Räcker en Hyper 212 Black Edition för att kyla en 5800x?

Permalänk
Medlem

Räcker en Hyper 212 Black Edition för att kyla en 5800x?

Hej! Jag planerar att uppgradera min nuvarande 2600x till antingen en 5600x eller 5800x. Jag använder just nu en Cooler Master Hyper 212 Black Edition för kylning. Tror ni att denna skulle fungera för en 5800x om jag skulle lägga till en andra fläkt på kylaren eller skulle jag behöva köpa en ny kylare? I mitt chassi har jag tre stycken fläktar i fronten för inblås, och två för utblås, en i toppen och en bak.

Permalänk

Din nuvarande cpu ligger bara lite under en 5800x i tdp. 2600x (95W) så troligen kan en 5800x (105W) gå lite varmare än nuvarande medans 5600x (65W) troligen kommer hålla lägre temperatur vid samma inställningar på fläktvarv osv.

har för mig 212 ska kunna hantera TDP upp till 150W men osäker på detta men tror den ska funka på bägge om än kanske inte optimalt för än 5800x kanske.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Tror jag, men tänk på att 5 serien (och särskilt 5800) boostar väldigt aggressivt. Vill du ha ut så mycket prestanda som möjligt av processorn så rekommenderar jag bra vattenkylning, även om du inte ska överklocka manuellt.

Jag kör Noctua NH-D12 och får ganska höga temps även med den bjässen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tror jag, men tänk på att 5 serien (och särskilt 5800) boostar väldigt aggressivt. Vill du ha ut så mycket prestanda som möjligt av processorn så rekommenderar jag bra vattenkylning, även om du inte ska överklocka manuellt.

Jag kör Noctua NH-D12 och får ganska höga temps även med den bjässen.

hmmm, då kanske jag satsar på en 5600x istället. Just nu skiljer det 700 kr mellan de men det sticker ju iväg lite om jag även ska köpa en ny kylare. Dessutom använder jag endast datorn för gaming i 1440p så då kanske man ändå inte märker en stor prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0zzie:

hmmm, då kanske jag satsar på en 5600x istället. Just nu skiljer det 700 kr mellan de men det sticker ju iväg lite om jag även ska köpa en ny kylare. Dessutom använder jag endast datorn för gaming i 1440p så då kanske man ändå inte märker en stor prestandaskillnad.

Jag kyler min 5800x med en Cooler Master 212. Det är inga problem. Idle temp ca 33 C och CM212:an hörs inte så länge man inte sticker in huvudet i chassit.
Det är ingen skillnad på effektförbrukning med en 5600x och en 5800x. De drar 142 W båda två.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0zzie:

Hej! Jag planerar att uppgradera min nuvarande 2600x till antingen en 5600x eller 5800x. Jag använder just nu en Cooler Master Hyper 212 Black Edition för kylning. Tror ni att denna skulle fungera för en 5800x om jag skulle lägga till en andra fläkt på kylaren eller skulle jag behöva köpa en ny kylare? I mitt chassi har jag tre stycken fläktar i fronten för inblås, och två för utblås, en i toppen och en bak.

Jag har en likadan kylare och la till en andra fläkt - blev ingen skillnad alls. Hade jag varit lite proaktiv hade jag kollat på Youtube innan och sett ett flertal filmer som visar samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Jag kyler min 5800x med en Cooler Master 212. Det är inga problem. Idle temp ca 33 C och CM212:an hörs inte så länge man inte sticker in huvudet i chassit.
Det är ingen skillnad på effektförbrukning med en 5600x och en 5800x. De drar 142 W båda två.

Det låter lovande! Använder du en eller två fläktar på processorkylaren, och har du behövt ändra EDC/TDC/PPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag har en likadan kylare och la till en andra fläkt - blev ingen skillnad alls. Hade jag varit lite proaktiv hade jag kollat på Youtube innan och sett ett flertal filmer som visar samma sak.

Tack för informationen! Jag borde ha kollat upp detta noggrannare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0zzie:

Det låter lovande! Använder du en eller två fläktar på processorkylaren, och har du behövt ändra EDC/TDC/PPT?

Jag har bara en fläkt på kylaren. Jag tror luftflödet genom chassit är viktigare än att trycka mer luft mellan flänsarna.
Jag har inte optimerat PBO alls, utan använder defaultvärden för mitt moderkort (tror jag). Vänta lite ... låt mig kolla vad de är... PPT=1000, TDC=140, EDC=220 enligt Ryzen Master.
Jag kör Auto-OC +200, så jag lyckas trycka upp ett par kärnor över 5 GHz med fåtrådad last. Om du vill ha 5 GHz multitrådat så behövs definitvit en vassare kylare än CM212.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Jag har bara en fläkt på kylaren. Jag tror luftflödet genom chassit är viktigare än att trycka mer luft mellan flänsarna.
Jag har inte optimerat PBO alls, utan använder defaultvärden för mitt moderkort (tror jag). Vänta lite ... låt mig kolla vad de är... PPT=1000, TDC=140, EDC=220 enligt Ryzen Master.
Jag kör Auto-OC +200, så jag lyckas trycka upp ett par kärnor över 5 GHz med fåtrådad last. Om du vill ha 5 GHz multitrådat så behövs definitvit en vassare kylare än CM212.

Då tror jag nog att det är okej, jag har meshfront på mitt chassi och 3 stycken fläktar för inblås och 2 för utblås. Tack för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av w0zzie:

hmmm, då kanske jag satsar på en 5600x istället. Just nu skiljer det 700 kr mellan de men det sticker ju iväg lite om jag även ska köpa en ny kylare. Dessutom använder jag endast datorn för gaming i 1440p så då kanske man ändå inte märker en stor prestandaskillnad.

Tolka mig rätt, du kommer få ut mer prestanda med en 5800X med kylaren du har, än en 5600X. Menar bara att prestandan i dne här serien är starkt kopplad till kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Jag har bara en fläkt på kylaren. Jag tror luftflödet genom chassit är viktigare än att trycka mer luft mellan flänsarna.
Jag har inte optimerat PBO alls, utan använder defaultvärden för mitt moderkort (tror jag). Vänta lite ... låt mig kolla vad de är... PPT=1000, TDC=140, EDC=220 enligt Ryzen Master.
Jag kör Auto-OC +200, så jag lyckas trycka upp ett par kärnor över 5 GHz med fåtrådad last. Om du vill ha 5 GHz multitrådat så behövs definitvit en vassare kylare än CM212.

Kör du fortfarande med dessa? alltså valde du bara gaming mode och trycket auto där uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

Kör du fortfarande med dessa? alltså valde du bara gaming mode och trycket auto där uppe?

Jag satte PBO Enable och sedan PBO-parametrarna till "MSI default" eller något sådant och sedan AutoOC +200 direkt i BIOS.

Använde bara Ryzen Master senare för att läsa ut värdena. Man kan sedan skruva runt på PPT, TDC och EDC i Ryzen Master utan att starta om. Jag hittade aldrig någon större skillnad på olika PBO-parametrar så länge man inte stryper dem ordentligt. Man kan ju exempelvis trycka ner strömförbrukningen genom att sätta PPT ända ner till 65 W och då tappar man lite prestanda.

Just nu kör jag stock settings för jag tänkte experimentera lite med Curve Optimizer och använda stock som utgångspunkt, men har inte kommit längre än tanken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus