ett verkligt intryck av en produkt om man inte får hantera det i verkligheten (med några få undantag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ångerrätten ger ju även automatiskt ett prisskydd.

Du köper en TV för 10 000 kr. Därefter sänks den efter några dagar till 5000 kr. Är varan fortfarande värd sitt (över)pris på 10 000 kr?

Till att börja med tycker jag din jämförelse är lite orättvis. Jag tror att väldigt få skulle säga emot om man kunde spara 5.000 kronor bara sådär. Det jag syftar på är alla som jagar någon femhundring eller två, eller i vissa fall enstaka hundralappar.

Med det sagt:
Om man tyckte att priset på en tv var bra så blir den väl inte mindre prisvärd bara för att den går att köpa billigare efter en stund? I så fall borde man ju inte köpt den i första taget…

Allt går ner i pris efter man köpt det, kan man inte leva med det så får man allt behålla sin tjock-tv som ärvdes från mormor.

Dessutom så är det lite av en naturlag att det släpps riktigt bra erbjudanden på tv-apparater med jämna mellanrum så jag kan tycka att om man är så otålig att man inte kan vänta på en rea så får man skylla sig själv.

Jag vet att det säkert kommer vara några prisjägare som har åsikter om detta men till och med jag tycker att tråden börjar spåra lite nu (då är det illa ) så vill man fortsätta diskussionen tycker jag att någon driftig person skapar en ny tråd. Jag kommer inte förpesta den här något mer

Skrivet av D3str0yer:

Om onlinebutiker inte vill ha en massa returer så får dom väl istället öppna fler fysiska butiker?

Jag känner ingen skam för att jag utnyttjar ångerrätten väldigt mycket, det är alldeles omöjligt att skapa sig ett verkligt intryck av en produkt om man inte får hantera det i verkligheten (med några få undantag).

Nja. Pluggar man på om produkten så tycker i alla fall jag att man väldigt sällan blir missnöjd. Jag har som sagt absolut ingenting emot att nyttja ångerrätten om man gör det på rätt grunden (man ångrar produkten, inte att man ångrar priset) men trots det har jag under de 15+ års handlande bara nyttjat ångerrätten 2-3 gånger. Så svårt är det inte att få en rättvis uppfattning om produkten…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mastrovious:

Källa? Jag beställde en på faktura också för att jag misstänkte att det fanns något lurigt

Jag läste manualen, det är väl det första man söker upp ?
Potencia 4.600 W Tensión 220-240 V
Det stod nånstans i dokumenten att den bör installeras med 20A säkring om man ska ha full effekt men det säger sig självt att 4,6 kW på 240 V kräver 20A och det är det som står på produktsidan.
Jag trodde den var 3 fas för då hade jag köpt en men få har nog mer än 16 A enfas och då måste man begränsa sig och inte slå igång alla värmezonerna för att inte lösa ut säkringarna. Det gör den ju inte omöjlig att använda men det är inte heller jättesmidigt och det tar ju bort lite av fördelarna med en induktionshäll för att snabbt värma upp kokkärlen.
https://www.bosch-home.es/catalogo-electrodomesticos/cocina/p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av df9517:

Jag lever som jag lär till 100% på denna punkten. Läser på ordentligt innan köp för att förhindra behovet dessutom. Att skicka tillbaka för att sedan köpa på nytt till ett lägre pris är helt förkastligt enligt mig. Även att skcika tillbaka en använd vara.

Jag vill ha hårdare regler på följande sätt:
- Butikerna måste ha en minimifrakt på exempelvis 50 kr
- Vid ånger skall butiken få lov att dra av fraktkostnaden (och ta betalt för returfrakten om de vill)
(Om man inte får lov att dra av frakten vid ånger, vilket man inte får idag, så har butiken 0 citament för att ta betalt för frakt så detta är viktigt)
- Ta bort möjligheten att testa/undersöka varan innan utnyttjande av ångerrätt

Detta minimerar folk som köper hem skit som de inte behöver och ångrar sig med en massa klimatpåverkan som följd.

Fullt medveten om att knappt någon håller med mig men nu har jag ändå skrivit vad jag tycker.

Vilket leder till att butikerna säljer mindre för då ska man ju vara så j*vla noggrann och kolla upp allt. Ska du dra upp klimatkortet så skall du rannsaka dig själv. Årets senaste inköp. Är det verkligen nödvändigt? Gör något själv först istället för att sprida ångest till oss andra. Kanske Moderatorn kan plocka ut några inläggen till en separat tråd. Vi kan battlas vidare…;)

Permalänk

Det köps ju tex flera GPU-kort samtidigt av samma kund för att kunna öppna tre paket och se vilket som känns bäst och sen skicka tillbaka de andra. Det är ju knappast jämförbart med sko fallet då storlekarna kan skilja mellan tillverkarna. INGEN av de som håller på sådär skulle acceptera att köpa en vara öppnat för test och titt av en annan användare. Det är hela kundbasen som får stå för kostnaderna för att de vill testa om en 65" tv verkligen är bättre än en 55" tv, går ju alltid att packa ner den andra och skicka in igen. Nästa gång jag behöver borra hemma ska jag köpa en borrmaskin, borra det jag behöver och sen lämna skicka in igen för det är tydligen så vi rullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag läste manualen, det är väl det första man söker upp ?
Potencia 4.600 W Tensión 220-240 V
Det stod nånstans i dokumenten att den bör installeras med 20A säkring om man ska ha full effekt men det säger sig självt att 4,6 kW på 240 V kräver 20A och det är det som står på produktsidan.
Jag trodde den var 3 fas för då hade jag köpt en men få har nog mer än 16 A enfas och då måste man begränsa sig och inte slå igång alla värmezonerna för att inte lösa ut säkringarna. Det gör den ju inte omöjlig att använda men det är inte heller jättesmidigt och det tar ju bort lite av fördelarna med en induktionshäll för att snabbt värma upp kokkärlen.
https://www.bosch-home.es/catalogo-electrodomesticos/cocina/p...

Ah du hittade bara spanska också… jag försöker hitta något på engelska men ska kolla med polaren som är elektriker👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mastrovious:

Ah du hittade bara spanska också… jag försöker hitta något på engelska men ska kolla med polaren som är elektriker👍

Det är nog en modell för Spanien som de fått tag på ett par stycken billig av och som de dumpade ut, typ en lagerrensning.
Är nog inget direkt fel på den men den blir udda i Sverige med 3 värmezoner och 240V matning, Har sett en del andra online-vitvarusäljare som också har utländska prylar som inte följer det som är normal norm i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur är det med en sån här, kan denna funka bra att spela på?`
Jag jämför med min äldre stationära med 6600k och 1070.

https://www.inet.se/produkt/1973374/razer-blade-stealth-13-3-....

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Hur är det med en sån här, kan denna funka bra att spela på?`
Jag jämför med min äldre stationära med 6600k och 1070.

https://www.inet.se/produkt/1973374/razer-blade-stealth-13-3-....

Du kommer ungefär vå likvärdig prestanda i den lite sämre gåu men en bättre cpu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vilket leder till att butikerna säljer mindre för då ska man ju vara så j*vla noggrann och kolla upp allt. Ska du dra upp klimatkortet så skall du rannsaka dig själv. Årets senaste inköp. Är det verkligen nödvändigt? Gör något själv först istället för att sprida ångest till oss andra. Kanske Moderatorn kan plocka ut några inläggen till en separat tråd. Vi kan battlas vidare…;)

Fast en moralpredikan kan vara på sin plats ibland då många inte ens reflekterat över hur de agerar. Det är väl enbart när ageranden ifrågasätts av andra som förändring sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Hur är det med en sån här, kan denna funka bra att spela på?`
Jag jämför med min äldre stationära med 6600k och 1070.

https://www.inet.se/produkt/1973374/razer-blade-stealth-13-3-....

GPU på den laptopen kommer vara sämre än din stationära. Har för mig att jag sett bättre deals på GPU prestanda för pengarna än den där, men har ingen i tankarna precis just nu då jag inte kollat mycket efter gaming laptops.

Personligen skulle jag gå efter ryzen CPU i gaming laptop just nu då om du inte går mycket högre pris så kommer ryzen ge dig mer prestanda för pengarna och mer kärnor+trådar

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb